Gå til innhold

Hvor mange uker må babyen være for å klare seg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter norske regler så har ikke leger lov å prøve å redde barn som er født før uke 24.. Vet ikke om det er tilfelle nå, men det var iallfall slik for 3 år siden da jeg fødte vår engelgutt i uke 22.

Kommer litt an på hva man mener med å "klare seg". Når det gjelder bare å overleve tror jeg de klarer å redde de aller fleste i uke 27 og oppover. De klarer å redde ganske mange før det også, men da er det jo mye mer usikkert. Når man bikker 30 uker både overlever barna ofte, samt har mindre skader og senskader.

De har vel satt grensa på å redde fra uke 23, akkuratt statistikken over hvor mange prosent som klarer seg i de ulike ukene, vet jeg ikke, men vet at sjansen øker veldig for hver uke så tidlig.

Og det er klart at også "fullbårne" barn kan stå i fare for å miste livet grunnet komplikasjoner under eller etter fødsel...

Det ligger en topptråd her inne på 2.trimester "kjekk liste ..." som det står en slik oversikt litt lengre ned i tråden :)

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143913701-kjekk-liste-med-trimester-vekt%c3%b8kning-hcg/

Annonse

Da er d nok litt forskjell fra sykehus til sykehus for her jeg bor har di redda barn som er født i uke 23...bare di siste mnd har d blitt født 4 barn her å 2 av dem var uke 23 å 2 i uke 23+5..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...