Gå til innhold

Hvor mye har du i forbruksgjeld??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingenting. Bruker kredittkort i utlandet da dette er tryggest i følge min far :) og betaler regningen på forfallsdato.

Om man ikke har råd til å kjøpe seg det man ønsker seg her og nå har man, etter min mening, tre fornuftige muligheter:

1) La være!!

2) Spare/omprioritere.

3) Frigjøre kapital/øke inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kr 0,-

Men har 30000 i kreditt på visakort/lønnskonto dersom det skulle gå tomt en måned, men det blir jo tilbakebetalt straks lønningen kommer inn på konto.

Anonym poster: 65f7dffa2eae1efe212fbdcb52241cca

Skrevet

0 - har aldri hatt og håper at jeg aldri får. Da skal det virkelig være krise!

Jeg bruker ikke penger jeg ikke har!

Anonym poster: fc8b2a8c35706af06bf75b71b140ab4c

Skrevet

0,- kr har jeg i forbruksgjeld.I

Vi har to mastercard hver med en grense på 50.000 og et IKEA kort på 20.000 men de står i "null" altså aldri blitt brukt

Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg (og samboer) har null. Har et MasterCard med den minste kreditten i tilfelle rottefelle :P

Skrevet

Vi har ingenting, bruker mastercardet til det det er laget for, i krisesituasjoner hvor det er typ en uke til lønn å sånn. Også bruker vi det når vi er i utlandet og når vi skal betale ferier på forskudd. Betaler da tilbake med engang regninga kommer.

Stakkars dere som har så masse i gjeld, må være kjipt å tenke på hvor mye fordringshaverne tjener på deres hardt tjente penger.

Bruk aldri penger du ikke har, det er lærdommen ;)

Og du som sier du har 700 000kr i gjeld og ikke betaler på det, haha nice try. Tror jeg ikke på et sekund, er man samboer over to år eller gift så har vel mannen forsørgeransvar og må dermed betale? Eller?

Skrevet

Vi har ingenting, bruker mastercardet til det det er laget for, i krisesituasjoner hvor det er typ en uke til lønn å sånn. Også bruker vi det når vi er i utlandet og når vi skal betale ferier på forskudd. Betaler da tilbake med engang regninga kommer.

Stakkars dere som har så masse i gjeld, må være kjipt å tenke på hvor mye fordringshaverne tjener på deres hardt tjente penger.

Bruk aldri penger du ikke har, det er lærdommen ;)

Og du som sier du har 700 000kr i gjeld og ikke betaler på det, haha nice try. Tror jeg ikke på et sekund, er man samboer over to år eller gift så har vel mannen forsørgeransvar og må dermed betale? Eller?

Nei, personleg gjeld er og blir personleg. Evt forørgeransvar inneber å sørge for klede, mat osv..
Skrevet

Null kroner..

Når jeg ble sammen med min mann for 4 år siden, hadde han ca 160 000kr i kreditt gjeld. Dette beløpet fikk han etter at han og hans daværende arbeidsløse x kjæreste gjorde noen idiotiske valg. Så møtte jeg min samboer. Det var jeg som måtte ta tak i disse økonomiske problemene, min samboer hadde dårlig økonomisk innsikt...

Etter litt diskusjoner med en samboer som ikke innså problemet med gjelden han hadde opparbeidet seg, tok jeg over hans økonomi i starten. Han tjente godt å kunne betale ned nesten 8 tusen kr i mnd på gjelden sin.. I starten tok jeg fulstendig over hans økonomi. dvs at jeg betalte hans regninger (med hans penger), og han fikk rett å slett "ukepenger". 1000KR uken til bensin/moroting/mat på jobb osv...

Hele beløpet ble betalt ned etter 11/2 år, ved hjelp av ferie/skattepenger i tillegg. etterhvert som mnd gikk begynte jeg å innkludere han i det økonomiske. å nå er han super flink med penger. kjøper ikke rådyre ting lengre, sparer, tenker fremover...

Jeg vil også nevne at jeg var student på denne tiden, levde sparsommelig, men hadde ikke mulighet til å hjelpe han med nedbetalinger. Ikke at jeg hadde gjort dette heller, det var hans gjeld..

Det jeg mener med å skrive dette er at "det går ann". Legg ned en plan, lag betalingsplan og lev sparsommelig i noen år. bruk pengene på fornuftige ting og prioriter å bli kvitt gjelden. med riktig instilling og bra lønn kan man bli kvitt disse tunge lånene som henger over `en..

Anonym poster: 40a3c287a390b781747bf9c9c1c9df7b

Skrevet

Jeg har vel tilsammen rundt 40 000 i forbrukslån (forbrukslån i banken og mastercard). Men jeg har også rundt 50 000 på sparekonto, tjener greit og klarer fint å håndtere gjelden min. Jeg har ikke noe problem med denne type gjeld - jeg driver stading med litt prosjekter i heimen så da er det greit å ha midlene tilgjenglige...

Skrevet

Ingenting. Har aldri hatt kredittkort. Mannen har derimot 150 tusen.

Skrevet

Nada hittil, og håper jeg aldri får behov for det. Tjener helt greit, er ikke rik, har lært meg å ikke bruke penger jeg ikke har.

Anonym poster: 02fd532bffc34c0c510cce12fbeb8e21

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Pr akkurat nå, 700 kr i minus på mastern... Thats it. Om jeg har noe i minus på mastern betales alltid hele beløpet når lønn kommer :) ellers kun boliglån og litt studielån..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...