Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en gutt som blir 2 i slutten av januar. Han er sen når det kommer til prating, iallefall senere enn andre barn vi kjenner. Han skjønner veldig mye, og spør hele tiden om hva ting heter. Har et eget ord for å spørre. Ellers sier han mamma, ape, klokke, kake, ja og nei. Har hørt han si pappa, men vil ikke bruke eller gjenta dette. Er ikke så bekymra ennå, men hadde vært spennende å høre fra andre i samme situasjon. Hvordan er det med deres? Han gikk når han var 16,5 mnd så ikke så veldig tidlig ute der heller.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144004904-treig-med-%C3%A5-snakke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi blir 2 år i april. Hun snakker mye. Har mange ord og har så vidt begynt å sette sammen to ord. Hun begynte å snakke tidlig, som sine søsken.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke bekymret meg. Du sier jo han skjønner mye, og det er viktigst. Ordene kommer etter hvert, det er jeg helt sikker på :-)

Min lille er 19 mnd og det han sier er: mamma, pappa, hadet, hei, oi, åååå neeei :)

Er ikke intr i å herme etter oss, lager ikke dyrelyder osv. Men han skjønner også mye, så mye at han har selektiv hørsel når vi ber han om å gjøre noe han ikke vil ;) Er heller ikke bekymret. En blid glad gutt som spiser og sover godt. Er veldig motorisk, elsker å være ute, klatre, skli, leke med biler. Veldig guttegutt :)

Våre tre barn har vært veldig forskjellige mtp språk. Første snakket som en foss da hun var 1,5 (lange setninger), andremann var veldig sen. Det skortet både på ord og språkforståelse. Nå er han 5 år, og jeg merker at han fremdeles henger noe etter sine jevnaldrende. Jeg vurderer å henvise til ppt slik at han kan få et intensivkurs i bla begrepsinnlæring i regi av barnehagen. Enn så lenge øver vi så godt vi kan hjemme. Vår yngste som blir to i mars er en mellomting mellom de to eldste. Han har god språkforståelse, men ikke et voldsomt ordforråd ennå. Sier noen to-ords-setninger, men stort sett en-stavelsesord.

Det som er spesielt viktig å være oppmerksom på er språkforståelsen. Ordforrådet er underordnet. Det aller viktigste er at barnet forstår enkle ord og instruksjoner (feks "spise" "sove" og "hvor er skoene?" "hvor er smokken?" "Kan du finne ballen?" etc).

Annonse

Min lille er 19 mnd og det han sier er: mamma, pappa, hadet, hei, oi, åååå neeei :)

Er ikke intr i å herme etter oss, lager ikke dyrelyder osv. Men han skjønner også mye, så mye at han har selektiv hørsel når vi ber han om å gjøre noe han ikke vil ;) Er heller ikke bekymret. En blid glad gutt som spiser og sover godt. Er veldig motorisk, elsker å være ute, klatre, skli, leke med biler. Veldig guttegutt :)

Så artig! Min gutt på 18 mnd sier ååååå neeeei hele tiden. Særlig hvis han har mistet noe på gulvet eller har kastet en leke ned trappa osv.

Min er litt over 20 mnd, og det har først løsnet bittelitt språkmessig siste par ukene - dvs at har doblet ordforådet sitt fra 8-10 ord til omlag 20. For et par dager siden satte hun sammen sine to første ord ("der var") og de blir nå brukt mye. Ellers går det veldig mye i Oiiiih! for tiden ;-)

Har hele tiden forstått veldig mye, så har ikke vært særlig bekymret, men skal likevel bli godt når det løsner ennå litt mer!

Endret av Valiana

Mini her har også vært litt sløv på dette med språk og ikke villet herme etter oss. Har ofte hendt at vi spør han om han kan si noe og han svarer ja eller nei og ikke gidder prøve.

Nå er vår lille to-språklig, så jeg har i grunnen ikke hatt det så travelt med at han skulle være så kjapp med å snakke. Har hatt en forvenintning om at det kommer når det kommer. Lenge sa han stort sett dyrelyder, mamma, pappa, bil, hadet og noen få andre ord. Vi så likevel at han forsto det han ble fortalt på begge språk. Så plutselig i ukene før jul og nå de siste ukene har det løsnet fullstending. Det er stort sett enkle ord som kommer, men innimellom sier han "sitte stol" og også "mamma sitte stol". Har hørt et par andre to-ords kombinasjoner, men ikke mange enda. Antall ord har derimot eksplodert over er periode på 2-3 uker og han har gått fra å kalle alt med hjul for bil til å differensiere mellom buss, bil, traktor, lastebil, gravemaskin, sykkel etc. Helt fascinerende. Det aller meste han sier kommer på norsk, men andre språket er også der i enkelte tilfeller, hvor vi hører at han sier samme ting på begge språkene.

Han blir forøvrig to i februar, og ut i fra det jeg har sett i barnehagen har han nok ligget litt etter, men helt innenfor normalen i følge dem. Så du vil nok sikkert også oppleve at det bare plutselig popper frem nye ord når den lille er klar til det. :-)

Kan ihvertfall ikke se at det er noen grunn til bekymring enda.

Leste forresten en artikkel i Dagbladet i dag om språk. Den gir jo en liten pekepinne på "normalen", som forøvrig er veldig varierende: http://www.dagbladet.no/2013/01/05/tema/klikk/smabarn/foreldre/helse/25101136/ :-)

Mini her har også vært litt sløv på dette med språk og ikke villet herme etter oss. Har ofte hendt at vi spør han om han kan si noe og han svarer ja eller nei og ikke gidder prøve.

Nå er vår lille to-språklig, så jeg har i grunnen ikke hatt det så travelt med at han skulle være så kjapp med å snakke. Har hatt en forvenintning om at det kommer når det kommer. Lenge sa han stort sett dyrelyder, mamma, pappa, bil, hadet og noen få andre ord. Vi så likevel at han forsto det han ble fortalt på begge språk. Så plutselig i ukene før jul og nå de siste ukene har det løsnet fullstending. Det er stort sett enkle ord som kommer, men innimellom sier han "sitte stol" og også "mamma sitte stol". Har hørt et par andre to-ords kombinasjoner, men ikke mange enda. Antall ord har derimot eksplodert over er periode på 2-3 uker og han har gått fra å kalle alt med hjul for bil til å differensiere mellom buss, bil, traktor, lastebil, gravemaskin, sykkel etc. Helt fascinerende. Det aller meste han sier kommer på norsk, men andre språket er også der i enkelte tilfeller, hvor vi hører at han sier samme ting på begge språkene.

Han blir forøvrig to i februar, og ut i fra det jeg har sett i barnehagen har han nok ligget litt etter, men helt innenfor normalen i følge dem. Så du vil nok sikkert også oppleve at det bare plutselig popper frem nye ord når den lille er klar til det. :-)

Kan ihvertfall ikke se at det er noen grunn til bekymring enda.

Leste forresten en artikkel i Dagbladet i dag om språk. Den gir jo en liten pekepinne på "normalen", som forøvrig er veldig varierende: http://www.dagbladet...e/25101136/��:-)

Æsj, linken funket ikke. Bare gå til Dagbladet og scroll et stykke ned på siden. Bildet er av en liten jente. :-)

Min jente er 20 mnd, og sier: mamma, pappa, moffa, fafa, tatte,, der, oi, is, skive, sitte, sove, isje, hæ, henne, kitty, mikke, iger, vov, puse, oppa, bade, bom, bø, hadet, hei, neeei, hoppa, synger "alle hadde de pil og bue", og teller fra 1-10..

Hun kan ikke sette sammen ord enda da, men hun maser "asiatisk" som en foss, hehe..

Hun var treig ute med det motoriske. Ålte når hun var 9 mnd, løsnet med gåingen rundt 19 mnd osv..

Endret av lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Annonse

Synes også dette er interessert. :-) Sønnen min blir 2 om en måned, og han har heller ikke vært spesielt kjapp med språk. Gikk da han var 16 måneder.

Men i julen løsnet det plutselig, og på få uker kom det mange ord. Telte over nå bare for gøy, og kom frem til over 70 ord. To tredjedeler av disse har kommet i bruk den siste måneden. Han setter ikke ofte sammen ord enda, har kun to fraser: lei seg og væme (bli/være med). Han er ikke spesielt interessert i å gjenta eller herme.

Den store forskjellen gjennom de siste månedene er at han nå bruker ord konsekvent i riktige situasjoner. Innimellom ordene kommer det lange setninger på et språk bare han forstår. :-) Han bøyer heller ikke ordene enda, sier alle substantivene i ubestemt form entall og verbene i infinitiv. For han er en ku fortsatt en mø, og brannbilen er en bu-bæ.

Det viktigste er at han forstår – utenom de vanskeligste politiske diskusjonene, da ;-) – så jeg har aldri vært bekymret. Har derimot vært litt utålmodig, for gud så herlig det er for oss alle at vi forstår mer av hva han vil. MYE mindre sutring og grining nå enn tidligere!

Veldig interresant å lese om andre på samme alder og språk. Vi har ei som nesten snakker rent og er 21 mnd så forskjellene kan være store. Merket det spesielt når hun denne uken begynte i bhg og andre som var like gamle ikke gjorde seg forstått, mens hun snakker som en foss. Heldigvis er det normalt. Hun har ikke vært spesielt tidlig ute med andre ting, helt normal (gikk da hun var 12,5 mnd), men hun viser en enorm interresse for språk. Peker og spør hva ting er, hermer og mimer etter alt. Teller fra en til ti, synger mange hele sanger og vet hva det meste i en pekebok er. Sant skal sies, hun er mitt første barn og er blitt stimulert. Men mesteparten er interresse. Er gøy når det løsner, det gjør det nok snart for dem alle. Forøvrig sa hun ikke mamma før hun var 17 mnd! :)

Synes også dette er interessert. :-) Sønnen min blir 2 om en måned, og han har heller ikke vært spesielt kjapp med språk. Gikk da han var 16 måneder.

Men i julen løsnet det plutselig, og på få uker kom det mange ord. Telte over nå bare for gøy, og kom frem til over 70 ord. To tredjedeler av disse har kommet i bruk den siste måneden. Han setter ikke ofte sammen ord enda, har kun to fraser: lei seg og væme (bli/være med). Han er ikke spesielt interessert i å gjenta eller herme.

Den store forskjellen gjennom de siste månedene er at han nå bruker ord konsekvent i riktige situasjoner. Innimellom ordene kommer det lange setninger på et språk bare han forstår. :-) Han bøyer heller ikke ordene enda, sier alle substantivene i ubestemt form entall og verbene i infinitiv. For han er en ku fortsatt en mø, og brannbilen er en bu-bæ.

Det viktigste er at han forstår – utenom de vanskeligste politiske diskusjonene, da ;-) – så jeg har aldri vært bekymret. Har derimot vært litt utålmodig, for gud så herlig det er for oss alle at vi forstår mer av hva han vil. MYE mindre sutring og grining nå enn tidligere!

Ja, tenker også mye på den biten. Ser han har mye frustrasjon pga at vi ikke alltid forstår hva han mener, han peker jo for å si hva han vil. Har ingen ord som på en måte hjelper han i hverdagen annet enn å rope på meg. Ape og klokke er liksom ikke så anvendelige ord for en på 2 år. Altså han sier det til riktige ting, men det er ikke mye i hverdagen som dreier seg om disse tingene. I bhg begrenset dette jo litt av samspillet med de andre. Han har vært mye syk de siste mnd og dette hjelper jo ikke akkurat på utviklingen. Fortsatt ingen nye ord.

Endret av Belle 11&13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...