Gå til innhold

Stellebord med badekar vs Stellebord uten. Erfaringer? :)

Anbefalte innlegg

Jeg synes babyutstyr er en egen verden i seg selv. Mye å sette seg inn i.

Jeg liker best stellebord der babyen kan ligge med bena mot meg, og ikke på siden, da jeg ikke liker å stelle den veien. Men jeg ser at så og si alle stellekommoder som har badekar har stellematten på siden, slik at barnet ikke kan ligge "rett vei".

Jeg tenker derfor å kjøpe stellekommode med mulighet for å ha stellematten andre veien, men de kommodene der dette er en mulighet har ikke badekar. Hvor avgjørende er intergrert badekar for dere? Erfaringer? :)

Fortsetter under...

En av fordelene er at du slipper at badekaret tar unødvendig plass andre steder.

Vi kommer allikevel til å ha stelletopp på vaskemaskina på badet (hyller og korger på veggen = like bra som stellekommede synes vi) og badekaret under skapet på badet.

Mest fordi jeg ønsker å stelle barnet i samme vei som deg, men også fordi vi ønsker minst mulig ting på badet pga plass.

Her har vi brukt balje på jenta vi har fra før og kommer til å gjøre det med neste mann også, har ikke savnet badekar på stellebord i det hele tatt, kjøpte en balje med ut-tappingsmulighet i bunn så jeg slipper å velte på den, og så er den såpass stor at hun bader i den enda (er 17 mnd). Hvis du synes det er tungt å være veldig bøyd nede på gulvet når du skal holde baby så kjøpte vi en sånn "liggestol" så har man begge hender fri til å vaske baby og det sliter ikke på ryggen, sitter bare ved siden av baljen, den er genial synes jeg, 69 kr på biltema ;)

Har ikke erfaring med kommode med innebygd kar da vi valgte å kjøpe uten pga mange anbefalinger. Mange som sa at integrert kar var litt "kronglete" da man må holde en våt baby i den ene armen mens man ordner klart stelletoppen igjen med den andre hånden. Som usikker førtegangs syntes jeg det virket voldsomt komplisert og valgte det bort. Noe syntes også at karet fort ble lite og slet med lekkasjer.

Liker også best å stelle "rett" vei så vår løsning ble å kjøpe en grei kommode og så limte mannen raskt sammen en stelletopp til toppen som passer perfekt til den matten vi valgte. Planen er å bruke kommoden på soverommet når barnet blir større, men nå kommer jo en til om 5 mnd så den blir stående litt til:)

Vi brukte badebalje og var fornøyd med det. Hadde den oppå badekaret vårt i begynnelsen og la en plate oppå på kortsiden av kanten for å få den høyere opp. (hvis du forstår forklaringen...?)

Annonse

Jeg har ikke brukt med badekar, men vi har jo eget badekar.

Vi har hatt stor sellekommode med gode skuffer og mulighet for åstelle med bena mot deg.

Vi badet begge litt tymytuben og så var det badekar neste,

Det finnes sammenleggbare badebaljer om man har liten plass forresten

Jeg ser ikke helt det praktiske med stellebord med badekar, men mulig jeg ville gjort det om noen arguenterte godt:)

Vi har stellematte på vaskemaskinen i en etasje og kommode med stellematte i en annen.

Hadde badebalje til første mann og finner frem den til nr 2. Utfra det jeg hørte fra andre var det upraktisk med stellebord med balje fordi det er så kort tid en får brukt den baljen før den er for liten, samt som noen andre nevner at litt tungvindt med våt unge og legge ned overdelen for å stelle.

Jeg ville også ha noe vi kunne bruke senere, og så for meg at kommode var mer brukenes enn stellebord med matte og balje.

Vi har stellebord med badekar til Lillemor, men tror jeg kun har brukt badekaret èn gang. Vi syns det var enklest å bade Lillemor i vasken da hun var en liten baby, og da hun begynte å bli for stor til det, gikk vi over til vanlig badebalje. Hun ble fort for stor til badekaret i stellebordet også.

Så min konklusjon er at du fint kan greie deg uten stellebord med badekar!

Vi kjøpte stellematte fra ikea som vi hadde oppå vaskemaskina og det fungerte kjempefint. Gutten vår hatet å bade uansett så vi badet ham veeldig sjeldent de første månedene. Brukte da balje på baderomsgulvet. Fra han var 5-6 mnd elsket han å bade og da bare tok jeg ham i badekaret sammen med meg :)

Kjøpte stellekommode med badekar til førstemann. Ville ikke gjort d igjen. Veldig tungvint om du er alene å skal ha opp en våt glatt baby samtidig som du må legge ned stellematta.. Ente med at vi kjøpte badebalje med stativ.

Har kjøpt kommode med badekar da jeg syntes det virket praktisk siden vi da får både kommode å badekar i ett. På vår er det hjul så den er det bare å snu mot deg hvis du ønsker det. Har ikke prøvd den enda men håper vi blir fornøyd.

Tusen takk for så mange erfaringer og råd!! :) Jeg tror nok at jeg holder meg til min originale plan, med en stor stellekommode med mulighet for å ha babyen rett vei, og badebalje utenom :)

Takk for innspill :)

Annonse

Jeg hadde til mine forige barn, og nå nr 3, en kommode fra ikea, stellematte fra en eller annen baby butikk, og badebalje fra ikea... De som har innebygget både bakke, kan som regel kun brukes en kort tid før de blir for små.. og badebaljen tar stor plass i en kommode.. jeg hadde plass til bleier, klær og alt annet jeg trengte i kommoden, og når ungene ble stor, ble de brukt til baderoms ting, håndduker og slikt.. :)

Jeg har bare prøvd stellebord med badekar et par ganger, syntes det var håpløst. Jeg måtte rope på hjelp for å slippe å holde en våt og glatt baby med én arm mens jeg ordnet toppen. Mulig det bare manglet erfaring fra min side... vi har hatt blå badebalje fra IKEA, og kommer til å bruke det igjen. Jeg må også stelle med babyens føtter mot meg. Vanesak :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...