Gå til innhold

Hvordan gjør vi når vi skal leie ut til en som nav betaler leien for?

Anbefalte innlegg

Vurdere å leie ut til en jente som får penger gjennom nav av ulike grunner.

Veldig hyggelig jente som er i slekt til en bekjent. Vi har hatt veldig mange på visning, men tenker det kan være en fordel å få pengene gjennom nav? Så vet vi at vi får dem. Glemte å spørre henne om det er nav som betaler depositum også da? Og får vi velge egen dato vi skal ha pengene inn når vi får dem fra nav?

Har selv dårlige erfaring med nav da sambo sine sykepenger aldri kom når han var sykemeldt, de rotete bort sykemelding i hytt og gevær.

Trenger litt råd fra dere kloke damer! :)

Anonym poster: 0b9b2dc248f140e7a05bcc77c8b13670

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Ring NAV og forhør deg :)

Selv er jeg "naver" (ikke så veldig men av og til) vi var begge "navere" når vi fikk leie her vi bor nå, vi fikk med godkjennelse fra NAV, hvor de skrev at de ville stå for husleien frem til samboeren var i jobb igjen, også sto det oppført datoer som huseier kunne velge mellom, i forhold til når han ville ha husleien. Depositum vet jeg ikke om, siden huseieren vår ikke hadde krav om depositum.

Heisann!

Vi leier ut 3 leiligheter, og 2 av dem til såkalte NAVere;)

Slik er det:

1. Nav klienten får pengene til husleie inn på sin konto. Dette kan endres på og gjøres om til en direktebetaling til dere som huseiere. Da må klienten fylle ut et skjema om dette, i etterkant mener jeg.

Da trenger såklart NAV kopi av leiekontrakt.

2. Nav gir ut noe som kalles en "husleiegaranti". Denne garantien er gyldig i et halvt år omgangen. Etter dens utgang må den selvsagt fornyes.

3. Dere avtaler i kontraktsmøtet hvilken dato pengene skal stå på din konto. Men nav har faste utbetalingsdatoer, så det kan være lurt å høre med henne om når hun får penger fra dem, og fastsette en dato deretter.

* Dersom hun selv disponerer pengene og selv er ansvarlig for å betale dere husleiepengene, er dere ikke noe mer sikret mot å få pengene. enn om det skulle bodd noen andre der. Det eneste som er sikkert, er at dersom hun ikke betaler, så vil dere likevel få penger fra nav, den tiden som er avtalt.

Håper det hjalp:)

Hvorfor skal jeg det? Vi har ikke sagt hun skal få leiligheten enda, men ser for meg at det er behagelig å ha en jente på min egen alder i leiligheten, og ikke minst rundt barna mine. En veldig hyggelig og rolig jente. Hva så om hun har sosialgaranti? Skal de ikke få leie bare for det?

Hva du gjør? Du dropper kontrakta og finner en leietaker uten sosialgaranti!

Anonym poster: d45137446cf694eeac97e469ba0edb6b

Så idiotisk sagt. de er da mennesker som trenger et sted å bo de også?

Annonse

Jeg bare elsker mennesker som evner å se folk som folk, og ikke søppel!

Du er ikke helt på nett? Eller anser du deg bare som bedre enn andre? En NAv-garanti på depositum og husleie er faktisk ingen big deal, om noe er det vel heller en garanti for at utleier faktisk får pengene sine!

Herregud, for noen mennesker som finnes..

Hvorfor skal jeg det? Vi har ikke sagt hun skal få leiligheten enda, men ser for meg at det er behagelig å ha en jente på min egen alder i leiligheten, og ikke minst rundt barna mine. En veldig hyggelig og rolig jente. Hva så om hun har sosialgaranti? Skal de ikke få leie bare for det?

Ring NAV, og hør med dem :) Gi jenta en sjanse, at hun får hjelp fra NAV gjør henne ikke til en mindre stabil leietaker enn andre :)

Vær veldig på vakt i forhold til hva som står i garantien fra NAV. Ofte garanterer de for en gitt periode, ofte for 6 mnd av gangen. Når minimum tillatte leieperiode er ett år risikerer du å stå der uten husleie den dagen garantien går ut hvis hun ikke har inntekt.

I tillegg er det vanskelig å få kastet henne ut med manglende husleie som årsak, spesielt hvis hun har barn vil ikke namsmannen komme inn og sette henne på gata.

Huseiernes landsforbund fraråder å gå inn på NAV-garantikontrakter.

Så sjekk innholdet i garantien fra NAV. Sørg for å få den skriftlig og gå nøye gjennom den.

Tror heller ikke NAV går inn med depositum.

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg er student og mottar overgangsstønad fra NAV. Jeg ville sett på det som enormt nedverdigende at en huseier skulle sett på meg som en dårlig betaler kun fordi jeg mottar penger fra NAV.

Tror ikke folk som mottar penger fra NAV av ulike årsaker er verre eller bedre enn den som jobber. Det fins råtne epler over alt. Og å få stønader fra NAV sier fint lite om pålitelighet, ærlighet, moral og folkeskikk.

NAV kan gå inn med depositum. Kommer ikke på reglene just nu, men mener de kan gjøre det. Syns det er trist at så mange nekter å leie ut til folk som av ulike grunner må ha hjelp av NAV, de er ikke annenrangs mennesker for det. De trenger like fullt en plass å bo som alle andre.

Jeg er student og mottar overgangsstønad fra NAV. Jeg ville sett på det som enormt nedverdigende at en huseier skulle sett på meg som en dårlig betaler kun fordi jeg mottar penger fra NAV.

Tror ikke folk som mottar penger fra NAV av ulike årsaker er verre eller bedre enn den som jobber. Det fins råtne epler over alt. Og å få stønader fra NAV sier fint lite om pålitelighet, ærlighet, moral og folkeskikk.

Samme her, Jeg er på let etter ny bolig nå, da den vi har er mildt sagt elendig. Jeg tør ikke en gang si at jeg har OS, jeg..Tør faktisk heller ikke si at vi pr nå leier kommunalt, det bruker å være en dørlukker det og. Grunnen til at vi bor kommunalt er at vi hadde vannlekkasje i forrige hus, som gjorde at det måtte totaltrenoveres, og dermed måtte vi ta det vi fikk.

NAV kan gå inn med depositum. Kommer ikke på reglene just nu, men mener de kan gjøre det. Syns det er trist at så mange nekter å leie ut til folk som av ulike grunner må ha hjelp av NAV, de er ikke annenrangs mennesker for det. De trenger like fullt en plass å bo som alle andre.

Det er det liten tvil om, men i de fleste større byer og tettsteder er det nå for få utleieleiligheter, det er utleiers marked og de kan velge og vrake. Da skjønner man jo godt at de ikke velger navere om de ikke må.

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

Samme her, Jeg er på let etter ny bolig nå, da den vi har er mildt sagt elendig. Jeg tør ikke en gang si at jeg har OS, jeg..Tør faktisk heller ikke si at vi pr nå leier kommunalt, det bruker å være en dørlukker det og. Grunnen til at vi bor kommunalt er at vi hadde vannlekkasje i forrige hus, som gjorde at det måtte totaltrenoveres, og dermed måtte vi ta det vi fikk.

Jeg bor i studentleilighet, men hadde ikke problemer med å leie hus før jeg flyttet hit når jeg nevnte mine tidligere arbeidsplasser. Snodig hvordan det fungerer. Har man hatt en kul jobb før så er man "inne" ;)

Poenget er at ting kan skje med alle. Noen har vikariater som ikke blir forlenget, noen blir oppsagt pga. nedskjæringer eller fordi man ikke er skikket til jobben, arbeidsplasser kan bli nedlagt eller gå konkurs, man kan bli syk, man kan bli arbeidsledig osv. Så det fins ingen 100% garanti uansett, for noen av oss selv om mange har det langt mer stabilt.

Jeg har vært i stabil jobb i mange år og det er rart å bli "sett ned på" og satt i bås kun basert på hvor jeg får penger fra.

Flere? Etter et kjapt søk på google kom det opp bare dårlige erfaringer, helst med nav-klienter som har ødelagt leiligheter da.

HI

Jeg bare elsker mennesker som evner å se folk som folk, og ikke søppel!

Du er ikke helt på nett? Eller anser du deg bare som bedre enn andre? En NAv-garanti på depositum og husleie er faktisk ingen big deal, om noe er det vel heller en garanti for at utleier faktisk får pengene sine!

Herregud, for noen mennesker som finnes..

Enig! Vi har leid ut til to stk (to ganger) som mottar stønader fra NAV, og det har aldri vært noe tull med dem, verken bråk, rot eller manglende betaling. Alt i skjønneste orden og punktlige betalinger. Hyggelige folk også!

Nei hun er i slekt med en bekjent av oss. Men har snakket med denne bekjente i kveld og hun sier hun kan gå god for henne. Tenker så lenge hun er renslig og vi får penger fra nav går det greit, og depositumet selvfølgelig som må være på plass. Ble bare redd hun ikke skal opprettholde standaren på leiligheten som er nylig renovert og lagt MYE arbeid ned i.

Vi har et par andre som er aktuelle også, en mann i 30-årene med stabil jobb osv, men tenker det blir mye mer med den mannen. Denne jenta som vi vil leie ut til er sikker nesten ikke merkbar engang..

HI

Jeg får penger av nav til å dekke det jeg skal ut med, som alenemor og syk. (aap, forskudsbidrag osv) Men jeg får pengene på konto og betaler husleie og regninger selv.

Om det er slik at nav skal betale for henne og pengene ikke gå innom henne ville jeg nok forhørt meg med nav hvordan dette systemet virker.

Og så ville jeg nok visst hvorfor pengene ikke går innom henne, da det nok kan si mye om henne som person og hvordan hun vil være som leietaker.

Anonym poster: a4fd2c77458ec3afb936025686682285

Javel, så folk som er på nav er ikke like mye verdt som deg? Skal de bo på gaten da? Vet du at de er der av ulike grunner? Ja, noen utnytter systemet til det fulle, mens andre er der fordi de sliter med å finne jobb!! Og da er det fint å kunne få noen kroner for å overleve i mens.

Kjære vene! !

Anonym poster: 72b68aca956110bf1bdd3db5d4050a8c

Dere får ikke penger fra NAV som dere kan sette på en depositums konto, men de gir en garant som ikke er verdt en dritt.

Det fikk mine foreldre smertefullt erfare. Tapte flere 10 000 kr på det.

De leier i alle fall ikke ut til navere igjen.

Anonym poster: 5aba8a79b53a67398c65b678ee1cdc05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...