Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #1 Skrevet 5. januar 2013 Har dere noken gode levereglar i forhold til å både unngå rot og enkelt rydde opp rot? Vi er en familie på 5, hvor det er bare en som rydde (hu mor, selvsagt). Og hu mor er drittlei! Har ikkje sjans til å komme til endes på husarbeidet noken gang. Gubben er en kronisk latsekk har eg konkludert med. Eller han bryr seg ikkje/ser ikkje? Meiner visst at heimen er hans personlige fristad -og min arbeidsplass nummer 2. Så nå ska eg lage skikkelige husregler og henge opp med STORE bokstaver. Vet hva eg bruker å gjere sjøl for å rydde, men treng hjelp til enkle ord for å forklare... "Mor di jobber ikkje her!" kanskje??? Anonym poster: 91ed1c7dd38115e5e895ef9d758cfcb1
megmegmeg Skrevet 5. januar 2013 #2 Skrevet 5. januar 2013 Her har jeg blitt enig med samboeren om at vi rydder og støvsuger hele leiligheten hver sin gang annenhver dag. Utenom det har han ansvar for bil og å ta ut søppelet og jeg har ansvaret for å vaske golv 1-2 ganger i uken. I tillegg så vasker vi bare våre egne klær. barnets klær og hånduker og lignende tar vi annenhver gang. Middagslagingen er også annenhver dag Vi må nesten ha det sånn da samboeren min er en skikkelig latsabb som "må" ha ting nedskrevet for at det skal bli gjort Men fungerer for oss da
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #3 Skrevet 5. januar 2013 Her har jeg blitt enig med samboeren om at vi rydder og støvsuger hele leiligheten hver sin gang annenhver dag. Utenom det har han ansvar for bil og å ta ut søppelet og jeg har ansvaret for å vaske golv 1-2 ganger i uken. I tillegg så vasker vi bare våre egne klær. barnets klær og hånduker og lignende tar vi annenhver gang. Middagslagingen er også annenhver dag Vi må nesten ha det sånn da samboeren min er en skikkelig latsabb som "må" ha ting nedskrevet for at det skal bli gjort Men fungerer for oss da Høres ut som ei super ordning. Men kossen har dere tid til å støvsuge annenhver dag? Og vaske gulv 1-2 gang i uka? Eg rekk ikkje meir enn støvsuging maks ein gong for uka, og vasker kanskje berre ein gong eller to i månaden. :-( Ikkje rart det ser stygt ut... Men så gjer eg jo ALT og da meiner eg absolutt ALT heime og med barna, matlaging, klesvask, henting og bringing aleine nå. Lurer alltid på om det er derfor eg ikkje klarer å få huset i orden (at eg ikkje har nok timer i døgnet fordi eg i praksis er aleinemor), eller om eg berre er ei ustrukturert rotekjerring? Tør ikkje spørre vener som ser ut til å takle alt, skjemmes av forholda heime og at eg ikkje klarer å lære opp mannen min. Det er likesom så tabu å ikkje ha likestilling heime, eg føler det er nesten som å ha en mann som mishandler deg, du er svak og blir sett ned på om du finn deg i det.... HI HI Anonym poster: 91ed1c7dd38115e5e895ef9d758cfcb1
megmegmeg Skrevet 5. januar 2013 #4 Skrevet 5. januar 2013 Her har jeg blitt enig med samboeren om at vi rydder og støvsuger hele leiligheten hver sin gang annenhver dag. Utenom det har han ansvar for bil og å ta ut søppelet og jeg har ansvaret for å vaske golv 1-2 ganger i uken. I tillegg så vasker vi bare våre egne klær. barnets klær og hånduker og lignende tar vi annenhver gang. Middagslagingen er også annenhver dag Vi må nesten ha det sånn da samboeren min er en skikkelig latsabb som "må" ha ting nedskrevet for at det skal bli gjort Men fungerer for oss da Høres ut som ei super ordning. Men kossen har dere tid til å støvsuge annenhver dag? Og vaske gulv 1-2 gang i uka? Eg rekk ikkje meir enn støvsuging maks ein gong for uka, og vasker kanskje berre ein gong eller to i månaden. :-( Ikkje rart det ser stygt ut... Men så gjer eg jo ALT og da meiner eg absolutt ALT heime og med barna, matlaging, klesvask, henting og bringing aleine nå. Lurer alltid på om det er derfor eg ikkje klarer å få huset i orden (at eg ikkje har nok timer i døgnet fordi eg i praksis er aleinemor), eller om eg berre er ei ustrukturert rotekjerring? Tør ikkje spørre vener som ser ut til å takle alt, skjemmes av forholda heime og at eg ikkje klarer å lære opp mannen min. Det er likesom så tabu å ikkje ha likestilling heime, eg føler det er nesten som å ha en mann som mishandler deg, du er svak og blir sett ned på om du finn deg i det.... HI HI Anonym poster: 91ed1c7dd38115e5e895ef9d758cfcb1 Vi må støvsuge hver dag på grunn av kattene vi har. Er i tillegg fort gjort når leiligheten vår ikke er større enn knappe 80 kvadrat Har du prøvd å ta det opp med mannen din? Det burde ikke være sånn at du gjør alt i huset.. han bor jo der tross alt han også! Med min mann så måtte jeg gi han ett ultimatium; enten så gjør han halvparten av husarbeidet eller så flytter han ut. Han valgte førstnevnte
verdens heldigste mamma Skrevet 5. januar 2013 #5 Skrevet 5. januar 2013 Lær barna å rydde sine egne ting. Hvis de ikke har lært det før kan det ta tid, men det må de klare. Hvis dere har 3 barn må minst eldstemann, og sannsynligvis midterste, være store nok til å rydde etter seg. Her gjelder regelen om å rydde sammen det de har lekt med før de begynner å leke med noe annet. Et veldig enkelt triks er at de lærer å selv legge skittent tøy i skittentøyskurven, og henger opp pysjamasen sin når de tar den av om morgenen (de har en krok ved siden av sengen). Med bilde-merking av skuffene i gangen kan selv 2-åringen legge lue, votter og ullsokker på plass når vi kommer inn. Dresser og jakker henges på knagg med navn. Jeg syntes også at de kan lære fra de er rundt 2,5 år at de tar med seg det de selv har spist av fra bordet. Etter en stund tar de flere ting, og klarer å sette det i oppvaskmaskinen. Jeg er veldig mye alene med 3 små (eldste har akkurat fyllt 5), så jeg er helt avhengig av å ha gode rutiner. Men når det gjelder mannen er det jo sjokkerende hvis han ikke gjør noen ting. Det jeg gjorde på et tidspunkt da jeg var sliten og lei, var å skrive en laaang liste over alt som må gjøres i en familie. Dette dreide seg om barn, barnehage, hus, klær, mat, bursdager, bil, båt osv. Deretter krysset jeg for hver ting av for hvem som var ansvarlig for å få det gjort og hvem som gjorde det (ville få frem at hvis jeg har bedt/mast om en ting 13 ganger før det ble gjort så føltes det for meg fremdeles som at det var mitt ansvar). Da ble det pinlig åpenbart at jeg sto for det aller meste. Vi prøvde å fordele det bedre mellom oss, og det fungerer bedre enn det gjorde før. Oppfordrer deg til å ta en prat med mannen din omsette en dag stemningen er god, ikke rett etteren krangel om at han gjør for lite. Lykke til!! PS. Uansett mann, er mitt aller beste tips å ha vaskehjelp :-)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #6 Skrevet 5. januar 2013 For å holde det ryddig her rydder vi alltid med en gang vi har spist middag. Tar de skitne klærne ut av badet med en gang og legger de i skittentøykurven på badet (har en liten dunk på badet til sokker og truser til barna da). Mitt beste tips er plastbokser eller kurver i alle skap og skuffer, hjelper å holde system på rotet! Anonym poster: 9db53a0ab23604eb06cbb107ac704cdc
petite fleur Skrevet 5. januar 2013 #7 Skrevet 5. januar 2013 Ta alltid noe med deg når du går fra et rom til et annet Hvis det står kopper etc på stuebordet, ta de med deg på vei til kjøkkenet osv. Helt enig med hun som involverer barna i ryddingen. Mine barn er ikke noen prakteksemplar når det gjelder rydding, men de rydder tallerkenen og koppen sin etter middag, rydder lekene etter bading og legger klærne sine i skittentøyet. En ting som funker hos oss: Jeg fyller oppvaskmaskinen, mannen tømmer den. På den måten slipper vi å diskutere hvem som skal gjøre det, og det går av seg selv.
fikas Skrevet 5. januar 2013 #8 Skrevet 5. januar 2013 Ungen må ta med seg leker fra fellerområder og inn på rommet når han legger seg. I tillegg har vi en liten boks i trappen hvor vi voksne legger leker som har 'gjemt seg' og den bæres opp på rommet og tømmes ved stengetid. Vi (jeg) setter av tid innimellom til å detaljrydde feks hyllesystemet hvor vi har papirer, regninger og ting og tang for å kaste det som ikke brukes og arkivere det som ikke trenger å være tilgjengelig lenger. Dette gjøres ikke ofte men ett par ganger i året avhengig av område i huset Overflateryddingen gjør vi hver dag, noen ganger mest han, andre dager mest jeg. Prøver å vaske opp etter middag og rydde kjøkkenet da. Skjønner godt du ikke strekker til om du gjør alt alene! Gjør som hun over her har gjort - skriv liste over absolutt alt du gjør med hus og barn og fordel ansvar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå