Gå til innhold

Nyvaksinert, trygg og glad!

Anbefalte innlegg

Ååååå, jeg er så glad for at jeg tok vaksinen idag! Ingen bivirkninger så langt! Og med tanke på kvaldens nyheter, håper jeg at så mange som mulig her inne legger skepsisen på hylla og følger helsedirektoratets råd!

De vet best! Vi har jo ikke peiling på om sidemannen hoster ut disse svine-bakteriene!

Bare en liten oppfordring fra meg :-)

God kveld til alle!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144005349-nyvaksinert-trygg-og-glad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid er det før vaksinen faktisk gir beskyttelse?

Skal til legen i morgen og høre.. men blir så skeptisk når jeg får høre at det er risiko for SA/MA pga vaksinen når jeg har slitt sånn med å bli gravid..

Hvis det hadde vært en reell risiko hadde jeg aldri blitt anbefalt denne vaksinen, da jeg fødte i uke 19 sist gang...

Jeg føler meg helt trygg på mitt valg! VG har flere reportasjer om at det ikke vites om kjente bivirkninger for gravide. Dette er en vanlig influensavaksine som de har gooood erfaring med gjennom mange tiår! Virkestoffet til svineinfluensa er ikke skadelig, det var det stoffet de blandetvaksinen med i 2009 som var skummelt. De måtte blande den siden de ikke hadde nok virus til alle, derfor mindre virus pr vaksine og forsterkende stoff ved siden av. dette gjelder ikke dagens vaksine!!!

Vet ikke om du ble klokere! Men de hadde aldri anbefalt dette om SA eller MA var en reell fare! :-)

Hvor lang tid er det før vaksinen faktisk gir beskyttelse?

Skal til legen i morgen og høre.. men blir så skeptisk når jeg får høre at det er risiko for SA/MA pga vaksinen når jeg har slitt sånn med å bli gravid..

Hvis det hadde vært en reell risiko hadde jeg aldri blitt anbefalt denne vaksinen, da jeg fødte i uke 19 sist gang...

Jeg føler meg helt trygg på mitt valg! VG har flere reportasjer om at det ikke vites om kjente bivirkninger for gravide. Dette er en vanlig influensavaksine som de har gooood erfaring med gjennom mange tiår! Virkestoffet til svineinfluensa er ikke skadelig, det var det stoffet de blandetvaksinen med i 2009 som var skummelt. De måtte blande den siden de ikke hadde nok virus til alle, derfor mindre virus pr vaksine og forsterkende stoff ved siden av. dette gjelder ikke dagens vaksine!!!

Vet ikke om du ble klokere! Men de hadde aldri anbefalt dette om SA eller MA var en reell fare! :-)

Vaksinen virker etter 1-2 uker... og jeg håper at min 3 år gamle vaksine hjelper meg i mellomtiden...

Takk for svar! :)

Ble litt tryggere men fortsatt veldig skeptisk.. Er jo livredd for at noe galt skal skje med knøttet. Håper at fastlegen min gir meg gode råd i morgen.

Litt dumt at det tar 1-2 uker å virke siden jeg skal reise via Oslo S i helga med tog.. Får krysse fingrene for at alt går bra :)

Annonse

Takk for svar! :)

Ble litt tryggere men fortsatt veldig skeptisk.. Er jo livredd for at noe galt skal skje med knøttet. Håper at fastlegen min gir meg gode råd i morgen.

Litt dumt at det tar 1-2 uker å virke siden jeg skal reise via Oslo S i helga med tog.. Får krysse fingrene for at alt går bra :)

Du får holde pusten ;-)

Nå er det mulig at jeg spør litt dumt, men HVORFOR er det anbefalt for gravide i 2. og 3. trimester å ta denne vaksinen? Jeg er selv i uke 13, var vaksinert i 2009, men kjenner at jeg har lite lyst til å gjøre det samme igjen... Kan babyen ta skade om man får influensaen, er det det som er grunnen? kan man miste om man blir syk? Vil jo ikke gjøre noe som kan skade den lille, hverken ved å velge å ta vaksinen, eller ved å la være...

Endret av Arwen81
Nå er det mulig at jeg spør litt dumt, men HVORFOR er det anbefalt for gravide i 2. og 3. trimester å ta denne vaksinen? Jeg er selv i uke 13, var vaksinert i 2009, men kjenner at jeg har lite lyst til å gjøre det samme igjen... Kan babyen ta skade om man får influensaen, er det det som er grunnen? kan man miste om man blir syk? Vil jo ikke gjøre noe som kan skade den lille, hverken ved å velge å ta vaksinen, eller ved å la være...

Gravide og influensa

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom (for eksempel lungebetennelse) sammenliknet med ikke-gravide. Denne risikoen ser ut til å øke med svangerskapsvarigheten (økt risiko i 2. og 3. trimester). Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en risiko for fosteret.

Gravide og sesonginfluensavaksine

Det er betydelig erfaring med bruk av sesonginfluensavaksine til gravide. Flere land, blant annet USA, har gjennom flere år anbefalt sesonginfluensavaksinen til alle gravide. Ut fra disse erfaringene er det ikke noe som tyder på at vaksinen øker risikoen for abort eller skader på fosteret.

Vaksinasjon av den gravide kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen

Spedbarn har økt risiko for alvorlig sykdom og død av influensa sammenliknet med større barn og voksne. Erfaring fra vaksinasjon av gravide mot sesonginfluensa har vist at antistoffer fra mor overføres til barnet. Dermed beskyttes også barnet den første tiden etter fødselen.

Anbefalinger om sesonginfluensavaksine til gravide:

Gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta sesonginfluensavaksine.

Vaksine til gravide i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide i tillegg har annen risiko for komplikasjoner av influensa.

Det utvises generelt forsiktighet med bruk av medikamenter/vaksiner til gravide, spesielt de første tre månedene av svangerskapet (1. trimester). Det er også mot slutten av svangerskapet at den gravide har størst risiko for å utvikle alvorlig influensasykdom. Derfor er det ingen anbefaling om generell vaksinering av alle gravide i 1. trimester i Norge.

(klippet fra FHIs brev til gravide)

Endret av Cmyk

Jeg er ikke vaksinert, og går over i 2 trimester nå... har også en annen risiko faktor. Kommer ikke til å ta vaksinen! Har jobbet som sykepleier i snart 16 år, og vil påstå at jeg kan litt om helse. Hvordan kan de si at det er "helt ufarlig" for gravide å ta denne vaksinen, når de er så restriktive ved andre vaksiner og graviditet? Siden det er svineinfluensa i denne vaksinen også, så må det jo være noe av det samme virkestoffet som var i 2009 vaksinen? Det var jo IKKE bra for de med små i magen! Unngår store folkemengder, spriter hender etc. og kjører høy hygienefaktor! Tror det er best for knøttet jeg... Alle tar sine valg, og må selvfølgelig ta konsekvensen av det også!

Jeg er ikke vaksinert, og går over i 2 trimester nå... har også en annen risiko faktor. Kommer ikke til å ta vaksinen! Har jobbet som sykepleier i snart 16 år, og vil påstå at jeg kan litt om helse. Hvordan kan de si at det er "helt ufarlig" for gravide å ta denne vaksinen, når de er så restriktive ved andre vaksiner og graviditet? Siden det er svineinfluensa i denne vaksinen også, så må det jo være noe av det samme virkestoffet som var i 2009 vaksinen? Det var jo IKKE bra for de med små i magen! Unngår store folkemengder, spriter hender etc. og kjører høy hygienefaktor! Tror det er best for knøttet jeg... Alle tar sine valg, og må selvfølgelig ta konsekvensen av det også!

Så det å sprite hendene er helt ufarlig, det trekker ikke inn i blodet, den alkoholen? :)

Annonse

Det er selvsagt ditt valg. Har du noen dokumentasjon på at vaksinen i 2009 ikke var bra for de små i magen? http://www.forskning.no/artikler/2012/juli/327967

Andre kan ikke skjerme seg fra mulig smitte på samme måte. Jeg har for eksempel tre barn fra før, som går i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Jeg er dermed nesten garantert å få smitten i hus, slik jeg anser det... Det spilte inn for meg, når jeg valgte å vaksinere med. I tillegg snakket jeg med fylkeslegen og har lest det jeg kan finne av begrunnede argumenter for og i mot.

Jeg sier likevel ikke at alle skal ta den, men at det for min del ikke var rett å unnlate å ta den.

Jeg glemte å spørre fastlegen min i dag og han glemte å gi meg ifo om vaksinen :(

Jeg ringte så ned til legekontoret som var tomme for vaksine og fikk beskjed om å ringe vaksinasjonskontoret som skulle kunne svare meg.

Det var de veldig på at jeg burde vaksinere meg og fikk spurt litt om vaksinen.

Jeg har helgen på meg til å tenke på om jeg skal vakisnere meg

Jeg skal legges inn på Riksen til uken og det er jo mye sykdom på sykehus.

Årets vaksine er en sesongvaksine i endosesform så den skal være et mer utprøvd og tryggere alternativ enn den som ble brukt i 2009.

Det er ikke vaksinen mot svineinfluensa som er så farlig som det skrives over og jeg må si det er unødvendig å sette ut påstander her om at den var " IKKE bra for de små i magen" uten å ha belegg for det!

Jeg har generelt ikke vært smittet mye av influensa, men at sykdommen kan gi komplikasjoner når en er gravid er jo også noe å tenke på,

Min fastlege anbefalte meg ikke å ta den, hadde jeg vært i 3. trimester og vært før influensasesongen så hadde legen anbefalt det. Og jeg har sykdom som gir meg nedsatt immunforsvar og BMI på 40.. så jeg er egentlig i tre risikogrupper..

Men legen hadde et sentralt poeng: sesongen varer vanligvis 8 uker, vi er allerede kommet to uker inn i den, vaksinen funker først etter 1,5-2 uker. Og da er det stor sjanse å bli uansett smittet. Samt. det er ikke svineinfluensaen som er den farligste men den andre A influensaen(den vanlige), men media bruker svineinfluensaen for å gi samme frykt som før.

Så legens råd var: hyppig håndvask - huske å smøre inn med fuktighetskrem så ikke hendene tørket ut, antibac jevnlig (gjerne på mobilen, dørhåndtak osv)

Bruke munnbind hvis andre er syke i huset - eller om du begynner å bli syk. Og handle hjem kleenex og andre remedier som kan være lurt å ha hvis du blir syk så du ikke går ut og smitter andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...