Gå til innhold

Fødselsmerke baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er født med et fødselsmerke i pannen, som stikker litt ut og er 1x1 cm. Legen vår kalte det for en hemangiom. Ettersom den stikker ut, ville vi gjerne at den skulle bli borte. Hun har tatt medisin for at den ska trekke seg sammen, og til slutt bli borte. Det har hun gått på i 5 uker nå. Hun er 6 mnd gammel, og den fineste lilla jenta vi vet om.

Men det som irriterer meg sånn er alle kommentarene vi får pga hemangiomet! Jeg håper den forsvinner asap. Vi ser at den ha forandret seg på disse 5 ukene, og vi gleder oss til den blir borte. Hvis den ikke forsvinner, så tar vi laser på den.

Noen som er i samme situasjon? Noen tips? På forhånd takk :)

Anonym poster: e7a81248970524a83d8f6bac9aa7644d

Fortsetter under...

Skrevet

Det er så rart med de som kommer med slike kommentarer eller blikk eller ikke vet hvor de skal oppføre seg når de møter andre som er pittelitt anderledes.. Du å bare prøve å heve deg over slikt, og heller si neste gang noen kommer med slike tankeløse kommentarer at: "Ja, men dette lille merket går jo bort, verre med deg som alltid må ha det ansiktet du har.."

Jenta vårt har et slikt merke, men da på magen ca 5 cm i diameter. Hun fikk ikke noen behandling for det, og trenger det nok heller ikke. Men alltid noen som kommenterer det på sommeren eller i forbindelse med bading. Hun er nå 5 år og sier veslevoksent at det er et "englekyss", og at det bare er noen få som er så heldige å få slike. ;-)

Lykke til, jenta deres er nydelig akkurat slik hun er, og merket vil forsvinne tilslutt endten med medisiner eller laser senere.

Anonym poster: b2aa1fce620d77d4307022e80fbc274e

Skrevet

Min sønn har et veldig stort et som dekker mye av ryggen, den ene armen og litt på magen. Men det er ikke rødt og utstående. Det var faktisk så uvanlig at det måtte 10 leger til på Rikshospitalet for å se på han. Ingen hadde sett noe lignende. Det ser ut som et tynt "nett" under huden.. Det har blitt litt svakere siden han ble født, og helsesøster mener det vil gå bort når han vokser.. Men jeg er spent på om folk benevner det til sommeren..

Skrevet

Englekyss! For et nydelig kallenavn på merket :) Det syns jeg var flott sagt.

Dessverre er det mange som ikke kjenner til at slike merker finnes og det meste av kommentarene du får håper og tror jeg er av uvitenhet. Hev deg over det og gled deg over din nydelige datter :)

Skrevet

Ja, et kjempefint navn til merket. Var en venninne som tipset meg om det og vi har kalt det englekyss siden hun var liten. :-) Og 5 åringen er stolt av å være "utvalgt" ;-)

En ting er barn som spør, de spør fordi de ikke vet bedre og er nyskjerrige på alt spennende, men når voksne forferdet utbryter : "HVA er det hun har på magen??" blir jeg bare matt...

Anonym poster: b2aa1fce620d77d4307022e80fbc274e

Skrevet

Englekyss- så nydelig!

Min baby har også hemangiom i pannen. Aldri vært snakk om å medisinere.

Jeg blir litt lei meg, men mest sint over alle kommentarene.

De fleste er nok redd for mobbing osv. Men ærlig talt, de er jo med på å skape slike holdninger, disse som er så opptatt av dette. De færreste spør av oppriktighet/nysgjerrighet type " hva er den flekken"? Men "næhh har du slått deg du da?" er gjenganger. Noen har tilogmed spurt om den stygge flekken.

Jeg forklarer at det er ikke er så uvanlig og at den mest sannsynlig blir borte om noen år. Jeg vil ha den bort, men jeg er opptatt av å formidle at dette ikke er noe galt eller noe feil.

Det er stort sett voksne og større barn som er skeptiske. Bhg barn er mest opptatt av om det er et sår, eller om det gjør vondt.

Ikke noen råd å komme med dessverre.

Anonym poster: 114ff986fe33d3b85c7d490d58193885

Annonse

Skrevet

Min yngste hadde også et slikt i pannen, ganske kraftig rødt og litt utstående. Fikk også mange sånne "næmmen stakkars deg, har mamma mistet deg i badegulvet" - kommentarer.

Hun har ikke blitt medisinert, det forsvant gradvis av seg selv. Hun er nå 4 og merket er helt borte.

Skrevet

Her i Danmark kalles alle sånne merker for skjønnhetsmerker, uansett om det er føflekk eller andre ting. Synes det er fint jeg, for da blir det en positiv ting uansett. Min datter ble født med et merke på ryggen på 2*2 cm, og ingen på sykehuset kaldte det noe annet enn et skjønnhetsmerke, selv om selvsagt ble sjekket at det ikke var noe farlig. Hev seg over det, dette skjønnhetsmerke er med på å gjøre fin datter unik;)

Skrevet

Vår lille tulle har et merke på armen som står litt ut. Hun har også merke nedover fra magen til den ene foten, det går et skille midt på magen og bak på rumpa. Legene kaller dette for neveus flammeus og skyldes blodårene ytterst i huden. Da hun ble født var det helt mørkt lilla, men nå er rosa og synes egentlig bare om du ser skillet mellom hudfargen og denne rosafargen. Den på armen synes godt, den er mørkere og står litt ut, men den ser litt hjerteformet ut så det er egentlig bare søtt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...