Gå til innhold

Sulten eller vondt i magen? 4 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min har lagt på seg 300 g i uka de siste 2 ukene, så vet jeg har melk nok.

Ammer ca 12 ganger i døgnet, hver 2.time dag og natt.

Når han gråter roer han seg alltid med pupp. Han drikker hver gang, altså suger ordentlig og svelger. Men noen ganger virker det som han har mageknip. Vil han allikevel roe seg med pupp? Eller er han faktisk sulten hver gang?

Ammer leenge og ofte på kveldstid, men er redd for at han får for mye? Og at jeg hele tiden tilbyr pupp for å roe han, blir jeg da en levende smokk til slutt? Eller lærer han at mat er trøsten for alt (ja, jeg ser at det høres rart ut)? Synes bare det er rart at han alltid roer seg med puppen, trodde babyer gråt oftere og av flere grunner?

Ja, sutrer litt når han vil ha tørr bleie da...

Hilsen førstegangsmamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

første natten min hjemme med vesla, hadde hun mageknip. jeg ringte sykehuset for råd og de sa at jeg muligens ga mat for ofte. magen klarer ikke roe seg, før neste servering.

Skrevet

Jeg har det også sånn. Tror ikke det er snakk om mageknip her. Hun spiser hele tiden spesielt på kvelden, og bruker meg som smokk. Tenker at hvis det kommer for mye melk inn, så kommer det ut igjen enten foran eller bak ;) Det er så mye bra med denne morsmelken at jeg tenker at det ikke gjør noe om hun får for mye.

Jeg takler dårlig at hun gråter, så jeg gir henne bare puppen og da blir hun stille ;)

Skrevet

Takk for svar.

Men tror dere at dersom vi klarer å utsette ammingen til nærmere 3 timer et par ganger, så spiser han til slutt mer og holder seg lengre?

Eller for tidlig å styre det nå? Ville ikke latt han gråte, men avlede med smokk/byssing e.l.

Skrevet

Sånn som jeg har erfart det er det ikke lett å avlede en sulten babys oppmerksomhet. Min frøken blir bare sintere og mer frustrert dersom hun ikke får servering umiddelbart, og det fører til at det blir vanskelig å få henne til å spise:-/ Og da har vi det gående...

Skrevet

ja for all del.. det er for tidlig.... alle bebiser er forskjellig... og de gir beskjed selv når de har blitt mett. jeg misforsto også skrikingen og trodde det var mageknip... inntil helsesøster hørte rumling i magen og da fant vi ut at det var sult. han fikk ikke nok melk stakkars. de må få pupp hvor ofte de vil.

Skrevet

Hei igjen. Da har jeg erfart følgende:

Ga baby smokk mellom måltidene og minifom før hvert måltid.

Helt ny baby! Og det går 3 timer mellom hvert måltid nå! Til og med 4 timer mellom et måltid i natt. Magen er ikke lengre sprekklar som en ballong:) Han trengte tydeligvis bare litt veiledning på dette, så jeg er nå elg sikker på at han spiste og spiste pga magevondt og det ble en ond sirkel. De klarer ofte ikke skille på sult og magevondt.

Helsesøster sa også til meg at de skal få regulere måltidene selv, men noen ganger må man følge magefølelsen sin. Min baby har også lagt på seg 300 g i uka, så jeg visste at jeg hadde nok melk og at han la på seg godt.

Skrevet

Min baby gir forresten ikke beskjed når han er mett, han sluket ofte i seg alt for mye og var kjempekvalm helt til han fikk gulpet opp kjempemye.

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg har det også sånn. Tror ikke det er snakk om mageknip her. Hun spiser hele tiden spesielt på kvelden, og bruker meg som smokk. Tenker at hvis det kommer for mye melk inn, så kommer det ut igjen enten foran eller bak ;) Det er så mye bra med denne morsmelken at jeg tenker at det ikke gjør noe om hun får for mye. Jeg takler dårlig at hun gråter, så jeg gir henne bare puppen og da blir hun stille ;)
Akkurat sånn er det her også!:)
Skrevet
Jeg har det også sånn. Tror ikke det er snakk om mageknip her. Hun spiser hele tiden spesielt på kvelden, og bruker meg som smokk. Tenker at hvis det kommer for mye melk inn, så kommer det ut igjen enten foran eller bak ;) Det er så mye bra med denne morsmelken at jeg tenker at det ikke gjør noe om hun får for mye. Jeg takler dårlig at hun gråter, så jeg gir henne bare puppen og da blir hun stille ;)
...Og som hun koser seg!!!:)
Skrevet
...Og som hun koser seg!!!:)

hehe ja vesla koser seg masse med puppen ;) når hun bare koser så gir jeg fra den puppen som det er minst melk i for hun blir sint hvis det kommet mye om gangen. Men jeg har veldig mye melk så det blir liksom aldri tomt her hehe
Skrevet

"Ammer leenge og ofte på kveldstid, men er redd for at han får for mye?"

Nå har ikke jeg ammet selv, men om kvelden er det ikke noe særlig av den tynne melka som drives lett ut slik som på morgenen/ dagen, Så melka bruker lenger tid på kvelden til å drives ut fordi det er bare tjukk melk/ fløte igjen.

Derfor an\mmes de mer, ofte og lenge på kvelden. Ungen metter seg så godt den kan og sover bittelitt lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...