Gå til innhold

Svine influensa - vaksine??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om svine influensaen og vaksine?

skal dere ta vaksinen?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. har hørt mye negativt om selve vaksinen.. det er ikke en "ren" vaksine, da "blandestoffet" er dårlige enn hva de f.eks. bruker i Finland.

Mange blir syke av selve vaksinen pga. det.

Har også hørt om gravide som tok vaksinen i forrige omgang og fikk barn med hjerneskade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også lurer på dette! Jeg tar ikke den vaksinen for vanlig influensa, men er usikker på svineinfluensa., er skeptisk til selve vaksinen og er jo frisk ellers. Så vet ikke helt..

Skrevet

tenk på alle som tar vaksiner og som aldri får bivirkninger! Selvsagt vil det være svært få som kan få bivirkninger, men skal man tenke sånn med alt i livet så kan man ikke gjøre noen ting til slutt.

Om man vil ta vaksinen, så gjør man det. Jeg tok den i forrige svangerskap, men kommer ikke til å gjøre det denne gangen, fordi jeg er aldri syk rett og slett. har aldri hatt influensa og jeg ser ingen grunn til at jeg skal få den nå heller

Skrevet

Jeg tar den ikke, gravid i 8mnd og tar ingen sjansen med lille gutt, er ikke visst om det er skadelig for barnet eller ei,så tar den når han kommer ut,

Skrevet

Bare så det er sagt: Det er ikke den samme vaksinen som gies i år som i 2009. Nå gis den i den vanlige sesonginfluensa vaksina.

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor den blir anbefalt til gravide? Det er ikke en underliggende sykdom å være gravid og det er heller ikke farlig å bli syk så lenge man ikke får høy feber, noe som kan kontrolleres med paracet.

Skrevet

Jeg tror det er svært alvorlig om man får svineinfluensa som gravid!....Risikoen for bivirkninger av vaksinen er minimal, men om man får influensa...som jo ikke er umulig i disse tider, kan det få konsekvenser for både mor og barn! Jeg håper jeg kan få den hos fastlegen på fredag!

Skrevet

Jeg tror det er svært alvorlig om man får svineinfluensa som gravid!....Risikoen for bivirkninger av vaksinen er minimal, men om man får influensa...som jo ikke er umulig i disse tider, kan det få konsekvenser for både mor og barn! Jeg håper jeg kan få den hos fastlegen på fredag!

Men de vet jo ikke om det kan gi skader på babyen i magen,så jeg tar den når han kommer ut,veldig dumt hvis han tar skade av det.

Skrevet

Men de vet jo ikke om det kan gi skader på babyen i magen,så jeg tar den når han kommer ut,veldig dumt hvis han tar skade av det.

Den enkelte får gjøre som den vil! Alle må kjenne seg trygge på sitt eget valg... der er vi forskjellige... Jeg nøler aldri med å følge helsedirektoratets råd på slike ting. En spesialist sa til søsteren min sist hun var gravid i 2009: Det er ikke et alternativ å ikke ta den...blir du syk er det livsfarlig! Jeg tar den...men håper selvfølgelig at det går bra! Jeg har et risikosvangerskap også...så er veldig engstelig for at noe skal skje enten den ene eller den andre veien... Så av to onder er vaksinen den minst risikable i min verden! Lykke til! :-)
Skrevet

Takk og like så:). Jeg følger det ikke så lenge de ikke vet om babyen tar skade av det eller ikke,men som du sier alle er forskjellig :)

Skrevet (endret)
Om man vil ta vaksinen, så gjør man det. Jeg tok den i forrige svangerskap, men kommer ikke til å gjøre det denne gangen, fordi jeg er aldri syk rett og slett. har aldri hatt influensa og jeg ser ingen grunn til at jeg skal få den nå heller

Samme her. Tok vaksinen uten bivirkninger når jeg var gravid med førstemann. Halvparten av kollegene mine som tok den var imidlertid hjemme med 3 dagers egenmelding i dagene etterpå fordi de ble syke eller fikk veldig vondt i armen sprøyta ble satt i. Kommer ikke til å ta vaksinen denne gangen da jeg så og si aldri er syk, ser rett og slett ikke poenget.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Jeg følger helsedirektorates sine anbefalinger, så jeg kommer til å ta den. En av grunnene til at den blir anbefalt til gravide, er fordi gravide har større risiko for komplikasjoner ved svineinfluensa, som f.eks pustevansker og lungebetennelse. Med en stor mage får man også i utgangspunktet dårligere lungekapasitet. De fleste gravide har også et svekket immunforsvar. I 2009 da svineinfluensan herjet, var det jo en del friske gravide som døde av sykdommen.

Alle må uansett kjenne på hva som føles riktig for seg selv, og velger man og ikke ta vaksinen er det viktig å ta kontakt med lege om man får influensasymptomer.

Skrevet

Må bare si en ting: det spesielle/ farlige med svineinfluensa ifht. vanlig influensa, er at det i mye større grad rammer unge og friske folk som aldri blir syke. Så det er et litt dårlig argument.

Skrevet

På fhi.no kan man lese om forrige gang svineinfluensaen herjet. Det var ei gravid som døde av influensa i Norge, men det er ikke opplyst om hun hadde tilleggssykdommer, eller om hun var en av de som var blitt vaksinert.

Jeg kommer ikke til å vaksinere meg denne gangen heller. (Hadde forøvrig influensa i november, så kanskje jeg ble "vaksinert" da

;) )

Skrevet

Synes også dette er vanskelig. Magefølelsen sier at jeg ikke skal ta den. Er utrygg på bivirkninger for barnet, selv om det kanskje er ubegrunnet. I tillegg er jeg sjeldent syk, og jeg tror faktisk aldri jeg har hatt influensa, i hvert fall ikke siden jeg var liten.

Men på den andre siden så er jeg jo mer utsatt nå, så at jeg aldri blir syk ellers, betyr kanskje ikke så mye. Har også barn i barnehage. Fastlegen min anbefalte meg uten tvil på grunn av større risiko for alvorlige komplikasjoner HVIS jeg blir syk. Man risikerer altså å bli mer alvorlig syk hvis man først blir syk.

Men så har jeg en venninne som er lege, og hun er gravid i 2. trimester, har tre barn fra før av i barnehage og på skole OG en mann som er fastlege. Hun skal ikke ta den selv om hun er omringet av smittefare – pga av at hun ikke er redd for å bli syk.

Det viktigste er uansett å forholde seg til dokumenterte fakta, ikke forsiden på VG, og så må hver og en være komfortabelt med sitt eget valg. Det paradoksale er jo at jeg uten problemer har fulgt barnevaksineprogrammet med det første barnet mitt, så hvorfor jeg er så usikker nå, er vanskelig å sette fingeren på.

Skrevet

Vert hos legen idag, og ho mente faktisk at det ikke var nødvendig for gravide og ta den,selvom det faktisk er abefalt,men var viktig hvis du var i en risko gruppe. skal til riksen på tirsdagen heldigvis, så spør der, siden jeg har medfødt hjertefeil

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at leger sier at "det ikke er nødvendig for gravide å ta vaksinen", når det er det helsedirektoratet anbefaler, og det er disse råd leger bør gi. Gravide er faktisk i risikogruppen, så da henger nok ikke legen helt med... Det står jo svart på hvitt :)

Skrevet

Spretter inn fra 3 trimester. Jeg tok Svineflu i 2009 i 8 mnd og ble syk av vaksinen(normale Bivirkninger)? Oppkast/influensa følelse/feber og øm i armen. Tror det er vanlig egentlig.

Etter at hysteriet hadde lagt seg, sa jordmor og lege til meg:

Vi ble ble tvunget til å anbefale vaksine til alle gravide i 2 og 3 trimester.

Hvis vi hadde sagt noe annet kunne vi risikere jobben vår.

Jeg tror ikke legen min eller din vet så mye mer rundt konsekvens av vaksine til gravide enn vi selv gjør. De får en oppfordring til å anbefale og punktum. Vi stoler på legen og legen støtter seg på FHI.

Jeg kommer ikke til å vaksinere meg denne gangen. Hun som døde av Svineflu i 2009 som var gravid hadde en annen sykdom og var svekket før hun ble syk. (kronisk) fikk høre gjennom sykehuset.

Hun kom også fra et annet land og sykdommen var relatert til hennes hjemland. Mer fikk jeg ikke vite.

Jeg tror man bør følge sin egen magefølelse på dette:) Jeg forstår at noen vaksinerer seg men etter sist erfaring velger jeg å ikke gjøre det nå.

Vil også tro den har litt effekt... Merkelig hvis ikke.

Hvis man velger å vaksinere seg så ikke angre i ettertid. Kanskje man unngikk sykdom og høy feber. Jeg klandret meg veldig sist...

Skrevet

Tok den sist jeg var gravid i 2009, og nå er det sannelig "hysteri" og disusjoner om dette igjen! Den hadde jeg ikke sett komme.. Jeg hadde en skikkelig influensa nå i julen, og den var ille.. Men om det var svineinfluensaen, det vet jeg ikke.. Så skal høre med fastlegen min jeg. Men jeg er ikke redd for å ta den igjen, selv om man hører om tilfeller med bivirkninger.

Skrevet

Eg tok den på fredag, både for at gravide er anbefalte til å ta, + jobber som sjukepleiar i helsevesnet. På jobben var det diskutert for og imot om folk bør ta eller ikkje. Det som då vart sagt er at forrige gang blei vaksina laga i "hastverk", mens denne gongen er den bedre framstilt sidan dei har hatt bedre tid på seg.

Ser det er mange som tenker at om dei tok vaksina sist, har dei litt rest-beskyttelse, men dette stemmer ikkje! Vaksina som vart gitt sist funka på det viruset som var då, ikkje det nye som er nå. Virus-epedemiar som kjem regelmessig vil forandre seg fra år til år, då viruset muterer for å overleve vaksinen(derfor det blir laga årlege influensavaksiner også)..

Eg tok den sist og tok den i år, sjølv om eg må innrømme eg var litt meir "skeptisk" i år, sidan eg tenker på småen i tillegg.. Men vaksinen skal ikkje virke inn på fosteret. Dessuten vart eg betrygga då overlegen på avdelinga mi, som er like langt på vei som meg, også hadde tatt den samme dag ;) hihi. PS, har ikkje hatt nåken bivirkningar til no, bortsett fra ein øm og litt hoven arm, samt litt hodepine som gav seg med litt paracet.

Skrevet

Jeg skal til legen i morgen, skal høre hva han sier. Hvis han f. eks fraråder meg det, vil jeg nok ikke ta den, men jeg skal høre hva han sier og litt sånn..

Lurer på hvor mange prosent av alle gravide i Norge i 2. og 3. trimester det er som har tatt vaksinen jeg :)

Skrevet

Jeg er kjempe i tvil... Tok den i 2009, og både jeg og min kollega fikk problemer med svimmelhet og dybdesynet etterpå. Heldigvis forbigående. Smertene i armen brydde jeg meg ikke om, da det er vanlig bivirkning. Det som er merkelig, er at både jeg og hun slet med utmattethet og mye sykdom i ettertid (nesten aldri vært syk før). Kan jo - og håper - at det bare var tilfeldig. Men skikkelig i tvil om jeg tør å vaksinere meg nå...

Skrevet

Dette er kjempevanskelig, greier ikke bestemme meg. Legen min ville verken anbefale eller ikke anbefale, føler jeg ikke fikk noe svar der. Men tenker mye på det om dagen og vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Jeg er kjempe i tvil... Tok den i 2009, og både jeg og min kollega fikk problemer med svimmelhet og dybdesynet etterpå. Heldigvis forbigående. Smertene i armen brydde jeg meg ikke om, da det er vanlig bivirkning. Det som er merkelig, er at både jeg og hun slet med utmattethet og mye sykdom i ettertid (nesten aldri vært syk før). Kan jo - og håper - at det bare var tilfeldig. Men skikkelig i tvil om jeg tør å vaksinere meg nå...

er ikke den samme vaksina nå. Les på folkehelseinstituttets hjemmesider, spesielt informasjonsbrevet til gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...