Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor lenge er det vanlig å gå på medisiner når man har blitt gravid etter fryseforsøk i medisinert syklus? Er det mest vanlig å slutte brått med medisinene eller å trappe ned gradvis? Dere som har kommet så langt i svangerskapet: gikk alt bra når dere sluttet?

Jeg har fått beskjed om å slutte brått med medisinene etter svangerskapsuke 9. Jeg har bare få dager igjen nå og jeg må innrømme at jeg er livredd for å slutte med dem!

Jeg hadde en del blødninger i starten, så jeg ringte til klinikken for å høre om det var trygt å stoppe med medisinene nå, men fikk bare snakke med en usikker sykepleier som overhodet ikke klarte å roe meg...

Jeg blir litt skremt av det jeg leser rundt her, bl.a at flere skal gå på medisinene til uke 12 og om ei som mistet med en gang hun sluttet (men jeg vet jo ikke noe om bakgrunnen hennes).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144006245-gravid-etter-frysefors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er store forskjeller etter hvor man har blitt "behandlet". Jeg fikk selv beskjed om å bruke medisiner til uke 12, men dette var ikke i Norge. Har lest at morkaken overtar produksjonen av hormoner helt etter uke 9. Så regner med at det skal være trygt å slutte, men er enig i at det var kjempeskummelt.

Det virker som at forskjellige klinikker kjører forskjellige opplegg. Jeg holdt til på Riksen og fikk beskjed om å slutte tvert 10+0. Slo meg i likhet med deg ikke til ro med dette og fikk tilsendt en resept på litt mer Crinone. Mener å huske at jeg endte opp med å gå på Crinone til uke 12, da annenhver dag de siste par dagene for å strekke ut de siste kapslene. Progynova sluttet jeg med noenlunde samtidig. Alt gikk fint da jeg sluttet, er nå 22 uker på vei.

Husker jeg stresset veldig med dette noen uker, og det var ikke noe kjekt. Kan ikke gi andre råd enn å følge magefølelsen, og hvis du har veldig lyst å fortsette en stund, kan du muligens overbevise klinikken om å gi deg ny resept. Det er uansett ikk farlig å gå på det lenger, og du betaler jo selv, så ser ikke noen grunn til at de skal være vanskelige. Drit i om du fremstår semihysterisk. :-)

Det er ingen grunn til å ikke stole på klinikken, de har jo mange års erfaring og er fagpersoner, men som sagt: Jeg fulgte magefølelsen, som gjorde at jeg slappet bedre av.

Lykke til!

Jeg også har lest masse rart angåendes dette. Jeg har spart opp noen pakker og har tenkt om jeg skal bli gravid ved et frys, så skal jeg slutte sakte over de siste ukene istedenfor å slutte på dagen. Har du ikke noen tabletter til overs da?

Godt å se at det ikke bare er jeg som er redd for å slutte med medisinene! Jeg har 1 pakke Lutinus igjen på resepten min, men jeg har ikke mer igjen av Progynova på resepten.

Jeg lurer litt på om jeg skal hente ut den siste pakken med Lutinus, men vet ikke om det er dumt å gå kun på progesteron uten å ta østrogen i tillegg? Jeg har 6 progynovatabletter igjen her hjemme, det holder jo egentlig bare til 2 dager, men hvis jeg trapper ned til 1 tablett daglig holder det jo nesten en uke til. Jeg tenkte å trappe ned på Lutinus også i så fall.

Ååhh, skulle ønske jeg kunne klare å slappe av! Blir gal av å gå rundt å være så bekymret for alt hele tiden... Men det er vel en del av å være gravid :P

Kan du ikke ringe og snakke med klinikken? Eller så kan du gå til legen din/privat gynekolog. Om det ikke er skadelig, så skal nok noen av dem skrive dei ei pakke progynova! Man ser også at det ofte er folk som gir dem vekk her på forumet. Koster jo omtrent ingenting sammenligna med det andre

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...