Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Var sammen med et vennepar i dag, og da fikk jeg beskjed om at alt var psykisk! What??? Kan jeg lissom tenke meg frisk?? Kan noen i så fall fortelle meg hvordan? Vil ikke annet enn å bli frisk jeg!! Følte meg lat og som en hypokonder plutselig. Synes synd på dere som har kroniske usynlige sykdommer og som ikke blir trodd, men kun tatt for å være late... Anonym poster: 4f711b8c53ac8f1d66feaca648345626
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Har du fått beskjed om at du har kyssesyken av legen? Tester er tatt osv? Anonym poster: bba8fd4a5eb1140518ecd7a299acdffd
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 Kyssesyken er forårsaket av Epstein Barr-viruset. Har man kyssesyken så SKAL man ta det med ro, helst være sykemeldt noen uker om man får det som voksen. Men kyssesyken kan man få forstørret milt og lever samt leverbetennelse. Noen blir så syke at de blir innlagt på sykehus. Med forstørret milt kan det være farlig med spark og slag mot miltområdet, da milten kan sprekke. Om man ikke tar det med ro når man faktisk er syk så risikerer man at virusinfeksjonen utvikler seg til ME. Et vennepar som hevder at kyssesyken er psykisk viser bare på en meget, meget flau måte at de ikke har noe som helst peiling på det de snakker om. For din del er det å ta det med ro, unngå sukker (som hemmer immunforsvaret ditt) og for mye andre raske karbohydrater. Vær påpasselig så du spiser sunt. Ikke tren og ikke bli for sliten. Når det er sagt.... når du har kyssesyken bør du absolutt ikke utsette andre for smitte ved å være sosial! Hilsen en som hadde en lege som mente det samme som dine venner.... og endte med å bli fratatt 7 år av mitt liv til ME.... Anonym poster: d0fa5af3e0277f06c2ec627555dc3179
Noregsgard Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Rart at det viser på blodprøver da, om det bare er psykisk? Jeg var kjempesyk da jeg hadde kyssesyken ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #5 Skrevet 2. januar 2013 Har du fått beskjed om at du har kyssesyken av legen? Tester er tatt osv? Anonym poster: bba8fd4a5eb1140518ecd7a299acdffd Ja, blodprøver tatt og tester positivt... HI Anonym poster: 4f711b8c53ac8f1d66feaca648345626
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #6 Skrevet 2. januar 2013 Drit i det! Hvis du har fått påvist kyssesyken så har du det og de har tydeligvis ikke peiling på hva de snakker om! Psykisk kysse syke?!? Dummeste jeg har hørt! Når jeg hadde det (som voksen) var jeg sinnsykt dårlig! Slapp og veldig vondt i magen, varte i over to mnd før jeg ble friskemeldt. Som hun over her skrivere så skal du ta det helt med ro... Jeg måtte ta ul en gang i uken av lever og milt, det er ikke for gøy at man må det... Anonym poster: b8976dfc4d84101c6b2da0e789eaff85
Frufluffy Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Hva skal man si! Jeg syns det var godt skrevet av anonym over her og nyttig info også. Mannen min fikk kyssesyken under russetiden, han fikk ikke påvist før på slutten og fikk heller ikke beskjed om å ta det med ro. han måtte utsette vernepliken, men tok seg jobb i stedet. Han var så dårlig form at jeg var flau over ham. Før han var syk var han godt trent og sprek- gikk jo faktisk idrettslinjen på vgs. Han var fortsatt i meget dårlig form da han ble skrevet inn i militæret og hadde et helvete der pga sykdom. Ble vel oppfattet som hypokonder og i dårlig form. Fikk beskjed at han kunne dimme om han gikk til presten og skyldte på psyken. Det var ikke aktuelt. Jeg er helt sikker på at kyssesyken har endret mannen min sitt liv selv om han nå er frisk. Jeg er også sikker på at om legene hadde vist mer om sykdommen så hadde han også sluppet unna mye av dritten. Endret 2. januar 2013 av Fiolfiol
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 Kyssesyken er forårsaket av Epstein Barr-viruset. Har man kyssesyken så SKAL man ta det med ro, helst være sykemeldt noen uker om man får det som voksen. Men kyssesyken kan man få forstørret milt og lever samt leverbetennelse. Noen blir så syke at de blir innlagt på sykehus. Med forstørret milt kan det være farlig med spark og slag mot miltområdet, da milten kan sprekke. Om man ikke tar det med ro når man faktisk er syk så risikerer man at virusinfeksjonen utvikler seg til ME. Et vennepar som hevder at kyssesyken er psykisk viser bare på en meget, meget flau måte at de ikke har noe som helst peiling på det de snakker om. For din del er det å ta det med ro, unngå sukker (som hemmer immunforsvaret ditt) og for mye andre raske karbohydrater. Vær påpasselig så du spiser sunt. Ikke tren og ikke bli for sliten. Når det er sagt.... når du har kyssesyken bør du absolutt ikke utsette andre for smitte ved å være sosial! Hilsen en som hadde en lege som mente det samme som dine venner.... og endte med å bli fratatt 7 år av mitt liv til ME.... Anonym poster: d0fa5af3e0277f06c2ec627555dc3179 Og unngå alkohol!!! Leveren er sterkt belastet og tåler ikke alkohol når man har leverbetennelse! Anonym poster: d0fa5af3e0277f06c2ec627555dc3179
Gjest Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Herregud til uvitne mennesker som finnes rundt omkring. Hadde slv kyssesyken som 16 åring og lå på sykehus i flere uker. Ja helt sikker psykisk Be de ta seg en bolle eller en pille!
soleia Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 Du store, dette må eg informere infeksjonslegen eg kjenner om, for det trur eg neppe dei er klar over Mykje tull ein skal høyre! Dei fleste vaksne (90 - 95%) har vore smitta med EB, men det er ikkje så mange som vert sjuke. Så du treng ikkje å isolere deg. Ta det med ro og vert frisk!
fikas Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 Og jeg har en jordmor som mente at jeg ville trigge svangerskapsdiabetes ved å måle blodsukkeret over tid... Man skal altså høre mye før øra detter av!
det er berre mordi Skrevet 2. januar 2013 #12 Skrevet 2. januar 2013 Da holder du klokelig kjeft helt til den dagen kommer at DE er syke:) Da kan du kommentere - tørt og sarkastisk - at det helt sikkert bare er psykisk..
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #13 Skrevet 2. januar 2013 Kyssesyken er forårsaket av Epstein Barr-viruset. Har man kyssesyken så SKAL man ta det med ro, helst være sykemeldt noen uker om man får det som voksen. Men kyssesyken kan man få forstørret milt og lever samt leverbetennelse. Noen blir så syke at de blir innlagt på sykehus. Med forstørret milt kan det være farlig med spark og slag mot miltområdet, da milten kan sprekke. Om man ikke tar det med ro når man faktisk er syk så risikerer man at virusinfeksjonen utvikler seg til ME. Et vennepar som hevder at kyssesyken er psykisk viser bare på en meget, meget flau måte at de ikke har noe som helst peiling på det de snakker om. For din del er det å ta det med ro, unngå sukker (som hemmer immunforsvaret ditt) og for mye andre raske karbohydrater. Vær påpasselig så du spiser sunt. Ikke tren og ikke bli for sliten. Når det er sagt.... når du har kyssesyken bør du absolutt ikke utsette andre for smitte ved å være sosial! Hilsen en som hadde en lege som mente det samme som dine venner.... og endte med å bli fratatt 7 år av mitt liv til ME.... Anonym poster: d0fa5af3e0277f06c2ec627555dc3179 Takk for utfyllende og informativt svar. Kjedelig å høre at du mistet 7 år av livet ditt pga ME. :-( Legen sa jeg måtte holde meg unna fysiske aktiviteter som kunne gi slag mot magen, men han nevnte ingenting om alkohol. Må alle med kyssesyken holde seg unna alkohol? Ikke at det frister