Gå til innhold

Din beste oppskrift på andebryst??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min luring av en mann har kjøpt andebryst til nyttårsaften, noe vi aldri har verken laget eller smakt.. Det er sikkert godt det, men hjeeeeelp... Hva skal vi ha som tilbehør? Saus? Hvordan steke det for å få det best mulig?

Jeg vet at jeg kan google det, men vil gjerne ha svar fra noen som har spist det og som liker det:)

Anonym poster: 62ff43f0bbc4ffbc99334620273d145d

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Først må de saltes og peppres

Legg de med skinnsiden ned i kald panne, platen skal stå på middels til varm panne.

La de ligge slik til fettet slipper, og skinnet er sprøtt. Tar ca 4-5 min.

Snu de og stek de i noen min på andre siden.

Skal du servere til mange kan du da putte de inn i stekeovnen på lav temp.

Kjernetemperaturen skal være på 65 grader når du tar de ut av ovnen eller pannen. ( skal bli ca 68, men den øker alltid litt når kjøttet hviler)

Hvordan type saus er det du liker da?

Jeg kan også anbefale mangosalsa til and, det er den perfekte kombinasjonen :)

Endret av Modesty Blaise.
Skrevet

Jeg liker det meste, vil gjerne ha noe som passer:)

Skrevet

Takk for svar, forresten.. Hva pleier du å servere til? Noe annet enn mangosalsa;)

Skrevet

Hei.

Det er nydelig! Bruk steketermometer. Google temp, så finner du ut hvilken temp brystene bør ha når du tar de ut av ovnen. Jeg husker ikke :)

Brun de først i panna, med fettsiden ned (rutes på samme måte som ribba) (salt og pepper), og legg de over i ildfastform. Inn i ovnen med de.

Rosenkål er godt til syns jeg, Så vidt møre rosenkål stekes i panna med godt smør og salt.

Viltsaus, eller appelsinsaus.

Ovnsbakte poteter,saltekokte små poteter eller potetmos med kålrot,selleri og persillerot i er nydelig til.

Hvis du feks velger saltkokte poteter kan du ha ovnsbakte rotgrønnsaker til.

Skrevet

My favourite!

Rut brystene m skarp kniv. Obs- ikke skjær igjennom og ned i kjøttet!

Gni inn m salt og pepper og stek på høy varme m skunnsiden ned først. ca.6-8 min på hver side.

Legges over i ildfastform og stekes i ovnen i ca 15 min på 200 .Bruk stekesjyen i panna etter steking og det som ligger i ildfast formen til å lage saus. 3 ss brunsukker smeltes inn, sammen med noen sjalottløk. Bruk 8 ss balsamicoeddikk sammen med 5-6 ss appelsinmarmelade og kok inn. -spe på med appelsinjuice/saften fra ferske appelsiner til du får en deilig saus.

La andebrystene hvile etter steking, så saften ikke siver ut!

Annonse

Skrevet

En superenkel oppskrift på appelsinsaus:

Hakk en løk i små biter, la den surre i smør til den er bløt.

Ha oppi 1 liter appelsinjuice og 1,5 dl balcamikoeddik.

La dette fosskoke til mengden er redusert til under halvparten, og får tykkere konsistens.

Sil av løken, ha sausen tilbake i kjelen, og la den koke litt til.

Pisk inn 100-150 G smør, pass på at det ikke koker nå for da sprekker sausen, og smak til med salt og pepper :)

Skrevet

Jeg liker å servere andebryst med søtpotetmos. Lager gjerne kirsebær- og portvinsaus til.

Anonym poster: 824e9c86ae49f21beb9bca9ed340ae90

Skrevet

Garantert med røstipoteter, smørdampede asparges og applsinsjy. Farlig godt!

Anonym poster: a686eb284eaf3c833e1ce0694576c2d7

Skrevet

Her er Bølgen og Moi sin oppskrift på perfekt steking av andebryst:

Rut opp flesket med en skarp kniv og gni inn med salt og pepper.

Stek i en knallvarm panne med fettsiden ned i 5 minutter. Ikke bruk smør eller olje. Fettet fra andebrystet siver ut og gir stekeolje i massevis.

Snu andebrystet med kjøttsiden ned og stek i 4 minutter.

Putt andebrystet i ovnen på 200 grader i 5 minutter.

La andebrystet hvile i minst 5 minutter

Vi har brukt denne oppskriften hundrevis av ganger (kjøper billig andebryst i Danmark) og det blir rett og slett perfekt stekt hver eneste gang.

Dersom dere har store andebryst (300 g eller mer), så må du øke steketiden med ett minutt på hver side.

Anonym poster: 7b040e6256ea41e9a5eca46ec98586bb

Skrevet

Takk for svar, alle sammen:) Jeg tror jeg går for appelsinsaus, saltkokte småpoteter, søtpotetmos og grønnsaker:) Gleder meg til å smake noe helt nytt:)

Skrevet

Mmm, vi skal ha andebryst i dag! Rødløkskompott er ett must. Vi har redusert balsamico som saus. Asparges. Har også pure av sellerirot og potet. Nam nam!

Viktig å steke andebrystet riktig, men det er ikke vanskelig! Vi steker først i panne for å få det sprøtt og så inn i ovnen og bruke steketermometer.

Skrevet

Jeg blir ufattelig sulten av å lese dette! Hvorfor er det søndag i dag? Hvor er det forresten best p kjøpe and? Regner med man må et annet sted enn rema?

Anonym poster: da7594a7d0e3c677f7e065f3f4992f51

Annonse

Skrevet

Hvordan lager du rødløkskompott? Det hørtes lekkert ut!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...