Elvedatter Skrevet 5. januar 2013 #1 Del Skrevet 5. januar 2013 Har lenge tenkt jeg skulle skrive ett innlegg her inne, men så har det blitt med at jeg leser andres innlegg i stedet for å delta aktivt selv. Jeg har lett og slukt all informasjon jeg finner på nettet om andre i min/ vår situasjon, så kansje noen er i samme båt som vi har vært i mange år nå å kunne tenke seg å få en smule håp. Jeg og sambo er så heldig at vi har en sønn på 7 år. og det gikk forholdsvis raskt, så at vi skulle få så store problemer med å få ett barn til kom som en lei overraskelse. Vi begynte å prøve å få nestemann når sønnen vår var ca 2 år, men det varte og det rakk og ingenting skjedde. Så etter et par års prøving begynte det å slite på oss begge at ingenting skjedde. Så våkner jeg en natt av voldsomme smerter i magen. Jeg ble sendt på sykehus med mistanke om blindtarm problemer. Ved en ultralyd undersøkelse finner legen et stort myom/ muskelknute. Hva er et myom var min første tanke. Uansett jeg ble innlagt på sykehuset og morgenen etter tok de prøver av myomet for å se at det ikke var noe ondartet. Det var det ikke (puh), men knuten viste seg å være 10x12 cm (altså ganske stor). Så begynte den 3 årige kampen mot sykehuskøer for å få fjernet myomet. Jeg gikk til Volvat på Hamar her jeg bor og ble anbefalt Lillehammer sykehus. På Lillehammer sa legen jeg snakket med; Hvis vi skal fjerne knuten her, så må du til India å skaffe deg barn. Klar tale! Jeg ble overflyttet til Ullevål hvor jeg ble lovet stor ekspertise på dette feltet. Og på Ullevål har jeg hele veien blitt møtt med akkurat dette. Det eneste jeg ikke har blitt lovet er at det ikke var sikkert at det var myomet sin skyld at vi ikke kunne få flere barn. Men min egen magefølelse sa noe annet. Så startet ventingen. Jeg ble først søkt til å få en embolisering, det vil si kutte blodtilførselen til knuten så den skulle skrumpe inn. Og etter er år skulle legene se på den igjen for å sjekke fremgangen og hva som eventuelt skulle skje videre. Kansje jeg var så heldig at den hadde skrumpet helt inn. Men så skjedde noe uventet. Den dagen ut ble lagt inn for opperasjon viste prøver at jeg var gravid! Sjokket var stort og hverken jeg eller sambo forstod ingenting. Jeg ble sendt hjem for nå kunne de jo ikke operere meg. Vi ble forespeilet at alle skulle se på dette som et normalt svangerskap intil det motsatte var bevist. Jeg fikk flere ultralyder for å følge med på myomet, siden disse knutene elsker svangerskaps hormoner og har en tendens til å vokse under graviditet. Vi begynte å nerme oss 12 uker da vi fikk beskjed om at den lille spiren vår ikke lenger levde. Sorgen var stor å veien til å komme seg psykisk var lang. Myomet hadde vokst til 15x17 cm den tiden jeg hadde vært gravid, og det var mest sannsynlig den som var årsaken til aborten. Så var det bare å begynne å vente på operasjon igjen. Dagen kom og operasjon ble gjennomført. Så var et bare å vente... Et år gikk og vi var tilbake på Ullevål for ny time. Ved undersøkelsen ble det konstatert at operasjonen var mislykket. Knuten hadde minsker minimalt. Så ble jeg meldt opp til ny operasjon, denne gangen for å fjerne knuten helt. Jeg fikk operasjon 1.juni i år å jeg var veldig klar for å få det overstått. Legen som opererte meg kom for å snakke med meg dagen etter. Han er den første av alle leger som har sagt at myomet var helt klart problemet som har forhindret oss i å få flere barn. Han ville at vi etter sommerferien skulle prøve å bli gravide igjen. 7. september var første dag i min siste mens. Jeg er nå 17 uker på vei og vi har termin 16. juni. Gleden er stor, men jeg må innrømme at jeg ikke klarer helt å slappe av. Jeg er fortsatt bekymret for at noe skal gå galt. Men den siste uken har jeg begynt å merke liv der inne, å det får meg til å smile. 