Gå til innhold

Kan man spise for mye bananer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som, om han får velge, kan spise 5-8 bananer hver eneste dag. Om dette ikke går utover vanlig matinntak, er det ok, eller blir det for mye? Han er 5 år..

Anonym poster: c6b24d24c33299242768205699102280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes det er ganske mye ja,er jo mye sukker i bananen

Skrevet

Hehe, ingen apekatt, men veldig glad i bananer ;) jeg er ikke så bekymret for sukkeret i frukten. Han spiser ellers svært lite godteri og sukker. Hi

Skrevet

Ingenting er sunt om det blit for mye av det. :)

Skrevet

Banan går under kjappe karbohydrater og er ikke supersunt i store mengder. For feks en diabetiker er det bedre men fortsatt ikke bra å spise masse fruktsukker.

Skrevet

Banan inneholder jo mye karbohydrater da, så det er bra for energien;-) Ellers kan man jo få treg avføring av banan(spesielt om kvelden), så kanskje greit å begrense i forhold til det?

Skrevet

Banan kan gi treig mage om jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Tja, en banan inneholder like mye sukker som 2,5 dl cola.

Syns du det er greit om han drikker mellom 1,25 l og 2 l cola hver dag.....?

Skrevet

Kjappe karbohydrater er ikke sunt i store mengder. En får fort energi som daler igjen fort med banan. Men, så lenge ungen spiser variert kost utenom går det sikkert fint, men hadde villet halvert det minst. Prøv heller å variere med annen frukt og grønt.

Skrevet

Han er ikke treg i magen. Avføring hver kveld som er helt normal. Det er nok en del sukker i banan ja, men jeg vil allikevel ikke gå med på sammenligningen med cola. I cola er det også farge, koffein osv, som i mitt hode ikke kan sammenlignes med frukt. Hi

Skrevet

Man kan ikke sammenligne cola med bananer mener nå jeg. I bananene er det jo næring også. Det er det ikke i Cola.

Skrevet

Man kan ikke sammenligne cola med bananer mener nå jeg. I bananene er det jo næring også. Det er det ikke i Cola.

Ok, hvilken næring er det i banan? Den består av 76% vann, 1,1g protein og 18,9 g karbohydrater, eller sukker om du vil....

Skrevet

Vel, det er jo også mye vitaminer og mineraler i de da.. Hi

Skrevet

Vel, det er jo også mye vitaminer og mineraler i de da.. Hi

Jo, de har ok med vitaminer, men det har jo det meste annet av frukt og bær også som ikke er rene sukkerbomber :)

Men selvfølgelig, det kommer jo an på hva man syns er viktig i mat.

Skrevet

Ja, får prøve å begrense det litt :) takk for alle svar. Hi

Skrevet

Er vel et visst innhold av kalium i banan også? Som man som kjent ikke skal ha verken for lite eller mye av da det kan føre til hjerterytmeforstyrrelse og nyreskader?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...