Gå til innhold

God og sunn middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips? Jeg er litt for glad i mat og trenger å gå ned noen kilo. Må stramme inn matinntaket ved middagen da dette er måltidet jeg spiser mest av.

Men jeg trenger sunne middagsoppskrifter og råd til hvordan jeg kan gjøre middager jeg allerede lager sunnere. Hvordan får man en fløtesaus sunn, og hvordan kan man gratinere noe sunt?

Anonym poster: 3fda9ada7a5522e0f3c6009f5b55ba3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matprat.no er det masse tips til sunn mat :)

Skrevet

Fløtesaus blir aldri sunn. Man kan bruke sursøt saus, soyasaus, sweet chilli saus el lign hvis man vil ha mager saus.

Anonym poster: ba6b2c5ba93c3b9fcd492d20c39d9a57

Skrevet

Grove pitabrød med salat og kyllingfiletbiter med gresk dressing av mager kesam el.l er veldig godt:-)

Torsk i form på en seng av valgfrie grønnsaker med pesto over (jeg bruker også bacon men det er vel ikke direkte sunt), byggris el.l til.

Wokgrønnsaker med svinefilet med teriyakisaus/sweet chili.

Fullkornspastasalat med sweet chili-marinert kyllingfilet, pinjekjerner, fetaost, rødløk, cherrytomater, ruccola og hjertesalat (evt valgfrie grønnsaker) her er også godt med bacon for smakens skyld, men det er nå fett da;-)

Skrevet

Kjenner noen som gratinerer med egg, altså som en eggesuffle på toppen. Ellers er strøkavring gull, kjør brød, sitron(skall), hvitløk, persille og salt (Du kan også tilsette f.eks basilikum og parmesan) evnt med litt olivenolje. Veldig god til fisk!

Magre/smaksrike oster går også.

Fløtesaus er jeg usikker på, men du kan jo prøve deg frem med soyamelk (Med soya er ikke så sunt, så begrens intaket) eller havremelk. Havremelk er dog litt søt (Dermed perfekt til frokostblanding)

Sterk mat er sunt, og kan hjelpe deg ned i vekt. Bønner og linser metter, og er sunt.

Lag sterk chili con/sans carne, sterk tomatsuppe med linser.

Glad i god mat selv, og for meg hjelper det med sterk mat, spesielt hvitløk. Linser gjør supper litt tykkere, og fyldigere, noe som "lurer" hjernen min til å tro at det er litt usunt ;)

Kakao med mørk sjokolade og chili er knallgodt! Perfekt om du trenger en sunn og søt dessert som ikke er frukt!

Anonym poster: 14928747e32f65839d2f957492364e81

Skrevet

Bruk rene produkter (fisk, kjøtt osv), mindre pølser, kjøttdeig o.l. Spis mye grønnsaker til middagen.

Ovnsbakte retter og kokt mat er ti ganger sunnere enn stekt mat. Trenger verken smør eller olje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...