15. januar skal vi på ultralyd, og jeg håper det er den dagen jeg senker skuldrene mine for godt å begynner å se frem til vårt neste medlem av familien vår. Dette ble vist et langt innleg, men for den som leter etter en solskinnshistorier ang myomer og graviditet så er denne en av de Håper jeg kan hjelpe noen som er i de skoene jeg har vært. Stor klem og masse lykke til til alle slitere. Jeg føler med dere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fisken2012 Skrevet 16. januar 2013 #2 Del Skrevet 16. januar 2013 Historien din traff meg veldig! Du har vært gjennom mye, og jeg kjenner meg igjen i noe. Så godt å høre at du nå har kommet så langt, og at alt ser bra ut Jeg har 3 myomer. 2 av de er inni livmoren, og en som er utenfor livmoren. Men mine er ikke så store som din var. Mine er mellom 3-4 cm. Jeg har to barn fra før, og blir lett gravid. Vi begynte å prøve på sistemann i april, og det klaffet på første forsøk. Men endte i en sa i uke 6. Fikk beskjed om at vi kunne prøve på nytt med en gang, noe vi gjorde, det klaffet igjen med en gang....men endte i en missed abortion i uke 17... De tror det var at morkaken var delvis festet på muskelknuten...de mente vi hadde hatt maks uflaks, og at dette ikke ville skje en gang til. Vi ventet litt før vi prøvde igjen, ble da også gravid med en gang....alt så bra ut til vi kom på kontroll da jeg var 13+3....ingen hjerteaktivitet ....missed abortion igjen....denne gangen har de ikke turt å uttale seg om hva som gikk galt...alt er sendt inn til obduksjon...men det ble det forrige gang også, men de fant ikke noe galt med verken foster eller morkake Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-144942325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fisken2012 Skrevet 16. januar 2013 #3 Del Skrevet 16. januar 2013 Oi...postet litt fort her gitt... Nå er jeg søkt inn til utredning for habituell abort. Jeg tror det det er myomene som lager krøll...for jeg har ikke hatt myomer tidligere, og at da hatt ukompliserte svangerskap. Min gynekolog sier at de ikke anbefaler å fjerne myomene kirurgisk, Pga stor fare for å skade livmoren. Vet ikke helt hva jeg skal tenke eller tro, og syns det er vanskelig å takle at det ikke er noen klare svar å få!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-144942349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvedatter Skrevet 27. januar 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 27. januar 2013 Hei Fisken2012! Det jeg vil si er ikke gi opp. Hvis du tror det er myomet som er skyldig i dine aborter så ville jeg ikke gitt meg før jeg hadde alle svar. Nå aner ikke jeg hvor i landet du bor, men jeg må bare anbefale Ullevål på det sterkeste. Jeg fikk også høre at å operere bort myomet kunne skade livmor, men i mitt tilfelle gikk det utrolig bra. Har hørt at Ullevål har høyeste ekspertise på dette feltet, og mere profesjonelle leget kan jeg ikke tenke meg. Nå var jeg på ultralyd tideligere i januar og alt ser bra ut. Dessverre så har jeg så mye arr i livmoren min etter opperasjon pluss at jeg fikk keisersnitt når sønnen vår ble født, at det var vondt å se alle detaljer. Så nå på torsdag får jeg ny ultralyd for å være helt på den sikker siden at alt er bra. Stå på å ikke gi deg! Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-144985976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosin i bolla? Skrevet 3. februar 2013 #5 Del Skrevet 3. februar 2013 Så vondt å lese all motgangen du har hatt Elvedatter, men likevel så godt å se at du har fått hjelp og det ser ut til å gå bra:) Jeg har også muskelknuter som legene ikke har villet fjerne tidligere. Etter prøving i ca 1 og 1/2 år, 1 ma og 3 sa, har jeg nå tatt hysteroskopi, og de mener at knutene fungerer som en spiral og er årsaken til mine aborter. Skal sannsynligvis inn og fjerne de kirurgisk, men skal ha en samtale på sykehuset først. Er så mye jeg vil ha svar på, spesielt i forhold til statistikk på om det går bra. Er livredd for å miste livmor. Hvordan var det med deg, var du sykemeldt lenge? Hvor fort kunne du prøve igjen? Kan du føde normalt, eller må det bli ks pga operasjonen? Håper du har lyst til å svare meg, enten her eller pm. Takk for at du delte din historie:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145015337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #6 Del Skrevet 3. februar 2013 Gratulerer så mye og riktig lykke til videre! (Hvor stor er sjansen for å bli rammet av myom?) Anonym poster: c618c30faa9f429cf496edf2644f2e7c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145015390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvedatter Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 3. februar 2013 Så vondt å lese all motgangen du har hatt Elvedatter, men likevel så godt å se at du har fått hjelp og det ser ut til å gå bra:) Jeg har også muskelknuter som legene ikke har villet fjerne tidligere. Etter prøving i ca 1 og 1/2 år, 1 ma og 3 sa, har jeg nå tatt hysteroskopi, og de mener at knutene fungerer som en spiral og er årsaken til mine aborter. Skal sannsynligvis inn og fjerne de kirurgisk, men skal ha en samtale på sykehuset først. Er så mye jeg vil ha svar på, spesielt i forhold til statistikk på om det går bra. Er livredd for å miste livmor. Hvordan var det med deg, var du sykemeldt lenge? Hvor fort kunne du prøve igjen? Kan du føde normalt, eller må det bli ks pga operasjonen? Håper du har lyst til å svare meg, enten her eller pm. Takk for at du delte din historie:) Hei! Jeg var også livredd for at de måtte fjerne livmor, for jeg fikk også høre at det kunne bli aktuelt. Men jeg har tatt både MR og CT i forkant av operasjon, å fikk tilbakemelding om at det var liten sjanse for at det kom til å bli utfallet. Selv om myomet var stort så lå det fint til. Etter sist operasjon var jeg sykmeldt i 2 uker, så var jeg så god som ny. Dette var i begynnelsen av juni -12 vi fikk da beskjed av operasjons legen at vi kunne prøve å bli gravid etter sommerferien. Den satt på første forsøk Spørsmålet ditt ang om jeg kan føde normalt kan jeg ikke svare på ennå. Men det er fordi jeg fikk keisersnitt når sønnen vår ble født. Jeg venter på innkalling til gynekolog ang dette ganske snart. Mest sannsynlig så blir det keisersnitt pga morkaka ligger over fødselskanalen. Hvilket sykehus bruker du? Har du sjekka opp hvordan ekspertisen er det på dette området? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145016826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvedatter Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 3. februar 2013 Gratulerer så mye og riktig lykke til videre! (Hvor stor er sjansen for å bli rammet av myom?) Anonym poster: c618c30faa9f429cf496edf2644f2e7c Det er ganske vanlig med muskelknuter, men mange får ikke plager av dem og merker derfor ikke at de har dem. Mange får kraftige blødninger ved mens å får fortalt det av gynekolog når de går for å sjekke seg. De forsvinner ofte av seg selv ved overgangsalderen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145016893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosin i bolla? Skrevet 3. februar 2013 #9 Del Skrevet 3. februar 2013 Så vondt å lese all motgangen du har hatt Elvedatter, men likevel så godt å se at du har fått hjelp og det ser ut til å gå bra:) Jeg har også muskelknuter som legene ikke har villet fjerne tidligere. Etter prøving i ca 1 og 1/2 år, 1 ma og 3 sa, har jeg nå tatt hysteroskopi, og de mener at knutene fungerer som en spiral og er årsaken til mine aborter. Skal sannsynligvis inn og fjerne de kirurgisk, men skal ha en samtale på sykehuset først. Er så mye jeg vil ha svar på, spesielt i forhold til statistikk på om det går bra. Er livredd for å miste livmor. Hvordan var det med deg, var du sykemeldt lenge? Hvor fort kunne du prøve igjen? Kan du føde normalt, eller må det bli ks pga operasjonen? Håper du har lyst til å svare meg, enten her eller pm. Takk for at du delte din historie:) Hei! Jeg var også livredd for at de måtte fjerne livmor, for jeg fikk også høre at det kunne bli aktuelt. Men