Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann :) Jeg lurer på om det er noen snille sjeler her som har lyst å dele sin erfaring med lyskebrokk hos små barn. Sønnen vår 14 mnd har altså fått lyskebrokk, så flere spørsmål melder seg hos en beskymret mamma :) Hvor lenge må vi vente på operasjon? (Er ganske sikker på at han må operere, ettersom både jeg, den ene broren min og min far har operert for lyskebrokk.) Kommer han til å komme seg fort etter operasjon? Er det noe spesielt jeg må tenke på i forhold til mat og aktivitet etter operasjon. Legen pratet mye om hva som skjer før operasjon, men ikke etter, så er litt grønn her gitt.... Setter kjempe stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005450-lyskebrokk-hos-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Benevy :)

Jeg har en liten en som nå er 15 mnd, han var operert for lyskobrokk når han var 3mnd. Han var født litt tidlig, og hadde skikkelig kolikk, med navlebrokk og stoort lyskobrokk hadde han faktisk enorme smerter av lyskebrokket. Dette er jo ikke vanlig med lyskebrokk, så det påvirket ventetiden for operasjon. Vi fikk time for operasjon 2-3 uker etter henvisning. Tror man kan regne med lengere ventetid enn det vi fikk. Og lyskebrokk opereres alltid, det er ikke lukker seg av seg selv som navlebrokk.

Det er jo ett veldig vanlig inngrep og ofte kan man vel dra hjem samme dag. Noe smertestillende i tiden etter operasjonen vil nok være nødvendig, men kan betrygge deg med at det for oss gikk veldig bra :) Bare spør i vei om det er noe mer du vil vite :)

Denne er fin : http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/lyskebrokkoperasjon-hos-barn-8997.html

Takk for beroligende ord :). Vi venter også på operasjonstidspunkt for lyskebrokk, vi har en gutt på 16 mnd. Det hjelper ikke å være sykepleier og jobbe på intensivavdeling når det gjelder ens eget barn merker jeg, jeg mister all profesjonalitet og mammahjertet gruer seg som bare det..

Hjelper ikke så masse uannett hva man leser i forkant, i ettertid ser jeg at i forhold til operasjonen var det nok en fordel at jeg var helt på felgen og utmattet. Men det gikk veldig bra og dere vil nok begge være glade når dere er ferdig. Universelt er det jo å være nervøs. Men i forhold lyskebrokkoperasjon er heldigvis en grei og enkel operasjon.

Tusen hjertelig takk for at du ville dele opplevelsen med oss :) Det tok vekk litt vekt fra skuldrene. Selv er jeg under sykepleieutdanning og må signere linnthom. Det hjelper så lite med all slags kunnskap når det er hjertet vårt som skal gjennom en operasjon. Gleder meg veldig til det er overstått!

Det går veldig bra :) Min var veldig liten når han ble operert så vi måtte være en natt på sykehuset, mest pågrunn av anestesilege som insisterte da han var så liten og født litt tidlig. Men for de fleste kan en hjem samme dag og de små håndterer hele prosessen veldig bra fortalte de på sykehuset.

Har de vært plaget noe med brokket deres små ? . Eneste man skal være obs på er jo om brokket blir inneklemmt. Da får man store smerter så man overser det ikke, men da er det rett på sykehus å få hjelp :)

Annonse

Off, skummelt når de er helt nyfødt omtrent.. Det må ha vært tøft for dere! Han min har sovet svært dårlig de siste 3 ukene, men om det er tenner eller hva det er, det er ikke godt å si.. Han har aldri sovet masse, og hadde akurat fått en grei søvn rutine, så vi håper nesten at han sover dårlig pga brokket, for da vil han snart kunne sove skikkelig i gjen ( misforstå meg rett, håper jo ikke at han har vondt selvsagt) :) Vi klarer fint å dytte brokket inn i gjen, men det er skikkelig skummelt å gjøre det synes jeg. Minien virker ikke som om han bryr seg eller merker noe til det når jeg dytter det på plass. Nå er jeg spent på om vi får henvisning til operasjon denne uka, eller evt. En UL time. Nå er samboer bortreist ut uka, og jeg synes det er smånifstå være alene med minien mtp brokket... Ellers er jeg midt i studier, gravid med tvillinger, og har jobbhelg til helga, så det blir litt mye å håndtere på engang dette merker jeg... Er derfor jeg er så desperat etter å få fortgang i dette. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...