Gå til innhold

Jeg har muskelsmerter og blir bede av prednisolon...Hva kan være galt med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått fibromyalgi diagnose, men prednisolon skal vel ikke hjelpe på det?

Jeg har verkende vondt,spesiellt i lårmuskulturen, er i tillegg veldig stiv i de fleste ledd Spes fingre og håndledd. Vondt på oversiden av knærne. Er trett, slite og føler meg ikke bra i det heletatt. Sover veldig dårlig.

Har tatt alle reuvma prøver og alt var negativt.

N har jeg prukt prdnisolon i en uke for å komme meg gjennom julen på en fin måte, sluttet med pillene for sånn tre dager siden og nå fler eg meg helt jævlig igjen.

Sist gang jeg var hos legen før jul så nevnte han cellegift behandling,men jeg orket ikke å snakke nor særlig om det da. Er så lei av medisin og behandling som ikke virker. men...bruker man cellegift mot fibro? Eller kan det være noe annet han har i tankene (jada, skal tilbake etter nyttår)? Han sa at siden jeg hadde effekt av prdnisolon så kunne jeg kanskje ha effekt av en mild type cellegift også..

Anonym poster: 0fa8c83923e25955ad87e262861a8e43

Fortsetter under...

Skrevet

prednisilon brukes jo mot betennesler i kroppen, og det er jo det fibromyalgi er.... så skjønner godt at du kan ha virkning av det..

Skrevet

prednisilon brukes jo mot betennesler i kroppen, og det er jo det fibromyalgi er.... så skjønner godt at du kan ha virkning av det..

Nei, fibromyalgi er ikke en betennelse. Men det er mange som tror det da.

Skrevet

Du ha akkurat de samme plagene som moren min har og hun har fibromyalgi.

Hun bruker bla voltaren når hun har vonde dager.

Prednisolon kjenner jeg ikke til.

Anonym poster: e0098c045c183787d72fcc2ca3ed2587

Skrevet

Du ha akkurat de samme plagene som moren min har og hun har fibromyalgi.

Hun bruker bla voltaren når hun har vonde dager.

Prednisolon kjenner jeg ikke til.

Anonym poster: e0098c045c183787d72fcc2ca3ed2587

Ja, vet at jeg har samme symptomer som en med fibromyalgi. Men spørsmålet handlet om sammenhengen mellom fibro og prednisolon. Voltaren virker ikke det grann på meg

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har nå fått diagnosen fibromyalgi, og jeg gikk 50 dager på prednisolon som en test sent i høst. Jeg var mye bedre + at jeg sov om nettene da. Når jeg sluttet så eksploderte smertene igjen og jeg føler nå at jeg er verre enn noen gang. Jeg får ikke fortsette på dem. Bruker paracet og naproxen e, skal starte på sarrotex også nå for å få sove om nettene.

Annonse

Skrevet

Prednisolon virker også ofte som en skikkelig lykkepille. Så snakk heller med legen din du.

Anonym poster: 888665b8ba214062a1aa6092842706e8

Skrevet

Jeg har nå fått diagnosen fibromyalgi, og jeg gikk 50 dager på prednisolon som en test sent i høst. Jeg var mye bedre + at jeg sov om nettene da. Når jeg sluttet så eksploderte smertene igjen og jeg føler nå at jeg er verre enn noen gang. Jeg får ikke fortsette på dem. Bruker paracet og naproxen e, skal starte på sarrotex også nå for å få sove om nettene.

Hvorfor får du ikke fortsette på de?

Skrevet

Prednisolon virker også ofte som en skikkelig lykkepille. Så snakk heller med legen din du.

Nå var det ikke lykken det var noe galt med her da, men smerter i kroppen.

Skrevet

Prednisolon mot Fibromyalgi?

Hjelper det og får man det?

Jeg får ikke noe som helst mot fibromyalgi :( Får beskjed om å bruke paracet/ibux, noe som ikke hjelper..

Anonym poster: ce11705acf45b99cc6b11b19d8c043aa

Skrevet

Nei, men Prednisolon gjør underverker på psyken slik at smertene oppleves som mindre plagsomme.

Skrevet

Cellegift bruker man mot ME, men har aldri hørt om at de bruker det mot fibromyalgi.

Jeg har fibromyalgi, og etter en runde med kyssesyken utviklet jeg også ME.

Det er nå over 4 år siden jeg hadde kyssesyken og ME'en er mye bedre enn den var, men pga fibromyalgien blir jeg jo aldri helt frisk.

Hva slags tester har du tatt for å sjekke andre typer revmatisme da? 40% av de med revmatisme har fine blodprøver, men etterhvert som sykdommen skrider frem kan man likevel påvise revmatisme på røntgen og mr.

Anonym poster: 33955e3f912a11a658b962e0eb56891a

Skrevet

Predisolon er IKKE en medisin man ønsker å stå på over lengere tid. Denne medisinen er forbundet med masse bivirkninger.

Som svar til ditt spørsmål så kan en liten dose cellegift hjelpe deg med din fibromyalgi. Cellegiften blir ikke gi umiddelbare resultater som prednisolon gjorde, men over tid gir den resultater. Det er også mulig du må ta en til medisin for å forsterke cellegiften. Cellegiften gies i små doser, myyye mindre enn ved kreft behandling. Du vil ikke miste hår etc. Noen kan være kvalm den dagen de tar medisinen, men synes det er verdt å være kvalm en dag for den hjelper så bra på resten. Prat med legen din så gir han deg et utfyllende svar.

Annonse

Skrevet

Nei, men Prednisolon gjør underverker på psyken slik at smertene oppleves som mindre plagsomme.

Hvilken faglig begrunnelse legger du i det svaret der?

Prednisolon hjelper ingenting på psyken. Det er et kortikosteroid som virker immunsuppressivt og antiinflammatorisk. Det virker slik at det påvirker dannelsen av mRNA som dannes av DNA, og det igjen, påvirker dannelsen av cellefunksjonsregulerende proteiner. Det fører til en katabolsk reaksjon i knokler, brusk, sener, ledd, bindevev og lymfen.

Så lykkepille, nei.

Hilsen farmasøyt.

Som farmasøyt er merkelig at du ikke er kjent med Prednisolon for oppstemthet og økt matlyst på intensivpasienter, kreftpasienter, osv.

Medikamenter i praksis er mer en farmasøytisk teori.

Hilsen onkolog.

Skrevet

Har fått fibromyalgi diagnose, men prednisolon skal vel ikke hjelpe på det?

Jeg har verkende vondt,spesiellt i lårmuskulturen, er i tillegg veldig stiv i de fleste ledd Spes fingre og håndledd. Vondt på oversiden av knærne. Er trett, slite og føler meg ikke bra i det heletatt. Sover veldig dårlig.

Har tatt alle reuvma prøver og alt var negativt.

N har jeg prukt prdnisolon i en uke for å komme meg gjennom julen på en fin måte, sluttet med pillene for sånn tre dager siden og nå fler eg meg helt jævlig igjen.

Sist gang jeg var hos legen før jul så nevnte han cellegift behandling,men jeg orket ikke å snakke nor særlig om det da. Er så lei av medisin og behandling som ikke virker. men...bruker man cellegift mot fibro? Eller kan det være noe annet han har i tankene (jada, skal tilbake etter nyttår)? Han sa at siden jeg hadde effekt av prdnisolon så kunne jeg kanskje ha effekt av en mild type cellegift også..

Om du ikke har gjort det så sjekk deg for boreliose på Norsk Boreliosesenter! Kanskje så heldig som meg og blir frisk igjen etter ett år i smerte helvete!!

Anonym poster: 89dbff30ef310ae2a97b5b4d0aa870ee

Skrevet

Høres ut som at legen din tenker på om du muligens kan ha pmr. Polymyalgia revmatica...har du hatt forhøyet crp eller senkning?

Skrevet

Hvorfor får du ikke fortsette på de?

Det fikk jeg ikke noe konkret svar på, men det er ikke rett behandling for fibromyalgi. Han snakket i metaforer og forklarte noe om at det var som å lete på høgloftet..

Tipper det også har noe med å gjøre at han mener det ikke finnes noe tegn til betennelse i kroppen min.

Jeg går som sagt fast på paracet og det hjelper noe. Blir liksom en slags smerteplattform som tar det verste. Tar 3-4 gram til dagen.

Skrevet

Høres ut som at legen din tenker på om du muligens kan ha pmr. Polymyalgia revmatica...har du hatt forhøyet crp eller senkning?

Ja, ofte..men ikke alltid.

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...