Gå til innhold

Når sier man fra på jobben??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Begynte i ny jobb i høst og er nå gravid. Ikke mer enn 5 uker, har ikke vært hos legen enda. Når ville du sagt fra til jobben??

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa ifra nå når jeg var rett i nærheten av uke 10. Har vært sjukemeldt siden uke 5, og følte at nå var det på tide å forklare hvorfor. Vi har delt med alle rundt oss fea ganske tidlig av:)

Sjefen tok det fint, han er en familiefar selv, og ga koselige råd.

Er jo individuelt når man vil eller må si det på jobb, i forhold til tilrettelegging, og fravær.

Lykke til!:)

Skrevet

Tusen takk for nyttig svar!! Har fått time hos lege den 23. januar, så da kan jeg jo si fra i forbindelse med det :)

Skrevet

Jeg måtte si fra i går, 5+5, fordi det var ting på jobben jeg ikke kunne gjøre, og som ville fått meg til å fremstå som en kjip snåling om det ikke var pga graviditet (kunne ikke være andre grunner til disse spesifikke tingene).

Skrevet

Er sånn i tvil om dette selv, men jeg greier sikkert ikke vente lenger enn et par uker, hvis kvalmen tar meg like ille som sist :P Er bare 5 uker jeg også, men har allerede sagt det til ei jeg jobber med, fordi hun spurte helt direkte og da greide jeg ikke lyve om det ;) Er mye svimmel og trøtt, så litt greit at noen på jobb vet hvorfor ting ikke går så kjapt som tidligere ;)

Jeg kommer til å nevne det for sjefen om jeg skulle bli sykemeldt, uansett hvor mange uker jeg er på vei.

Gjest Sporty83
Skrevet

åhh.. jeg gruer meg sånn til dette.. nylig begynt i ny jobb og er 8 uker på vei. Ikke vært så dårlig at jeg trenger sykemelde meg , men kjenner på kvalmen hver dag, og gruer meg veldig til å fortelle dette til min mannlige sjef som jeg er redd kommer til å føle han har "kjøpt katta i sekken". En annen kollega av meg skulle snakke med han her om dagen og da sa han , "du er vel ikke gravid vel? , sånn halvt spøkefullt.. og så pekte han videre på meg, liksom "advarende".

Fader ass.. hva sier man? jeg skal la være å si noe så lenge jeg klarer,- når magen kommer får jeg ta det. Men hva sier man, sånn bokstavelig? Hver gang jeg går gjennom scenario driver jeg og unnskylder meg,- eks " jeg visste ikke jeg var gravid når jeg tok jobben..", "jeg vet dette kanskje ikke passer så bra, men jeg er gravid..", - så blir jeg sint, for hvorfor skal jeg unnskylde meg? Hva sa dere?

Skrevet

Jeg tenkte å si ifra etter ul på onsdag. Da er jeg 12+1. Har jobbet 100% på tross av kvalme og trøtthet så har ikke hatt noen grunn til å si fra før. Er heldig og har kontorjobb ellers hadde jeg nok måttet sykmelde meg...

Skrevet

Kjenner jeg gruer meg litt selv, men vi har jo ikke egentlig noe å grue oss for... det er jo gode nyheter :) Lettere sagt enn gjort kanskje?

Tror jeg kommer til å si det rett frem :)

Uansett, masse lykke til!! ;)

Skrevet

Jeg sa vel fra i uke 16 eller noe:)

Skrevet

Har sagt fra i uke 12 begge gangene. Kunne godt ventet lenger, men fikk mage tidlig!

Skrevet

Kjenner jeg gruer meg litt selv, men vi har jo ikke egentlig noe å grue oss for... det er jo gode nyheter :) Lettere sagt enn gjort kanskje?

Tror jeg kommer til å si det rett frem :)

Uansett, masse lykke til!! ;)

Egentlig så gleder jeg meg til alle på jobb får vite om det :D MEN, jeg tenker på den nedturen det ville blitt om jeg (gud forby) skulle miste spiren tidlig når alle andre vet om det... Men kan jo være det er godt å få støtte fra jobben om det skulle skje også. Har ingen grunn til å tro jeg vil miste, heldigvis, men ser jo det er mulig selv om man har flere ukompliserte svangerskap bak seg og aldri før har mistet.

Skrevet

Tobarnsmamma - Venter nr.3;

Vet du, det der kan jeg gi ett godt eksempel på!:)

For to år siden fikk jeg en MA som ble oppdaget i uke 11-12. Jeg fortalte på jobben allerede da jeg var 6 uker påvei, fordi jeg egentlig fant det ut der selv, da jeg begynte å kaste opp en morning. Var også en fysisk hard jobb med mye løft og llignende, så trengte mer hjelp enn vanlig.

Da jeg fikk beskjed om MAen, var kollegaene mine de beste støttespillerne i verden. Jeg ble sjukemeldt en uke, men kollegaene mine byttet vakter g styra på så jeg skulle få ett par dager ekstra å komme meg på, om jeg ønsket. dem var også utrolig hensynsfylle, og det ble ikke mye spørring og graving, men heller en respekt for at dem fikk ta del i det, og en tålmodighet for mitt slitne jeg og at jeg brukte tid på å komme helt til hektene igjen.

;)

Skrevet

Sa i fra uke 11. Sjefen ble så glad på mine vegne. Men jobben legges ned om 4 måneder da, så berører ikke hun med mindre jeg blir sykemeldt Før. Men fått tilbud om en annen jobb, får beskjed i januar om det blir noe av. Dette er til høsten, da er barnet født, så må jo fortelle det når han som har tilbudt meg jobb ringer. Men da har han ikke lov til å ikke ansette meg, jeg vet han vil ha meg til jobben :) så han slipper ikke unna der.

Skrevet

Jeg sa det første arbeidsdag etter positivt test. Sjefen visste at jeg ønsket å bli gravid

Skrevet

Jeg sa ifra til sjefen etter at jeg hadde vært på tidlig ul..Jeg ville først og fremst vite at det gikk bra og at jeg var over faresonen :)

Skrevet

Jeg skal på min første ordinære svangerskapskontroll på torsdag og om alt er bra da, så skal jg snakke med sjefen min på mandag.

Jeg sliter med å være veldig veldig trøtt og kvalmen er økende så det går utover arbeidsinnsatsen min og derfor tenker jeg det er greit å si noe.

Skrevet

Tusen takk alle sammen for nyttige svar :)

Tenker jeg sier i fra etter tidlig UL, prøve å huske å bestille det i morgen :)

Skrevet

Jeg skal si ifra etter tidlig UL hvis alt ser bra ut da. Hvis ikke, venter jeg til vi evt har fått avklart at ting ser bra ut etter videre tester. Bare to uker igjen nå, så tror det skal gå fint, men blir jeg noe særlig mer kvalm enn jeg har vært de siste dagene, kommer jeg til å si ifra tidligere. Kommer uansett til å be om at det ikke blir sagt videre før det er nødvendig, og sjefen min er fantastisk, så om jeg må fortelle ham at det har gått galt, vil det ikke være noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...