Gå til innhold

noen som har canon EOS 1100D speilreflekskamera her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk til jul men det fulgte ikke med minnekort. Så i morgen skal jeg kjøpe. Hvilket kort bruker dere og er dere fornøyd med dette? Og bør jeg kjøpe på en elektrobutikk som fører slike kamera? :)

Anonym poster: 13b30c3bc9b6567cf937d6d71f68440f

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg fikk og canon speilrefleks kamera til jul :) vet ikke om det er samme som ditt. Fikk med et 16 GB minnekort. Du kan kjøpe minnekort hvor som helst :) alt mitt ble kjøpt på lefdal.

Skrevet

Du burde kjøpe et minnekort som er spesielt for videofilming, hvis du skal bruke kameraet til det og. Husker dessverre ikke hva de heter. Tror det kan være problemer med skrivingen til kortet hvis det er "feil" type når du filmer. Husker ikke hva den heter som jeg ble anbefalt akkurat nå, men spør i fotobuikk.

Skrevet

Hvis du har lyst til å bli bedre fotograf etterhvert, og ha det som hobby, ville jeg og anbefale å stille kameraet ditt inn slik at det automatisk tar både raw file + jpg på samme tid. Da har du det beste av begge verdener. Et jpg bilde som er "ferdig" og en raw fil som du kan leke med senere når du er blitt proff.

Især hvis du tar uerstattelige bilder av ditt nyfødte barn f.eks i dårlig lys :-)

På fotokurs jeg har gått har de ikke anbefalt dette automatisk. Men har forstått at raw-filer kan manipuleres mye mer da det inneholder mye mer informasjon enn en jpg fil, og en da kan "redde" bilder som blir dårlig pga dårlig lys f.eks. Men hvis du innstiller slik jeg nå sier, vil minnekortet bli fort fylt opp, så du må en stor ekstern hardisk der du kan lagre bildene. Og det vil og medføre ekstra arbeid med å gå gjennom rawfiler du ikke gidder å beholde. Så er mer styr. Men da har en rawfiler når du blir proff. Dette er iallfall min plan.

Og før den tid; da jeg printet ut et bilde i fotobutikk valgte en veldig hjelpsom mann der raw-filen som utgangspunkt som han fikset på, og printet ut et nydelig bilde til meg. Tror ikke han ville fått det like bra til hvis jeg kun hadde hatt jpg fil å jobbe med.

Lykke til. Fotografering er kjempegøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...