Gå til innhold

3/4 av en liter melk, hvor mye er det da? Skal lage "pose" karmaellpudding

Anbefalte innlegg

Skrevet

:-)

Anonym poster: 8ab27559b59d3e191d1b55d6e98bef48

Skrevet

7,5 dl :)

Anonym poster: 0ddc6fd4442b779cbbfe304a61195a04

Skrevet

Er det virkelig mulig at et voksent menneske ikke vet hva 3/4 liter er?

Eller er det bare for å skrive et innlegg her at du gjør deg dum?

Anonym poster: d3cb513cc1a266de4454ea1ff761dd02

Skrevet

1 liter /4 er 2,5. 2.5 * 3 er? Imponert over mattekunskapene til voksne mennesker:p

Anonym poster: 123c8c1abf7ce8e5699e9913c5224496

Skrevet

Du hadde nok hatt godt av å gått opp igjen 5. og 6. trinn.

Anonym poster: 0762c707fea5ee69ab609d90b71dd9c2

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Er det sant at du ikke vet hvor mye 3/4 liter melk er i desiliter?

Skrevet

Jeg stusser også over at noen ikke vet det.... men vet dere, med de mattelærerne jeg hadde på skolen så er det et under at jeg kan noe som helst ut over pluss og minus!!!

Ingen, absolutt ingen av de 25-28 elevene som var sammen fra 1.-9.klasse jobber med noe som har med tall å gjøre i dag, det sier litt. Hadde jeg hatt de riktige lærerne så hadde jeg studert realfag med matte, fysikk og kjemi, for i den retningen lå jeg milevis foran andre. Men pga lærerne så gikk jeg lei før ungdomsskolen og fikk alt med matte helt opp i halsen i steden for.

I tillegg er det faktisk en del personer som har tall-dysleksi på samme måte som andre har det ift det å lese. Har disse i tillegg hatt en elendig mattelærer så har de i bunn og grunn ikke hatt en sjanse hvis de ikke har hatt veldig oppegående foreldre som gjerne har skaffet ekstraundervisning i tillegg.

Som så ofte før her på forumet.... tenk litt før dere slenger med leppa!!!

Gjest Flora med nr 3 <3
Skrevet

Føler jeg bare må kommentere noe her, fordi dette er noe jeg kunne ha spurt om selv!

Nå et set sånn at jeg faktisk ikke klarer å forstå meg på tall. Jeg blander tall veldig fort og klarer ikke en gang å regne ut enkelte ting på kalkulator. Sliter også med å betale regninger, spesielt med kid-nr.

Tallene flyter over i hverandre og de ser like ut.

Og i tillegg så har jeg en greie med at hvert tall har hver sin farge inne i hodet mitt, så når tallene blir satt sammen så flyter de over til brunt. Veldig vanskelig å forklare. Dette er selvsagt noe jeg sliter med i hverdagen, flere ganger om dagen det jeg forbanner denne svakheten.

Har alltid vært sånn:/

Er ikke det samme med bokstaver heldigvis.

Så nå fikk jeg sagt det :P

Gjest Flora med nr 3 <3
Skrevet

Og det er autokorrekt som roter til teksten jeg nettopp skrev, hehe :)

Skrevet

Jeg er også helt håpløs når det gjelder tall!! Kan det enkleste, og har jeg kalkulator er jeg flink.

I hoderegning er jeg omtrent tilbakestående tror jeg. Kan fremdeles ikke gangetabellen selv og jeg virkelig gjorde mitt beste på skolen!!

I resten av de teoretiske fagene var jeg flink. Fikk stort sett bare 4 og 5... Hehe ser sikkert ikke slik ut med alle mine stavefeil her inne, men skriver i rasende fart på ipad som regel :-D

Skrevet

Jeg stusser også over at noen ikke vet det.... men vet dere, med de mattelærerne jeg hadde på skolen så er det et under at jeg kan noe som helst ut over pluss og minus!!!

Ingen, absolutt ingen av de 25-28 elevene som var sammen fra 1.-9.klasse jobber med noe som har med tall å gjøre i dag, det sier litt. Hadde jeg hatt de riktige lærerne så hadde jeg studert realfag med matte, fysikk og kjemi, for i den retningen lå jeg milevis foran andre. Men pga lærerne så gikk jeg lei før ungdomsskolen og fikk alt med matte helt opp i halsen i steden for.

I tillegg er det faktisk en del personer som har tall-dysleksi på samme måte som andre har det ift det å lese. Har disse i tillegg hatt en elendig mattelærer så har de i bunn og grunn ikke hatt en sjanse hvis de ikke har hatt veldig oppegående foreldre som gjerne har skaffet ekstraundervisning i tillegg.

Vet du, det nekter jeg å tro. Jeg hadde også elendige mattelærere som ikke akkurat ga verken motivasjon eller kunnskap, og omtrent halvparten av klassen strøk på eksamen. Men flere jobber med tall og økonomi i dag og har overvunnet mye av matteangsten sin (det er mer vanlig med matteangst enn dyskalkuli). Det er aldri for sent å lære noe du ikke kan, men du må ta tak i det selv!

Anonym poster: 06c7f04fb8724a7ddabf88d42a769d58

Skrevet

Føler jeg bare må kommentere noe her, fordi dette er noe jeg kunne ha spurt om selv!

Nå et set sånn at jeg faktisk ikke klarer å forstå meg på tall. Jeg blander tall veldig fort og klarer ikke en gang å regne ut enkelte ting på kalkulator. Sliter også med å betale regninger, spesielt med kid-nr.

Og i tillegg så har jeg en greie med at hvert tall har hver sin farge inne i hodet mitt, så når tallene blir satt sammen så flyter de over til brunt. Veldig vanskelig å forklare. Dette er selvsagt noe jeg sliter med i hverdagen, flere ganger om dagen det jeg forbanner denne svakheten.

Så nå fikk jeg sagt det tongue.png

Høres ut som du kan ha dyskalkuli. Jeg har det selv. Fikk det påvist siste året på videregående.... etter å ha gått hele livet å trodd jeg bare var stokk dum. Hurra... -.-

Det er det samme som dysleksi men med tall. Jeg forstår ikek den mattematiske logikken.

Og en del av svarene her sier litt om hvem som er dum. Uvithenhet lenge leve?

Hvordan faen skal folk lære noe som helst hvis de ikke spør? Og hvordan skal de kunne ha mot til å spørre når det er slike svar som blir gitt?

Hadde forventet det hvis hun hadde reist seg i en klasse på ungdomstrinnet og spurt... men her inne? Virkelig? Tsk.

Skrevet

Så nå fikk jeg sagt det :P

Du har nok ganske klart dyskalkuli ja.

Skrevet

Det er 3/4 liter.

Anonym poster: 70876e6e042d355de69566ee59c431ff

Skrevet

Vet du, det nekter jeg å tro. Jeg hadde også elendige mattelærere som ikke akkurat ga verken motivasjon eller kunnskap, og omtrent halvparten av klassen strøk på eksamen. Men flere jobber med tall og økonomi i dag og har overvunnet mye av matteangsten sin (det er mer vanlig med matteangst enn dyskalkuli). Det er aldri for sent å lære noe du ikke kan, men du må ta tak i det selv!

Ganske arrogant å si at du nekter å tro det jeg skriver....

Men om du tror det eller ei gjør det ikke noe minder sant. Og for ordens skyld, jeg er ikke hi.

Jeg kan så jeg greier meg og litt til ift mattekunnskapene, men det er ikke pga lærerne! Min klasse hadde vikarer gjennom hele barneskolen. Noen nærmere et år, mange mye, mye kortere, det var lite eller ingen kontinuitet siden klasseforstanderen også var mye sykemeldt gjennom alle seks årene. På ungdomsskolen fikk min klasse en håpløs lærer som ble sint om vi stilte spørsmål. Vi måtte regne på kalkulator, men vi trengte ikke forstå hvordan kalkulatoren kom frem til svarene, og fikk kjeft for å forstyrre "undervisningen" når vi spurte hvordan vi kom frem til svarene. Jeg som faktisk regnet ekstremt raskt i hodet fikk ikke lov å skrive et eneste svar på papiret før jeg hadde tastet det inn på kalkulatoren. Når jeg nektet stod læreren og passet på at jeg ikke skrev ned noe før jeg hadde tastet det på kalkulatoren! Jeg skrev ikke at jeg ikke kunne noe, jeg skrev at det var et under at vi lærte noe som helst! Og faktum er at det er ingen av oss i gamleklassen som jobber med tall. Ganske så mange av oss har høyere utdanning på høyskole og universitet, faktisk flertallet, tror jeg. Men ingen har valgt realfaglige retninger eller tall.

Poenget mitt i forrige innlegg var bare at de som slenger med leppa til de her inne som ikke kan noe "elementært" kanskje skal bruke noe av den grå hjernemassen de tror de har så godt utviklet selv til å forstå at det kan finnes gode grunner til at folk ikke kan det de kan.....! Flere over her har jo fortalt at de har dyskalkuli, og det bekrefter bare det jeg ville ha frem.

Jeg har selv også jobbet med ungdommer som har hatt store problemer i spesielt matte og realfag. Ikke fordi de hadde matteangst eller var mindre begavede. Men fordi de var vokst opp under forhold vi helst ikke vil høre om. Dette hadde gjort at de hadde ekstremt liten selvtillit, de hadde minimal kroppskontakt, slet med å forklare hvor på kroppen de ulike kroppsdelene var, kunne ikke forskjell på høyre/venstre, kunne ikke klokka, hadde i det hele tatt veldig dårlig koordinasjon. De jeg jobbet med var heldige som tross alt ble fanget opp - selv om de selvfølgelig burde vært fanget opp lenge før 9.-10. klasse. Det er mer enn nok studier som viser sammenheng mellom betydelig nedsatt kroppskoordinasjon og kroppskontakt problemer med matematikk og realfag i skolen.

Skrevet

Så nå fikk jeg sagt det tongue.png

Heeei, jeg har også farger på tallene mine! Det er en litt sjelden egenskap, kalles synestese. Skyldes at sansene våre på en måte automatisk tillegger egenskaper som ikke er der (farger, lukt, følelser) til enkelte ting vi opplever (tall, bokstaver, musikk). Nevrologisk, ikke noe vi kan gjøre noe med.

For min del synes jeg dette bare er nyttig. Jeg synes det er lettere å huske koder, telefonnumre o.l. fordi jeg ofte husker tallet som et "fargemønster". Jeg "ser" på en måte med en gang at jeg har tastet feil, fordi telefonnummeret ble mørkegrønt i stedet for gul-oransje.

Men jeg har det også slik at enkelte tall og telefonnumre "matcher" ikke fargemessig, og da blir det bare rot og det flyter ut til en brun-grå masse som er vanskelig å lese/huske. Sikkert slik alle andre ser tall -synd for dem! MOHA HA HA! ;-)

Anonym poster: 92566f823b76cdcbf3cdd29ccdc215f8

Skrevet

Så slemme dere er!

Jeg måtte regne på det samme her om dagen. Da jeg fant svaret var det jo innlysende, men noen sekunder der var jeg helt blank på hvor mye 3/4-dels liter var.

Skrevet

Det er temmelig vanlig å slite med tall. Selv kan jeg ikke bytte telefonnummer, fordi jeg har klart å lære meg det utenat. Vil tro de fleste klarer skrive alle tall fra kodebrikken på en gang, men jeg må altså se på den 3-5 ganger når jeg skal logge inn i nettbanken. Jeg hadde gangetabellen hengt opp meget synlig i ti år, og pugget daglig. Jeg prøver fremdeles, fra tid til annen, men innser at ingenting fester seg. Det er ikke innsats det står i, ei heller manglende inteligens. Jeg klarte med nød og neppe, og en god dose flaks, å ikke stryke i mattematikk på videregående. En karakter to har neppe gledet andre, men jeg feiret. I alle andre fag lå jeg på toppkarakterer, men den toeren betydde mer for meg enn noen av dem. :)

Skrevet

Oida.

Jeg var usikker, derfor måtte jeg spørre. Jeg er ikke god på tall og regning.

Takk for de ordentlige svarene,

(de andre svarene takker jeg ikke for.)

HI

Anonym poster: 62f4834dda5abbf390539e289b454db2

Skrevet

Jeg hadde noen håpløse første år i barneskolen med tanke på de fleste fag. Har skjønt i ettertid når jeg byttet skole at læreren vi hadde måtte ha vært lite interresert. Byttet dessverre for sent og da hadde de allerede lært gangetabellen og mitt grunnlag i norsk grammatikk var vel like bra som i matte. Har alltid hengt med sånn någenlunde, men får i dag panikk når det blir spurt om såkalte lette mattespørsmål eller norsk grammatikk. Går ned en rullgardin for jeg blir så stressa. Man føler seg rett og slett dum :( så dere over her, man kan gjøre så narr man bare vil, men det er mange grunner til at mange sliter med matte, diagnose eller ikke.

Anonym poster: f52d33ffe775796f5742eebb03b3c182

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...