Gå til innhold

Er det normalt å sove så mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min sover for tiden ca 16-17 timer i døgnet. Hun er 15 måneder. I godt humør og mye energi når hun er våken,men er det ikke litt vel mye å sove sånn når hun er i den alderen? Jeg googlet og fant på nettdoktor at de skal sove 10-12 timer.

Burde jeg høre på hs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

7-8 t våkentid per døgn for en halvannetåring virker jo veldig lite, men hun er sikkert bare en person som har behov for veldig mye søvn? Så lenge hun er kvikk, blid og opplagt når hun først er våken og utvikler seg som hun skal så er sikkert alt i den skjønneste orden. Men du kan jo ta en tur til legen for å sjekke, b la jernlagrene kan være lurt å titte på. Mange småbarn får i seg for lite jern som kan føre til økt tretthet.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Det hender jo de har større søvnbehov i perioder. Hvordan er hun på dagtid da? Dersom hun er blek og sliten kan stort søvnbehov være et tegn på jernmangel. Jernmangel er ganske vanlig hos de små, så du kan jo sjekke neste gang du er på helsestasjonen.

Skrevet

Ja,det var faktisk jernmangel jeg tenkte på. Jeg skal få sjekket det asap:) hun er litt blek til tider;) men har MASSE energi når hun er våken,hehe... Takk for svar:)

Skrevet

Gutten vår kunne sove så mye på den alderen. Minst 15 timer i døgnet. Han var også i full fart når han var våken, så vi tenkte ikke på det som noe unormalt - alle er forskjellige på søvnbehov.

Han har utviklet seg normalt og vel så det, veldig tidlig ute sosialt og språklig, og kan nå i en alder av 3 1/2 år å lese og skrive enkle ting. Kanskje de lagrer informasjon bedre når de sover godt?

Han sover fortsatt innimellom på dagtid, og kan sove til kl 9 på morgenen. Lillesøster derimot er på andre enden av normalen ;-)

Høres lurt ut å sjekke jern, og høre med en lege, man vet jo aldri. Men jeg vil tro at dere bare har et barn som har stort søvnbehov, og det er det bare å nyte :-)

Skrevet

Ah,det var deilig å høre! Håper det er tilfelle at hun bare trenger mye søvn;) hun er tidlig ute med snakking,og også veldig sosial og slike ting. Skal sjekke just in case,men da håper jeg det er som med din sønn:)

Skrevet

Min datter har også plutselig begynt å sove mye mer. Før skulle hun opp 06, og sov lite på dagtid. Mye sutring. Men nå sover hun til 09.30-10 og en dupp på dagen. Legger seg 19. Hun ligger nok noe i senga våken regner jeg med, men hun er blitt et helt nytt barn! Det er så herlig, og jeg merker jeg gruer meg til å gå tilbake til hverdagen igjen..

Skrevet

Samme her snuppa er 12 mnd og sover 12 - 15 timer om natten og ca 2 timer på dagen. Ho er ei aktiv jente, sitter aldri i ro, blid og fornøyd når ho er våken

Skrevet

Det høres ut som snuppa her,godt å høre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...