Gå til innhold

Noen av dere som fikk beskjed om utvidet nakkefold på UL?

Anbefalte innlegg

Var på ul i dag 11+6 - skriver her i håp om at kanskje flere har opplevd dette. Vi skal inn til ny ul om noen uker.

Hva opplevde dere? Hvor mange mm var den på? Hvor langt på vei var du? Og hvordan gikk det til slutt?

Mange tanker nå, men velger å være optimistisk og håpe på det beste.

Fortsetter under...

Huffda, største ønske, det var ekkelt... Mest sannsynlig er det ingenting, har hørt om flere som har opplevd det samme, og alle har fått friske barn. Men det kan jo som du sikkert vet være en pekepinn på kromosomavvik som f.eks downs syndrom. Men du ble ikke henvist til noen videre undersøkelse? Jeg skal inn for duotest nå på tirsdag, da måler de nesebein og nakkefold, og ser på resultatene sammen med en del blodprøver jeg har tatt. Ut i fra dette får jeg beskjed om sannsynligheten, og blir i værstefall anbefalt fostervannsprøve hvis det er stor sjans for avvik. Så det sier litt om hvor mye som skal til for å avdekke avvik, nakkefold i seg selv er kun en bitteliten del av det de trekker konklusjonen fra.

Dette går bra, og du hadde en sprell levende krabat inni der:) bare det er jo en helt utrolig opplevelse. I morgen går vi over i 2 trimester. (Eller i forgårs hvis jeg går ut i fra tidlig ul:))

Senk skuldrene, ikke stress, alt er helt sikkert bra med lilleknøttet.

Klem fra meg til deg:)

Takk for gode ord 1+1 blir 3 :) Nei, vi ble ikke henvist videre nå. Vi må på ny ul om noen uker, virker som man må være mellom uke 14-16 før de tar fostervannsprøve. De sa at de kom til å ta det om de fant like stor utvidelse da også. Jeg har lest mange solskinnshistoriere, så jeg prøver å tenke at alt kan gå bra, at alt er i orden. Men jeg var ikke forbredt på dette i dag. Hadde gledet oss til å se babyen, og kanskje feire med å kjøpe klær, fortelle nyheten til flere o.l. Men slik ble det ikke. Ingen shopping og ingen flere får vite nyheten enda heller... Nå får vi bare vente å se hva som skjer... Takk for klemmen :)

Jeg har også hørt om flere som har fått den beskjeden, uten at det var noe galt. Det skjedde med en i familien, og fostervannsprøven viste helt normale svar og ungen er frisk. Skjønner at du blir bekymret, man er jo ikke forberedt på slike beskjeder. Ikke ta sorgen på forskudd, det er sikkert bare bra med den lille :) bare synd du må vente så lenge på svar da.. :/

Det er sant Baker85 :) Er glad vi er såpass optimistiske som vi er. Håper sånn sett at tiden går fort. Har heldigvis mye annet å tenke på for tiden. Også får vi håpe at verken jeg eller mannen bruker mye energi på å tenke negative tanker i forhold til dette.. Skal oppdatere dere når neste ul er unnagjort jeg.

Annonse

Jeg var på Ul i dag(13 uker) å spurte om hun så noe.. fikk til svar at d kunne man ikke se så tidlig? hm..

Det var merkelig. Mener å ha hørt at det er spesielt mellom uke 12-14 de ser etter det. Men da var den sikkert normal da regner jeg med. Bare rart de svarte deg slikt..:/

Har hørt om mange friske barn til tross for fortykket nakkefold så håper det gjelder dere også. Selv har jeg ikke noe mer kjennskap til det, men vil gi deg en god klem :) Må være en tøff beskjed å få for man blir jo såklart bekymret! Masse lykke til :)

Endret av 2010 Mammaen

Huff, enda en av de skremmende opplevelsene her i dag, skjønner jo at du fikk noe å tenke på, men godt du er så positiv i tankene dine :)

Jeg vet ikke noe mer om det du spør om, men jeg har også hørt at det er i uke12-14 de kan se nakkefold feks og at denne er vanskeligere å se på ordinær ul feks

Lykke til

Klem

Ingeting er gitt! Les http://t.dinside.no/346297/ultralyd-kan-vise-tegn-paa-down-syndrom Npr det er sagt, å få et barn med Downs er ikke det verste, de klarer seg ofte godt og kan både jobbe og bo alene. mange gleder,,og mange bekymringer, som med alle barn :-) Ei venninne av meg opplevde at sønnen ble erklært hjernedød noen timer etter fødselen (han levde likevel til han var 6 mnd.), og hun opplevde at både hun, og andre foreldre med barn med store hjerneskader, tenkte og følte at de ville gjort hva som helst for et barn med "bare" downs! Håper likevel at du kan glede deg over et friskt og velskapt barn til slutt!

Jeg var på Ul i dag(13 uker) å spurte om hun så noe.. fikk til svar at d kunne man ikke se så tidlig? hm..

Hvis du ikke var på sykehuset i forbindelse med tidlig ultralyd, så har det i hvertfall vært slik at gynekologer egentlig ikke har lov til å uttale seg om nakkefolden. Men mange kan se.

Har hørt om mange friske barn til tross for fortykket nakkefold så håper det gjelder dere også. Selv har jeg ikke noe mer kjennskap til det, men vil gi deg en god klem :) Må være en tøff beskjed å få for man blir jo såklart bekymret! Masse lykke til :)

Tusen takk for gode ord og klemmen :) Jeg klarer ikke vente på innkalling, så ringte til sykehuset i dag og får komme inn over helgen. Bedre med mindre ventetid..

Huff, enda en av de skremmende opplevelsene her i dag, skjønner jo at du fikk noe å tenke på, men godt du er så positiv i tankene dine :)

Jeg vet ikke noe mer om det du spør om, men jeg har også hørt at det er i uke12-14 de kan se nakkefold feks og at denne er vanskeligere å se på ordinær ul feks

Lykke til

Klem

Takk Fiolfiol :)

Annonse

Ingeting er gitt! Les http://t.dinside.no/...aa-down-syndrom Npr det er sagt, å få et barn med Downs er ikke det verste, de klarer seg ofte godt og kan både jobbe og bo alene. mange gleder,,og mange bekymringer, som med alle barn :-) Ei venninne av meg opplevde at sønnen ble erklært hjernedød noen timer etter fødselen (han levde likevel til han var 6 mnd.), og hun opplevde at både hun, og andre foreldre med barn med store hjerneskader, tenkte og følte at de ville gjort hva som helst for et barn med "bare" downs! Håper likevel at du kan glede deg over et friskt og velskapt barn til slutt!

Ja, vi må nesten bare vente å se. Vet det er mange som får beskjed om dette og at de er heldige å får et friskt barn. Men ikke alle får et friskt barn. I første omgang må vi bare vente å se hva som skjer på neste ul og undersøkelser. Men takk for lykkeønskningene :)

Gjest Trulte med to små

Jeg er 13+2 og var på UL i forgårs. Da sjekket gynekologen nakkefolden og den var fin.

Jeg har lest at det er nettopp mellom uke 10-13 sånn ca man kan se nakkefolden for senere så vil den ikke vises på UL.

Veldig rart at du fikk slik en beskjed da.

Gjest Trulte med to små

Godt du får time over helgen! Det er vondt å gå og vente på svar, men jeg ønsker deg masse lykke til og la oss håpe alt er fint.

Om det skulle vise seg at "der er noe" så kan det også gå bra!! Man må jo bare tro det!

Jeg sender deg gode tanker og all mulig lykke til <3

God klem til deg

Godt du får time over helgen! Det er vondt å gå og vente på svar, men jeg ønsker deg masse lykke til og la oss håpe alt er fint.

Om det skulle vise seg at "der er noe" så kan det også gå bra!! Man må jo bare tro det!

Jeg sender deg gode tanker og all mulig lykke til <3

God klem til deg

Tusen takk for gode ord og godklem :) Ja, vi får bare krysse fingrene for at alt er bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...