Gå til innhold

Litt synspunkt takk :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica

Hei, har for lenge siden bestemt oss for Hermine på lillesøster som kommer i slutten av januar/begynnelsen av februar.

Saken er at eg finne ikkje roen med at d e et enkeltnavn! Alle damene i min familie har to navn. Eg vil gjerne ha et navn på L,for då blir d oppkalling etter meg..

Ka syns dåkke om:

Leah Hermine

Lilja Hermine

Lilli Hermine

Storesøskene heter Markus og Tiril Sofie

Andre forslag tas imot :-)

Alt for pompøst og dill-dallete! Blir litt småkvalm av slike spjåkete navn.

Vel det er jo en smakssak og avhengig av hva man er vant til. Jeg er en lett snobbete, småborgelig dame og rasende hyggelig dame som liker, som du sier litt "spjåkete" navn.

(PERLEØREDOBBENE MINE FÅR DU ALDRI!!! :D )

Jeg vil tro at det kanskje har litt med hvor i landet (eller i byen) man kommer fra, sosial klasse (selvom vi ikke er så glade i å innrømme at det er klasseskille i Norge) og hvilke miljøer man ferdes. Jeg tenker at det er fint at fornavn og etternavn passer sammen: Desiree Antoinette Sirkeline Pettersen blir liksom litt pussig :)

Det er akkurat det jeg mener! Slike pompøse navn blir som oftest brukt av unge, uutdannede mødre. White trash folket i Norge for tiden har barn som heter Chrisander, Leander, Oleander, Desiree, Sienna osv....

Om man vil bli stemplet som dette så vær så god!

De med utdannelse OG klasse velger navn som er mer tidløse og klassiske. (Da ser vi bort fra Hollywood-folket, de tar jo helt av og er verre enn unge uutdannede mødre!)

De totalt oppkonstruerte navnene syns jeg også (dessverre) lyser lang vei av ressurssvakhet og ønske om å virke "fin på det". Men navnetrenden de siste åra har vært romantisk, hvis man kan kalle den det?

For meg er i alle fall _kombinasjonene_ romantiske, det går mye i korte jentenavn med lange mellomnavn: Maja Constance, Nora Emmeline osv. Så i den gjengse navnetrenden blir ikke Lea Hermine søtt eller jålete, det blir like vanlig som vår generasjons korte, greie Bente, Mette og Heidi ;-)

Fortsetter under...

Lilja Hermine likte jeg best av dine :)

Med hva med Lova Hermine? Lova er et nydelig navn. Endel brukt i Sverige, men ikke mye i Norge.

Leonora Hermine

Leona Hermine

Lova vakje dumt,den skal eg smake litt på :-D

No e d engang slik at vi er to (4) som skal bestemme navn...ikkje enkelt å bli enige :-)

Har selv en Hermine, så synes selvsagt det er et vakkert navn :-) Men - ville ikke hatt et navn foran Hermine, det blir for tungt å uttale, og Hermine vil ikke bli brukt (tro meg). Synes for øvrig også det er synd og skam å sette et navn som Leah foran Hermine. Leah er supervanlig og tar mye av poenget bort med å velge et mer uvanlig navn som Hermine... Liva Hermine er bedre, men du vil fort se hun bare blir kalt Liva, men det gjør kanskje ikke noe for deg?

Annonse

Jeg er egentlig enig i at det er risikabelt å ta et navn foran vakre Hermine. Tenk om det forsvinner sånn i det daglige?! Men det krever godt arbeid av dere foreldre - fra første stund! Rett på alle som bare bruker det første navnet. Tro meg, det funker, men man må være konsekvent :)

Tiril Sofie er mye korteree, og enklere å si. Leah Hermine er mye lengre og flyter ikke så lett i munnen. Selv forkorter vi ofte til bare Mine, selv om vi i all hovedsak bruker Hermine. Vel, bare min mening. Jeg er ikke glad i Leah heller, så klarer ikke få det til å stå i stil med Hermine, som jeg liker så veldig godt - synes det er navn i helt ulike kategorier, litt sånn Arnt Julian. Smakssak!

Annonse

Hei, har for lenge siden bestemt oss for Hermine på lillesøster som kommer i slutten av januar/begynnelsen av februar.

Saken er at eg finne ikkje roen med at d e et enkeltnavn! Alle damene i min familie har to navn. Eg vil gjerne ha et navn på L,for då blir d oppkalling etter meg..

Ka syns dåkke om:

Leah Hermine

Lilja Hermine

Lilli Hermine

Storesøskene heter Markus og Tiril Sofie

Andre forslag tas imot :-)

1.Lilli

2.Lilja

3.Leah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...