Gå til innhold

Jeg trenger litt info om Riksen

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer undersøker hvilke muligheter vi har for inseminering i Norge. Vi har vært til samtale på Ivf Oslo, og likte oss kjempe godt der. Men nå er jo prisen der etter også. Kom over et innlegg her inne om noen som brukte Riksen og måtte undersøke dette nærmere :) For oss høres dette supert ut, hvis det er slik som vi tror :) Men det stod ikke noe om Riksen tilbyr behandlig for kun hetrofile, eller om lesbiske par også kan søke dit. Noen som vet det? :)

Leste at prisen var 1500kr pr forsøk. Men at evt. medisiner kunne koste opptil 15.000 kr. Dette er vel veldig individuelt? Og alle må kanskje ikke ta medisiner?

En annen ting jeg lurer på er hvor lang ventetiden er?

Vi har ikke planer om forsøk før tidligst mai, så litt ventetid klarer vi :)

Så er det noen der ute, som vet noe om alle disse tingene, vil vi veldig gjerne høre om det :D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144007370-jeg-trenger-litt-info-om-riksen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei jeg har et vennepar som er gifte lesbiske. de skal i gang på riksen nå i vår. men de har brukt et år for å komme så langt. måtte ha henvisning fra egen lege, deretter blodprøver et par ganger i syklus, deretter en røntgen av egglederne for å sjekke passasjen og masse venting imellom og nå til slutt et intervju på riksen. endelig nå fått beskjed om at de får et brev med oppstartsdato. det virker som de kjører alle som skal insemineres gjennom hormoner fra mens og scanner underveis og så eggløsningssprøyte. var ikke snakk om å forsøke naturlig syklus der.... og tror ikke man får mange inseminasjoner heller før de kjører deg over på ivf. tidsperspektiv nå tror jeg at de er i gang før mars (men de har ikke fått det på papiret).

15000 er hva du må betale i egenandel før du får resten gratis av staten (vet ikke om medisiner kommer utenom) og 15000 er så vidt jeg vet frem til årsskifte og så må du begynne å betale nye egenandeler opp til 15000 igken (samme system som vanlig frikort men med høyre grense).

Såppas ja! Dette var jo ikke en god nyhet for oss..

Står jo på Riksen sine sider at egenandelen er på 1500 pr forsøk. Og at det er medisinene som kan koste opp til 15.000 kr.. Men dette stemmer ikke det da eller?

Jeg har allerede henvisning fra lege og tatt alle mulige slags prøver. Men må vel ha røntgen osv.. Lest på andre innlegg her inne om folk som søkte i nov/desember og har fått forsøk i mars. Stemmer ikke dette heller da?

Endret av solskinn86

de opplever forressten at grunnen tiæ at det har tatt så lang tid er at de er to jenter og ikke jente og gutt. papirer blir ikke sendt dit de skal eller fylt ut nøyaktig osv fordi ansatte tror det skulle vært med opplysninger om mannen... som ikke finnes... de bruker skjemaer for heterofile rett og slett. kona til venninna mi fikk tilogmed brev om å avgi sædprøve... så dette er ganske nytt for riksen også...

Annonse

1500 er egenandel. I tillegg betalte vi litt over 600 på første konsultasjon. Medisiner i forbindelse med forsøket kommer i tillegg. Jeg tviler på dere er oppe i 15000 i medisiner på første forsøk, men det må en nesten se på. Det er egenandelen for medisiner.

Hvis en går privat så kommer vel selve behandlingen på 20000 (? husker ikke nøyaktig) pluss medisinutgifter i tillegg? Pass i såfall på at Helfo dekker de medisinene som en blir tildelt. Jeg vet at Progestan og Cyclogest ikke dekkes pga det er uregistrert..

Okei. Det hørtes litt mer ut som det jeg leste :) Hehe.. Er jeg som skal gå gravid, og er bare 26 år, så har jo aldern på min side. I tillegg har jeg regelmessig syklusser. Legen på Ivf Oslo, sa at alt så fint ut inni der, alt var som det skulle. Så vil jo tro at jeg ikke trenger veldig masse medisiner eller?

Det er godt å vite! Takk for infoen :) Jeg har ikke noe som helst peiling på dette med medisiner, hva det heter, hva man tar, hva det koster osv. Så skjønner jeg har litt å sette meg inn i her :)

Jeg sendte mail til Riksen ang. hormoner og fikk dette til svar:

"Ved donorbehandling bruker man Pergotime tabletter, menopur sprøyter (to til tre) og Ovitrelle eggløsningssprøyte."

Noen som vet noe om disse? Hvordan er det å ta de? Bivirkninger? Og pris? :)

15000 er egenandelen for medisiner. Utover 15000 legger du ut og må søke NAV om å få tilbakebetalt.

Bivirkningene av medisinene er veldig individuelle. Jeg spøy som en gris av de, så legen mente jeg kommer til å plages i løpet av et svangerskap, mens andre merker lite og ingenting.

Lykke til! :)

Det vet jeg ikke, det er det som er egenandelen. Jeg var gjennom to runder IVF med min x, og passerte 15000 før andre forsøket var ferdig.

Det kommer veldig an på hvordan de velger å gjøre det, hvordan kroppen din reagerer osv osv. Det er dessverre ingen billig dans å delta i, men resultatet er jo deretter også priceless :)

Okei. Vil jo tro at det er veldig individuelt. Som du sier så kommer det litt ann på hvordan de gjør det osv.

Nå skal jo vi inseminere og ikke ivf. Så håper det gjør prosessen litt billigere :)

Det har du helt rett i! Resultatet er jo uerstattelig, og verdt hver eneste krone :D

Annonse

Jeg og kona (to damer) får behandling av riksen, og på vanlig inseminasjon koster ikke medisinene så mye, tror vi har brukt en drøy tusenlapp på medisiner. Så kommer jo egenandelen på 1500 i tillegg.

Vi har opplevd å bli veldig godt tatt i mot, og prosessen fra vi sendte søknad til vi var klarert tok vel 3 mnd.

Jeg opplever de som jobber der som veldig profesjonelle, ivaretakende og respektfulle, noe vi var litt spente på som to kvinner.

Jeg responderte bra på medisinene, så neste gang (hvis det blir nødvendig), kan jeg prøve i naturlig syklus; de legger altså også til rette for individuell behandling.

Håper dette var til hjelp og lykke til!

Anonym poster: aaf18385b319facdb023de7d85e7295c

Å så koselig med et ordentlig svar! Noen som faktisk vet hva de snakker om :)

Var det jeg regnet med, at de medisinene på vanlig inseminering ikke kostet så all verden, det var gode nyheter :)

Det var hyggelig å høre! Har lurt på hvordan de er der. Godt å høre at dere opplevde å bli tatt godt imot osv.

Ja vi har også vært spente på hvordan det er når man er to kvinner, så det var godt å høre :D

Vet du forresten hva som må sendes med søknaden? Er det kun hiv, hepatitt b og c prøver? Eller noe gynekolog greier også? :P

Ja det var veldig til hjelp! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :) Lykke til dere også! :D

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Reproduksjon/Henvisning%20til%20assistert%20befruktning.pdf

...dette er linken til henvisningen, så som du ser trengs også hormonprøver, samt røntgen med kontrast av eggledere.

Hvis du tar med denne til legen/gynekologen, vil de vite hva de skal gjøre.

Røntgen med kontrast kan legen henvise deg til feks samtidig som h*n sender inn søknaden, og jo mer som er gjort av prøver etc, desto kortere ventetid blir det.

Hsg-røntgen har et litt dårlig rykte, mange synes det er vondt. Jeg tok to ibux en halv time før undersøkelsen, og da gikk det helt fint :-)

Spør hvis du lurer på noe mer!

Okei. Synes ikke det var så lett å skjønne hva man trengte på den søknaden jeg. Var så mye "legespråk" :P hehe.. Men da vet jeg litt mer om hva jeg trenger :)

Legen min gjør ikke gynekolog undersøkelser, så da må jeg kanskje dit først? Eller kan søknaden sendes inn først og etter sende papirer? Ja er nemlig det! Vil jo prøve å få så kort ventetid som mulig. Derfor vil jeg ha alt i orden :)

Uff ja det kan jeg tenke meg. Jeg synes ikke gynekologundersøkelser generelt er noe behagelig jeg da. Men var et godt tips med ibux i forveien! Det skal jeg prøve! :)

i tillegg: røntgen med kontrast (hsg) gjøres kun ved røntgenavdelingen på risken (ikke alle fastleger vet dette). Jeg undersøkte muligheten for å gjøre ultralydperfusjon i stedet, men det gjøres ikke lenger fordi kontrastmiddelet er avregistrert. alternativet er kikkhull (lapraskopi), men hvis man ikke må er det greit å unngå, det er i full narkose etc.

Takk for lykkeønskninger, og selv lykke til!

Da får du fastlegen til å henvise deg til gynekolog, eller gå privat til en for kortere ventetid. Få en fullstendig søknad. Søknaden blir nemlig ikke vurdert av riksen før den er fullstendig.

:)

Åja.. Så en vanlig gynekolog gjør ikke det asså? Da må jeg bestille time på riksen da? Er jammen i meg mye vi må huske på og ting vi må ordne for at alt skal være klart :P hehe..

Håper jeg får med meg alt, så det ikke blir noe forsinkelser :)

Vi sendte visst meldinger på likt her ser jeg :P hehe..

Okei. Da prøver jeg å ringe til privat, og høre om de kan sjekke det jeg trenger :) Jeg må uansett vente litt, fikk ikke time hos legen før om 3 uker..

Før vi fant ut om Riksen var vi på samtale på Ivf klinikken i Oslo. Der tok de hormonprøver av meg. Dette var i oktober 2012, og jeg har papirer på det. Da trenger jeg kanskje ikke gjøre det på nytt?

jo, en vanlig gynekolog gjør alt utenom røntgen med kontrast, men dette skal du henvises til, du kan ikke selv bestille. Røntgen hsg gjøres på røntgenavdelingen på riksen, alt det andre gjør en "vanlig" gynekolog.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...