Gå til innhold

har alle råd til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått langrennski til lilletuppa her og det synes hun er veldig stas. hun er snart 3 år. Men så sier et par venner at de også må ha slalomski m.m. Hvordan i huleste skal vi få råd til det? Vi har ikke allverdens med penger, hverken til utstyr eller til å kjøre i bakke. Og så skal barna ha fancy sykler, Ipad eller annet nettbrett osv.

Vi får aldri råd til å skaffe disse tingene. Som regel må vi ønske oss det til jul.

Har "alle" barn i denne alderen så mye saker? Eller er det bare vi som er litt gniene?

Anonym poster: 192b9e4e500ef2b2b998aba8bfcf2f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle har ikke råd til dette..Jeg har slalomski til mitt barn, men de blir sjelden brukt da jeg må reise for å stå på ski, og jeg har ikke råd til reisen samt heiskort og det som følger med. Det har vært julegaver her da..

Anonym poster: dfb40cd584db77eb6f65b3a15783890a

Skrevet

Vi har det meste, men det er fordi vi har arvet veldig mye. Dessuten arver jo våre tre ski ol av hverandre. Eller prøver jeg å kjøpe brukt. F. eks slalomski til treåringen som kun blir brukt noen ganger iløpet av året. Og når våre små har vokst fra det kan det selges billig videre :)

Skrevet

Eget slalomutstyr til en treåring..?? Tror ikke det er veldig vanlig, aldri tenkt tanken å kjøp engang. Her har femåringen langrennsski (kjøpte nøytral farge så lillebror kan arve), skøyter og akebrett som vinterutstyr. Treåringen har ski, men ikke skøyter. Hun på fem har sykkel og sparkesykkel, han på tre har (arvet) trehjulssykkel og sparkesykkel. Og eget nettbrett i den alderen..? Lurer på hva slags mennesker vi skaper egentlig. Vi kunne fint hatt råd til å kjøpe det, men hvorfor i alle dager skal vi sløse sånn?

Anonym poster: 9da981f46a7e6fc6f4b9767066b9b394

Skrevet

Nei, alle har ikke råd til det, og jeg kan ikke skjønne hvorfor de MÅ ha slalomski? Jeg har aldri hatt det, og kommer ikke til å kjøpe det til gutten min uten at han evt. ber om det selv.

Anonym poster: e001dde0e623d9a0235e8b11861cf6d7

Skrevet

Alle har nok ikke dette. Vi har kjøpt fra eldste var ca 3-4 år, men det er fordi vi har hytte på fjellet og bruker alpinbakken litt.

MEN vi har kjøpt brukt på finn til ca 500 kr for ski, støvler, hjelm og gjerne briller også. Og dette går ogås i arv til minstemann slik at kostnadene holdes nede.

Først i en alder av 9 har eldste fått nytt utstyr, men da en tilbudspakke fra coop obs. Holder i massevis.

Anonym poster: 4f2e83200bf2710352e35cf7ba3b6b0a

Skrevet

Her har alle fire barna både langrennski, slalomski og skøyter, 8-åringen har i tillegg snowboard.

Men vi har aldri kjøpt nytt til de minste da, en 3-4-5 åring klarer ikke slite ut et par slalomski før de vokser fra dem altså.

Vi handler derfor brukt, og det koster nesten ingenting. En slalompakke til barn på XXL, G-Max e.l. koster ikke mye så de som selger brukt kan jo ikke forlange mer enn halvparten av hva man kan kjøpe det for i butikken...

Vi har handlet på Finn (og fått prutet greit ned), men også på byttesentral, loppemarked og av kjente (venners venner o.l.)

De to eldste her nå har fått nytt utstyr, de er 9 og 11 år gamle, men det er selvfølgelig julegaver, ikke noe vi har mulighet til å kjøpe på en vanlig tirsdag uten noen spesiell anledning.

Jeg synes du skal senke skuldrene og slappe helt av, for en 3-åring trenger ikke slalomski. Men etterhvert som de vokser til, begynner på skolen osv synes vi det er viktig at barna får prøve seg på forskjellige ting. Vi anser det som viktig at barna blir motorisk flinke, mestrer forskjellige idretter og kan være med venner, skoleturer o.l. etterhvert både med langrennski, slalomski og skøyter. Men dere velger jo hva dere vil fokusere på, vi er opptatt av mosjon, trening og friluftsliv derfor er slike ting viktig for oss, kanskje er dere mer opptatt av helg andre ting. Barna får ingen dårlig oppvekst for det...

Anonym poster: 708fb61b7a95558ec0e9928ec84d3561

Skrevet

VI har ikke slalomski til vår 4 åring har langrennski men hva skal vi med slalomski når ikke mannen min eller jeg bruker det?

Anonym poster: d4292bc286850429001f6290d153a5d8

Skrevet

Vi har fått langrennski til lilletuppa her og det synes hun er veldig stas. hun er snart 3 år. Men så sier et par venner at de også må ha slalomski m.m. Hvordan i huleste skal vi få råd til det? Vi har ikke allverdens med penger, hverken til utstyr eller til å kjøre i bakke. Og så skal barna ha fancy sykler, Ipad eller annet nettbrett osv.

Vi får aldri råd til å skaffe disse tingene. Som regel må vi ønske oss det til jul.

Har "alle" barn i denne alderen så mye saker? Eller er det bare vi som er litt gniene?

Vi har forsåvidt råd til det, men jeg ser ikke poenget....

Nå er minste her fem, og når vi skal i bakken leier vi utstyr til han. Det har god kvalitet, og vi står ikke ofte nok til at det hadde lønt seg å kjøpe. De vokser jo fra det rimelig fort også. Eneste vi har kjøpt er en hjelm, den kan justeres og brukes i mange år.

Noen skal ha alt, ikke sammenlign deg med dem! :)

Skrevet

Vi har råd til det, alle har ikke det. En treåri,g trenger ikke slalomski som en del av basisutstyr. De trenger heller ikke ridehjelm, redningsvest, ballettkjole eller piano uten at det er noe spesiell interesse for en bestemt hobby.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Råd ja. men ser ikke poenget. Hadde vi vært i slalombakken hver helg, så kanskje.

Når vi er det så låner vi utstyr. Gratis opp til 7 år, heiskortet og.

Skrevet

Vi har råd til det, alle har ikke det. En treåri,g trenger ikke slalomski som en del av basisutstyr. De trenger heller ikke ridehjelm, redningsvest, ballettkjole eller piano uten at det er noe spesiell interesse for en bestemt hobby.

Redningsvest trenger de da, hvis man bor og oppholder seg i nærheten av vann.

Skrevet

Vi har råd til det, men kjøper ikke. En del får tak i slikt på loppemarkeder osv eller på finn. Vi har leid en dag for første gang nå i julen (snart 5 år og stødig på langrenn). Vi får låne ustyr av naboen om vi skal en tur (glemte å spørre før turen vi var på nå). De har kjøpt på loppemarked.

En treåring skal etter min mening ikke ha slalåmutstyr. Beina er ikke nok utviklet, og beinbrudd er ikke uvanlig.

Selvsagt har hun ikke noe spillmaskin eller brett heller. Hun får låne taben (vi voksne har en på deling) innimellom. (og det er slik vi får råd til ting - kaster ikke penger ut vinduet).

Anonym poster: bbdb43a6dc483014d76113637e24fc40

Skrevet

Vi har råd til det, men det kunne ikke falle meg inn å kjøpe slalomutstyr som blir brukt to ganger å en sesong til en treåring.

Skrevet

Vi har råd til det, men av de tingene du nevner har vår treåring kun langrennsski og en helt vanlig, nokså billig sykkel. Hadde vi stått mye på slalom kunne jeg vel ha vurdert å kjøpe det, men ipad til en treåring? seriøst? Min leker heller med legoen h*n fikk til jul...

Skrevet

Jenta på 3 her har bare langrenn ski, slalomski er hun for liten til, synes jeg. Vi har vell råd, men blir ikke prioritert. Nettbrett og ds har hun heller ikke, vi er heller ute og leker.

Skrevet

Her har ikke ungene slalomski, det er ingen vits at de skal ha det siden vi så og si aldri er i en slalombakke. Og er vi først i en slalombakke leier vi, lurer på om skolen har til utlån også men litt usikker på slalomski. Skolen har langrennski og skøyter til utlån, så har en ikke råd til slikt er det ikke noe problem. Lånes ut utenom skoleting også.

Her har tre av fire barn langrennski, hun eldste har aldri likt å ha ski på beina så å kjøe bare for å kjøpe har vi ikke sett noen grunn til. Nå kan hun bruke mine så det er ikke noe problem nå, men kommer nok ikke til å skje.

Skøyter har vi til alle, og vi har flere enn vi trenger. Skøytebanen er vi ofte på, ett sted vi plutselig drar på så har ungene besøk så har vi skøyter som vi kan låne slik at de kan være med også. Jeg har hentet alle de gamle skøytene jeg og min søster hadde liggende hjemme hos mine foreldre, de er godt slitt men fungerer helt greit som ekstra skøyter.

Anonym poster: beac69f88ba77b7d20ba9934febc60dd

Skrevet

Tror ikke alle kjøper alt. Vi er ikke en familie som står på slalom og derfor blir vi nok ikke å kjøpe slalomski heller til våre barn. Jenta vår på tre fikk langrennsski i julegave da hun var to og siden vi går litt ski passet det til oss. Hun har også sykkel, men den kjøpte vi brukt hos et vennepar.

Vi har faktisk råd til å kjøpe diverse til våre barn, men vi velger å la være å kjøpe dem ALT. Vi vil lære våre barn at alt trenger man faktisk ikke nytt og har dem lyst på noe dyrt skal vi lære dem å spare med ukepengene og bursdagspengene sine. Vår jente på tre har ikke mye saker og en del av tingene hennes er faktisk arvet eller kjøpt brukt. Vi kjøper nytt ting som skal brukes over mange år, og ting som kun brukes en sesong eller to arves eller kjøpes brukt!

Stå for det du mener er rett for dine barn så vet du at du gjør det som passer for deg og ikke alle andre:)

Skrevet

Vi har råd til det, men ungene bruker det ikke nok til at vi gjør det.

Vi leier heller utstyr når vi er i trekk.

Minsten fikk langrennski når det var snø her på Vestlandet (ikke akkurat her vi trenger skiutstyr men heller oljehyrer)

Skrevet

Nei, alle har ikke råd til dette. Men det er jo en prioriteringssak også. Vi prioriterer det, og det er ofte gratis i barnetrekkene, der de står når de er så små.

Kan fint gå der med langrenn ski. Det er lurt å beherske langrenn først, da går det som en drøm å kjøre slalåm etterpå.

Anonym poster: 17df36c68b2a327b74f3a0e21c935323

Skrevet

Vi prioriterte langrennsski når eldste var 3, og hun fikk de da i julegave. Billig pakke fra Coop obs til under tusenlappen. I år fikk hun slalompakke i julegave (også fra coop til tusenlappen), fordi vi bor like ved en bakke og mange av vennene hennes står på slalom. Hun er nå 5 1/2 år, og vi har "følt presset" fra venner og familie en stund nå. Men synes det er først nå hun selv har lyst og er stor nok. Synes det er greit å gi slike ting i julegave i stedet for at dyrt utstyr automatisk kommer i hus. Tror de lærer å sette pris på tingene da.

Anonym poster: f5afa9a3b59878160d5c6abd28ee7f68

Skrevet

vi har ikke råd sånn med en gang- helt ut i fra det blå, men med litt planlegging og prioriteringer så går det

Anonym poster: 14e26f8a4da88dc89eceaf35a968b7bf

Skrevet

Mine barn har det som jeg ser på som en nødvendighet, og det er langrennski, sykler og akebrett, av uteutstyr. Slalomski er bortkastet for oss å kjøpe da vi svært sjelden er i en slalombakke. Da leier vi heller.

Skrevet

Mitt barn har langrennsski, sykkel, sparkesykkel og akebrett. Holder i massevis. Hvis vi en gang i året skal stå på slalåm kan vi leie utstyr.

Skrevet

Motsatt hos oss, nesten 4-åringen har fått slalomski i år, men ikke langrenn elle skøyter. Vi bestemte oss for å prioritere alpint i år, siden vi bor ved Alpene. Egentlig skulle vi leid utstyr for hele sesongen, men de var tomme for størrelsen hans, så det ble nytt utstyr.

Han begynner på skiskole neste helg. :-)

Blir kanskje skøyter i tillegg litt senere ila vinteren.

Ellers har han akebrett, balansesykkel og sparkesykkel. Og vi har piano i hus.

Anonym poster: 54730e5c921a2859af12b650fc05acf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...