Gå til innhold

Ang Angelsound Doppler

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg har en stund vurdert å kjøpe doppler, men har vært litt skeptisk mht om det er skadelig for fosteret å bruke det.

Men etter å ha blødd brunt blod igjen i dag bestemte jeg meg for å bestille en.

Jeg er gravid i uke 13+4 og har vært på UL flere ganger og alt er fint med den lille.

Jeg har opplevd "vanishing twin" og på forrige UL ble det oppdaget at den andre fostersekken fremdeles var der, men uten fosteret.

Pga dette kunne jeg komme til å blø litt mere, så istedenfor å få panikk og løpe på legevakten om jeg er usikker, så vil jeg forsøke doppler.

Blør jeg friskt blod o.l reiser jeg selvfølgelig med en gang til legen!

Nå til spørsmålet: hvor ofte bruker dere doppler?

og er det slik at man bruker det endel i begynnelsen for så å dabbe av?

Jeg regner jo med det ikke vil være altfor mange ukene til jeg kan begynne å kjenne liv og dermed bli tryggere av den grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte min ca 1 gang i uka, i max 1 minutt. Bare sånn at jeg fant hjertelyden og hørte at det var liv. Dopplir gir noe stråling, men er ikke farlig hvis du bruker den fornuftig. Ikke sitt i timesvis hver dag liksom. Det er ikke bra. Jordmor sa det var ok å bruke en gang i uka da jeg spurte. :) Håper det gjør deg litt mer beroliget.

Jeg kjente liv fra uke 16, og har ikke brukt den etter det :)

Skrevet

Har lest at Angelsounds doppler avgir mindre stråling enn en TV eller PC, så er ikke redd for å bruke min. JM og leger er mest skeptiske fordi man kan risikere å bruke den feil og ikke finne hjertelyden, og dermed bli unødvendig redd.

Brukte min fra uke 10, et par minutter 2-3 dager i uken i begynnelsen og sjeldnere senere i svangerskapet. Min har vært helt genial da jeg var veldig bekymret store deler av svangerskapet. Et par minutter med Angelsoundsen, så hørte jeg verdens fineste lyd og kunne slutte å bekymre meg.

Skrevet

Hopper inn fra 3. trimester...

Jeg brukte min hver eneste dag rundt en time om gangen de første gangene (fra uke 12-13 eller noe), da det tok LANG tid å finne hjertelyden hos meg, og jeg klarte omtrent ikke legge den fra meg da jeg ikke fant den. De første gangene jeg forsøkte, fant jeg den ikke i det hele tatt. Jeg tørte ikke holde på lengre enn en times tid. Jeg fant den selvsagt etter noen dager, men jeg måtte lete lenge hver gang før jeg fant den i flere uker.

Etter at jeg begynte å kjenne spark, har jeg bare brukt den et par ganger, og da for å sjekke at alt er bra de dagene det er litt mindre liv. Jeg finner den selvsagt med en gang nå, er jo i uke 32...

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Takk for svar damer!

Jeg gleder meg til å få den og håper jeg klarer å finne hjerteslagene uten problem!

Jeg skal ikke på ny UL før uke 18 nå og det er over 4 uker til og litt for lenge for min psyke ;)

Jeg skjønner faren for å bli redd om jeg ikke finner hjertelyden, men det er uansett bedre å få en reell mulighet til å kunne finne hjertelyd om man er heldig enn å gå og småblø og ikke vite noenting.

Kommer nok til å oppdatere når jeg har prøvd den! :)

Skrevet

Takk for svar damer!

Jeg gleder meg til å få den og håper jeg klarer å finne hjerteslagene uten problem!

Jeg skal ikke på ny UL før uke 18 nå og det er over 4 uker til og litt for lenge for min psyke ;)

Jeg skjønner faren for å bli redd om jeg ikke finner hjertelyden, men det er uansett bedre å få en reell mulighet til å kunne finne hjertelyd om man er heldig enn å gå og småblø og ikke vite noenting.

Kommer nok til å oppdatere når jeg har prøvd den! :)

Skjønner deg så utrolig godt!

Er 25 dager til min rutine ultralyd (da er jeg 18+5) og det er sinnsykt lenge til siden jeg ikke vært på UL siden uke 12.

Fikk min angelsound doppler i går. Prøvde den to ganger i går - fant så vidt min egen puls :P Og har prøvd en gang til i kveld og det samme.

Så ikke bli skremt HVIS du ikke finner hjerteslaga til babyen!! For det står på pakken at det er for bruk tidligst ifra uke 14-16 :)

Har troa jeg skal finne den etterhvert når jeg passerer uke 16 neste helg :)

Skrevet

Jeg har angelsound doppler og klarte og finne hjertelyden allerede 9+3 :) Jeg er ikke i tvil om at det var den for jeg kunne finne min egen puls flere steder og det var stor forskjell på lydene.. Den låg på 162-166 i begynnelsen. No er jeg i dag 12 uker og i går ville storebror høre den og jeg finner den med en gang. No er den 156 :) Jeg har ikke brukt min særlig mye og har selv hatt problemer med blødninger men fått beskjed om å ikke være så bekymret pga at det er morkakens plassering som gjør det. Men jeg har ikke blitt bekymret om jeg ikke har funnet den og gir meg etter få minutter for jeg er liksom ikke proffesjonell så forventer ikke å finne den egentlig. Men jeg har kun opplevd 2 ganger at jeg ikke fant den ;) Men vil råde deg til å bevege den litt rundt om å lytte til dine egne lyder først og bli kjent med de.

regner med den blir lagt langt vekk når bevegelsene begynner å komme med mindre søskene vil høre for de syntes det er litt stas ;)

Skrevet

Jeg håper snart at jeg finner den snart, da kan jeg få et godt hint om hva vi vil få :P:D

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg håper snart at jeg finner den snart, da kan jeg få et godt hint om hva vi vil få :P:D

Hehe..ja det er jo spennende med hva vi får! På UL i forrige uke var hjerteslagene på min lille venn 154 slag pr min og det indikerer vel jente ifølge "kjerringråd"?

Vi er akkurat like glad for samme om det blir gutt eller jente, selv om mannen min sa litt forsiktig at han håpet litt ekstra på at det ble jente ;)

Trodde alle menn ønsker sønner jeg;)

Men han fikk litt dårlig samvittighet etterpå for å ha ønsket det ene foran det andre og sa han ville bli like glad for gutt.

Selvfølgelig blir vi det!! <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...