Gå til innhold

Noen som kan litt om kalorier og vektnedgang?? (vektklubb.no)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg meldte meg inn i vektklubb.no, registrerte jeg at jeg ønsket å gå ned 18 kg - og registrerte videre, ved en feiltakelse, at jeg ønsket å oppnå dette på 20 uker. Da jeg endret dette til 14 kg (fremdeles på 20 uker), gikk mitt daglige anbefalte kaloriinntak NED fra 1950 til 1800 kalorier. Hvorfor i all verden må jeg spise MINDRE for å gå ned MINDRE på samme tidsperiode..? Dette forstår jeg rett og slett ikke noe av. For meg er det logisk at jeg burde fått tildelt et større kalorinivå!?

Det er mulig jeg er HELT teit som ikke forstår dette, men kan noen vær så snill å forklare meg hvorfor det er slik? Håper noen kan litt om dette og tar seg tid til å forklare på en grei måte i så fall :-)

Anonym poster: 25eba932355b41db8b852da7d8d8d289

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke fatte at du skal kunne gå ned så mye på den tiden med det kcalinntaket...

Skrevet

Hehe.. hvordan kan du si det, uten å ane hvor mye jeg veier?

Hvor mange kalorier man forbrenner, avhenger av maaange faktorer - bl.a. treningsnivå, hvor tung man er, alder m.m. Altså forbrenner man langt flere kalorier dersom man trener hardt hver dag, - akkurat som at man forbrenner flere kalorier om man veier 100 kg enn om man veier 50 kg - og en stor person kan dermed også spise flere kalorier under vektnedgangen enn en liten person kan.

Det er ikke verre enn som så.. ;-)

(Men om jeg går ned så fort, gjenstår jo å se.)

Skrevet

Dytt

Skrevet

Det høres rart ut. Ville kontaktet vektklubben.

Anonym poster: 2dcc2780d1bfee445bad5759b7b23692

Skrevet

Tror ikke det kan være noen annen forklaring enn at du har gjort en eller annen feil, som du ikke er klar over.

Da jeg skulle gå ned en kilo i uka, fikk jeg utdelt 1300 kalorier til dagen.

Og da med et relativt stillesittende liv, selvfølgelig.

Idag mener jeg den beste måten å styre vekta på er å trene som "et helvete", og ikke dille med småtelling av kalorier. Men det høres jo allerede ut til at du er maksimalt aktiv, siden du har fått utdelt så mange kalorier hver dag.

Anonym poster: e2fc7278c514bcc419c7577c3d0b0b16

Skrevet

Har ikke planer om hverken å trene som et helvete eller spise som en flue - men en kombinasjon av dem begge. ;-)

Jeg er absolutt ikke maksimalt aktiv. Jeg registrerte at jeg har en jobb der jeg går og står endel, samt at jeg bedriver lett aktivitet 4-6 timer pr uke. Intet annet. 1800 kalorier er da ikke så mye?? Jeg forbrenner jo ca 2300 kalorier bare ved å sitte på rævva, so to speak...? ;-)

HI

Skrevet

Det høres veldig merkelig ut ja. Jg skal ha 1390 kcal per dag og skal ned 8 kg på 11 uker. Alt avhenger av hvor stor du er når du starter. 1800 kcal er mye. Det er det jg spiser på en dag med utskeielser. Gå gjennom innstillingene en gang til å se om det blir annerledes da.

Anonym poster: 81c4f2601c0dc6cf459890e3131aca2b

Skrevet

Hm.. Tuller dere bare med meg nå? Syns dere 1800 kcal er mye pr dag? Til og med uten å vite noe som helst om hvor høy og tung jeg er??

Eller mener dere seriøst at man skal ligge godt over 1000 kcal i minus hver dag???

Hvor stor er du da, over her, som skal ha 1390 kcal pr dag?

HI

Skrevet

Ser at det er mange innlegg om slanking, vektreduksjon her inne. Være forsiktige! Jeg mistet totalt kontrollen for noen år siden - som voksen, fornuftig dame! Skulle bare "ned et par kilo" til bikinisesongen. Ble såååå syk. Brukte to år på å komme meg igjen: innleggelser på sykehus, terapi, medisiner. Ta kontakt med legen. Han eller hun kan følge opp på en bra måte. Mener ikke å male fanden på veggen her, altså, men jeg unner ingen det jeg har vært igjennom.

Anonym poster: 837633297eca1e6558be44f1ef015393

Skrevet

Takk for advarsel. Men jeg tror neppe jeg kommer til å miste kontrollen. Både fordi jeg har vært gjennom dette før, og fordi jeg har en samboer som også har begynt med trening og kostholdsendringer. Så vi passer på hverandre også ;-)

Nå har jeg sett gjennom profilen min på vektklubb.no, og ser at alle innstillinger stemmer. Det står at jeg har et basalstoffskifte på ca 2300 kcal pr dag - og at jeg kan spise (inntil) 1800 kcal på treningsfrie dager. Skjønner fremdeles ikke at dette er så mye..?

HI

Skrevet

Jeg veier 73 kg og er 164 cm. Venninna mi er 179 høy og over 90 kg, hun skal ha 15-1600. Jg har tellt kcalorier i mange år og har holdt meg på 15-1600 for å holde vekta. Nå skal babykiloene av. Jg mente at 1800 var mye for meg. Samtidig spurte jg hvor stor du var :-)

Anonym poster: 81c4f2601c0dc6cf459890e3131aca2b

Skrevet

Klikket du på Start på nytt når du endret målet ditt?

Jeg la inn 10 kg som mål og et vekttap på -1kg i uka, jeg skal spise 1300 kalorier. Meldte meg inn i går og håper det skal hjelpe på.

Jeg syns også det høres litt rart ut at du skal spise hele 1800 kalorier om dagen når du har lagt inn en ønsket reduksjon på -0,7kg i uka.

Jeg så der var et forum også. Jeg vet ikke hvor mye aktivitet der er, men kanskje noen der kan svare deg.

Skrevet

Hm..så ikke noe spørsmål om hvor stor jeg er!?

Men jeg er 170 cm og veier 88 kg. Og skal altså ned 14 kg på 20 uker. Ser ut til at alle innstillingene er riktige!? Og kan ikke si at jeg reagerte heller, på at det var så mye... forrige runde med vektnedgang var for 8-10 år siden. Da var jeg 81 kg (og selvsagt 170 cm da også) og skulle ha min. 1630 kcal pr dag (regnet ut av ernæringsfysiolog). Den gang gikk jeg ned godt over 10 kg de første 12 ukene, så HELT galt kan det da ikke ha vært?

At jeg har fått tildelt flere kcal nå, skyldes jo at jeg veier 7 kg mer..

Jeg har forøvrig vært medlem på vektklubb bare en uke hittil, og et raskt gjennomblikk på dagboken min viser at jeg har spist mellom 1250 og 1600 kalorier pr dag så langt. Hvis dette fungerer greit, og jeg føler jeg har nok energi fremover, så kan jeg jo bare spise litt mindre kcal enn jeg har fått tildelt. Siden det tydeligvis er mange her som mener at 1800 er for mye hvis jeg vil ned ... :-)

HI

Skrevet

Jeg skrev at det skulle registreres på nytt ja. Og tildelte kalorier gikk jo uansett ned - ikke opp - så kanskje det bare var første registrering som var feil? Og at jeg faktisk skal ha 1800 kcal nå?

Gudene vet...får prøve å kontakte vektklubb og høre med dem :-/

Men hvor stor er du da, humlesurr? Vekt, høyde? Dersom du er endel mindre enn meg, er det jo godt mulig du forbrenner såpass mye mindre, at du likevel må spise såpass mye mindre..?

HI

Skrevet

Jeg registrerte meg nettopp på vektklubb og har nøyaktig samme vekt og samme høyde som deg! Jeg skal gå ned 20kg på 20 uker og fikk at jeg kunne spise 1867 kalorier om dagen! Så det stemmer nok med 1800 på deg:)

Anonym poster: 0fc1559e0533bdb3c95f835a0d62ec10

Skrevet

Gubben er medlem der, og han er en av de som spiser for lite til vanlig, så hn måtte øke inntaket sitt for å gå ned. Det funker godt her :) Er mange innstillinger og forskjeller på folk, så 1800 er ikke nødvendigvis mye.

Skrevet

Da jeg skulle gå ned skulle jeg ligge på 1300, og da var startvekt 65... Så tipper flere av disse som nevner 13 tallet gjerne også ligger der en plass. Hvis du er tyngre går behovet opp som du sier.Synes du skal følge det vektklubb sier jeg. Opplegget er tilpasset nettopp deg! Så drit i hva vi andre mener ;)

Anonym poster: 0059b8f1cf8bad4098fffdd72c12e519

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg er jo ingen liten kvinne i utgangspunktet, så det stemmer nok bra ja. Har googlet litt og funnet flere kalkulatorer for å regne ut basalstoffskiftet mitt, og det ligger på over 1600 kcal. Altså det som må til bare for å holde kroppen min i gang, og jeg er heeeeelt i ro! Når jeg så ganger med forholdstallet for lite/moderat aktivitetsnivå, øker stoffskiftet til over 2200 kcal pr døgn. Så 1800 stemmer nok veldig bra for meg med min vekt, høyde og alder.

Det sier seg jo egentlig selv at en stor person (menn generelt, f.eks.) forbrenner mer enn en liten person, så burde vel aldri ha tvilt... ;-)

Ha en flott dag videre, alle sammen! :-)

HI

Skrevet

Jeg vet selvfølgelig at det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder vektnedgang, men jeg har også vært 88 kg på 171 cm, i høyere aktivitetsnivå enn deg uten å gå ned noe videre med et så høyt kcalinntak.. Men som du sier er vi jo forskjellige og reagerer forskjellig på diett og aktivitet..

Skrevet

Et lite tips. Smør, majones, dressing osv stjeler ekstremt mange tildelte kalorier.

Anonym poster: b121e837ef3adee0c600af5316a78c44

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg er jo ingen liten kvinne i utgangspunktet, så det stemmer nok bra ja. Har googlet litt og funnet flere kalkulatorer for å regne ut basalstoffskiftet mitt, og det ligger på over 1600 kcal. Altså det som må til bare for å holde kroppen min i gang, og jeg er heeeeelt i ro! Når jeg så ganger med forholdstallet for lite/moderat aktivitetsnivå, øker stoffskiftet til over 2200 kcal pr døgn. Så 1800 stemmer nok veldig bra for meg med min vekt, høyde og alder.

Det sier seg jo egentlig selv at en stor person (menn generelt, f.eks.) forbrenner mer enn en liten person, så burde vel aldri ha tvilt... ;-)

Ha en flott dag videre, alle sammen! :-)

HI

Det er jo bare å prøve, så ser du fort om det er for mye :)

Lykke til!!

Anonym poster: b121e837ef3adee0c600af5316a78c44

Skrevet

Takk for advarsel. Men jeg tror neppe jeg kommer til å miste kontrollen. Både fordi jeg har vært gjennom dette før, og fordi jeg har en samboer som også har begynt med trening og kostholdsendringer. Så vi passer på hverandre også ;-)

Nå har jeg sett gjennom profilen min på vektklubb.no, og ser at alle innstillinger stemmer. Det står at jeg har et basalstoffskifte på ca 2300 kcal pr dag - og at jeg kan spise (inntil) 1800 kcal på treningsfrie dager. Skjønner fremdeles ikke at dette er så mye..?

HI

Jeg fikk forklart at det er sunt å miste vekt med et kcal underskudd på -500 pr dag, ikke mye mer enn det.

Så jeg skulle hatt 1600 pr dag.

Skrevet

Jo.. men det erjo likevel merkelig at det kan ha såpass høy effekt på noen, mens andre ikke merker forskjell..!?

Jaja, nå har jeg jo som sagt ikke fått i meg mer enn mellom 1250 og 1600 kcal hittil, og har holdt på i én uke, - så da er det tydeligvis (kanskje?) nok med meg med ca 1400-1500 kcal pr dag da? Har iallfall ikke merket noe underskudd av energi, tap av humør eller voldsom sultfølelse denne uken..!?

Tusen takk for innspill - skal ha det i bakhodet dersom ikke vektnedgangen går iallfall i nærheten av så bra som jeg ønsker fremover.. ;-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...