Gå til innhold

Uketellingsurr!

Anbefalte innlegg

Har fremdeles ikke helt lært meg dette her med tellingen.. Har termin 06 februar og lurer på om det da er 40+0 eller 40+2? Så altså usikker på om jeg nå er 34+5 eller 35+0?? Spiller ikke så mye rolle egentlig, men bare greit å høre hva andre mener!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144004193-uketellingsurr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min regner svangerskapet til å være 40+2, men jm regner 40+3. Så hos jm er jeg alltid en dag lenger i uketellinga. Uansett er det like lenge igjen til termin ;) De fleste apper bruker 40+0 om de ikke er norske. Jeg bruker babyverden sin app til nedtelling og den teller likt som legen min. Har termin 4.feb og sier jeg er 35+2 i dag. Uansett 35 dager igjen :)

Jeg begynte med å skifte uke om fredagen, men etter ordinær ul skiftet jeg til onsdagen. Sliter veldig med apper for må skrive inn feil dato for å få ting til å bli riktig, men kan fint begynne å regne ny uke fra mandag av resten av tiden for tror det er mer likt det lege/jordmor sier for har alltid hatt annet tall enn de (derfor jeg stadig blir forvirret når jeg har vært til kontroll)

Annonse

Tja, om riksen vet best vet jeg ikke. Alle vet nok like bra, uansett forholder man seg til termindatoen satt på ordinær ultralyd og uketellingen utifra den du går hos (for å bli minst mulig forvirra selv) :)

"Hele" verden bruker 40+0 uker, mens i Norge bruker man 40+2 eller 40+3. Det er i grunn litt artig at lille Norge skal være så spesielle på det, og at vi ikke kan bli enige en gang. Begge deler er omtrent like mye brukt, og begge deler er like "riktig" eller "feil". Det kommer av at man har forsket på i Norge gjennomsnittslengden på et svangerskap, og dette ble gjort av to grupper. En i Bergen og en i Trondheim.. Den ene gruppen kom til 282 dager og den andre gruppen 283 dager. Så begge har blitt stående som "fasit" i Norge ettersom hvem man trodde på. Eller litt tilfeldig hvilket hjul man har fått tilsendt (sånn tror jeg i hvert fall fastlegen min ser på det).

Endret av tyr82

40 uker + 2 dager er riktig, både fastlegen og de på riksen sier det,så regner med de vet best

Hvis andre enn deg får beskjed av sin fastlege eller jordmor om at de regner 40+3 så tar de feil da eller?? folk forholder seg vel til det de får beskjed om, dumt å være så bastant å si at det du følger er det som er riktig. Ungen kommer jo uansett når den vil selv :P

Jada, spiller egentlig ingen rolle siden gutten min kommer når han vil uansett, syns bare det er litt slitsomt å hele tiden få ulike tall enn det jeg er vant med og usikker på hva jeg skal si den gang jeg skal ringe føden (er vel eneste gangen jeg kanskje trenger å vie hvor langt jeg er på vei, eller trenger jeg det i det hele tatt??)

Legen min regner svangerskapet til å være 40+2, men jm regner 40+3. Så hos jm er jeg alltid en dag lenger i uketellinga. Uansett er det like lenge igjen til termin ;) De fleste apper bruker 40+0 om de ikke er norske. Jeg bruker babyverden sin app til nedtelling og den teller likt som legen min. Har termin 4.feb og sier jeg er 35+2 i dag. Uansett 35 dager igjen :)

Helt likedan her. :)

40 uker + 2 dager er riktig, både fastlegen og de på riksen sier det,så regner med de vet best

Hvis andre enn deg får beskjed av sin fastlege eller jordmor om at de regner 40+3 så tar de feil da eller?? folk forholder seg vel til det de får beskjed om, dumt å være så bastant å si at det du følger er det som er riktig. Ungen kommer jo uansett når den vil selv :P

Så klart ikke:) men jeg forholder meg til de rundt meg

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...