Bustetroll Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Er vel bare jeg som syntes at jenta mi er en liten "superbaby", men må jo spørre. Er det normalt at babyer på 5 uker kan "stå" ganske lenge? Når hun sutrer osv, blir hun alltid rolig hvis vi holder henne med begge hender under armene hennes, og hun "henger" slik, med eller uten at føttene er nær bakken. Men når føttene ER nær bakken, så står hun ganske lenge om gangen.. holder henne jo fast, men kun for å støtte så hun ikke faller sidveis, ellers står hun stødig og tar en stund før beina "knekker", og da er det kun par sekunder til hun "reiser" seg opp på egenhånd igjen . Hun liker også best å sitte. Setter henne i hjørnet av sofaen, eller i senga inntil veggen med en pute bak., helt rolig og veldig fornøyd. Er det normalt at så små babyer gjør slik? Hun er 7 uker i dag, men ståinga har hun holdt på med siden hun var 5 uker
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Jenta her elsket også det fra tidlig av, hun satt selv når hun var 4,5 mnd, og reiste seg når hun var 8,5 mnd, nå er hun snart 10 mnd (9 jan.) og går rundt bord ol
Bustetroll Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2012 Jenta her elsket også det fra tidlig av, hun satt selv når hun var 4,5 mnd, og reiste seg når hun var 8,5 mnd, nå er hun snart 10 mnd (9 jan.) og går rundt bord ol Da er det snart trasking på egenhånd da! Broren min løp rundt da han var 8 mnd han.. håper jenta mi venter litt lengre enn det, he he
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 Søstera mi gikk på egenhånd når hun var 9 mnd hun også, så alle sier at jenta vår er nok en slik luring hun også.. Så vi får se.. I romjula har hun ståttlitt uten å holde seg i noe, så vi er spente gitt hehe
Madolyn Skrevet 28. desember 2012 #5 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Vanskelig å si, men høres ut som om du har ei sterk og flott snuppe, grattis <3 Her rullet ikke gutten noen vei før han var 6 1/2 mnd men han gikk når han var 10 mnd gammel så ting kan endre seg fort. Vil uansett anbefale deg å være forsiktig med å la en så liten baby sitte og stå med støtte. For barnet er det beste at det får ligge mest mulig, helt fra det er liten baby. Ved å ligge flatt kan babyen trene seg både på mage og rygg, og dermed styrke muskulaturen best mulig og følge den naturlige motoriske utviklingen. Den treninga får de også om du bærer henne med hennes mage mot din underarm, da får hun i tillegg nærhet Babyene er som regel fra rundt 7 mnd og oppover når de kan sette seg opp i sittende stilling på gulvet selv. Da er dette resultatet av en motorisk utvikling hvor de først klarer å rulle, legge seg på siden, klarer å skyve fra og ta seg for i tilfelle de velter. Først når alt dette er på plass, er barnet klart for å sitte Jeg løp rundt i gåstol fra jeg var 5 mnd (fordi moren min sier at jeg elsket det) og ryggen min er ikke god som voksen dessverre. Jeg hoppet over krabbestadiet og begynte å gå når jeg var 9 mnd, sikkert fordi jeg ikke fikk utviklet meg den naturlige måten med å åle, krabbe osv. Endret 28. desember 2012 av Madolyn&Muffin
Bustetroll Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2012 Vanskelig å si, men høres ut som om du har ei sterk og flott snuppe, grattis <3 Her rullet ikke gutten noen vei før han var 6 1/2 mnd men han gikk når han var 10 mnd gammel så ting kan endre seg fort. Vil uansett anbefale deg å være forsiktig med å la en så liten baby sitte og stå med støtte. For barnet er det beste at det får ligge mest mulig, helt fra det er liten baby. Ved å ligge flatt kan babyen trene seg både på mage og rygg, og dermed styrke muskulaturen best mulig og følge den naturlige motoriske utviklingen. Den treninga får de også om du bærer henne med hennes mage mot din underarm, da får hun i tillegg nærhet Babyene er som regel fra rundt 7 mnd og oppover når de kan sette seg opp i sittende stilling på gulvet selv. Da er dette resultatet av en motorisk utvikling hvor de først klarer å rulle, legge seg på siden, klarer å skyve fra og ta seg for i tilfelle de velter. Først når alt dette er på plass, er barnet klart for å sitte Jeg løp rundt i gåstol fra jeg var 5 mnd (fordi moren min sier at jeg elsket det) og ryggen min er ikke god som voksen dessverre. Jeg hoppet over krabbestadiet og begynte å gå når jeg var 9 mnd, sikkert fordi jeg ikke fikk utviklet meg den naturlige måten med å åle, krabbe osv. Har ikke tenkt så mye på det, men hun sitter aldri mer enn et par minutter om gangen Nå "sitter" hun ved siden av meg, litt lengre, men hun halvligger oppå en dyne, så er jo ikke sitting.. antar at det er ok?
katha90 Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Babyer skal ikke sitte på noen som helst måte før de har begynt og satt seg opp selv, er beskjeden jeg har fått.. rett og slett for de er ikke sterk nok til det, blir stor belastning på rygg og hofter.. Jenta mi rullet fra mage til rygg når hun var 5 uker, trodde det bare var flaks, men hun gjorde det flere ganger på råd på gulvet..
