Gå til innhold

Noen erfaringer med det å bli satt igang versa at det skjer av seg selv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blev satt igang med min første og har født naturlig to ganger etter det og for meg var det ikke noen forskjell. jeg hadde like vondt alle ganger, men vet ikke om det er ulike fra person til person...

Ble satt igang pga overtid sist.

Fødselen varte i sånn passe tid, 5.5 time fra første rie. Ikke for kort tid og heller ikke lang som tappet meg fullstendig for krefter.

Synes riene var helt overkommelige. Hadde på forhånd sagt jeg skulle ha epidural, men takket nei når den tiden kom. Kanskje like greit også for fra jeg ble spurt til jenta var ute tok det ca 1 time og da hadde ikke epidursl fungert noe særlig.

Hadde god hjelp av masken til lystgassen. Fsnt ut at jeg ikke taklet å hyperventilere i den så da måtte jeg puste riktig.

Spent på hvordan det blir denne gangen. Håper fødslen starter av seg selv rundt termin. Hvis ikke det blir ks på meg da. Står i fare for det pga morkaka er forran åpningen :-/

Første kom igang av seg selv men reiene ble etter hvert svakere så fikk drypp. Fødselen varte leeeenge , 28 timer, og jeg var sliten i dager etterpå. Med nr to ble jeg satt igan, tok totalt fire timer fra første rie til ungen var ute og var en fantastisk opplevelse! Synes begge fødslene var flotte men tar gjerne nr o igjen. Spent på nr tre..

Men kan nok variere veldig fra person til person og sikkert også om man har født før

Ble satt i gang med nummer 2. Vet ikke helt når første rie kom, men tok vel egrntlig de første tegna som kraftige menssmerter....Var vel intense i 45-60 minutter før barnet var ute. Lystgass finnes ikke på mitt sykehuset, men ei smart jordmor ga meg litt oksygenmaske og ba meg puste i den. Fikk da skikk på pusten og alt var over før jeg visste ordet av det. Tar i gangsettelse en gang til denne gangen også.

Var forberedt på at det kunne ta laang tid, men ikke den korte tida :-)

Annonse

Ble satt igang med nr. 1, 15 dager på overtid. Først ballongkateter og 12 timer senere pille. Fra riene startet til jenta var ute tok det ca 12 timer. Riene var tette, intense og vonde helt fra starten, men jeg var først i aktiv fødsel de 4 siste timene og da var det rask framgang.

Med nr. 2 startet fødseln av seg selv 4 dager over termin med rier og litt etter vannavgang. Tiden fra første rie til hun var ute var ca 12 timer denne gangen også, men den store forskjellen var at alt skjedde mer gradvis. De første timene var riene helt greie å takle. Og så var det veldig deilig å slippe all registreringen som må til ved igangsetting:) Men at jeg fødsel nr. 2 føltes lettere kan jo også ha å gjøre med at jeg hadde født før:) Uansett var det ikke avskrekkende å bli satt igang.

Ble satt igang med nr 2 og syntes ikke det var grusomt. Startet med menssmerter og etter 4 timer var det full åpning. Men måtte holde på i to timer til pga hun ikke kom ned... Det var pga kort navlestreng og hun hadde den en gang rundt halsen. Så det skyldtes ikke igangsetting. Syntes det var helt ok. Spent på hvordan det blir nå me nr 3. Venter i spenning, 10 dager til termin....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...