Gå til innhold

Svineinfluensa - vaksinasjon eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vaksinerte meg da jeg gikk gravid i 2009.

Ingenting skade skjedd. Har en frisk og intelligent jente på 3 år.

Jeg hadde valgt å la være om jeg ble spurt igjen.

Mye man ikke vet og det er de kroniske syke som er innlagt.

Media heiser opp situasjonen rundt denne influensaen.

Det dør folk hvert år av influensa. Ikke bare svineflu.

Ta heller mer D vitamin (D3) :)

Gjest Lykkeliggift_

Det er det som skiller svineinfluensa fra vanlig sesonginfluensa, at noen av de sykeste nettopp er unge, friske mennesker? Men ja, det er helt klart voldsomt opphauset i media. Har ikke bestemt meg selv

om jeg vil vaksinere meg.

De sa jo i media at det anslås lavere dødstall enn fjorårets 32, ca 10 stk kanskje. Hvert år dør det 1500 mennesker av vanlig influensa. Hva er farligst?

Annonse

Jeg ble skremt av vettet i 2009, og gråt da de satt sprøyten i armen min.

Følte meg tvunget som høygravid.

Det var en fryktelig påkjenning!

Media er eksperter til å heise opp i dette igjen.

Ikke les avisene nå og ikke bli hysteriske.

Det døde én gravid i 2009 og hun var svært dårlig av annen sykdom før hun ble smittet.

Jeg kjenner flere leger på Gjøvik, Lillehammer og ringerike og de sa alle i 2009 at man bør vaksineres. Men idag har de trukket tilbake hva de da mente fordi nå vet de mer om denne Svine vaksinen,..

Er fortsatt redd for senvirkninger av denne...

Gjennomsnittsalderen for dem som døde av svineinfluensa sist, var 38 år. For vanlig influensa var den 86... Det sier seg selv at det dermed et en viss forskjell på farene for yngre mennesker...

Jeg tok sist, men er likevel usikkert denne gang. Skal snakke med legen om det.

Det har vært anbefalt hele høsten at gravide skal ta sesonginfluensavaksine pga økt risiko for komplikasjoner for både mor og barn (uansett influensatype). Internasjonalt er det lang erfaring med vaksinasjon av gravide. Jeg fulgte rådene, og er glad for det akkurat nå. Babyen er også beskyttet den første tiden.

Jeg tok ikke sist, pga at de anbefalte ikke å gjør det om du ønsket å bli gravid iløp av høsten ;) Følte presset på jobb, men jeg nektet plent! Har vært mange bivirkninger, og jeg følte de ikke viste nok om vaksinen, til at jeg følte meg trygg...

Nå er jeg på vei med nr 2, som kommer innen mnd, og er selvfølgelig ikke glad for at media har fått frem hvor mange som har fått svineinfluensan... føler bare man bør se etter tegn, og ta seg et legebesøk om nødvendig... Vil fortsatt ikke ta sprøyta etter så mange ting som kom frem av den sist...

Jeg var den første i min kommune i 2009 å få påvist svineinfluensa , var 23 uker på vei og var sykemeldt pga bekken og var nazi på håndsprit i forkant pga overskrifter som"gravide dør av svineinfluensa"...da jeg testet meg ble testen "glemt" ( nedprioritert) på sykehuset da jeg ikke hadde vært i utlandet og kun et fåtall var smittet i Norge ....de frøs ned prøvene pga stor kapasitet fikk jeg vite i etterkant, og fastlegen sa : hører du ikke fra sykehuset er du ikke smittet" . Vel jeg lå syk dom jeg aldri har vært før i halvannen uke....så ringer fastlegen super stresset: prøven var positiv! Trodde jeg skulle falle i bakken( det var bare 50 tilfeller i Norge stod det i avisen den dagen...) og ringte umiddelbart Ahus hvor jeg fikk komme på ul! Alt fint med baby! Og baby ville da være immun 6 Mnd etter fødsel fikk jeg beskjed om siden jeg da hadde hatt viruset....må si jeg faktisk var glad resultatet kom når jeg var på bedringens vei, om ikke ville jeg nok trodd jeg skulle dø jeg og (for fy f å dårlig jeg var) . Når det er sagt, INGEN andre i familien , venner osv annet en min samboer ble smittet, tross jeg var med flere av de dagen jeg ble syk! Men nå har jeg en baby på 6 uker, og er mer redd for influensaen nå, pga de små..måtte på legevakten 2 dager siden med 3 åringen pga noe annet, aldri sett så mange på venterommet, alle så dausyke ut, hostet og nøs...dagen etterpå ser jeg en hel haug er lagt inn på Ahus ...de MÅ jo ha kommet fra legevakten da fastleger er stengt i jula...så redd noen kan ha smittet oss:/ folk er ikke akkurat flinke til å hoste/nyse inn i armkroken akkurat!! Vel, oppsummert så ville jeg ikke tatt vaksine som gravid ! Og jeg er redd for å vaksinere barna pga de alvorlige bivirkningene som vaksinen kan gi....

Gjest Aprikos Syltetøy

Jeg har ikke vaksinert meg. Og kommer heller ikke til å gjøre det.

Er ikke interessert i å sprøyte noe i meg som ikke er prøvd nok ut. Og spesiellt IKKE når jeg bærer på poden i magen.

OM jeg skulle være en av de "heldige" utvalgte som får de hærlige bivirkningene vi jo ha hørt så altfor mye om, hadde jeg øderlagt hele livet mitt, og kanskje også til sønnen min fordi jeg ikke ville bli sjuk en sesong? Neitakk..

Annonse

Under forrige runde med vaksinering mot svineinfluensa abortere et antall gravide etter vaksinen. En av disse er av mine nærmeste venninner. Hun abortert etter uke 20, ca 2 uker etter å ha blitt vaksinert. Det viste seg at fosteret hadde vært dødt i ca 2 uker. Hennes sak er gjennomgått av helsetilsynet, og de kan ikke utelukke at vaksinen var årsaken.

Det er ikke sikkert det skyldtes vaksinen, men det holder for meg. Jeg vaksinerer meg ikke med baby i magen uten bedre dokumentasjon enn det som foreligger pr nå.

Vaksinering ellers er jeg absolutt for, men ikke å bruke gravide i "forskning"

Monanest:

Så utrolig utrolig trist for venninen din!!

Jeg vaksinerte meg sist i tvil. Jeg gråt og var helt fortvilet.

Jeg var 8 mnd da i 2009. Alt gikk heldigvis bra, men kommer aldri til å vaksineres med barn i magen igjen!

FHI kaster ut anbefaling om vaksine nå og i løpet av mai dundrer det innen søksmål nok engang. Det er faktisk mye penger innvolvert i disse vaksinasjonene så syntes media bør dempe sin måte å spre frykt på.

Det er mer sannsynlig vi krasjer på vei til butikken og får en skade enn at noen av oss dør på grunn av influensa'

Takk for svar.. har vel egentlig bestemt meg for ikke å vaksinere meg, men interessant å høre andre gravides mening rundt dette temaet.

Jeg anser meg som frisk og med godt immunforsvar, jobber i institusjon med barn og har barnehagebarn i hus selv, så blir hele tiden disponert for mulig smitte....

... og velger å følge magefølelsen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...