jeg har tatt både MR og CT i forkant av operasjon, å fikk tilbakemelding om at det var liten sjanse for at det kom til å bli utfallet. Selv om myomet var stort så lå det fint til. Etter sist operasjon var jeg sykmeldt i 2 uker, så var jeg så god som ny. Dette var i begynnelsen av juni -12 vi fikk da beskjed av operasjons legen at vi kunne prøve å bli gravid etter sommerferien. Den satt på første forsøk Spørsmålet ditt ang om jeg kan føde normalt kan jeg ikke svare på ennå. Men det er fordi jeg fikk keisersnitt når sønnen vår ble født. Jeg venter på innkalling til gynekolog ang dette ganske snart. Mest sannsynlig så blir det keisersnitt pga morkaka ligger over fødselskanalen. Hvilket sykehus bruker du? Har du sjekka opp hvordan ekspertisen er det på dette området? Tusen takk for svar. Jeg har to stk på hhv 4 og 6 cm. Den ene vet jeg har vært oppe i 8 cm nå i høst når jeg har vært gravid. Graviditetene har vart maks til uke 5 og hcg har vært veldig lav, og likevel har den vokst to cm på så kort tid. De sitter gjennom livmorveggen, og stikker ut på utsiden som to mikkemus-ører. Den største er veldig nær egglederen Har ikke sjekket ut andre sykehus. Er ahus jeg har hatt oppfølging hos både med muskelknutene og utredning for habituell abort. Føler at oppfølgingen har vært god, til tross for at sykehuset har vært i hardt vær i det siste. Litt usikker på hvordan jeg sjekker ut andre steder? De snakket om risken hvis jeg skulle ha embolisering, men tror ikke det er aktuelt i mitt tilfelle. Ser vi er like gamle. Har forstått at det er uvanlig å ha store muskelknuter når man er så ung, og at det gjerne er arvelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145016975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvedatter Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 3. februar 2013 Så vondt å lese all motgangen du har hatt Elvedatter, men likevel så godt å se at du har fått hjelp og det ser ut til å gå bra:) Jeg har også muskelknuter som legene ikke har villet fjerne tidligere. Etter prøving i ca 1 og 1/2 år, 1 ma og 3 sa, har jeg nå tatt hysteroskopi, og de mener at knutene fungerer som en spiral og er årsaken til mine aborter. Skal sannsynligvis inn og fjerne de kirurgisk, men skal ha en samtale på sykehuset først. Er så mye jeg vil ha svar på, spesielt i forhold til statistikk på om det går bra. Er livredd for å miste livmor. Hvordan var det med deg, var du sykemeldt lenge? Hvor fort kunne du prøve igjen? Kan du føde normalt, eller må det bli ks pga operasjonen? Håper du har lyst til å svare meg, enten her eller pm. Takk for at du delte din historie:) Hei! Jeg var også livredd for at de måtte fjerne livmor, for jeg fikk også høre at det kunne bli aktuelt. Men jeg har tatt både MR og CT i forkant av operasjon, å fikk tilbakemelding om at det var liten sjanse for at det kom til å bli utfallet. Selv om myomet var stort så lå det fint til. Etter sist operasjon var jeg sykmeldt i 2 uker, så var jeg så god som ny. Dette var i begynnelsen av juni -12 vi fikk da beskjed av operasjons legen at vi kunne prøve å bli gravid etter sommerferien. Den satt på første forsøk Spørsmålet ditt ang om jeg kan føde normalt kan jeg ikke svare på ennå. Men det er fordi jeg fikk keisersnitt når sønnen vår ble født. Jeg venter på innkalling til gynekolog ang dette ganske snart. Mest sannsynlig så blir det keisersnitt pga morkaka ligger over fødselskanalen. Hvilket sykehus bruker du? Har du sjekka opp hvordan ekspertisen er det på dette området? Tusen takk for svar. Jeg har to stk på hhv 4 og 6 cm. Den ene vet jeg har vært oppe i 8 cm nå i høst når jeg har vært gravid. Graviditetene har vart maks til uke 5 og hcg har vært veldig lav, og likevel har den vokst to cm på så kort tid. De sitter gjennom livmorveggen, og stikker ut på utsiden som to mikkemus-ører. Den største er veldig nær egglederen Har ikke sjekket ut andre sykehus. Er ahus jeg har hatt oppfølging hos både med muskelknutene og utredning for habituell abort. Føler at oppfølgingen har vært god, til tross for at sykehuset har vært i hardt vær i det siste. Litt usikker på hvordan jeg sjekker ut andre steder? De snakket om risken hvis jeg skulle ha embolisering, men tror ikke det er aktuelt i mitt tilfelle. Ser vi er like gamle. Har forstått at det er uvanlig å ha store muskelknuter når man er så ung, og at det gjerne er arvelig. Legen som oppdaget myomet hos meg ble veldig overrasket over at det var så stort, og at jeg hadde så vondt. Derfor tok de prøver for å se om det var ondartet. I min familie har jeg ikke hørt om noen andre som har oppdaget myomer. Jeg har full forståelse for at du er redd siden den ene ligger nære egglederen din. Men hvis du er så uheldig at den blir skadet så ikke fortvil. Jeg har bare en egglederen som virker, det gikk alikevell. Jeg har også 2 andre venninner som også bare har en fungerende egglederen. Hun ene har 2 barn og hun andre har 3 barn (hvorav 2 er tvillinger). Jeg vet dessverre ikke noe om Ahus. Men jeg ville spurt og gravd etter hva slags erfaring de har med dette. Kan godt hende de har like stor ekspertise på dette feltet som Ullevål. Legen som henviste meg til Ullevål skrøt stort av hvor mye erfaring de hadde og hvor dyktige de var. Jeg har også lest meg frem på nett om det samme. Bare ta til takke med det aller beste du kan få. Åh, kjenner jeg ble engasjert på dine vegne nå. Håper dette ordner seg for deg. Har du fått time til samtale, eller venter du? Er du prioritert pasient? Hvis du er like gammel som meg så synes jeg absolutt du bør være det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145017123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosin i bolla? Skrevet 3. februar 2013 #11 Del Skrevet 3. februar 2013 Så vondt å lese all motgangen du har hatt Elvedatter, men likevel så godt å se at du har fått hjelp og det ser ut til å gå bra:) Jeg har også muskelknuter som legene ikke har villet fjerne tidligere. Etter prøving i ca 1 og 1/2 år, 1 ma og 3 sa, har jeg nå tatt hysteroskopi, og de mener at knutene fungerer som en spiral og er årsaken til mine aborter. Skal sannsynligvis inn og fjerne de kirurgisk, men skal ha en samtale på sykehuset først. Er så mye jeg vil ha svar på, spesielt i forhold til statistikk på om det går bra. Er livredd for å miste livmor. Hvordan var det med deg, var du sykemeldt lenge? Hvor fort kunne du prøve igjen? Kan du føde normalt, eller må det bli ks pga operasjonen? Håper du har lyst til å svare meg, enten her eller pm. Takk for at du delte din historie:) Hei! Jeg var også livredd for at de måtte fjerne livmor, for jeg fikk også høre at det kunne bli aktuelt. Men jeg har tatt både MR og CT i forkant av operasjon, å fikk tilbakemelding om at det var liten sjanse for at det kom til å bli utfallet. Selv om myomet var stort så lå det fint til. Etter sist operasjon var jeg sykmeldt i 2 uker, så var jeg så god som ny. Dette var i begynnelsen av juni -12 vi fikk da beskjed av operasjons legen at vi kunne prøve å bli gravid etter sommerferien. Den satt på første forsøk Spørsmålet ditt ang om jeg kan føde normalt kan jeg ikke svare på ennå. Men det er fordi jeg fikk keisersnitt når sønnen vår ble født. Jeg venter på innkalling til gynekolog ang dette ganske snart. Mest sannsynlig så blir det keisersnitt pga morkaka ligger over fødselskanalen. Hvilket sykehus bruker du? Har du sjekka opp hvordan ekspertisen er det på dette området? Tusen takk for svar. Jeg har to stk på hhv 4 og 6 cm. Den ene vet jeg har vært oppe i 8 cm nå i høst når jeg har vært gravid. Graviditetene har vart maks til uke 5 og hcg har vært veldig lav, og likevel har den vokst to cm på så kort tid. De sitter gjennom livmorveggen, og stikker ut på utsiden som to mikkemus-ører. Den største er veldig nær egglederen Har ikke sjekket ut andre sykehus. Er ahus jeg har hatt oppfølging hos både med muskelknutene og utredning for habituell abort. Føler at oppfølgingen har vært god, til tross for at sykehuset har vært i hardt vær i det siste. Litt usikker på hvordan jeg sjekker ut andre steder? De snakket om risken hvis jeg skulle ha embolisering, men tror ikke det er aktuelt i mitt tilfelle. Ser vi er like gamle. Har forstått at det er uvanlig å ha store muskelknuter når man er så ung, og at det gjerne er arvelig. Legen som oppdaget myomet hos meg ble veldig overrasket over at det var så stort, og at jeg hadde så vondt. Derfor tok de prøver for å se om det var ondartet. I min familie har jeg ikke hørt om noen andre som har oppdaget myomer. Jeg har full forståelse for at du er redd siden den ene ligger nære egglederen din. Men hvis du er så uheldig at den blir skadet så ikke fortvil. Jeg har bare en egglederen som virker, det gikk alikevell. Jeg har også 2 andre venninner som også bare har en fungerende egglederen. Hun ene har 2 barn og hun andre har 3 barn (hvorav 2 er tvillinger). Jeg vet dessverre ikke noe om Ahus. Men jeg ville spurt og gravd etter hva slags erfaring de har med dette. Kan godt hende de har like stor ekspertise på dette feltet som Ullevål. Legen som henviste meg til Ullevål skrøt stort av hvor mye erfaring de hadde og hvor dyktige de var. Jeg har også lest meg frem på nett om det samme. Bare ta til takke med det aller beste du kan få. Åh, kjenner jeg ble engasjert på dine vegne nå. Håper dette ordner seg for deg. Har du fått time til samtale, eller venter du? Er du prioritert pasient? Hvis du er like gammel som meg så synes jeg absolutt du bør være det. Så hyggelig at du blir engasjert, setter veldig stor pris på at du tar deg tid til å svare meg:) Jeg skal til samtale om to uker. Etter det jeg har forstått setter de meg ikke opp til operasjon før etter samtalen. Snakket med de på tlf ang ventetider og ble forespeilet operasjon før påske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145017165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvedatter Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 3. februar 2013 Så vondt å lese all motgangen du har hatt Elvedatter, men likevel så godt å se at du har fått hjelp og det ser ut til å gå bra:) Jeg har også muskelknuter som legene ikke har villet fjerne tidligere. Etter prøving i ca 1 og 1/2 år, 1 ma og 3 sa, har jeg nå tatt hysteroskopi, og de mener at knutene fungerer som en spiral og er årsaken til mine aborter. Skal sannsynligvis inn og fjerne de kirurgisk, men skal ha en samtale på sykehuset først. Er så mye jeg vil ha svar på, spesielt i forhold til statistikk på om det går bra. Er livredd for å miste livmor. Hvordan var det med deg, var du sykemeldt lenge? Hvor fort kunne du prøve igjen? Kan du føde normalt, eller må det bli ks pga operasjonen? Håper du har lyst til å svare meg, enten her eller pm. Takk for at du delte din historie:) Hei! Jeg var også livredd for at de måtte fjerne livmor, for jeg fikk også høre at det kunne bli aktuelt. Men jeg har tatt både MR og CT i forkant av operasjon, å fikk tilbakemelding om at det var liten sjanse for at det kom til å bli utfallet. Selv om myomet var stort så lå det fint til. Etter sist operasjon var jeg sykmeldt i 2 uker, så var jeg så god som ny. Dette var i begynnelsen av juni -12 vi fikk da beskjed av operasjons legen at vi kunne prøve å bli gravid etter sommerferien. Den satt på første forsøk Spørsmålet ditt ang om jeg kan føde normalt kan jeg ikke svare på ennå. Men det er fordi jeg fikk keisersnitt når sønnen vår ble født. Jeg venter på innkalling til gynekolog ang dette ganske snart. Mest sannsynlig så blir det keisersnitt pga morkaka ligger over fødselskanalen. Hvilket sykehus bruker du? Har du sjekka opp hvordan ekspertisen er det på dette området? Tusen takk for svar. Jeg har to stk på hhv 4 og 6 cm. Den ene vet jeg har vært oppe i 8 cm nå i høst når jeg har vært gravid. Graviditetene har vart maks til uke 5 og hcg har vært veldig lav, og likevel har den vokst to cm på så kort tid. De sitter gjennom livmorveggen, og stikker ut på utsiden som to mikkemus-ører. Den største er veldig nær egglederen Har ikke sjekket ut andre sykehus. Er ahus jeg har hatt oppfølging hos både med muskelknutene og utredning for habituell abort. Føler at oppfølgingen har vært god, til tross for at sykehuset har vært i hardt vær i det siste. Litt usikker på hvordan jeg sjekker ut andre steder? De snakket om risken hvis jeg skulle ha embolisering, men tror ikke det er aktuelt i mitt tilfelle. Ser vi er like gamle. Har forstått at det er uvanlig å ha store muskelknuter når man er så ung, og at det gjerne er arvelig. Legen som oppdaget myomet hos meg ble veldig overrasket over at det var så stort, og at jeg hadde så vondt. Derfor tok de prøver for å se om det var ondartet. I min familie har jeg ikke hørt om noen andre som har oppdaget myomer. Jeg har full forståelse for at du er redd siden den ene ligger nære egglederen din. Men hvis du er så uheldig at den blir skadet så ikke fortvil. Jeg har bare en egglederen som virker, det gikk alikevell. Jeg har også 2 andre venninner som også bare har en fungerende egglederen. Hun ene har 2 barn og hun andre har 3 barn (hvorav 2 er tvillinger). Jeg vet dessverre ikke noe om Ahus. Men jeg ville spurt og gravd etter hva slags erfaring de har med dette. Kan godt hende de har like stor ekspertise på dette feltet som Ullevål. Legen som henviste meg til Ullevål skrøt stort av hvor mye erfaring de hadde og hvor dyktige de var. Jeg har også lest meg frem på nett om det samme. Bare ta til takke med det aller beste du kan få. Åh, kjenner jeg ble engasjert på dine vegne nå. Håper dette ordner seg for deg. Har du fått time til samtale, eller venter du? Er du prioritert pasient? Hvis du er like gammel som meg så synes jeg absolutt du bør være det. Så hyggelig at du blir engasjert, setter veldig stor pris på at du tar deg tid til å svare meg:) Jeg skal til samtale om to uker. Etter det jeg har forstått setter de meg ikke opp til operasjon før etter samtalen. Snakket med de på tlf ang ventetider og ble forespeilet operasjon før påske. Før påske, det går jo fort. Jeg var prioritert så jeg måtte heller ikke vente lenge. Men jeg sa også fra at jeg kunne komme på kort varsel hvis de fikk noen avbestillinget. Så jeg fikk en telefon ikke lenge etter samtale med spørsmål om jeg kunne komme før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145017184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesamfrøet Skrevet 26. oktober 2013 #13 Del Skrevet 26. oktober 2013 Hei, jeg har også muskelknuter i livmora, og mine ble påvist i 2011 da jeg var 27 år. Etter tre operasjoner og to "kladder" ble jenta vår født i juni i år, så jeg fikk en lykkelig slutt jeg også. Mine knuter ble oppdaget etter lang tids blødningsforstyrrelser, kraftige menssmerter og meget lav hb (7.5). Legen min i Sunndalsøra ville først prøve jerntabletter og p-piller for å se om det hjalp før jeg ble henvist til vag.ultralyd i Molde. Det hjalp ikke og de fant en stor knute på 4*5 cm i livmora med mye skummel legeprat der jeg hørte ordet hysterektomi som jeg visste betydde å fjerne livmora. Etter noen måneder med så store smerter at jeg ikke klarte å stå i tillegg til enorme blødninger og 3-4 blødningsFRIE dager i måneden kom jeg inn til operasjon (hysteroskopi) i Molde. Da jeg våknet av narkosen viste det seg at utstyret deres ikke funka og de hadde gått inn i blinde og brukt en slags høvel for å fjerne knuten i livmora. Jeg ble fortalt at de hadde tatt omtrent alt og ville fort bli bedre. Det ble jeg ikke, blødningene og smertene ble værre og jeg bytta sykehus til St.Olav i Trondheim. Der funka utstyret og de fant en svær knute i midten av livmora og veldig mange i slimhinnen. De så også at Molde kun hadde høvla vekk en liten bit som fortsatt blødde etter flere måneder. De fant så mange knuter at jeg måtte tilbake for å fjerne resten og fikk beskjed fra legen om at jeg måtte prøve å bli gravid så