Gå til innhold

Tror dere tynne mennesker blir behandlet bedre enn tykke mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå var ikke spørsmålet om normalvektige ble behandlet bedre enn overvektige, men om TYNNE ble behandlet bedre enn overvektige. Jeg tror dessverre normalvektige ofte behandles bedre enn både tynne og overvektige, men er altså uenig med dere i at tynne behandles bedre enn overvektige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært overvektig og er nå tynn. Og ja, jeg blir behandlet ulikt nå som jeg er tynn. Feks. så får jeg bedre service i butikker, folk smiler mer til meg, jeg møter vennlighet der jeg før møtte oppgitte blikk og jeg får jevnt over bedre service. Det er akkurat som om folk tar meg mer seriøst nå som jeg er tynn.

Skremmende.

Anonym poster: c80594ec4aaa957ce0b43fb476aa2669

Skrevet

Jeg har vært stor og velstelt. Opplevde at jeg på jobbmarkedet ikke hadde samme mulighetene som tynne selv om mine jobberfaringer ofte var bedre enn den som ble ansatt.

Tykke mennesker blir ofte sett på som late og tiltaksløsr. I mitt tilfelle har det blitt til at jeg etter -50 kg orker mindre. Er totalt energiløs og tar meg fullstendig ut på jobben.

Fra tiden som svært overvektig vet jeg mye om hvor onde og slemme andre mennesker kan være. Har bla. opplevd at to gamle damer sto rett forran barnevogna, målte meg med blikket og var enige i at barnevernet burde ta ungen fra meg. Jeg turte heller til slutt ikke å kjøpe helgegodis til ungene ( sendte eldste i butikken for å ordne det). Grunnen var litt for mange som sjekker meg og handlevogna mi for godt, fikk til og med kommentarer fra enkelte dersom jeg hadde snop der på en lørdag. At det var masse frukt, gr.saker og annen sunn mat så dem ikke.

På grunn av mine egne erfaringer som overvektig passer jeg alltid på å smile til overvektige jeg treffer. Det ligger hos mange veldig triste historier bak overvekten. Ikke bare latskap og mangel på tiltak.

Anonym poster: b95b4c864830c016ecc94f467142ebd2

Skrevet

Det handler jo ikke om tro. Dette har man forskning på.

Tynne mennesker behandles bedre enn tykke, pene mennesker bedre enn mindre pene. Det er lettere for pene, tynne mennesker å få jobb, kjæreste, god økonomi og stort nettverk enn det er det for andre.

Anonym poster: 0c922dacbb83082fcc41e9299d762c46

Skrevet

Forskningen går på SLANKE vs overvektige, ikke tynne vs overvektige.

Skrevet

Jeg tror slanke har mange fordeler. Men de blir også mer kritisert og mobbet enn de med bulker. Har selv nærmest blitt trakassert på jobb pga stort vekttap. Jeg ble gransket og kommentert daglig,ingen sto tilbake for å kommentere at jeg var "mager" På Facebook er det samme tendens: bilder av folk med former hylles og sammenlignes med tynne folk som da ikke er like bra.

Skrevet

Jeg har også på et tidspunkt vært FOR mager.. Slik at folk kommenterte at jeg var for tynn, burde spise mere osv.. Og ja, det var OGSÅ slitsomt, og jeg sammenlignet det med å bli kommentert ifht å være for tjukk.. Men, så har jeg da også opplevd å være 30 kg for stor, og det var mye verre...

Jeg tror at det har en del med kroppsidealet man har i samfunnet i dag. Og det har noe å gjøre med hva folk antar om folk som er tjukke; f,eks hva de antok om meg; at jeg var lat, spiste for mye, drakk for mye brus.. Det var få som antok så mye om meg når jeg var for mager. Jeg ble ikke sett nedlatende på.... Og jeg kan med hånden på hjertet si at det var MER vondt og gikk MER på selvtilliten at folk blandet seg opp i at jeg var for tjukk, enn at jeg var for tynn.

Anonym poster: eb9f6a13750ec8b01d4763643fc5d6c8

Skrevet
Jeg har også på et tidspunkt vært FOR mager.. Slik at folk kommenterte at jeg var for tynn, burde spise mere osv.. Og ja, det var OGSÅ slitsomt, og jeg sammenlignet det med å bli kommentert ifht å være for tjukk.. Men, så har jeg da også opplevd å være 30 kg for stor, og det var mye verre... Jeg tror at det har en del med kroppsidealet man har i samfunnet i dag. Og det har noe å gjøre med hva folk antar om folk som er tjukke; f,eks hva de antok om meg; at jeg var lat, spiste for mye, drakk for mye brus.. Det var få som antok så mye om meg når jeg var for mager. Jeg ble ikke sett nedlatende på.... Og jeg kan med hånden på hjertet si at det var MER vondt og gikk MER på selvtilliten at folk blandet seg opp i at jeg var for tjukk, enn at jeg var for tynn. Anonym poster: eb9f6a13750ec8b01d4763643fc5d6c8

Det tror jeg nok absolutt, kanskje særlig for jenter. For gutter tror jeg ofte det kan være omvendt.

Fatter ikke hvorfor folk ikke kan holde meningene sine om andres kropp for seg selv, uansett :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...