eller at jeg har lyst på, hørte bare om en mann som gikk på fylla mens han hadde kyssesyken. Han endte med å ikke kunne drikke på 10 år. Litt kjedelig det også... Ellers takk for svar alle sammen! Godt å få konstatert at dette mest sannsynlig ikke bare sitter i hodet. Sliter fælt med samvittigheten også. Både overfor barna, mannen og jobben... Vært syk siden november og begynner å bli lei. Vært sykmeldt fra tre uker før jul og føler meg fortsatt ikke bra. Vurderer litt å prøve og dra på jobb i morgen og se hvordan det går... De må jo tro sitt om meg. :-( HI Anonym poster: 4f711b8c53ac8f1d66feaca648345626
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #14 Skrevet 2. januar 2013 Du må ta det veldig med ro, min mann er lege og han fikk det selv i sommer.........han har vert så syk. Om han overanstrenger seg litt, så blir han fortsatt fort syk og svak. Jeg har ei god venninne som utviklet ME, da hun ikke ble tatt på alvor av legen før det var for sent.......hun fikk beskjed om å jobbe, trene og gå mye tur!! Hun er endelig tilbake på jobb, etter å ha vert suk i over 3år. Anonym poster: cb3719810114a4afed5630ba04b51612
koalita Skrevet 2. januar 2013 #15 Skrevet 2. januar 2013 Kjenner jeg nesten blir sint av slike uttalelser. Har selv hatt kyssesyken, riktignok nesten uten å merke det (trodde det var en forkjølelse) og tok det ikke med ro i det hele tatt. Det hele endte med ME i tre år. Halve ungdomstiden min ble borte og på alle bauer og kanter fikk jeg høre at ME var en sykdom for de som ønsket å være syke (hadde jeg kanskje et oppmerksomhetsbehov?), at jeg ikke ville bli frisk etc.. Det er så ufattelig slitsomt! Det er vanskelig nok å takle livet som syk, miste alt av fritid, hygge med venner, skole osv.. om man ikke i tilegg skal måtte gå å bekymre seg for at alle andre tror dette er noe man selv har valgt. Selv ønsket jeg mer enn noe annet en karriere innen dans på den tiden, og mye av min fritid, omlag 19 timer i uka, ble tilbragt i dansestudio. Sorgen var stor da legen sa jeg måtte kutte ut alt etter et halvt år med sykdom og prøving. Jeg kunne gå på en dansetime for så å ligge en uke etterpå, men for meg var det verdt det.. Det føltes virkelig som en seier da forskere nylig så at kreftmedisin kunne hjelpe ME-syke - kanskje er det ikke psykisk likevel? ENDELIG! Hadde senest i dag en episode der svigers var på besøk og min samboer forteller at han mener at man kan "tro seg frisk" eller "tro seg syk" - i alle sammenhenger. Det er såvidt at vi fortsatt er samboere for å si det sånn... Hehe..Tror ikke han sleiver ut med slikt i tide og utide en annen gang nei!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Kyssesyken er forårsaket av Epstein Barr-viruset. Har man kyssesyken så SKAL man ta det med ro, helst være sykemeldt noen uker om man får det som voksen. Men kyssesyken kan man få forstørret milt og lever samt leverbetennelse. Noen blir så syke at de blir innlagt på sykehus. Med forstørret milt kan det være farlig med spark og slag mot miltområdet, da milten kan sprekke. Om man ikke tar det med ro når man faktisk er syk så risikerer man at virusinfeksjonen utvikler seg til ME. Et vennepar som hevder at kyssesyken er psykisk viser bare på en meget, meget flau måte at de ikke har noe som helst peiling på det de snakker om. For din del er det å ta det med ro, unngå sukker (som hemmer immunforsvaret ditt) og for mye andre raske karbohydrater. Vær påpasselig så du spiser sunt. Ikke tren og ikke bli for sliten. Når det er sagt.... når du har kyssesyken bør du absolutt ikke utsette andre for smitte ved å være sosial! Hilsen en som hadde en lege som mente det samme som dine venner.... og endte med å bli fratatt 7 år av mitt liv til ME.... Anonym poster: d0fa5af3e0277f06c2ec627555dc3179 Takk for utfyllende og informativt svar. Kjedelig å høre at du mistet 7 år av livet ditt pga ME. :-( Legen sa jeg måtte holde meg unna fysiske aktiviteter som kunne gi slag mot magen, men han nevnte ingenting om alkohol. Må alle med kyssesyken holde seg unna alkohol? Ikke at det frister eller at jeg har lyst på, hørte bare om en mann som gikk på fylla mens han hadde kyssesyken. Han endte med å ikke kunne drikke på 10 år. Litt kjedelig det også... Ellers takk for svar alle sammen! Godt å få konstatert at dette mest sannsynlig ikke bare sitter i hodet. Sliter fælt med samvittigheten også. Både overfor barna, mannen og jobben... Vært syk siden november og begynner å bli lei. Vært sykmeldt fra tre uker før jul og føler meg fortsatt ikke bra. Vurderer litt å prøve og dra på jobb i morgen og se hvordan det går... De må jo tro sitt om meg. :-( HI Anonym poster: 4f711b8c53ac8f1d66feaca648345626 Mange som får kyssesyken får også leverbetennelse. Da må man holde seg helt unna alkohol i en god tid - til leverprøvene er helt fine igjen, og helst en stund etter det også. For å være sikker bør alle med kyssesyken holde seg helt unna alkohol! Har også hørt om flere som de ikke har målt leververdier på når de har kyssesyken. Hvis disse faktisk har leverbetennelse så er det enda verre å overbelaste seg fysisk og ikke minst å drikke alkohol. Hvis det ikke er tatt leverprøver av deg (blodprøve) så be om å få dette sjekket. Jeg ville krevd å få det gjort før du evt går tilbake i jobb. Og hvis du ikke føler deg i form til det enda så ikke begynn før du er bedre, du risikerer bare å bli dårligere mye lenger om du presser deg nå. Voksne får også oftere et lengre sykdomsforløp enn yngre, men det er veldig individuelt. Hos meg sjekket de leververdiene først 10 måneder etter at jeg faktisk ble syk. Da ble spesialistene sjokkerte fordi jeg hadde så høye prøver. De sa at jeg hadde så høye verdier at jeg burde vært innlag på sykehus da jeg fikk kyssesyken.... det var altså da min daværende fastlege mente jeg var hypokonder... Så om leververdiene dine ikke er sjekket, eller det er en stund siden, så få dem sjekket før du evt går ut i jobb igjen. Psyken er selvfølgelig viktig uansett hvilken sykdom man snakker om. Psyken påvirker immunforsvaret vårt. Det betyr ikke at man kan tenke seg frisk av alle sykdommer. At tankene kan virke veldig positivt inn, det er det ingen tvil om. Men å si at fysisk sykdom kun sitter i hodet, det er skremmende og vitner om stor ukunnskap. Dessuten så er det en helt naturlig reaksjon å reagere psykisk på fysisk funksjonstap. Det betyr ikke at psyken er problemet, men at denne blir påvirket av det fysiske. Og til deg som også fikk ME og har svigers/sambo som har uttalt seg om å tenke seg frisk.... vet hvordan det er, min familie er på samme måten og anser meg som et persilleblad psykisk. Mens sannheten er at leger og spesialister sier det stikk motsatte fordi jeg faktisk har kommet meg gjennom det uten noe som helst støtte av familie. HI - jeg ville enten bare unngått de "vennene" du fortalte om. Eller forsøkt å gi dem saklig informasjon om at du har bekreftede positive prøver for Epstein Barr-viruset og at dette kan være en alvorlig ting om man får det som voksen. Ps... hvis dere har kyssesyken så vær svært forsiktig ift å ta antibiotika. Husker ikke navnet lenger, men det er en eller to typer som er helt kontraindisert hvis man er positiv for Epstein Barr-viruset. Tilnærmet 100 % av alle med kyssesyken som tar akkurat disse antibiotikaene ender opp med en kraftig allergisk reaksjon i form av utslett/eksem, og i tillegg så vil de ikke tåle visse former for antibiotika resten av livet. Min lege slurvet med det også.... Anonym poster: d0fa5af3e0277f06c2ec627555dc3179
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå