Gå til innhold

Det er vel ikke farlig å spise spekepølse (type morrpølse), tidlig i svangerskapet?? Uke 5.. u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonym poster: b8362ae281d69801fd91910696309604

Skrevet

Man skal vel helst ikke spise det i sv.skapet, men så tidlig er det jo mange som ikke vet de er gravide engang så det går nok fint.

Anonym poster: cfe1cc1d5638125ff540617f51c029be

Skrevet

Det er ikke anbefalt å spise nei.

Sjansen for at det er farlig er liten, men det hender med jevne mellomrom selv i norge at de finner skumle bakterier i spekemat derfor anbefales det å holde seg unna disse månedene man har baby i magen.

Anonym poster: 3bc8a264d369788f0a5bda7ee64a4be2

Skrevet

Jo, det kan være farlig. Toksoplasmose og listeria kan være i spekepølse når du bare er 6 uker på vei også, ikke bare når du har kommet lenger. "Fordelen" ved å bli smittet nå, er at det er stor sannsynlighet for at du mister fosteret ettersom skade kan bli stor så tidlig.

Men det er helt klart lite sannsynlig at du blir smittet, for det er veldig sjeldent at det er både toxoplasmose og listeria i spekemat i Norge, men det skjer.

Anonym poster: 3661508cb63a6a5d07f43d1e4330416a

Skrevet

Det er ikke anbefalt å spise nei.

Sjansen for at det er farlig er liten, men det hender med jevne mellomrom selv i norge at de finner skumle bakterier i spekemat derfor anbefales det å holde seg unna disse månedene man har baby i magen.

Så det er kun hvis den også er farlig for ikke-gravide også, at den er skummel å spise som gravid??

Skrevet

Det er potensielt farlig, men du skal ha maks uflaks for at det var farlige bakterier i denne pølsa!

Hold deg unna spekemat og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt eller kokt heretter så går det nok veldig bra :-)

Skrevet

Klippet fra matportalen, og morrpølse er spekemat...

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Skrevet

Det er potensielt farlig, men du skal ha maks uflaks for at det var farlige bakterier i denne pølsa!

Hold deg unna spekemat og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt eller kokt heretter så går det nok veldig bra :-)

Æsj, så dritt da... Er det eneste som frister nå og fikk favoritt-spekepølsa til jul, så vil jo ikke kaste den heller :( Får vel heretter la resten av familien gomle den i seg..

Skrevet

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Men det er kun farlig for fosteret dersom JEG blir smittet av denne spekepølsa??? Altså hvis jeg uansett ville blitt syk av å spise den??

Skrevet

Men det er kun farlig for fosteret dersom JEG blir smittet av denne spekepølsa??? Altså hvis jeg uansett ville blitt syk av å spise den??

Vi blir sjelden veldig syke, og tenker ikke på matforgiftning om vi spiser disse bakteriene. Om jeg spiste morrpølse med listeria i dag ville jeg kanskje føle meg litt uggen i morgen men ikke bli særlig syk. Hadde jeg hatt en baby i magen kunne det vært veldig skadelig for babyen.

Er det som er litt skummelt, du merker ikke selv at du har spist noe som kan skade babyen din...

Skrevet

Vi blir sjelden veldig syke, og tenker ikke på matforgiftning om vi spiser disse bakteriene. Om jeg spiste morrpølse med listeria i dag ville jeg kanskje føle meg litt uggen i morgen men ikke bli særlig syk. Hadde jeg hatt en baby i magen kunne det vært veldig skadelig for babyen.

Er det som er litt skummelt, du merker ikke selv at du har spist noe som kan skade babyen din...

For noe dritt da! Men får holde meg unna helt til september da :/

Skrevet

Man kan bli smittet av Listeria og Toxoplasmose som kan skade fosteret uten at man blir syk selv. Så nei, du trenger ikke å bli syk av pølsen for at det skal være farlig for fosteret.

Men sjansen er jo bitteliten, så jeg ville bare ha holdt meg unna det resten av svangerskapet og prøvd å ikke bekymre meg mer for det du allerede har spist.

Gratulerer med den lille i magen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...