happiness4life Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Gutten min var sånn som jenta di. Ville bare stå og etterhvert hoppe på fanget. Kunne sitte uten støtte fra 5 mnd og ålte seg ved 6 mnd. Første uken i 7 ende mnd reiste han seg opp etter sofaen og begynte å krabbe og sitte seg opp selv. Nå er han snart 8 mnd og tar noen steg laangs bordet og setter seg ned fra stående. Han setter seg også ned fra stående og slipper bordet og står noen sekunder før han setter seg ned. Alt gikk plutselig veldig fort!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Babyer skal ikke sitte på noen som helst måte før de har begynt og satt seg opp selv, er beskjeden jeg har fått.. rett og slett for de er ikke sterk nok til det, blir stor belastning på rygg og hofter.. Jenta mi rullet fra mage til rygg når hun var 5 uker, trodde det bare var flaks, men hun gjorde det flere ganger på råd på gulvet.. Så lenge det kun er små perioder, og ikke alt for ofte, så gårdet fint å la ungen sitte litt av og til, var hvertfall det vi fikk beskjed om, men skulle aldri sitte nesten helt rett i ryggen/rett i ryggen og over lengre periode, før de kan sitte på egenhånd. Mer usikker på det å la ungen få stå med støtte i den alderen, det har vi aldri gjort med våre, før de har reist seg opp selv..
Bustetroll Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. desember 2012 Babyer skal ikke sitte på noen som helst måte før de har begynt og satt seg opp selv, er beskjeden jeg har fått.. rett og slett for de er ikke sterk nok til det, blir stor belastning på rygg og hofter.. Jenta mi rullet fra mage til rygg når hun var 5 uker, trodde det bare var flaks, men hun gjorde det flere ganger på råd på gulvet.. Så lenge det kun er små perioder, og ikke alt for ofte, så gårdet fint å la ungen sitte litt av og til, var hvertfall det vi fikk beskjed om, men skulle aldri sitte nesten helt rett i ryggen/rett i ryggen og over lengre periode, før de kan sitte på egenhånd. Mer usikker på det å la ungen få stå med støtte i den alderen, det har vi aldri gjort med våre, før de har reist seg opp selv.. Men poenget er jo, at hun reiser seg opp selv.. Tvinger henne joikke til å stå.. hun går fra sittende/knesående og bruker all kraft i beina, og fyker opp, og slik står hun noen sekunder før hun knekker igjen.. løfter henne jo ikke og prøver å sette beina ned i bakken for å få henne til å stå.. Så kan ikke helt se problemet.. Hun sitter aldri rett i ryggen som en voksen, alltid inntil en pute ol og ganske liggende. Men eneeste som gjørhenne rolig når hun gråter.. hun liker vel oversikten
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 29. desember 2012 #11 Skrevet 29. desember 2012 Babyer skal ikke sitte på noen som helst måte før de har begynt og satt seg opp selv, er beskjeden jeg har fått.. rett og slett for de er ikke sterk nok til det, blir stor belastning på rygg og hofter.. Jenta mi rullet fra mage til rygg når hun var 5 uker, trodde det bare var flaks, men hun gjorde det flere ganger på råd på gulvet.. Så lenge det kun er små perioder, og ikke alt for ofte, så gårdet fint å la ungen sitte litt av og til, var hvertfall det vi fikk beskjed om, men skulle aldri sitte nesten helt rett i ryggen/rett i ryggen og over lengre periode, før de kan sitte på egenhånd. Mer usikker på det å la ungen få stå med støtte i den alderen, det har vi aldri gjort med våre, før de har reist seg opp selv.. Men poenget er jo, at hun reiser seg opp selv.. Tvinger henne joikke til å stå.. hun går fra sittende/knesående og bruker all kraft i beina, og fyker opp, og slik står hun noen sekunder før hun knekker igjen.. løfter henne jo ikke og prøver å sette beina ned i bakken for å få henne til å stå.. Så kan ikke helt se problemet.. Hun sitter aldri rett i ryggen som en voksen, alltid inntil en pute ol og ganske liggende. Men eneeste som gjørhenne rolig når hun gråter.. hun liker vel oversikten Men da følger du jo anbefalingene, og hennes utvikling, så da er det ingen fare eller noe å stresse med
Ezmeralda Skrevet 29. desember 2012 #12 Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville forhørt meg med fysioterapeuten på helsestasjonen. For store belastninger på skjelettet før muskelaturen er bygget opp kan gi senskader som feks ryggproblemer i voksen alder.
sillyfilly og Olivia Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Hadde ei tuste som bare ville stå. Nektet å sitte. Ingen problemer med rygg eller kropp. Går, hopper og løper som bare den. Veldig stødig jente. 3 år nå. Følg magefølelsen din.
Bustetroll Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 29. desember 2012 Ja jeg tror heller ikke det er noe stort problem når de gjør det på "egenhånd".
Ezmeralda Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Man merker ikke senskader som treåring, men som voksen.
mam&mam Skrevet 30. desember 2012 #16 Skrevet 30. desember 2012 Sånn var vår lille også, satt selv som 5-6 mnd, krabber på alle fire 6 mnd og har reist seg leeeenge, nå går hun og er 10 mnd, første skritt da hun var 9 mnd, alltid vært litt foran og er veldig sterk i kroppen
lillebie på`n igjen Skrevet 1. januar 2013 #17 Skrevet 1. januar 2013 Min baby på 6 uker er og sterk i bena, så fort ammeputa ol kommer nær føttene hennes spenner hun til og når jeg løfter henne for å rape så sparker hun i fra! Førstemann var ikke slik, han bar en skikkelig slappfisk og han viste ikke noe interesse for å stå før han var hanske stor, han gikk ikke før 18 Mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå