Gå til innhold

Fra 100% sykemelding og tilbake i jobb?flere?

Anbefalte innlegg

Flere her som har vært lenge sykemeldt og så begynt å jobbe igjen? Hvordan gikk det? Begynte du rett tilbake i full stilling/vanlige dager eller tok det gradvis?

Jeg har vært helt sykemeldt i snart 10 uker og skal begynne å jobbe igjen, legen anbefalte at jeg ikke jobber 100% så vet ikke helt hvor mye jeg skal prøve meg på og hva jobben egentlig synes er greit..men jeg gruer meg noe helt forferdelig, er enda mye dårlig/kvalm og bare det å komme seg gjennom dagen føles som et slit. Håper egentlig på at noen skal fortelle at de gruet seg men at det gikk bedre enn forventet.. jeg er skikkelig nervøs! Skal sies at jeg sliter med depresjon også så bekymrer meg nok noe mer enn vanlig og blir veldig fort sliten og trist, er så redd for at jeg ikke skal greie jobben eller begynne å gråte der osv. Men på den annen side ønsker jeg å komme tilbake i jobb igjen, tror det kan være godt for meg, det bare føles så umulig :(

Fortsetter under...

Skulle egentlig tilbake 50% før jul, men måtte bare innse at det ikke gikk. Ble verre når det nærmet seg dagen, selv om jeg også hadde lyst å jobbe. Fikk en ny nedtur når jeg innså at det ikke gikk. Legen mente at de som begynner for tidlig på jobb igjen ofte blir dårligere (og dermed får en nedtur). Jeg tror jeg ville opparbeidet meg litt overskudd før du går tilbake igjen. Det vil bli utrolig kjipt hvis du oppdager at du ikke strekker til - da er det bedre å utsette det et par uker til. Jeg kommer til å begynne igjen 50% og prøve å jobbe kortere dager 4 og med helt fri en dag i uken. Vil prøve det i 2-3 uker tenker jeg før jeg eventuelt øker på. Jeg tror også at det kan være bra å jobbe litt, men ikke for enhver pris, og kun hvis det blir en positiv opplevelse, derfor tar jeg ikke sjansen på å hive meg utpå, brenne lyset i begge ender og ende opp sykemeldt og mer deprimert resten av svangerskapet.

Ja har tenkt tanken jeg også, skal til legen denne uka igjen så får høre hva hun mener..men vet at de skikkelig venter på meg på jobben og jeg har liksom sagt at jeg er bedre og håper å komme tilbake igjen så fort som mulig osv..uff..er ikke bare bare..tenkte høre med jobben om det er mulig å prøve noen korte dager for å se hvordan det går og evt bare jobbe "oppå" de første dagene så jeg ikke blir så uunnværlig hvis jeg blir dårlig. Var ute en liten tur med lillejenta nå, kanskje bare tjue minutter og ble helt utslitt etterpå..så er derfor jeg blir så engstelig når jeg merker hvor lite jeg tåler før jeg må hvile masse :/

Høres ikke ut som du er klar enda nei. Tror du trenger minst et par uker til å komme deg på! Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok det mer med ro og lyttet til kroppen! I julen har kvalmen min blitt bedre, men har fått en forferdelig hodepine som jeg har hver dag og kroppen gir på den måten beskjed om å roe ned.De negative tankene har ikke akkurat roet seg ned....

Du trenger veldig lang tid på å komme deg ovenpå igjen hvis du prøver og det ikke går så bra, så da synes jeg det er bedre å opparbeide litt energi sånnat du har litt å gå på når du er tilbake på jobb - og be om å jobbe redusert til å begynne med.

Jeg begynnr også fult igjen i morgen. Vært sykemeldt siden 7.des 100%.

Er bedre nå, har overskudd, men det spørs hvor lenge det holder. Blir en rolig start da, med 3 dager, så helg. Gleder meg til å jobbe igjen. Dagene er så utrolig lange når man går hjemme synes jeg, så skal bli godt, men samtidig nervøs for hvordan hverdagen kommer til å se ut.

Ønsker dere alle lykketil uannsett

Annonse

Å gå fra 100% sykmeldt til 100% friskmeldt er tøft, det er en stor omveltning.

Kan du ikke begynne gradert, 40% eller 60% og så ser du hvordan det går?

Noen ganger vil hjernen mer enn kroppen, men til syvende og sist er det kroppen som bestemmer...

Titter inn fra 1 trimester. 8 dager til jeg fyker over til dere. Jeg har vært 100% sykmeldt jeg også fra desember. Og skal tilbake 100% i morgen. Føler det blir tøft, men heldigvis er det kun 3 dager, så da får jeg en pen start. Gleder meg til å komme i vanlig rutine. For jeg har sovet, sovet kjedet meg og sovet enda mer gjennom hele desember. Så nå føler jeg at jeg har ladet masse energi.

Ja skal snakke med jobben og legen og se hva vi finner ut, blir nok å starte pent med reduserte dager eller stillingsprosent.

Skulle ønske jeg følte som du Thie88 at jeg hadde ladet masse energi, men er konstant utslitt. Jaja, enda en uke igjen, kanskje det bedrer seg på den tiden.

Lykke til dere som starter i jobb, si gjerne fra hvordan det har gått :)

Ja skal snakke med jobben og legen og se hva vi finner ut, blir nok å starte pent med reduserte dager eller stillingsprosent.

Skulle ønske jeg følte som du Thie88 at jeg hadde ladet masse energi, men er konstant utslitt. Jaja, enda en uke igjen, kanskje det bedrer seg på den tiden.

Jo takk for det. Litt skeptisk til den gode formen i tillegg, for det er lett å "føle" seg bedre i sine egne omgivelser, og eget tempo, så får jo se hvordan det går denne uken, håper jeg blir hærdet.

Startet nyåret med ett litt ubehagelig bekken/korsrygg, så vi får jo se :)

Var sykemeldt 100% i vel 6 uker og har de siste ukene jobbet 20% fordelt på 2-3 dager avhengig av dagsform. Syntes det er godt å få jobbet litt men er avhengig av å ikke føle noe press ift arbeidsmengden så kan ikke klare mer akkurat nå. Ser for meg å øke gradvis når formen sier det kan gå og vil anbefale det å forklare til legen hvordan du føler og tenker rundt dette. Jeg skulle egentlig begynt fullt igjen etter de 6 ukene med 100% sm men klarte ikke tanken og knakk sammen hos legen da jeg egentlig var der ang. noe annet.

Her vært 100 % sykemeldt fra begynnelsen av november. Skal etter planen begynne å jobbe igjen om en uke. Skal da begynne gradert 40%. Legen ville ikke sende meg tilbake i full jobb. Skjønner ikke helt hvorfor noen av legene deres gjør det?? Er jo bare større sjans for at man ender med full sykemelding igjen etter en stund.

Jeg er så takknemlig for at legen min tenker langsiktig og holder igjen på hvor mye jeg skal jobbe. Ønsker jo ikke at jeg skal ende med full sykemelding igjen. Gleder meg til å begynne å jobbe igjen. Føler seg litt ensom på en måte når man ikke jobber!

Er man i helt fin form igjen så er det vel greit å gå tilbake til 100%, men legen min ønsker ikke at jeg gjør det. Tenker maks 40 jeg også til å begynne med..gleder meg litt til det er avklart og til jeg har prøvd en dag på jobb for å se hvordan det går..gruer meg, men får bare tenke at i verste fall blir jeg sykemeldt på ny hvis det overhodet ikke går. Håper at formen bare blir bedre og bedre og at tiden jobber for meg, iallefall en stund.

Annonse

Første dag på over 1 mnd jeg siden jeg jobbet. Gikk greit å stå opp, men fant ut at jeg blir gørr kvalm og dårlig av å kjøre buss. Ellers har alt gått bra egentlig. Skal også få unna en treningsøkt før kroppen finner ut at den er sliten :) og så slappe av og lade opp til neste dag

Første arbeidsdag ferdig. Utrolig godt å være tilbake på jobb 100%.

Gikk helt fint, og nå står middagen klar til samboer kommer hjem. Har enda mer energi igjen :)

Merker at jeg er nå inni et godt trimester. 13+0 og begynt på den 14 uken. Energien er tilbake og jeg har ingen plager som jeg kan klage over i det hele tatt.

Nå er det bare godt å være gravid :)

Hvordan har det gått med dere andre?

Jeg ble sykemeldt igjen i dag :( gått med kynnere hele jula, og var på jobb i dag, og de bare hagla på. Ringte legen, og han sykemeldte meg. Sjefa ble ikke veldig imponert....regelrett s ur.. Men men

Helsa mi, og barnets er verdt mer enn jobben for å si det sånn..

Interessant å lese om hvordan det har gått med de som begynte på jobb.

Jeg har vært sykemeldt 100 % siden september men lurer på om jeg nå skal prøve meg på jobb igjen. Kanskje 20-30 prosent i starten. Men jeg er redd for at jeg skal få en skikkelig nedtur hvis jeg ikke greier det og ødelegge den skjøre følelsen av mestring som jeg har bygget opp i det siste. Jeg blir veldig veldig fort utslitt, og bare tanken på 35 minutter offentlig transport til jobb tar motet fra meg. I tillegg gjør stress og forventninger meg ofte kvalm, så selv om jeg kan føle meg ok hjemme, slår kvalmen inn når jeg MÅ gjøre noe.

Jeg skal heldigvis til legen imorgen så får jeg se hva han sier. Husker fra forrige svangerskap at jeg nekta legen å sykemelde meg 100 prosent selv om han ikke synes jeg skulle jobbe, og i ettertid innså jeg at han hadde rett. Derfor skal jeg høre på hva han har å si denne gangen:)

Kjempefint at det har gått så bra med dere to over her som opplevde det positivt å starte på igjen, håper det fortsetter :) Det gir meg håp!

Pærefrø prøv å bare legg det aller bakerst i hjernen at sjefen ble sur, det er utrolig dårlig gjort, vet man lett får dårlig samvittighet, men jeg mener du gjorde det eneste riktige nemlig å tenke på din helse og lille nurket, det er jo førstepri og masse kynnere er jo typisk tegn på for mye stress og press. Ta det helt med ro nå, godt du har en lege som ser deg og som tar situasjonen alvorlig. Vet det føles som et nederlag, men kanskje greier du å jobbe igjen (litt mindre?) senere og hvis ikke så går det bra det også! Stor klem til deg :)

Sagflisihåret jeg skal også til legen i morgen og skal prøve å lytte til henne jeg også, men håper å kunne prøve å jobbe littegrann neste uke i det minste. Har en ganske krevende jobb der jeg står hele tiden og må være representativ og "på topp" så det er det som skremmer meg mest, ikke bare å sette seg ned når det passer liksom.

MEN jeg har hatt to gode dager i går og i dag, kjenner meg merkbart bedre når det gjelder energi tiltross for at jeg har blitt forkjølet også.. men sover også MYE på morgenen etter vesla er levert i bhg så lurer på om det er det som gjør det. Har snakket med arbeidsgivere i dag også og føler meg litt motivert for å starte på igjen, er bare så redd for å gape over for mye, jeg vil nok mer enn helsa mi vil er jeg redd.

Kjempefint at det har gått så bra med dere to over her som opplevde det positivt å starte på igjen, håper det fortsetter :) Det gir meg håp!

Pærefrø prøv å bare legg det aller bakerst i hjernen at sjefen ble sur, det er utrolig dårlig gjort, vet man lett får dårlig samvittighet, men jeg mener du gjorde det eneste riktige nemlig å tenke på din helse og lille nurket, det er jo førstepri og masse kynnere er jo typisk tegn på for mye stress og press. Ta det helt med ro nå, godt du har en lege som ser deg og som tar situasjonen alvorlig. Vet det føles som et nederlag, men kanskje greier du å jobbe igjen (litt mindre?) senere og hvis ikke så går det bra det også! Stor klem til deg :)

Sagflisihåret jeg skal også til legen i morgen og skal prøve å lytte til henne jeg også, men håper å kunne prøve å jobbe littegrann neste uke i det minste. Har en ganske krevende jobb der jeg står hele tiden og må være representativ og "på topp" så det er det som skremmer meg mest, ikke bare å sette seg ned når det passer liksom.

MEN jeg har hatt to gode dager i går og i dag, kjenner meg merkbart bedre når det gjelder energi tiltross for at jeg har blitt forkjølet også.. men sover også MYE på morgenen etter vesla er levert i bhg så lurer på om det er det som gjør det. Har snakket med arbeidsgivere i dag også og føler meg litt motivert for å starte på igjen, er bare så redd for å gape over for mye, jeg vil nok mer enn helsa mi vil er jeg redd.

Sjefen min sa at jeg har på følelsen av at kommer til å bli litt sykemeldt fremover, så jeg ser helst at du snakker med legen å får langtidssykemld.. Takk for den liksom.. Men i dag har kynnerne kommet tett igjen, og jeg har bare lagt klær i maskinen...så tenker jeg ikke kommer tilbake på jobb..

Jeg har vært sykmeldt fra midten av november. På mandag skal jeg tilbake i 50% tilrettelagt. Jobbe på sengepost på sykehus, så blir spennende å se hva jeg skal gjøre! Så får vi se hvordan det går. Pga. svineinfluensaen så er jo det helt kaos der!

Jeg har verdens beste jobb tror jeg, så utrolig forståelsesfulle og tilrettelegger kjempegodt, føler meg så ivaretatt :) Kan begynne i akkurat så stor stilling jeg vil og skal bare gå oppå så hvis jeg blir dårlig kan jeg dra hjem, kunne føle på det selv hva jeg klarte den første tiden, ikke noe press..det gjør at jeg er så letta at jeg kunne gråte, ikke alle som er sånn altså! De skulle også ordne en stol slik at jeg kan sette meg ned ved behov og ta små pauser.

Legen var også veldig god i dag, ble friskmeldt i bare litt under 40% og tenker fordele det på tre dager så blir korte dager og korte i uker de neste to ukene i hvertfall.

Ser litt lysere på ting nå, håper bare forkjølelsen gir seg i løpet av helga.

Oppdatering, har vært litt på jobb nå og det er fryktelig tungt, tyngre enn jeg hadde håpet :( I dag har jeg fri og etter jeg har levert vesla til bhg så har jeg sovet hele dagen, helt utslått..gruer meg litt til i morgen igjen og jobb enda jeg bare skal noen få timer.

På den positive siden var det litt godt å være på jobb også, være litt "med" igjen og se andre folk osv.

Hvordan går det med dere andre som er tilbake?

Nå har jeg nesten jobbet 2 uker 100% og for meg har det gått kjempefint :D står opp kl 06. (Spretter ikke akkurat opp av sengen) og bruker vel 40 min på offentlig transport til jobb. Drar hjem, og får trent. Så nesten akkurat son tidligere, heldigvis.

Eneste som jeg sliter med er humøret. Jeg blir så irritabel på meg selv og andre at det går ikke ann, selvom ikke det synes. Aldri vært i så dårlig humør før som i dag på jobb :/

Jeg har også vært tilbake på jobb 100% nesten to uker nå, går helt fint. Synes det er deilig å være tilbake på jobb.

Merker jeg ikke alltid orker å dra direkte på trening etter jobb slikt jeg pleide før, men jeg får trent ca 3 ganger i uka, og det er deilig. Skal jo ikke i topp form nå, bare vedlikeholde.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...