Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #1 Skrevet 8. januar 2013 Jeg har en venninne som jobber en plass der taushetsplikten er viktig. Hun bryter den støtt. Jeg syns det er ubehagelig. Jeg har sagt hun må slutte men hun kommer stadig med info. Hva gjør man? Anonym poster: 088b9b5621eb7ab33178c776b20b9bc1
Gjest Julia1984 Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 Tar og sender en anonym beskjed til sjefen hennes om du synes det er ekkelt å stå frem med navn.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #3 Skrevet 8. januar 2013 Tar kontakt med sjefen hennes eller politianmelder. Gjør du ikke noe er du like skyldig selv. Ta ansvar!! Anonym poster: dab4312b425b33d50734c07d6a447835
IceNose Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 "En arbeidstaker er forpliktet til å etterleve arbeidskontrakten, og et brudd på taushetsplikten på denne bakgrunn utgjør et kontraktsbrudd som kan sanksjoneres ved oppsigelse eller avskjed. I tillegg vil brudd på taushetsplikten være en saklig oppsigelsesgrunn dersom bruddet svekker det nødvendige tillitsforholdet for stillingen, og følgelig er et brudd på lojalitetsplikten. Dette må bero på pliktbruddets og stillingens art, og i sin ytterste konsekvens kan bruddet også medføre øyeblikkelig avskjed. Her er det for så vidt viktig å ivareta hensynet til arbeidstakeren, da det vil være mer skånsomt med vanlig oppsigelse fremfor avskjed. Det vil følgelig være avgjørende hvilken stilling arbeidstakeren har, hva slags opplysninger og i hvilket omfang taushetsplikten er brutt og på hvilket grunnlag – avtalt taushetsplikt eller brudd på lojalitetsplikten? Dersom pliktbruddet har medført tap for bedriften, kan dette medføre erstatningsansvar for arbeidstakeren. I tillegg er uberettiget bruk av bedrifts- og forretningshemmeligheter også straffbart etter straffeloven § 294. Også den som utnytter arbeidstakerens brudd på taushetsplikten kan straffes etter straffeloven § 405a og markedsføringslovens §§ 7 og 8."
Februargullet2013 Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 da sier du fra, er helt forferdelig hvis ho ikke tar den alvorlig
Strongwoman Skrevet 8. januar 2013 #6 Skrevet 8. januar 2013 Det ville jeg tipsa sjefen hennes anonymt om. Slike folk må stoppes. Tenk om f.eks. fastlegen din gikk rundt på bygda og sladra om deg. Da er det bra noen griper inn og får slikt stoppa...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #7 Skrevet 8. januar 2013 Jeg jobber på flere pleiehjem i fylket her jeg bor, og jeg snakker alltid om pasientene hjemme! Det er ingen som kan finne ut og skjønne hvem jeg prater om, da jeg ikke bruker navn. Grunnen til at jeg prater med de hjemme er for å enten spørre om ting Jeg lurer på (mamma er sykepleier, jeg assistent) eller for å få tømt hjertet litt... Anonym poster: f9c94834af1fc42fad09f76195e46283
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 8. januar 2013 #8 Skrevet 8. januar 2013 Jeg jobber på flere pleiehjem i fylket her jeg bor, og jeg snakker alltid om pasientene hjemme! Det er ingen som kan finne ut og skjønne hvem jeg prater om, da jeg ikke bruker navn. Grunnen til at jeg prater med de hjemme er for å enten spørre om ting Jeg lurer på (mamma er sykepleier, jeg assistent) eller for å få tømt hjertet litt... Anonym poster: f9c94834af1fc42fad09f76195e46283 Det er ikke brudd på taushetsplikt. Hovedinnlegget handler om brudd på taushetsplikt. Jeg fatter ikke hvorfor folk alltid skal lire av seg irrelevante god-dag-mann-økseskaft-svada-svar på disse sidene. Er dere sånn hjemme også? Jeg hadde gått fra forstanden.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #9 Skrevet 8. januar 2013 Jeg jobber på flere pleiehjem i fylket her jeg bor, og jeg snakker alltid om pasientene hjemme! Det er ingen som kan finne ut og skjønne hvem jeg prater om, da jeg ikke bruker navn. Grunnen til at jeg prater med de hjemme er for å enten spørre om ting Jeg lurer på (mamma er sykepleier, jeg assistent) eller for å få tømt hjertet litt... Anonym poster: f9c94834af1fc42fad09f76195e46283 Det er ikke brudd på taushetsplikt. Hovedinnlegget handler om brudd på taushetsplikt. Jeg fatter ikke hvorfor folk alltid skal lire av seg irrelevante god-dag-mann-økseskaft-svada-svar på disse sidene. Er dere sånn hjemme også? Jeg hadde gått fra forstanden. Det var da veldig til hissig svar. Skjønner godt at hun nevner det. Det ER i gråsonen for hva som er tillatt ift taushetsplikten. Hun påstår at man ikke kan finne ut hvem det gjelder fordi hun anonymiserer ved å ikke fortelle navnet, men det er man ikke garantert. Anonym poster: 6af3b5dbe50b9259afeabe03bb76abb6
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 Jeg jobber på flere pleiehjem i fylket her jeg bor, og jeg snakker alltid om pasientene hjemme! Det er ingen som kan finne ut og skjønne hvem jeg prater om, da jeg ikke bruker navn. Grunnen til at jeg prater med de hjemme er for å enten spørre om ting Jeg lurer på (mamma er sykepleier, jeg assistent) eller for å få tømt hjertet litt... Anonym poster: f9c94834af1fc42fad09f76195e46283 Det er ikke brudd på taushetsplikt. Hovedinnlegget handler om brudd på taushetsplikt. Jeg fatter ikke hvorfor folk alltid skal lire av seg irrelevante god-dag-mann-økseskaft-svada-svar på disse sidene. Er dere sånn hjemme også? Jeg hadde gått fra forstanden. Det var da veldig til hissig svar. Skjønner godt at hun nevner det. Det ER i gråsonen for hva som er tillatt ift taushetsplikten. Hun påstår at man ikke kan finne ut hvem det gjelder fordi hun anonymiserer ved å ikke fortelle navnet, men det er man ikke garantert. Anonym poster: 6af3b5dbe50b9259afeabe03bb76abb6 Ikke hvis tilfellet er anonymisert med f eks navn og/eller annet.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Tar kontakt med sjefen hennes eller politianmelder. Gjør du ikke noe er du like skyldig selv. Ta ansvar!! Anonym poster: dab4312b425b33d50734c07d6a447835 HI har selvsagt ikke noe juridisk ansvar for sin venninnes brudd på taushetsplikten! Vet ikke om jeg ville sladra på en venn. Heller skremt henne litt med det så det kanskje tok slutt. Anonym poster: 32357072c4d1f9da05351d795c006b45
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #12 Skrevet 8. januar 2013 Er hun sikker på at hun bryter taushetsplikten? Bruker hun navn på personene det gjelder og kommer med informasjon som er ømfintlig? Om det ikke var veldig ømfintlig informasjon, så hadde jeg ikke "angitt" en venninne. Anonym poster: 8e946d97328f0bdc66737d8be99292f5
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 Jeg jobber på flere pleiehjem i fylket her jeg bor, og jeg snakker alltid om pasientene hjemme! Det er ingen som kan finne ut og skjønne hvem jeg prater om, da jeg ikke bruker navn. Grunnen til at jeg prater med de hjemme er for å enten spørre om ting Jeg lurer på (mamma er sykepleier, jeg assistent) eller for å få tømt hjertet litt... Anonym poster: f9c94834af1fc42fad09f76195e46283 Det er ikke brudd på taushetsplikt. Hovedinnlegget handler om brudd på taushetsplikt. Jeg fatter ikke hvorfor folk alltid skal lire av seg irrelevante god-dag-mann-økseskaft-svada-svar på disse sidene. Er dere sånn hjemme også? Jeg hadde gått fra forstanden. Det var da veldig til hissig svar. Skjønner godt at hun nevner det. Det ER i gråsonen for hva som er tillatt ift taushetsplikten. Hun påstår at man ikke kan finne ut hvem det gjelder fordi hun anonymiserer ved å ikke fortelle navnet, men det er man ikke garantert. Anonym poster: 6af3b5dbe50b9259afeabe03bb76abb6 Ikke hvis tilfellet er anonymisert med f eks navn og/eller annet. Som sagt: Det er ikke garantert. Hvis man forteller en "historie"/situasjonsbeskrivelse om en klient/pasient (uten å nevnte navn), men det viser seg at den man snakker med faktisk kjenner personen, så kan klienten/pasienten gjenkjennes likevel. Da har man brutt taushetsplikten. Faktisk. Så man skal tenke seg NØYE om før man begir seg ut på noe sånt. Og sånn for ordens skyld: Jeg er helsepersonell selv. Anonym poster: 6af3b5dbe50b9259afeabe03bb76abb6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #14 Skrevet 8. januar 2013 Vet du, det gjør/gjorde min venninne også. Hun jobbet i Bhg der mine barn gikk og fortalte masse om de andre barna, hvordan de var osv. Jeg vurderte sterkt å melde henne til styrer, men droppet det da hun ikke fikk forlenget vikariatet sitt der.... Utrolig ubehagelig. Kan jo like gjerne være mine barn hun snakker om til andre.... Anonym poster: e5c4896c29f9974711c58e91af1446ef
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #15 Skrevet 8. januar 2013 Hvis venninnen din er sykepleier/hjelpepleier/lege, ol, bryter hun faktisk helsepersonelloven, så JA, du skal ta det videre. Hva hvis du var hennes pasient som hun fortalte andre om? Hvis hun jobber i bhg/skole eller andre steder der hun har taushetsplikt, bryter hun nok også loven, men er usikker på hvilken. Anonym poster: 10da9c1f10af04e81d9b2da188cce8e2
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Er ikke brudd om du ikke sier navn elelr andre ting som kan gjenkjennes. Jeg gikk til psykolog før pga mye med min far da jeg var yngre osv... vi snakket om alt og en gang fortalte jeg om noe jeg har problemer med nå, som jeg tror kan være pga noe der.. og da sa psykologen min: "Åh DET skal jeg bruke som eksempel neste gang jeg skal holde foredrag om dette" tenkte aldri at det var feil. han skal jo bare fortelle et eksempel om en pasient "som ble 'sånn', etter alt 'det der'..." jobber på skole nå og har selv glemt meg ut et par ganger.. men aldri når det er snakk om alvorlige ting.. men på bussen i dag for eksempel. traff jeg på ei som har vært vikar hos oss så jeg sa "Y" og "S" ble sendt hjem i dag fordi de var syke så vi trengte vertfall ikke flere vikarer.." eller noe sånt.. og så gikk det opp for meg at jeg hadde sagt navnet til de.. på bussen! Men igjen.. ikke alvorlig informasjon bare at de måtte bli hentet Anonym poster: 0140ff848452b21e5c0f51b9aa280235
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 Er ikke brudd om du ikke sier navn elelr andre ting som kan gjenkjennes. Jeg gikk til psykolog før pga mye med min far da jeg var yngre osv... vi snakket om alt og en gang fortalte jeg om noe jeg har problemer med nå, som jeg tror kan være pga noe der.. og da sa psykologen min: "Åh DET skal jeg bruke som eksempel neste gang jeg skal holde foredrag om dette" tenkte aldri at det var feil. han skal jo bare fortelle et eksempel om en pasient "som ble 'sånn', etter alt 'det der'..." jobber på skole nå og har selv glemt meg ut et par ganger.. men aldri når det er snakk om alvorlige ting.. men på bussen i dag for eksempel. traff jeg på ei som har vært vikar hos oss så jeg sa "Y" og "S" ble sendt hjem i dag fordi de var syke så vi trengte vertfall ikke flere vikarer.." eller noe sånt.. og så gikk det opp for meg at jeg hadde sagt navnet til de.. på bussen! Men igjen.. ikke alvorlig informasjon bare at de måtte bli hentet Anonym poster: 0140ff848452b21e5c0f51b9aa280235 Du tar feil. Det står ingenting i helsepersonelloven om at det er greit så lenge du ikke sier navnet på den/dem det gjelder. Hovedregelen om taushetsplikt i helsepersonelloven lyder som følger: § 21. Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. Og heri ligger at så lenge man utgir informasjon som kan gjøre at noen kjenner igjen vedkommede (og det kan være mye annet enn bare navnet), eller utgir detaljert informasjon om noen i det hele tatt, er det et brudd på taushetsplikten. Så er det jo også en del unntak, men ingen for den type tilfeller som er blitt nevnt så langt i denne tråden. Anonym poster: 6af3b5dbe50b9259afeabe03bb76abb6
koalita Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 Om hun jobber i et offentlig organ så har hun uansett taushetsplikt etter forvaltningsloven KAP 2. Det er her de generelle reglene om dette står. Det er greit å anonymisere opplysninger (altså, denne psykologen som skulle bruke en reell pasient som eksempel ville nok ikke gi ut informasjon som kunne spores til en enkelt person). Anonymisering betyr ikke bare at man ikke nevner navn, men at man også utelater all informasjon om en person som kan gjøre personen gjennkjennelig. Jobber man på et lite sykehjem med 3 pasienter er det mao umulig å anonymisere tilfredstillende om man ikke snakker om pasienter langt tilbake i tid. Taushetsplikten gjelder også etter at man er gått ut av en stilling - legen din kan ikke legge ut helseopplysninger om deg fordi han ikke lengre er lege f.eks. I helsepersonellloven har man spesialregler omkring taushetsplikt da det er enda strengere her enn i mange andre forvaltningsorganer.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #19 Skrevet 9. januar 2013 Selv om man ikke nevner navn, så lekker man jo alikevel ut med informasjon om andre.. Det er jo taushetsplikt i matbutikk..man har ikke lov til å komme hjem å fortelle hva venninna til mamma kjøpte på butikken. Anonym poster: c7a7fcfcb26451e2f64aace9a07555f0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #20 Skrevet 9. januar 2013 Selv om man ikke nevner navn, så lekker man jo alikevel ut med informasjon om andre.. Det er jo taushetsplikt i matbutikk..man har ikke lov til å komme hjem å fortelle hva venninna til mamma kjøpte på butikken. Anonym poster: c7a7fcfcb26451e2f64aace9a07555f0 For noe tull. En har ikke taushetsplikt i vanlig jobb på en slik måte. Du kan fint fortelle mannen din at Jonas og familien handlet kjøttboller til middag i dag, du kan fortelle venninnen din at kollegaen din Berit dreit seg ut i møte i dag. Men du kan ikke fortelle at pasienten din Gudrun tisset på seg, eller at Per har meldt seg som arbeidsledig på NAV- kontoret der du jobber. Anonym poster: 4d728f3370a71367e86917676221e916
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #21 Skrevet 9. januar 2013 "En arbeidstaker er forpliktet til å etterleve arbeidskontrakten, og et brudd på taushetsplikten på denne bakgrunn utgjør et kontraktsbrudd som kan sanksjoneres ved oppsigelse eller avskjed. I tillegg vil brudd på taushetsplikten være en saklig oppsigelsesgrunn dersom bruddet svekker det nødvendige tillitsforholdet for stillingen, og følgelig er et brudd på lojalitetsplikten. Dette må bero på pliktbruddets og stillingens art, og i sin ytterste konsekvens kan bruddet også medføre øyeblikkelig avskjed. Her er det for så vidt viktig å ivareta hensynet til arbeidstakeren, da det vil være mer skånsomt med vanlig oppsigelse fremfor avskjed. Det vil følgelig være avgjørende hvilken stilling arbeidstakeren har, hva slags opplysninger og i hvilket omfang taushetsplikten er brutt og på hvilket grunnlag – avtalt taushetsplikt eller brudd på lojalitetsplikten? Dersom pliktbruddet har medført tap for bedriften, kan dette medføre erstatningsansvar for arbeidstakeren. I tillegg er uberettiget bruk av bedrifts- og forretningshemmeligheter også straffbart etter straffeloven § 294. Også den som utnytter arbeidstakerens brudd på taushetsplikten kan straffes etter straffeloven § 405a og markedsføringslovens §§ 7 og 8." Det eksisterer en gjensidig lojalitetsplikt mellom en ansatt og en bedrift. Vi har likevel også ytringsfrihet, og du står helt fritt til å kalle kollegaen eller sjefen en snuskete skitstøvel når du snakker med din bror eller mann, men det vil regnes som illojalt å skrive det samme på på twitter eller si det samme på jobb. Anonym poster: 4d728f3370a71367e86917676221e916
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #22 Skrevet 9. januar 2013 Men dere, når vi allerede er inne på dette... Hvor går egentlig grensen for hvor mye som er for mye? Skal man kunne komme hjem etter en lang dag og tømme hjertet sitt? "En pasient med denne lidelsen gjorde sånn og sånn i dag"? Er det akseptabelt? Mannen min jobber som psykolog, og tar innimellom ekstravakter på en institusjon for psykisk syke. Han kan komme hjem og si at en psykotisk pasient knuste et vindu i dag. Er det greit, så lenge han ikke nevner navn? Han er nøye på å ikke si noe om kjønn eller alder på pasientene sine, er det da ok å "få det ut av systemet" etter endt arbeidsdag? Jeg jobber selv i NAV, og kan godt fortelle om en bruker som ringte og gråt i telefonen fordi han eller hun ikke fikk innvilget en søknad. Er det ok, så lenge jeg ikke nevner navn eller alder? Dette med taushetsplikt er litt vanskelig, synes jeg, det er jo ikke egentlig svart-hvitt heller... Anonym poster: c0b0d69e655ff99d31a8003380eeef0f
Virginia. Skrevet 9. januar 2013 #23 Skrevet 9. januar 2013 Men dere, når vi allerede er inne på dette... Hvor går egentlig grensen for hvor mye som er for mye? Skal man kunne komme hjem etter en lang dag og tømme hjertet sitt? "En pasient med denne lidelsen gjorde sånn og sånn i dag"? Er det akseptabelt? Mannen min jobber som psykolog, og tar innimellom ekstravakter på en institusjon for psykisk syke. Han kan komme hjem og si at en psykotisk pasient knuste et vindu i dag. Er det greit, så lenge han ikke nevner navn? Han er nøye på å ikke si noe om kjønn eller alder på pasientene sine, er det da ok å "få det ut av systemet" etter endt arbeidsdag? Jeg jobber selv i NAV, og kan godt fortelle om en bruker som ringte og gråt i telefonen fordi han eller hun ikke fikk innvilget en søknad. Er det ok, så lenge jeg ikke nevner navn eller alder? Dette med taushetsplikt er litt vanskelig, synes jeg, det er jo ikke egentlig svart-hvitt heller... Anonym poster: c0b0d69e655ff99d31a8003380eeef0f Dette er helt ok, og ikke brudd på taushetsplikt, siden ingen av dere har gitt noen flere opplysninger til hverandre som kan bidra til at pasienten kan gjenkjennes.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #24 Skrevet 9. januar 2013 Jeg har en venninne som jobber en plass der taushetsplikten er viktig. Hun bryter den støtt. Jeg syns det er ubehagelig. Jeg har sagt hun må slutte men hun kommer stadig med info. Hva gjør man? Anonym poster: 088b9b5621eb7ab33178c776b20b9bc1 Hva jobber hun med, og på hvilken måte mener du at hun bryter taushetsplikten HI? Anonym poster: 4d728f3370a71367e86917676221e916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå