zassy ☆ Skrevet 1. januar 2013 #1 Skrevet 1. januar 2013 Blir småtullete, jeg og samboer bytter på å gå inn for vi blir så slitne! Hun sov nok duppen sin for sent/lenge i dag og nå er hun totalt overtrøtt og ingenting nytter..har sittet der inne og holdt henne i hånda i en eeeeeevighet.. noe som ellers alltid fungerer..hun må jo sovne snart ikke sant? gi meg håååp er 17 mnd.
engajente Skrevet 1. januar 2013 #2 Skrevet 1. januar 2013 De gangene det skjedde meg, "juksa" jeg tilslutt. Tok en biltur/vogn tur avhengig av hva som fikk de til å sovne fort
Madolyn Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 Kan det hende at hun roer seg om hun får komme over i deres seng og en av dere ligger ved siden av henne? Eller om hun får en tåteflaske med lunken melk? Ingen av delene er vel så innmari pedagogiske for ei på 17 mnd men jeg hadde prøvd det meste etter å ha styra med legging i 3 timer Og så passer dere jo på at hun ikke får sove for lenge på dagduppene heretter
zassy ☆ Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2013 Ja siste løsning snart er at jeg legger meg og tar henne i vår seng, vet hun sovner da, men hadde lyst å sitte oppe bittelitt og ha voksentid, meeen ser ikke ut til at jeg får det i kveld.. samboer sin skyld som lot henne sove for lenge på dagduppen, jeg lå nemlig også å sov da han angrer nå Hun sover vanligvis 1-2 timer fra kl 12, men i dag sov hun fra 13- 15.15....
Madolyn Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Ja siste løsning snart er at jeg legger meg og tar henne i vår seng, vet hun sovner da, men hadde lyst å sitte oppe bittelitt og ha voksentid, meeen ser ikke ut til at jeg får det i kveld.. samboer sin skyld som lot henne sove for lenge på dagduppen, jeg lå nemlig også å sov da han angrer nå Hun sover vanligvis 1-2 timer fra kl 12, men i dag sov hun fra 13- 15.15.... Ååå ja men da er det bare rett og riktig at det er HAN som legger seg ved siden av henne i foreldresenga mens du får kose deg oppe med en film
zassy ☆ Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 1. januar 2013 Hehe..ja egentlig, men så er jeg den trøtte her i huset så bør vel legge meg snart uansett..hadde bare håpet hun kunne sovne i egen seng så jeg får et par timer alene før hun kommer i vår seng i løpet av natta uansett.. prøvde flasketrikset, sært å gi henne tåteflaske så stor som hun er, hehe, men hun slukte det og koste med hånda i en evighet etterpå...jeg ga til slutt opp, samboer gikk inn..det hyltes, men så ble det stilt, jeg krysser fingre..igjen..
LanzaroteJenta Skrevet 1. januar 2013 #7 Skrevet 1. januar 2013 Hiv og hoi! Long time, no see Vi har også hatt et lite helvete i dag. Både med siestaleggingen og kveldsleggingen. Kan ha noe med at det ble litt senere enn vanlig i går, og at han har vært dårlig og med liten matlyst i det siste. Jeg lurer på om gullgutten kan har begynt med litt forskudd på trassalder. Himmel og hav som han har holdt på den siste uken. Hver gang han ikke får det som han vil er det hyl og skrik, pælming av leker, smokk eller hva det måtte finnes i nærheten. Her om dagen måtte vi gå ut av et kjøpesenter til han hadde roet seg. Han tok fullstendig av. Festlig...
Madolyn Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 (endret) Hehe, her får Muffin fremdeles tåteflaske med lunken melk hver kveld før legging og han er snart 21 mnd gammel... Er bare såå koselig, han sitter i pappaens fang i sofaen og koser med flaska og kosekluten sin mens jeg sitter tett inntil begge to <3 Også går vi inn på badet hvor han fått pusset tennene sine og knasker i seg fluortabletten, før pappaen bærer ham inn på soverommet og legger ham. Han sovner alene på rommet uten et knyst ila 5 minutter <3 Vi er bare såå sabla umotiverte for å slutte med en så herlig kosestund... Tenker at han pusser jo tennene etterpå, og på dagtid sovner han jo uten problemer i bil/vogn/seng osv uten flaske.. Men burde kanskje slutte med flaska nå mens det fremdeles er 4 mnd før nestemann kommer, ellers nekter han vel å slutte med kveldsflaska før lillebror også er ferdig.. Kanskje har vi flaskebarn til begge gutta er 4-5 år *grøss og gru* hehehe Endret 1. januar 2013 av Madolyn&Muffin
zassy ☆ Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 1. januar 2013 Lenge siden sist ja Lanzarotejenta, trivelig å se deg huff det hørtes ikke noe særlig ut, personlighet og vilje kommer mer og mer fram her også ja, skal bli gøy framover Ble forresten stille her, etter 3,5 timer med styr! Nå skal jeg rett og slett legge meg snart så jeg får hvilt litt for natta. Vi har bestemt oss for å kjøpe større seng istedet for å gjøre noe med at hun sover hos oss ooooorker jo bare ikke alt styret på natta, og så sover hun så godt hos oss, men det gjør ikke jeg for det er så trangt! men burde egentlig prøve å få henne til å sove i egen seng hele natta...
zassy ☆ Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2013 Åå madolyn vet du at det blir gutt?? så koselig med en lillebror <3 Vi er også så umotiverte for å gjøre noen ting, og man trenger jo heller ikke når ting fungerer greit som de er, men skjønner tankegangen din ang flaskebarn til skolestart Så herlig det høres ut at han legger seg så greit
Madolyn Skrevet 1. januar 2013 #11 Skrevet 1. januar 2013 (endret) Lanzarotejenta: hvor gammel er han? Veldig mange barn som får første trassalderen når de er rundt halvannet år. Begge søskenbarna til Muffin var skikkelig trassete og utprøvende når de var på den alderen. Muffin viste mye tendenser når han var rundt 19 mnd men det har heldigvis roet seg igjen. Zassy: her har vi 180 cm seng og det er superdeilig Muffin har perioder hvor han har behov for mye nærhet (f eks når det var bhg-start og vi flyttet hadde han en periode hvor han ønsket å sove hos oss), og i andre perioder sover han godt i egen seng natta gjennom. Trur han føler seg trygg fordi han vet at han kan komme inn til oss om han vil Ja vi er vanvittig bortskjemte når det gjelder legging, han har vært en drøm å legge på kvelden siden han var 4 mnd gammel. Sikkert litt derfor også at vi kvier oss sånn i tilfelle det da blir mye vanskeligere legginger... Og ja det blir gutt nr 2, det er visst bare det vi klarer å produsere i denne heimen hehe Endret 1. januar 2013 av Madolyn&Muffin
zassy ☆ Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 1. januar 2013 Vår seng er mindre, men problemet er egentlig at hun vil ligge heelt tett inntil meg så spørs om problemet løses med større seng egentlig, skikkelig nærhetsunge er hun og har alltid vært. Lurer i blant på om jeg har gjort henne slik, skjemt henne bort, men men, gjort er gjort Samboer snakker om å prøve i helga og bare ha henne i egen seng, men jeg kjenner jeg er superumotivert.. det å stå der slik vi har gjort nå bare at det er natt og man er dødstrøtt i tillegg..aaah..samtidig klager jeg jo over slik vi har det nå, ikke lett Hvorfor kan hun ikke bare begynne å sove godt i egen seng av seg selv, drømmedrømme. Men nå skal jeg finne senga, natta alle sammen og takk for råd og støtte underveis i kveld, hehe.
Madolyn Skrevet 1. januar 2013 #13 Skrevet 1. januar 2013 Her er Muffin veldig avhengig av koseklutene sine og sin gigantiske, supermyke kosekanin på nettene. Kanskje gulljenta di burde ha noe sånt, om hun ikke allerede har det?
zassy ☆ Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 2. januar 2013 Hun brukte koseklut da hun var baby, men vet ikke hvor avhengig hun egentlig var av den..hehe..nå har jeg prøvd forskjellige bamser osv, men hun viser ingen interesse og kaster dem gjerne ut av senga..hadde egentlig håpet hun kunne like en som hun assosierer med å sove og kunne kose med i stedet for oss, men ingen lykke der enda. Men kan jo fortsatt prøve, kanskje hun plutselig begynner å like en. Fordi hun sovnet så sent i natt så ble klokka 06 før hun kom i vår seng, godt å få sovet så lenge alene, føler meg som et annet menneske når jeg får sove uten henne. Og hun var såååå trøtt da jeg måtte vekke henne kl 08, men håper døgnrytmen blir mer normal i dag da når hun er i bhg og alt og ikke sover lengre enn kl 14. Gleder meg sånn til nettene blir mer stabile..men da kommer jo en ny liten en som "ødelegger alt" hehe. Men hadde håpet at hun hadde fått inn en god rutine før baby kommer i det minste, så vi slipper å slite med to på nettene, uff bare tanken Tenker på varianter av "skrikekur" i blant, men greier det aldri og vil det egentlig ikke..samtidig så vet jeg at det bare er dårlig vane at hun skal i vår seng og hun sover jo i grunn godt på natta så burde være mulig å hjelpe henne til å sove i egen seng og hjelpe henne til å sovne alene..men det er så tiltak å starte, særlig når man vet det kommer til å ta laaang tid og mye skriking, har lest så mye om søvn på nett osv, men liksom ikke kommet noen vei..vi er vel for bløthjertete Ei venninne har en unge som er like gammel som de legger halv sju rett ned, går ut, han sovner..sover til neste dag..jeg føler de gjør alt rett og jeg alt feil De har alltid vært "strengere" mens jeg ikke greier å høre på gråt.
Smil123 Skrevet 2. januar 2013 #15 Skrevet 2. januar 2013 Så lenge dere vet at dagrytmen er optimal for henne og dere vet at hun ikke er syk på noen måte, burde dere prøve å stå imot noen kvelder på rad. Hun gråter fordi dere vingler og gjhør forskjellige ting etter som hun gråter! Hun blir utrygg av det også og holder på til hun blir overtrøtt og så er bøtteballetten i gang... Snakker av erfaring;-) Gråt er som kniver i mine ører men gud så godt det var å få kveldene tilbake når vi bare begynte å bli konsekvente på leggerutinene! Det er overhode ikke skadende for barnet at dere går inn og ut på rommet etter barnet er lagt til det er sovnet. Barnet trenger søvnen sin og vet ikke sitt eget beste når man kommer inn i den onde sirkelen der.. Ved å være konsekvente- gå inn-.hysje, stryke panna- si nå er det natta- du må sove- gå ut, vil barnet etterhvert skjønne at det ikke nytter å tulle... Og raskt lærer det å finne søvnen selv. Gråten er protestgråt og ikke redsel/ frykt/vondt gråt! De merker veldig fort om vi voksne begynner å vingle! Du og mannen må gjøre nøyaktig likt...
Madolyn Skrevet 2. januar 2013 #16 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Her var ikke Muffin interessert i bamser i det hele tatt før han ble ca 18 mnd gammel Nå er han mye mer interessert i å kose og klemme bamsene sine. Så kanskje det kommer etterhvert? Her kommer vi ikke til å nekte Muffin å sove i vår seng innimellom (han sover godt uten å ligge inntil da så vi forstyrres jo ikke av det) og jeg kan tenke meg at hans nærhetsbehov på natta vil øke i en periode når lillebror kommer. Heldigvis har vi dobbeltseng på gjesterommet, så kan evt pappaen og jeg splitte oss og sove med hvert vårt barn i hver vår seng. Pga krybbedødfaren vil jeg ha lillebror på vårt rom hvertfall til han er 6 mnd, og 4 personer i èn seng (blir jo til at jeg bare tar babyen over i senga for ammingene) blir for mange Her er det forøvrig pappaen som er veldig "bløt" og ikke takler gråt, men det hjelper å forklare at vi må være konsekvente og samstemte, og tolke gråten i stedenfor å gå rett inn straks det piper litt Endret 2. januar 2013 av Madolyn&Muffin
zassy ☆ Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 2. januar 2013 smil123 ja du har nok rett, vi har prøvd å gjøre likt, men ettersom timene går blir vi mer og mer slitne og prøver forskjellig for å få henne til å sove. Til helga nå tror jeg vi kanskje blir å prøve en konsekvent linje, men er usikker på om ut/inn av rommet blir for brå overgang for henne som er vant til å få holde i hånda til hun sovner? Eller er det like greit å gjøre det med en gang, hvor lenge skal vi vente før vi går inn igjen da? SØTTI minutter satt jeg på det kalde rommet hennes i kveld før hun sovnet...aaah er så sliten..hun er stille, småsutrer litt i blant, men er tydelig ikke trøtt nok, mulig jeg må be bhg om å ikke la henne sove så lenge? Hun sov to timer i dag til kl 14. Eller legge henne senere enn 19?
Madolyn Skrevet 2. januar 2013 #18 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Her får ikke Muffin sove mer enn 1,5 time på dagtid, ellers blir han vanskelig å legge Og det er meget mulig at vi snart må redusere dagduppen til 1 time da han har begynt å våkne tidligere på morgenen igjen (kl 06 mot kl 07 før). Kan jo være verdt å prøve ut over en to ukers periode? Hadde hvertfall heller kuttet ned på dagsovingen enn å kutte ned på nattesøvnen (ved senere leggetid). Endret 2. januar 2013 av Madolyn&Muffin
zassy ☆ Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 2. januar 2013 Ja får vel vurdere det, kanskje prøve disse dagene mot helg med fortsatt to timer og se om det går seg til, vet hun blir sliten i bhg også og trenger å sove..mulig hun er i feriemodus enda, vet ikke. Kjenner at jeg NESTEN er litt motivert for å ta fatt i sovinga i helga, da kan vi jo prøve med kortere dagdupp også hvis vi fortsatt sliter med legging. Men sliter med å bli motivert for å ta det på natta..og hvis vi velger å gå ut/inn ved legginga så er det vel det vi bør gjøre på natterstid også? eller? ååååh vil ha en fasit!
Smil123 Skrevet 2. januar 2013 #20 Skrevet 2. januar 2013 Huff ja- er det noe som tar knekken på en er det sånne kvelder! Man er egentlig klar for et par timer med avslapping etter en lang dag- så topper det seg slik... Ikke lett å komme overnpå igjen etter sånne lange perioder! Min erfaring er at hun roer seg fortere om hun ikke kan se oss, enn om vi er i rommet. Folk snakker jo om Ferber osv og der er det vel ulike intervaller, men her telte vi til 30 først så til 40 så til 50 så til 60. Ventet aldri lenger enn det om hun hylgråt.. Men om jeg merket at gråten dabbet av og det var mer sutring ventet jeg litt lenger. Så jeg tenker at så lite mikk makk som mulig. Det viktigste er at barnet merker at dere er helt bestemte på at nå er det natta! Min er nå 24 mnd, men har lagt seg mellom kl 1830 og 1900 i lange tider.. Ikke sove etter kl 14 høres smart ut. Her har snuppa i perioder våknet flere ganger på natta og kommer gjene inn i vår seng om hun har problemer med å sove videre, men det var en nødvendighet at hun skulle finne søvnen selv i egen seng. LYKKE TIL!
Nimas Skrevet 2. januar 2013 #21 Skrevet 2. januar 2013 Neimen halloen damer Koselig å se de kjente nickene Huff 3,5 timer høres forferdelig ut. Her har vi fått dreisen på legginga nå, selv om det ikke hjelper dere noe særlig. Hadde gjeipa til mitt eget innlegg faktisk for noen månder siden. Vi satt jo på rommet til han sovnet tidligere, men guri han synes det var så underholdende og sovna av at han var utmattet. Vi tok vel en skrikekur light ser jeg nå i ettertid. Vi gikk i skytteltrafikk inn og ut, han grein vi trøstet og la han ned helt til han sovna. Artig var det da det sto på, men så langt ser det ikke ut som han har tatt skade av det. Han sover opptil 2,5 time på dagtid, og legger seg ca 19, da får han som alltid flaske med melk, og det er kos Pussing av tenner og bæres i seng. Der legger vi, sier god natt og går ut. Han sovner stort sett alltid nå, jeg er i sjokk hver kveld !! Vi har hatt fokus på at rommet hans brukes til soving så historier, sang og andre forberedelser tar vi i andre rom som stua. Fy fader så vanskelig dette med soving har vært, så jeg misbruker tråden din zassy til å "skryte" over at vi har fått det bedre. Madolyn- så morro med en gutt Gratulerer så masse
Hannah- Skrevet 2. januar 2013 #22 Skrevet 2. januar 2013 Når man går ut og inn av rommet når de skriker, fører det til at de etterhvert legger seg til å sove uten å skrike? Virker liksom mer logisk at gutten min ville fortsatt for å få meg til å komme inn, fordi han synes det er så morsomt å få ting til å skje... Har rett og slett ikke turt å prøve å endre på noe jeg, for jeg er redd for å miste de fremskrittene vi allerede har hatt. Nå sitter jeg ved siden av senga hans til han sovner, og det tar ca 30 minutter. Synes det er helt greit, men hadde vært greit å bare kunne gå ut også. Og tenker at det burde jo være mulig å oppnå når andre klarer det. Men heller kanskje mer mot å prøve å flytte meg lenger og lenger mot døra for hver kveld enn å la han skrike...
LanzaroteJenta Skrevet 2. januar 2013 #23 Skrevet 2. januar 2013 Hei! Jo, det stemmer med alderen, Madolyn. Han blir 17 mnd nå straks. Vel, vel..
Nimas Skrevet 2. januar 2013 #24 Skrevet 2. januar 2013 Beskrivelsen av hva vi har gjort er vel i beste fall mangelfull og kortfattet. Noe gråting var det, men jeg er vel litt herdet etter kolikken. Mini her skrek ikke mer av at vi kom inn igjen, for det eneste som skjedde var at vi la han ned, strøk over kinnet og beroliget på andre måter uten å bruke flere ord enn : god natt, sov godt. Når man har gjort det noen ganger og er konsekvent, synes han ikke det var så underholdende som at vi satt der hele kvelden, for han synes det var morro. Sinna ble han uannsett fordi han ikke fikk den oppmerksomheten han ønsket når vi satt der.Og jeg tenker det er foreldrene som kjenner sine små best og velger metodikk ut fra det Veldig som tiden har flydd avgårde Flere som er gravide igjen ? (jeg er ikke, og tenker vi avventer en stund til )
zassy ☆ Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #25 Skrevet 3. januar 2013 Nimas så fint at det går bedre nå! Ingenting er bedre enn å høre om folk som har fått det til, det gir håp Jeg er også gravid igjen, venter i juni. Hannah så hyggelig å se deg også, plutselig ble dette en tråd der alle de gode gamle kom innom Håper det går bra med dere ellers? Skjønner at du nøler på å forandre noe, og hvis det fungerer det dere gjør nå så er jo det fint Jeg er enda i tvil om hvordan vi skal gjøre det i helga, hehe, jeg og samboer har snakket om ombestemt oss flere ganger..tror vi går for en overgang ved legging ved at vi sitter i rommet men ikke holder i hånda, for hun hyyyyyler jo så snart vi viser tegn til å gå ut, skal også prøve igjen med å introdusere en bamse/dukke hun kan kose med. Ellers blir nok det viktigste å passe på at hun er trøtt nok når hun legges, ellers blir det vanskelig uansett hva vi gjør. Har dere nattlys på rommet? Vi har det helt mørkt, lurer på å prøve med en liten lampe, kanskje hun synes det er skummelt å være alene i mørket? Det som uansett blir viktigst i helga er at vi skal prøve å få henne til å sove hele natta i egen seng, men vi er enig om at hvis hun våkner etter kl 06 så er det greit å komme over til oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå