Gå til innhold

Tror dere tynne mennesker blir behandlet bedre enn tykke mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen formeninger der? Kanskje ikke bare tykkelse, men og utseende?

Visst tror dere det er bevisst eller ikke?

Anonym poster: 97a9f46dc68bfff8a079fe52dff0a71a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror pene, tynne mennesker ofte blir behandlet bedre, det er min erfaring. Vil ikke tro at folk gjør det spesielt bevisst.

Anonym poster: 74ef32fb1e13e59bbeb1dc63e43bcdf3

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror ikke det er så stor forskjell på normalvektige og slanke i sammenligning med de smålubne. Men i sammenligning med de svært overvektige, tror jeg man vil se mange stygge historier med mobbing og diskriminering.

Skrevet

Forskning har dessverre vist at vi forskjellsbehandler. Tynne, pene mennesker blir oftere ansatt i ledige stillinger og opplever oftere å bli møtt på en mer vennlig måte enn tykke.

Anonym poster: 1e9b9a829cf72cc2cc46d25e71d99ac2

Skrevet

Jeg har vært både tykk og tynn og blir ikke behandlet annerledes. Behandler du tykke og tynne annerledes?

Skrevet

Jeg tror de som er veldig overvektige blir stigmatisert, desverre..

Og jeg tror de aller fleste ubevisst behandler pene mennesker bedre enn andre, så lenge det er snakk om folk man ikke kjenner. Når man blir kjent med folk tror jeg at utseendet ikke har så mye å si lenger.

Skrevet

JA!!!

Jeg har vært overvektig hele mitt liv og enkelte idioter har behandlet meg som om jeg skulle vært dum!!

Har i litt over et år vært normalvektig om merker en enorm forskjell på hvordan jeg blir behandlet.

Virker som jeg blir tatt mer på alvor, mine meninger er like mye verdt som alle andres og folk som tidligere ikke har sagt hei engang kan nå plutselig til og med snakke med meg!!

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Synes jeg ser mye mer mobbing av tynne enn av overvektige. Overvektige har man ikke lov å si et ord om, mens tynne mennesker er det visst helt akseptert å kalle skjeletter, ekle, stygge, ukvinnelige, konsentrasjonsleirfanger etc. Fy, så stygge folk er...

Skrevet

Overvekt og latskap settes ofte i samme bås.

Anonym poster: a6075caf5dcde4f0aea452b3d4664ea5

Skrevet (endret)

Jeg har ikke merket noe forskjell.

Jeg tror det har mer med holdning og selvtillit i utgangspunktet.

Jeg har gått ned en god del, og jeg merker ingen forskjell på hvordan jeg blir behandlet.

Men nå har jeg alltid vært heldig og utstyrt med en alt for stor selvtillit, så jeg har nok rett og slett har overstyrt de som kunne kommet på å behandle meg på en nedlatende måte.... ;)

Endret av Modesty Blaise.
Skrevet

Jeg er vanligvis ca 53-55, i høst gikk jeg ned til 50 pga sykdom, og fy søren så mange stygge kommentarer jeg har fått om det...

Skrevet

Ja, jeg tror overvektige blir behandlet annerledes enn tynne. Ved et jobbintervju der en overvektig og en tynn står likt, så tror jeg arbeidsgiver velger den tynne.

Skrevet

Ja, jeg tror slanke velstelte mennesker blir behandlet bedre enn tykke, og kanskje småsjusketete, mennesker.

Skrevet

Ja, jeg tror slanke velstelte mennesker blir behandlet bedre enn tykke, og kanskje småsjusketete, mennesker.

..men blir slanke, småsjuskete mennesker behandlet bedre enn tykke, småsjuskete mennesker, da? Og blir slanke, pene og velpleide behandlet annerledes enn overvektige, pene og velpleide?

eller setter du likhetstegn mellom tykk og småsjuskete?

Skrevet

..men blir slanke, småsjuskete mennesker behandlet bedre enn tykke, småsjuskete mennesker, da? Og blir slanke, pene og velpleide behandlet annerledes enn overvektige, pene og velpleide?

Ja, ja og nei!

Jeg tror ofte graden av velstelthet har mer å si enn størrelsen på kroppen.

Skrevet

Ja jeg tror det. Tykkere mennesker blir oftere mobbet.

Anonym poster: e2d598006f004fc4dbc56481dc3daf85

Skrevet

Ja, ja og nei!

Jeg tror ofte graden av velstelthet har mer å si enn størrelsen på kroppen.

ja, jeg tror også at det å være velstelt har mer å si enn kropppsstørrelse.
Skrevet

Merker godt at jeg blir annerledes behandlet som overvektig enn for få år siden da jeg var tynn. Er nå 20 kg for mye, har samme jobb og mange av de samme kollegene. Merker i mye større grad at folk går ut i fra at jeg er dummere, at jeg klarer mindre enn normalvektige og at jeg bare spiser hele tiden. Har aldri sett mer sjokkerte blikk enn når jeg sier nei takk til kake nå.

Anonym poster: bdfe5a399b11f15b1425f5a6d619bbf9

Skrevet

Ja, eg trur faktisk slanke og normalvektige blir behandla betre i enkelte høve.

Men mykje meir gjeldande er nok det at nokon med god sjølvtillit får anna behandling. Eg kjenner fleire overvektige (og ein og anna som ikkje er det) som nærmast ber om unnskuldning for at dei er til. Mindre empatiske menneske har ein tendens til å tråkke på dei for å føle seg betre sjølv..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Før veide jeg 125 kg på det største, tiden frem til det og da, ble jeg mobbet kraftig, jeg var ikke lat, men slet psykisk, derfor stor vekt oppgang.

Nå er jeg nede i 80 kg (sikkert litt i + i jula) men merker tydelig at folks inntrykk av meg nå er anderledes når jeg hilser på de for første gang.. På det største hørte jeg desnakket om vekta mi så fort deellerjeg snudde seg/meg, som om fettet mitt gjorde meg døv i samme setting..

Skrevet

Jeg opplevde forskjell da jeg var ei dundre på over 100kg hvertfall. Folk sitter og følger med hva du spiser og forteller deg hvor lite godt du har av en sjokolade bit.

Men jeg tror at dersom du har god selvtillit og ser bra ut så er det ikke sikkert forskjellen blir like stor.

Hos meg var det medisinske årsaker til at jeg gikk opp 40(!!)kg og selvtilliten min var langt i fra bra.

Skrevet

Jeg merker at jeg blir behandlet bedre nå enn da jeg var yngre. Da var jeg tynn, nå er jeg litt over på andre sida. Men jeg er mer opptatt av klær og sminke enn jeg var tidligere. Jeg har en fremtoning med god selvtillit, der var jeg nok litt mer forknytt når jeg var yngre. Så min teori er ikke at det nødvendigvis vekta, om den ikke er ekstrem den ene eller andre veien, men hele fremtoningen fra klær til oppførsel.

Skrevet

Etter min erfaring så blir man behandlet annerledes.

Jeg er høy og slank.

Etter fødsel var jeg ca 30 kg overvektig. Dette pga sykdom som gjorde at jeg gikk opp i vekt, i tillegg til at jeg i ettertid slet med ting som gjorde at jeg ikke klarte å trene og bevege meg.

Vil si at jeg opplevde at folk tok seg mye friheter ifht vekten min og å kommentere den F.eks behandlere. Jeg hadde ikke problemer med å høre at jeg burde gå ned i vekt, men måten enkelte sa det på og behandlet meg var direkte ufint.. Og mange tok utganspunkt i at jeg hadde et seriøst vektproblem, var lat, drakk masse brus, og ikke gadd å trene. Det var rimelig paradoksalt når jeg selv satt der og visste at før graviditeten og alle komplikasjonene så gikk jeg ukentlige lange turer i fjellet og trente masse og var rimelig "fit": Og jeg visste selv at overvekten min skyldtes sykdom, og at jeg var hundre prosent sikker på at når jeg ble bedre, fikk riktig medisinsk behandling og fikk mulighet til å bevege meg igjen så kom jeg til å gå ned i vekt.

Og nå har jeg gått ned 30 kg på et år. Men at folk tok seg den frihet å anta at jeg var "slik og slik" pga størrelsen min syntes jeg var skremmende.

Anonym poster: eb9f6a13750ec8b01d4763643fc5d6c8

Skrevet

Man blir nok behandlet annerledes pga størrelsen alene også, men de overvektige som oppfører seg annerledes fordi de er overvektige, tror jeg blir behandlet MER annerledes enn de som ikke gjør det.

Jeg var veldig overvektig, jeg gikk i klær som telt for liksom å skjule kroppen min, jeg har fått høre at jeg ofte så sint og sur ut, og prøvde nok å holde folk på avstand for å beskytte meg selv.

Jeg har gått ned mye i vekt og blir behandlet helt annerledes, men jeg merker jo også at jeg har en helt annen utstråling, jeg er mer åpen og utadvent, ser på folk når jeg treffer dem i stedet for å snu meg vekk, og jeg går i klær som passer. Jeg har også sett veldig overvektige som gjør alle disse tingene, som ofte ikke blir behandlet noe annerledes enn de som er slanke.

Så jeg tror det er sammensatt, men at overvekt nok også absolutt har noe å si for hvordan man blir behandlet.

Anonym poster: af1696a9fe51ddfbe6748f1ea116fb63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...