Gå til innhold

Bekymret etter UL 12+6 :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi vært på diagnostisk UL privat, og fikk stort sett bare gode nyheter.. Knerten var større enn vi trodde, og termin ble satt litt fram. Men legen mente han så en lekkasje på hjertet som ikke skulle være der, og dette skal følges nærmere opp på sykehus om 3-4 uker. Nakkefold og nesebein var normalt, og resten av knerten også. Legen sa at vi ikke måtte bekymre oss, og at det sikkert ikke var noe alvorlig, men det er jo helt umulig å ikke bli engstelig. Vi som tenkte å fortelle den gode nyheten etter denne ultralyden.. nå har jeg mest lyst til å vente til vi vet hva dette er :/ er det noen andre som har opplevd hjertefeil på fosteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En veldig god venninne av meg opplevde det. Der fant de hjertefeil på ordinær UL, og beskjed om at gutten hadde det bra inni magen, men måtte opereres snarest etter fødsel. De tok også fostervannsprøve for å utelukke andre ting, f.eks. downs, men han hadde flere alvorlige hjertefeil. Han ble operert 4 dager gammel og alt gikk fantastisk bra!! Han er i dag 9 måneder og verdens skjønneste, og er absolutt helt normal :-) Hun fikk føde normalt, og de var på barsel i bare 2 uker. Tøft å få beskjeden, men lang tid å forberede seg på. De var tøffe og veldig flinke.

Skjønner at du blir stressa, men det er ikke sikkert det er noe galt, og hvis det er hjerteproblemer får du veldig bra oppfølging i svangerskapet, ved fødsel og etterpå. Lykke til! <3

Skrevet

Ja, vi får håpe at det er mulig å gjøre noe med. I jobben møter jeg mange barn med ulike utviklingsforstyrrelser, og tenkte med en gang på ulike syndromer der hjertefeil er en del av diagnosebildet.. En isolert hjertefeil kan vi takle, og vi får håpe det er "bare" det. Tusen takk for en solskinnshistorie:) det trengte jeg <3

Skrevet

Dette går helt sikkert kjempefint! Husk hvor lite hjertet er på ul nå, det finnes mange tilfeller hvor de tror de ser et mulig avvik, uten at det viser seg at noe er galt til slutt. Og skulle det være en hjertefeil så er det som de sier over; du får god oppfølging både under og etter svangerskapet, og med den kunnskapen vi har i dag så kan heldigvis slike eventuelle feil som regel fikses. Heldigvis:) du får tenke som så at du på et vis er heldig som har fått avdekket en mulig hjertefeil tidlig, slik at du får fulgt med på det fremover! Og hvis alt annet så bra ut på ul, så ville jeg forsøkt å legge til sides bekymringene om kromosomfeil osv. Lettere sagt enn gjort, men jeg håper og tror at dette går deres vei! Stor klem fra meg:)

Skrevet

En gutt jeg har sittet mye barnevakt for hadde hjertefeil, for kort spiserør og masse andre feil, ble operert ganske fort etter fødsel og ble satt inn sondepropp i magen for å gi ham føde. Han er i dag den skjønneste gutten på 9 år du kan finne noen plass! Han var det lille hjertebarnet mitt den perioden jeg passe de (litt over 4 år) og vært med på både operasjoner, rutinekontroller, bytting av sondepropp og annet, men er like aktiv som sine 3 brødre og er med på alt han kan være med på (men må være litt forsiktig med fall begrunn av sondeproppen). Selv de med hjertefeil og mer til blir fantastiske barn! Og om vi finner noe sånt på min lille i magen kommer jeg til å tenke på den gutten og hvordan han greier seg den dag i dag. :)

Skrevet

Tusen takk for gode ord, 1+1 blir 3. Det er ikke så mye vi kan gjøre i denne ventetiden, så hovedmålet mitt får bli å ikke bekymre meg sånn. Sov en dårlig natt i natt, men håper at vi greier å tenke positivt til dette skal sjekkes ut ordentlig. Det kunne tross alt vært verre beskjeder å få på en slik undersøkelse. Veldig bra at det så fint ut hos deg, nå er det bare å senke skuldrene og nyte tiden :) Klem tilbake :)

Det er godt å høre at de klarer seg godt med hjertefeil også, Denunge :)

Skrevet

Vet ikke om dette kan sammenlignes, men på ordinær ul med førstemann kunne ikke jordmor se alle kamrene i hjertet. Vi kom tilbake to uker senere og alt var fint. Og som en annen over her sier, hvis det skulle være noe galt kan en operasjon ordne dette. Lykke til!

Skrevet

Da er det klart for blodprøve til duo-test for meg... Bildene fra UL er tolket av flere leger på Rikshospitalet. Oppfølgende ultralyd om 20 dager når hjertet har vokst litt. Dette blir en lang ventetid... Ikke mye konsentrasjon på jobb.

Takk for oppmuntrende ord, Belle 11&13 :)

Skrevet

Å Baker85!;( jeg har levd så dypt inn i min egen boble at jeg ikke har sett innlegget ditt her..;( huff, jeg er lei meg på dine vegne. Men som du vet, går vi igjennom mye av det samme - så jeg vet hvordan du har det! Håper du har familie og venner som stiler opp og som du kan snakke med om du ønsker. Jeg har selv litt vanskelig for å få gjort alt hverdagslige, og takker ja til hjelp. Men begynner å skjønne nå at det er bedre for meg å være i aktivitet, så jeg slipper å sitte å tenke hele tiden.. Men hvordan er formen din? Håper og krysser fingrene for dere at alt er i orden! Store klæmmer<3

Skrevet

Skjønner godt at du føler deg stengt inne i en boble nå, Største ønske. Jeg har så vondt av deg og tenker masse på deg! Ser ut som det går samme veien her også, og det er jo ventingen som er aller verst. Hos meg er det mange eksperter på fosterdiagnostikk som har sett på bildene, det er både urovekkende og betryggende. formen ellers er fin, føler meg mye mer opplagt for tiden. enn du da? Man får liksom ikke nyte graviditeten når det er usikkerhet om hvordan utfallet blir, og all planlegging stopper opp. Men det beste er som du sier å holde seg opptatt med noe, det verste er å være alene med tankene. Det er ingenting å gjøre før svarene er klare uansett. Vi får holde motet oppe og håpe på at de små er friske. Du får holde oss oppdatert, så skal jeg gjøre det samme. 31.01 er min dato for ny UL og svar. Mange klemmer tilbake <3

Skrevet

Sender deg pm jeg Baker85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...