Gå til innhold

Når vil de tidligst prøve å berge en prematur baby?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig plaget med falske rier og er livredd for at fødselen skal sette i gang. Er 18+3 idag. Vet at de ikke kan gjøre noe nå hvis fødselen skulle starte, men når tid kan de egentlig gjøre noe? Hvor langt på vei må jeg være for at de skal prøve å stoppe fødselen?

Fortsetter under...

jeg er ikke jordmor eller lege så dette er ikke ekspertsvar, men har jobbet på nyføst intensiv.. de prøver å stoppe fødsel frem til uke 34 som regel, men det kommer jo helt an på tilstanden til mor og barn.. Grensen for å prøve å redde et barn er rundt 23 uker på de store sykehusene mener jeg.. Men dette er veldig individuelt siden de alltid vil se på tilstanden til barnet som blir født. Men for all del, hvis du er. Bekymret for kynnerene din så snakk med jordmor! Ikke godt å gå å være redd..

jeg er ikke jordmor eller lege så dette er ikke ekspertsvar, men har jobbet på nyføst intensiv.. de prøver å stoppe fødsel frem til uke 34 som regel, men det kommer jo helt an på tilstanden til mor og barn.. Grensen for å prøve å redde et barn er rundt 23 uker på de store sykehusene mener jeg.. Men dette er veldig individuelt siden de alltid vil se på tilstanden til barnet som blir født. Men for all del, hvis du er. Bekymret for kynnerene din så snakk med jordmor! Ikke godt å gå å være redd..

Som Marthe-dm skriver så er grensa satt på 23 uker, men det kommer helt an på tilstanden til mor og barn. I uke 22-23-24 så dannes surfaktant i fosterets lunger, og nettopp lungefunksjonen har veldig mye å si for om et nøste på 23 uker kan klare seg eller ikke. Regner med at du er 100 % sykemeldt og bare ligger og "ruger" som best du kan? :)

Tusen takk for svar! Har snakket med jordmor, lege og gyn og alle sier det samme, det er ikke noe å gjøre så tidlig, jeg må bare vente og se hva som skjer. Syns det er helt grusomt å gå slik å føle at barnet kan komme når tid som helst.

Uff det skjønner jeg kjempegodt! Bare slapp av som best du kan og tenk positive tanker <3 Har du noen sykdommer eller familiehistorie som kan disponere for for tidlig fødsel? Har selv hatt mye kynnere siden uke 18 og opplever av og til litt nedpress når jeg er på wc, men ingenting som kan minne om rier. Men skal trappe litt ned på jobbinga nå.

Er sykemeldt ja, men har en toåring som krever sitt, så det er vanskelig å ta det helt med ro. Har tidligere mistet et barn da jeg var 22 uker på vei, barnet døde i magen og fødselen ble satt i gang. Har svært lite lyst å måtte oppleve det en gang til. Blir så fortvilt over at de ikke kan gjøre noe nå, alt handler bare om å komme så langt at de kan redde barnet om det skulle bli født. Har hatt disse falske riene i flere uker nå og det har jo gått så bra, så jeg håper veldig at det skal fortsette sånn en god stund til!

Annonse

Sjekket om det var modning i uke 15, det var det heldigvis ikke. Men styrken på disse falske riene har tatt seg opp i det siste og jeg klarer ikke å slappe av og bare satse på at det går bra. Har hatt mye kynnere i tidligere svangerskap, men de gjorde ikke vondt og var ikke så kraftige som de jeg har nå. Kynnerene jeg har nå kan sammenlignes med de jeg hadde på slutten av forrige svangerskap, da kroppen faktisk gjorde seg klar for fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...