Gå til innhold

Sønnen min vil skaffe seg ilder... Skeptisk til lukt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Han er 16 og en veldig absvarsbevisdt ung mann så jeg har ingen betenkeligheter med å la ham skaffe seg et dyr. Men jeg har hørt at ildere lukter fælt og at det er vanskelig å få bort lukta etter dem. Tenker også på dette siden vi leier huset vi bor i. Har lov å ha dyr altså, men om dyra ødelegger blir det jo dyrt og om lukta sitter igjen så blir det kanskje å anse som grunn til å bytte gulvet etc?

Noen med erfaring som kan gjøre meg litt klokere?

Anonym poster: c52c503eb62bda4df369c4a1fd92df42

Skrevet

Ildere lukter søtt, som honning. Vi hadde en hjemme på min søsters rom da jeg var yngre. Kan ikke huske at det luktet så voldsomt mens den var der, og det luktet i hvert fall ikke etter inderen var flyttet:-)

Anonym poster: 9090ae88084560254d03c1f457205b52

Skrevet

Jeg har hatt to. Både gutt og jente.

Det tar lang tid å få dem tamme og at de slutter og bite.. De to første ukene jeg hadde den ene måtte jeg gå med sko og tykke hansker inne. Når den perioden var over kom det morsomme:-) de dyrene er stor underholdning! Men man må passe på dem 24/7 siden de biter og ødelegger på ting. Er vanskelig å få dem husrene og.. Jeg gikk tur med dem i band og plukka avføring med hundepose:-) en morsom, men slitsom periode. Har hund nå og det er ferie i forhold..

Skal han få vil jeg anbefale en tam og voksen ilder via omplassering:-)

Skrevet

Ildere lukter søtt, som honning. Vi hadde en hjemme på min søsters rom da jeg var yngre. Kan ikke huske at det luktet så voldsomt mens den var der, og det luktet i hvert fall ikke etter inderen var flyttet:-)

Anonym poster: 9090ae88084560254d03c1f457205b52

Ikke et lite snev av curry engang? ;)

Anonym poster: adabeb164082951f228519178f052c45

Skrevet

Og ja de lukter!! Lukta er så sterk at den går over på folk og.. Jeg ble så selvbevisst og plaget av det at jeg måtte kvitte meg med dem...

Skrevet

Hannene lukter værst, men du får bort mye av lukta med og kasterere/fjerne noen kjertler de har bak med rompa. Men det må vel gjøres før de er kjønnsmoden.

Ville vært nøye med oppdretter, at dyrene kommer fra hjem der de er godt spesialisert. Detter er veldig intlegente rovdyr, som trenger spesielt trening og kosthold.

De er utrolig smarte, så kjedsomhet vil utfalle i biting, tygging og dårlige uvaner. Akkurat som en hund.

Går kanskje også Ann og få "lånt" en ilder hos en bekjent. "vist du kjenner noen som har en" i et par uker.

Så ser du/han hvordan det er og ha en. Er også lurt og ha store bur til dem, med masse leker, rør/ganger de kan springe gjennom, hengekøye/seng.

Vist æ ikke huske feil e dem også nattaktive, så de vil herje mest på natten og finne på ting da:)

Lykke til :)

Skrevet

Min ekskjæreste hadde en ilder og det stinket. Det er vell et slags mårdyr så det sier vell seg selv...

I tillegg bet den hardt, gjemte nøkler o.l rundt i hele huset, ilder er det siste jeg ville hatt i mitt hjem, heller ei stor feit purke!

Anonym poster: d1db3c457d2098d837ec040ae0df608f

Skrevet

Jeg ville sldri skaffet meg ilder.

Ei veninne av meg hadde to stykker. For det første så luktet det ognfor det andre krevde de oppmerksomhet hele tiden. Hvis ikke bare ødela de og bet hele tida.

For å unngå en del skade hadde hun bygget et rørsystem til den i hele stua, men ærlig talt. Hvem vil ha et evig virrvarr av rør i stua da??

Nei, prøv heller å overtal ham til å ta en hund istedet hvis du er helt sikker på at han klarer oppgaven :-)

Skrevet

Ilder hadde jeg aldri skaffet meg!! De lukter fælt, mange biter på alt, inkl. Dere, og er ekle synes jeg. Hadde chinchilla en gang da jeg var mye yngre, de var veldig artige, men de gnager på ting de også. Kjøp en hund til sønnen din :) de er mye hyggeligere.

Anonym poster: c082bc1eb1c5f110fdc40d4164adbb63

Skrevet

Noen med erfaring? Han er 16 og en veldig absvarsbevisdt ung mann så jeg har ingen betenkeligheter med å la ham skaffe seg et dyr. Men jeg har hørt at ildere lukter fælt og at det er vanskelig å få bort lukta etter dem. Tenker også på dette siden vi leier huset vi bor i. Har lov å ha dyr altså, men om dyra ødelegger blir det jo dyrt og om lukta sitter igjen så blir det kanskje å anse som grunn til å bytte gulvet etc?

Noen med erfaring som kan gjøre meg litt klokere?

Anonym poster: c52c503eb62bda4df369c4a1fd92df42

Vi leide hos noen som hadde hatt ilder tidligere. Der luktet det surt i hele gangen. Vi bodde der i fler år men den sure lukten forsvant ikke. De hadde hatt et slaps ilderoppdrett, og var ikke flinke til å vaske etter ilderene - så kan jo være derfor. Luktet surt piss, rett og lett. Og det var merker etter urinen til ideren på gulvlistene... Det forsvant ikke!

Anonym poster: 31317f0855e6e0777e9bb372579d15a0

Skrevet

#10, ser det ble noen til dels artige skrivefeil hos meg i dag ;) Trøtt i trynet...

Anonym poster: 31317f0855e6e0777e9bb372579d15a0

Skrevet

Jeg har ingen egen erfaring med ilder, men jeg har en kollega som har det, og han stinker (mannen, altså!).

Visste ikke at det var ilder det luktet før han en dag hadde den med seg på jobb. Fysj! Det luktet inn på kontoret mitt som er ved siden av hans!

Skrevet

Jeg har hatt flere ildere, og hun-ilderne luktet bare søtlig, honning som en over her sier. Han-ilderen luktet død og fordervelse frem til han ble kastrert, da var det borte.

Begge kjønn slipper tidvis en fjert, slik som du og jeg, og det lukter lite godt ;)

Så har de også slik som stinkdyr, en kjertel som de kan slippe skrekkelig lukt med om de føler seg truet. Mulig mange av de hwer som kjenner folk som har hatt ildere og som synes de stinket, har opplevd ildere som føler seg utrygge på gjester?

Med de første ilderne mine hadde vi et eget rom til dem i huset, ildersikret. Dette for ildernes del, de har en artig funskjon med ribbena; de kan brette dem ut og komme seg inn gjennom utrolig små åpninger, feks bak kjøkkenbenker, inn i peissystemer, under oppvaskmaskiner osv. På eget rom fikk de heller ikke gjort ugang om natta.

Med den siste ilderen innredet vi et enormt bur, største typen som finnes, over flere etasjer. Med tunneller, hengekøyer og det ene og det andre.Her var han om natten og mens vi var p jobb/skole. Ellers var han løs hjemme.

Ildere er ikke gnagere, og gnager ikke på ledninger og slikt. Men de er hamstrere, og vil hamstre matrester og pynt og ting de mener kan være nyttige, slik som nøkler, under sofaen ;)

Ildere er fantastiske dyr, de er intelligente OG kjærlige OG lekne. Du kan gå tur med dem i bånd, dressere dem lett (type stå på to, rulle, "sitte", hoppe..) og ha mye moro.

De MÅ skaffes fra god oppdretter, og det kan ta litt tid å få dem helt tamme. Der handler det om å være konsekvent, og å ikke gi seg om det går et par måneder. Det er også som med hundevalper, at det er lurt å skaffe dem seg feks før sommerferien, så du har noen uker da du kan vie mye tid til å gjøre dem trygge - og tamme.

Anonym poster: 06528861fa20f3fbef2e9f0bebd29cfa

Skrevet

Det er mye ansvar og jobb med en ilder. De er OVERALT, inni alt, oppå alt, spiser på alt. De skal ikke tilbringe så mye tid innesperret i buret. Jeg vil absolutt ikke anbefale en 16-åring å skaffe seg ilder, med mindre dere som foreldre er villige til å ta ansvaret den dagen han går lei og/eller flytter ut. Det vil bli vanskelig for ham å ta med seg ilderen når han flytter for seg selv for å studere e.l. - det blir vanskelig å finne et sted å bo, kanskje vil han til utlandet, kanskje skal han i militæret - konklusjon: Det er DERE som foreldre som høyst sannsynlig vil bli sittende med denne ilderen. Ildere er ganske krevende husdyr å ha, og de kan leve lenge. Man må virkelig være spesielt interessert for å ha en ilder med godt resultat. Dette høres slett ikke ut som en god idé. Greit nok at han er en ansvarsbevisst 16-åring, men har han tenkt hvor han vil være om fem eller ti år? Hvordan passer ilderen inn i livet hans da?

Ikke gjør det. Det avlives og omplasseres nok dyr som det er fordi det "ikke passer".

Hilsen dyrlege.

Anonym poster: 3416de2980d0b66610d7e2fa551144d6

Skrevet

Tror ikke jeg vil anbefale en 16 åring å skaffe seg ilder.Har selv hatt 6 ildere,den siste døde for 3 år siden.Det er litt lukt spesielt fra hann-ildere og e må i tilfelle sterilieres og bades ofte.Man må være flink til å sette grenser for de,være konsekvent,ha bitetrening og bruke myyyye tid på den.Det største problemet er at det koster sykt mye penger hos dyrlegen,de blir ofte syke og hunnilderen må steriliseres innen første året før løpetiden begynner.Alle mine døde av kreft/nyresvikt før de var 6 år noe som desverre er vanlig pga dårlig avl spes i norge.De burde ha et stort bur i leil som er deres``hus`` hvor de kan sove.Hver dag må de komme ut v buret for å løpe/leke.De biter ofte på ledninger og ødelegger planter. Å ha ilder er et enormt ansvar,mye mer krevende enn andre husdyr.Man burde være voksen for å ha en slik mener nå jeg og være genuint interessert i arten. Når det er sagt er de nydelige og utrolig morsmomme,kan gå lange turer og blir utrolig tamme: savner mine veldig...

Anonym poster: 3fb74d920196d0fcfde392ff3382e6bc

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Om noen her har hatt ildere som stinker, eller kjenner eiere som stinker, så er det fordi de ikke er flinke nok med hygjenen.

Men ildere koster en god del å ha, om du først må til dyrlegen med de, så er det ingen billig afære, og de krever ekstreme mengder med oppmerksomhet og opplæring.. Før de lærer, så må man regne med ledninger som blir gnagd over, planter som blir rasert og litt stinkende møkk rundt omkring..

De er jo kjempe herlige, hatt 2 å stelle med selv, men tror ikke jeg ville anbefalt det for en 16 åring, jeg hadde de som 18 åring, og hadde ikke nok tidtil de pga skole ol, så jeg gjorde det beste for dem, og ga de bort til noen jeg viste hadde god tid og høy interesse for de..

Skrevet

Søstra mi på 18 fikk seg ilder da hun var 16. Ilderen ble fort tam, ikke helt stueren, og du MÅ barnesikkre hele huset når det gjelder blomster og pynteting. Hennes går løs hele dagen i huset, men når hun er våken krever den masse kos og oppmerksomhet. Etter at hun sterilisert henne lukter det ingen ting lenger :) Men hadde det ikke vært for at moren min bidro så ville ikke søsteren min hatt nok tid...

Så hadde venta til han var ferdig med skole. For ilder er en god blanding av, valp, kattunge og småbarn hvis den har god vilje og alle ildere er forskjellige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...