Gå til innhold

norrønsk, norsk, ikke bibelsk og ikke blandt topp 20:)

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp ang navn til mitt fjerde barn:) Blir ikke akkurat lettere å finne navn for hver gang:p

Vi har 2 gutter og 1 jente fra før og mannen min er såå sikker på at vi venter en jente til at det er bare jentenavn jeg har hatt lyst til å finne først:)

Ville i utgangspunktet ha norrønske navn til alle barna, og med guttene gikk det veldig greit, værre med jenta så hun har langt fra noe norrønskt navn,ikke norsk engang, men det klinger fint sammen med de andre og nå står jeg fast i letingen etter et nytt navn som vil passe med de andre navnene og som klinger fint i øret samtidig:)

Vi har korte fornavn på de tre første og alle har mellomnavn og ville prøve å få det til nå også.

De navnene jeg har funnet som mannen også kunne like er:

Vårin(n) - som mellomnavn

Synne - som fornavn

Alvir - som mellomnavn

Live - fornavn

Mennen min ville ha Benedikte - som mellomnavn så vi jobber kanskje mest med å finne et fornavn til dette navnet..

Men jeg liker også

Sol

Snø - For teit?

Ravn - funker det på jente??

Elfi

Oda - mannen liker ikke dette navnet

Frid - og egentlig ikke dette heller

Hva synes dere? Har dere noen andre forslag?

Får vel ta med at de andre barna våre heter Trym, Storm og Mira til fornavn

Fortsetter under...

Er ikke enkelt for meg/oss heller når vi er såå kresne :P Fine forslag, men saga likte jeg ikke helt :)

Har tenkt både på frøy(a) og fiona,men jeg vet ikke helt..

Det som er så dumt er at jeg har masse vanlige navn jeg liker som tomine,sandra, ine, amalie osv, men alle er opptatt av noen vi kjenner:s

Una datt plutselig inn i hodet mitt. Synes det passer godt med Mira og kles guttenavnene også, selv om det ikke er norrønt.

Sol er også koselig. Snø blir litt vel "far out" for meg :)

Annonse

Det første som faller meg inn er Ea Benedikte.

Ea synes jeg ville passe veldig bra med søskene - men det er jo litt spesielt så ikke sikkert dere liker det.

Live Benedikte er også fint.

Andre forslag:

Hedda Bendedikte

Runa Benedikte

Thora Benedikte

Lill Vårin

Sif Vårin

Ann Vårin

Har sett på una faktisk og runa, mannen var ikke med på runa eller runi siden faren hannes heter rudi, d blir visst for likt, og han er ikke interessert i noe oppkalling av personlige grunner, og d er greit for meg...

Hedda er tatt av noen andre desverre..

Snø blir for far out, men det er fint :P

Jeg blir ikke klok av dette, vil kanskje ikke ha benedikte selv om mannen vil det, hadde vært greit om vi fant et navn hver :)

Live Benedicte er flott!

Syns Live passer fint med Trym, Storm og Mira:)

Hva med Eira? Eira Benedicte?

Andre forslag (om de er norrøne aner jeg ikke - syns de kan passe med søsknene bare :) )

Vilde

Une

Lone

Tuva

Dea

Signe

Ada

Helle

Asta

Åsne

Åste

Vera

Guro

Maren

Tale

Ane

Får vel beklage meg litt :) leste feil jeg, trodde det sto at du ikke ønsket Norrønsk og norske navn,sånn er det når man er trøtt. jeg er ikke super fan av Norrønte navn,men synes Eira Bendicte hadde vert flott. Siv og Liv er vel også Norrønte :)

Veldig mange fine synes jeg. Live Benedicte er fint:) Og så ville jeg bare si at Frøy er et guttenavn(broren til Frøya), og Ravn vel også. Vi har en Ravn, og det er en gutt.

Vet at Ravn egentlig er et guttenavn, men jeg har sett jenter som heter det også, så kan vel kanskje om man tøyer strikken litt brukes til begge :)

Annonse

Av forslagene dine synes jeg Live er finest. Oda er også fint. Men nå er ikke jeg så glad i norrøne navn. Andre forslag:

Alva

Erle

Fride

Ida

Nora

Tiril

Tyri

Vilde

Ylva

Av de du har ramset opp har jeg fra før skrevet ned Tiril, Tyri, Erle og Ida:)

Tiril er egentlig litt opptatt, Nora og vilde er opptatt av noen vi kjenner, men takk for innspill :)

Veldig mange fine synes jeg. Live Benedicte er fint:) Og så ville jeg bare si at Frøy er et guttenavn(broren til Frøya), og Ravn vel også. Vi har en Ravn, og det er en gutt.

Så da har jeg gitt datteren min et guttenavn? Hun heter Frøy.

Vi har gitt barna våre norrøne navn og da vi lette etter navn stod faktisk Frøy under jentenavn.

Så da har jeg gitt datteren min et guttenavn? Hun heter Frøy.

Vi har gitt barna våre norrøne navn og da vi lette etter navn stod faktisk Frøy under jentenavn.

Tja, hvis du leser på Wikipedia, har du nok det. Jeg har ihvertfall 2 gudefigurer av vanegudene Frøy og Frøya, der Frøy er fruktbarhetsguden, og Frøya er fruktbarhetsgudinnen. Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i norrøn mytologi, så har lest endel om det. Men jeg skal ikke si jeg er ekspert...-men hvis du finner en side der Frøy er jente, hadde det vært spennende å vite det:)

Ja gjort er nå gjort:) Vi er så heldige å har fått tre barn som har fått navnene Frøy, Torjus og Trym. Nå venter vi en til og er på leting etter enda et norrønt navn.

Da vi ventet jenta hadde vi disse navnene som favoritter:

Aldis

Elli

Freya

Frøy

Heddy

Hilma

Imber

Leid

Olea

Runa

Reidi

Thora

Thuri

Lykke til med navnevalg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...