Gå til innhold

Kan jeg sette en brød/bolledeig å la den stå lenger enn anbefalt til heving??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å lage deigen nå, dra på et møte og bake ferdig når jeg kommer hjem igjen. Går det bra??

Anonym poster: 9790b9495fa46804fd43f95e8d7f72b2

Skrevet

Ja, går kjempefint :)

Bruk kald væske.

Skrevet

Søsteren min lager verdens beste boller nettopp fordi hun lar de heve leenge.De blir skikkelig luftige pga det.:) hun lar de heve lenge i bollen og så etterheves ekstra lenge.Pass på at du har deigen i stor nok bolle da:)

Anonym poster: 07773b66f563a53530dc0b2f5680e93b

Skrevet

Klart du kan :-) Bare pass på at den ikke går over sine bredder. Du kan ev.sette den litt kjølig. Deigen blir ekstra flott om man "slår den ned" en gang eller to og lar den heve på nytt - tar litt tid, da :-)

God bakedag!

Anonym poster: 824f9700cade6b7ab9beff1330503a20

Skrevet

Men et spm til ang heving.... Må den stå over varmt vann for å heve, eller kan den bare stå lunt på kjøkkenbenken med håndkle over seg???

Skrevet (endret)

Du kan også sette den i kjøleskapet om den skal stå noen timer. Så lar du den stå ute en liten stund etterpå. Det hender jeg gjør det :D

Endret av moota m storesøster&lillebror
Skrevet

Jeg bruker av og til "kaldheving", f. eks. for å ha ferskt vørterbrød til Jul. Lager deigen kvelden før, lar den heven på et kaldt sted i hele natten (i vårt tilfelle står deigen på avsatsen vår, fryktelig kald fellestrapp i bygget). Morgenen etter lager jeg brødene og etterhever de på vanlig vis før jeg putter de i ovnen.

Min erfaring med brød er at dersom man la det heve for lenge i varmt rom, så blir det nesten for luftig, det smuldrer liksom opp når du skjærer i skiver. Sikkert ikke samme problem med boller.

Anonym poster: 9e4b3741521538af6cb0ba7eb831eac8

Skrevet

Du trenger ikke bruke kaldt vann eller noe, men bruk mindre gjær. Jo mindre gjær jo lenger heving! :)

Skrevet

Jeg må bare svare her slik at jeg er sikker på å finne igjen linken! Dette så fantastisk godt ut!! denne skal jeg og prøve med på når jeg får kjøpt meg brødformer:-P

Skrevet

Når man lar gjærdeig heve lenge, utvikler det seg alkohol. Denne forsvinner under steking, men alkoholsmaken gjør det ikke. Det er ikke så farlig i brøddeig, synes jeg, men i søte deiger, som boller, er det ikke godt (men søte deiger er mer utsatt for det, ettersom sukkeret i deigen gjør at hevingen går raskere).

Hvis jeg skal la en deig stå lengre enn anbefalt, så bruker jeg helt kald væske. Da går hevingsprosessen mye langsommere, og jeg slipper alkoholsmaken.

Anonym poster: 129eda22ddfd21cc9ad5a69467a16210

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...