Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 17 mnd er blitt så fæl til å slå, spesielt pappan er utsatt. Han slår oftest med hånda, men noen ganger med ting også. Kan også kaste ting på oss. Han tar skikkelig i og har jo ikke kontroll på hvor han treffer, så det er litt skummelt av og til. Han gjør dette kun med meg og pappan såvidt jeg har fått med meg.

Vi pleier å ta vekk/holde hånda hans, evt ta fra han tingen han slår med, si at det ikke er lov å slå og at det er bedre å kose i stedet. (Han vet godt hva kose betyr.) Men han bare smiler/ler og fortsetter å slå så fort han får hånda fri. Tar sats og slår fort for å få gjort det mest mulig før han blir stoppet igjen. Da pleier pappan å sette han ned hvis han sitter på fanget, eller reise seg opp og gå hvis de er på gulvet sammen. Men det virker ikke som han skjønner hvorfor dette skjer? Han blir liksom bare sittende og se forundret på pappan...

Dette har pågått i et par måneder nå, og det blir ikke bedre, heller verre. Jeg skjønner jo at det kan ta tid å lære dem ting i den alderen, men siden vi ikke har noen fremgang i det hele tatt, så lurer jeg på om vi reagerer helt feil, og hva vi evt. kan gjøre annerledes. Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig mange barn som har slike perioder. Når barnet forstår at det får ting til å skje (mamma eller pappa får innmari morsomme ansiktsuttrykk når jeg med hånden!), åpner det seg opp en ny verden. Vi har praktisert de samme reaksjonene som dere, og i samme slengen forsøkt å gjøre reaksjonene så korte og lite festlige som mulig. Med lite festlig, mener jeg at vi ikke har laget strenge ansiktsuttrykk eller brukt streng stemme. Minst mulig respons på det som er negativt, men allikevel gitt en viss respons. Bare bruk "nei" med vanlig stemmeleie når han slår. Følg opp med "kose mamma" rett etterpå, og deretter ta fra ham det han slår med, eller sett ham ned på gulvet dersom han slår med hånden. Begynner han å gråte og vil opp, så ta ham opp igjen, men sett ham ned hvis han slår på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...