Gå til innhold

Steker vafler, men trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Altså både på oversiden og undersiden.

Jernet jeg bruker er et dobbelt jern fra InVite.

Anonym poster: cc17bf810bf39d6479c1b70e82091493

Skrevet

Jeg bruker litt smør i jernet selv om det er nonstick. Har du husket å varme jernet til max, kjølt ned og vasket det før du begynner å lage mat i det for å få bort alt overflødig belegg og dritt om du aldri har brukt det før?

Skrevet

Jeg bruker litt smør i jernet selv om det er nonstick. Har du husket å varme jernet til max, kjølt ned og vasket det før du begynner å lage mat i det for å få bort alt overflødig belegg og dritt om du aldri har brukt det før?

Det har jeg ikke gjort :/

Har nå laget fire vafler, to ble uspiselig (gugge), to ble nærmere vaffelformet. Tror jeg kan ha hatt for lav styrke på varmen, og det har gjort at vaflene ikke ble ferdig.

Men det med smør på non stick, kan det skade jernet på noen måte?

Skrevet

Bruker også litt smør uansett.

Anonym poster: 77c21cd4b8a0a1456452a64ef8c1dbb6

Skrevet

Har nå laget fire vafler, to ble uspiselig (gugge), to ble nærmere vaffelformet. Tror jeg kan ha hatt for lav styrke på varmen, og det har gjort at vaflene ikke ble ferdig.

Smør skader ikke. Eneste som skader er bestikk og andre ting avmetall som riper opp. Men som du sier, guggevafler er ofte for lav varme, dersom de deler seg i midten og er guggete, lukker du bare jernet igjen og lar de steke lenger, gjerne øke temp litt. Mitt jern har temp 1-6, jeg steker som regel på 5

Annonse

Skrevet

Smør skader ikke. Eneste som skader er bestikk og andre ting avmetall som riper opp. Men som du sier, guggevafler er ofte for lav varme, dersom de deler seg i midten og er guggete, lukker du bare jernet igjen og lar de steke lenger, gjerne øke temp litt. Mitt jern har temp 1-6, jeg steker som regel på 5

Tusen takk for svar alle sammen :)

Økt temperaturen til 5 (av 6), smurt jernet med smør, og nå håper jeg på gode vafler :) Takk!

Skrevet

Altså både på oversiden og undersiden.

Jernet jeg bruker er et dobbelt jern fra InVite.

Ville nok tatt i bruk litt smør likevel ;)

Skrevet

Tror det er fordi jernet er nytt. Stod i instruksen på mitt nye jern at de første vaflene må kastes. Husker de satt godt fast. Nå setter ingenting seg fast :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...