fort som mulig om det skulle gå fordi det var mange flere knuter i livmorsveggen, blant annet to på ca 3,5*4 cm To spontanaborter senere ble jeg gravid og fikk månedlige ultralyder dit jeg flyttet (Levanger). De fant etterhvert bare én knute på ULene og antok at de to hadde slått seg sammen. Morkaka hadde festet seg i nærheten av den, men fosteret trivdes allikevel. Fra 6. eller 7.måned ble hun liggende og variere mellom seteleie og tverrleie, men endte opp med seteleie uten å feste seg (normalt i seteleie har jeg hørt). Det ble tatt MR av bekkenet mitt og avgjort at det var plass til vag.fødsel og jeg bestemte meg for å prøve det, med info om at det kunne bli nødvendig med hastesnitt. De antok at knuten var årsaken til at hun lå i seteleie og ikke snudde seg. Jeg ble satt i gang ved hjelp av hormonpiller en fredag kl 9 og fødselen var offisielt i gang 12 timer senere med vannavgang og 4cm åpning. Pressrier fra rundt kl 2 om natta, men de var ikke sterke nok. Ungen ble forløst ved katastrofesnitt kl 7 fordi pulsen hennes gikk ned. Hun var slapp, men kvikna til etter få minutter. Overlegen forklarte etterpå at han hadde sett på livmora mi under operasjonen og funnet veldig mange knuter på utsiden av den og disse var skyld i at livmora ikke klarte å presse ungen ut. Han anbefalte å ikke føde vaginalt neste gang, og gjentok det St.Olav hadde sagt om å prøve på flere barn så fort som mulig og at knutene som er igjen vil gi meg sterke smerter. Etter at vi har nådd ønsket antall barn skal de fjerne livmors mi samtidig som keisersnittet. Knutene i veggen er så stor at livmora ikke vil takle en fødsel i etterkant, sa de. Det jeg håper å formidle med min historie er å gjøre andre bevisst på at knutene kan påvirke riene også og dermed (om man er like uheldig som meg) sette barnets liv i fare i verste fall. Jeg skulle ønske jordmor, gynekolog og legene hadde visst/sagt noe om det før fødselen slik at jeg slapp å gå gjennom to fødsler på en gang. Kanskje jeg hadde sluppet stingene nedentil? Siden den problemstillingen aldri ble belyst føler jeg i etterkant at jeg tok avgjørelsen om vag.fødsel på feil grunnlag. Forøvrig så er jeg kjempeglad for at jeg var på nettopp Levanger sykehus fordi det er et stort sykehus som kan ta i mot alle komplikasjoner som kan oppstå, men samtidig med liten krets slik at de ansatte har tid til god oppfølging. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145800984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesamfrøet Skrevet 26. oktober 2013 #14 Del Skrevet 26. oktober 2013 Rettelse: "Knutene i veggen er så stor at livmora ikke vil takle en fødsel i etterkant, sa de." Her mente jeg etter en evt operasjon for å fjerne dem og at livmora ikke vil være sterk nok for svangerskapet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145800985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myomfri Skrevet 29. desember 2013 #15 Del Skrevet 29. desember 2013 Hei. Her kommer litt av min myomhistorie. Den ble oppdaget tidlig høsten 2012.Rutinekontroll hos gynekologen. (ul) Den lå på utsiden av livmoren og var ca 6cm. Vi hadde da vært prøvere i over ett år.. Neste steg var MR for å få et skikkelig bilde av hvordan den lå og str. Det var stor sannsynlighet for at den var grunnen for at vi ikke ble gravide. Nå fikk jeg valget om jeg ville operere bort myomet. Det var en risiko for blødninger under inngrepet slik at de ble nødt til å fjerne livmoren også. Vi bestemte oss for å ta sjansen. Mai 2013 ble det operasjon. Med bikinisnitt. Den var vellykket. Vi måtte vente fire måneder før vi kunne begynne prøvingen igjen. I slutten av oktober viste testen POSITIV etter 2 år + Så i begynnelsen av juli skal den lille komme med planlagt keisersnitt( pk pga operasjonen) Vi er overlykkelige <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005989-en-sliterhistorie-om-myom-og-graviditet/#findComment-145976797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå