Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi får besøk av helsesøster nå på fredag, og siden dette er ukjent terreng for både meg og gubben lurer jeg bare på om hun forventer servering på et slikt besøk? Kommer hun til å ta med lupe for å telle støvkorn på tv-bordet? Med andre ord: Bør vi ta skikkelig vaskedag i morgen og burde vi forberede kaffekanne og kanelbollefat? :-S

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hva som er vanlig men vi bydde ikke på noe mat.

Var ikke sånn at hun går rundt i huset på innspeksjon :P

Så er var hun kun i gangen og i stuen der vi satt og pratet.

Jeg gjorde egentlig ingen forberedelser i huset annet og rydde litt da selvsagt.

Gjest peacock

Nei, hun forventer ingenting! Prater litt om fødselen, hvordan du og barnet har det og dere får mulighet til å stille spørsmål... Hun veier babyen for å se om den har tatt igjen fødselsvekten. Null stress, de har nok sett lidt av hvert når de kommer hjem til nybakte foreldre. Slapp av å nyt babyen, sov når du har mulighet fremfor å bruke tiden på rengjøring og servering.

Gjest pupp and go

Helsesøster her har knapt sett seg rundt i huset, og har ikke ønsket servering. Bare pratet, og vært opptatt av hvordan vi hadde det.

Rydd så dere ikke skjemmes selv (for dere selv, ikke for helsesøster), om dere orker så ha pulverkaffe og evt en kjekspakke tilgjengelig. <hun er ikke der for å lage ekstra arbeid til nybakte foreldre:)

Takk takk! Da går jeg en roligere torsdag i møte:-)

Får vel samle opp det som ligger på gulvet, i alle fall, men tror ikke vi har så innmari mange pinligheter liggende rundt om kring nå.

Har forsåvidt en del kaker igjen i fryseren etter julen, så kan jo by fruen på dem (men den der ammetåka har jo gjort at jeg har glemt både min egen bursdag og mannens bursdag i disse dager, så mulig disse kakene blir glemt, de og:=) )

Annonse

Rakk ikke by på noe jeg.. Hun ble i 10 min og dro. Skulle ønske jeg takket nei til hele besøket egentlig. Syntes det var totalt unødvendig.. Men sikkert noen som setter pris :)

Men som de andre sier.. de forventer ingenting

Å, såpass, ja... 10 min var da i knappeste laget. Da blir det liksom ingen vits, egentlig. Hun her har satt av en time, så får vi se. Har jo noen ting å ta opp, og jeg kunne tenke meg å snakke om fødselen til noen andre enn mannen min:) Var en udramatisk og fin fødsel, men har åkke som et aldri så lite behov for å få det ut. Går jo ikke inn på detaljene med venner og familie med mindre de spør, for å si det sånn:-P

Rakk ikke by på noe jeg.. Hun ble i 10 min og dro. Skulle ønske jeg takket nei til hele besøket egentlig. Syntes det var totalt unødvendig.. Men sikkert noen som setter pris :)

Er så enig. Totalt unødvendig. Jeg kunne heller kommet ned til helsestasjonen og veid babyen og gått igjen. Hun sa det var så det skulle bli mindre stress for meg, men jeg blir altså stressa av å ha fremmede i hus. Selvom det er helsesøster. Men det er sikkert greit for de som er usikre eller kanskje ikke helt får til ammingen. Dette var førstemann da. Vet aldri om ting går så greit når vi får neste.

vi hadde hjemmebesøk av jordmoren som jeg hadde under svangerskapet. kjempe koselig, pratet om fødselen, veide babyen, etc. fikk telefon fra helsesøster om hun skulle komme hjem til oss eller viville komme på helsestajonen. vi valgte og komme på helsestasjonen, mindre stress det.

Vi får besøk av helsesøster nå på fredag, og siden dette er ukjent terreng for både meg og gubben lurer jeg bare på om hun forventer servering på et slikt besøk? Kommer hun til å ta med lupe for å telle støvkorn på tv-bordet? Med andre ord: Bør vi ta skikkelig vaskedag i morgen og burde vi forberede kaffekanne og kanelbollefat? :-S

Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket hjemmebesøk jeg. Og det syntes jeg jo egentlig var like greit å slippe. Fikk heller beskjed om å stikke innom i løpet av andre uken for en veiing. Tror det er ment som et tilbud, der hverken servering eller strigla hus er forventet. Jeg tror de er såpass sprengt på kapasitet at de gjerne dropper disse hjemmebesøkene.

Er så enig. Totalt unødvendig. Jeg kunne heller kommet ned til helsestasjonen og veid babyen og gått igjen. Hun sa det var så det skulle bli mindre stress for meg, men jeg blir altså stressa av å ha fremmede i hus. Selvom det er helsesøster. Men det er sikkert greit for de som er usikre eller kanskje ikke helt får til ammingen. Dette var førstemann da. Vet aldri om ting går så greit når vi får neste.

Sant. Jeg ville heller også dratt ned dit, isteden for å få besøk. Så er jo å anbefale og ta turen dit for de som er litt nervøse for å få besøket hjem. Og der føler jeg meg mer komfortabel med å prate og.. når jeg liksom "er hos legen".:P

Annonse

Jeg er absolutt ikke vant til hjemmebesøk fra noen. Er f.eks. år og dag siden legen kom hjem hvis noen i familien var syke - det har de vel sluttet med ( i alle fall der jeg bor og har bodd). Mannen min kommer fra et søreuropeisk land, og der er det vanlig at man får hjemmebesøk når man er syk, eller i forbindelse med graviditet og fødsel. Han har ønsket seg myyye mer oppfølging fra helsevesenet etter at man slippes ut fra sykehuset, og kan dermed ikke begripe at jeg synes det er litt smårart at noen kommer hjem til oss.

Men vi får se- er det en hyggelig helsesøster som ikke gjør at jeg føler meg dum eller ubrukelig kan det bli et nyttig og fint besøk!:=)

Jeg vet ikke hvordan andre opplever det med hjemmebesøk,

men jeg fikk ikke noe mulighet for å snakke om fødsel.

Det var bare baby, baby, baby!

Ble litt overrasket over at det ikke var et litt mer nyansert bilde av en barselkvinne. Men det var tydelig at helsesøster bare var der for å veie og gi ut info.

Jeg ville gjerne også ha snakket litt om fødselen min- igangsatt i uke 33- men neida!

Mulig du kan ta en prat med jordmor på helsestasjonen :-)

Jeg fikk faktisk snakket litt om fødselen, men det var mest en del rutinespørsmål, da. Og det var litt sånn "ja, og fødselen gikk sikkert greit, regner jeg med?..." Den gjorde jo det, men hva om jeg ikke satt igjen med en ok fødselsopplevelse, da?

Vel, overlever nok dette, men skal på time hos jordmoren jeg gikk til i svangerskapet for å vise frem lille bylten min:=)

Men det var veldig mye info og litt småkleint å sitte i stua med en totalt fremmed person, da. Allikevel, kjekt å komme inn i systemet sånn ordentlig:)

Er det slik alle plasser at man kan få besøk av helsesøster ?

Spørs sikkert på ressurser? Jeg spurte om det, og helsesøster sa at bare for et par år siden var tilbudet lagt ned her jeg bor. Det var fordi det ble for omfattende for helsestasjonen. Men da det kom enda en helsestasjon, fikk de igjen kapasitet til å gjøre hjemmebesøk siden antall brukere ble spredt på to stasjoner.

Jeg fikk i alle fall bare en telefon fra helsestasjonen, og hvis ikke de hadde ringt, ville jeg ikke engang visst at det var et tilbud...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...