Tiin Skrevet 30. desember 2012 #26 Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg er bare 17 uker på vei. Sliter med falske rier (kraftige, smertefulle kynnere), har i tillegg mye vondt nede i mage og rygg. Hadde det ikke slik i mitt forrige svangerskap, kun på slutten da kroppen faktisk begynte å gjøre seg klar for fødsel. Frykter at jeg skal miste eller føde lenge før tiden, men håper veldig at antibiotikakuren skal hindre at det skjer. Jeg syns du skal snakke med lege om å få tatt en bakterieprøve fra skjeden, spesielt siden du hadde det sist og du har mye plager nå. Syns det er rart at de ikke har undersøkt det allerede, men noen leger er alt for sløv. Etter å ha mistet et barn tidligere har jeg lært at man må ta litt kontroll over egen helse når man er gravid. Alt for mange leger bagatelliserer de plagene man har, og jeg har ikke tenkt å miste et barn til på grunn av det. Da er det mye bedre å kreve å få en sjekk for mye, mener nå jeg! Tusen takk for at du tar deg tid til å svare. Man blir litt tryggere når man ikke er helt alene. De har tatt prøve av meg å det viser seg at jeg fortsatt har gbs med rikelig vekst. Hva nå enn det måtte bety. De har valgt å ikke gi meg noe for det fordi det er en del av den normale floraen sa de. Magen min er så langt ned at det kjennes ut som babyen skal dette ut. Har en del murringer, vonde kynnere osv. I det siste mye ømmere pupper. Hmm. Har spurt flere ganger om jeg skal ta antiobiotikakur men de mener det kan forverre det?, og at det ikke vil fungere. Forrige svangerskap fødte jeg 2 uker før tiden så det var jo ikke så ille, men da ble jeg som sagt satt på to kurer, og fulgt opp av sykehus. Merkelig. Urinprøvene mine er helt fine, og jeg går til gynekolog hver måned nå. Har vært på legevakten 3 ganger med smerter i magen, men de har ikke gjort så mye annet enn å sjekke at alt er som det skal, og det har det vært. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144875403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #27 Del Skrevet 30. desember 2012 Synes det høres rart ut at du ikke får behandling når du har plager. Jeg har ingen erfaring med GBS fra tidligere og vet ikke hva som er normal prosedyre, men gynekologen sa til meg at de ikke gir antibiotika til de som ikke har noen plager og at det er en vurderingssak om man skal behandles eller ikke. Jeg har mye plager og synes absolutt det er verdt et forsøk å ta en kur for å se om ting blir bedre. Jeg har og vært på legevakten pga av smerter, men de har ikke kunne gjort noe der (det er bortkasta å dra dit, blir å kontakte gyn/føden dersom jeg får så vondt igjen). Fastlegen tok meg heller ikke seriøst, han sa bare at det ikke er noe å gjøre hvis jeg mister nå. Men gyn på sykehuset var fantastisk! Der tok de meg inn og tok masse forskjellige prøver og sjekket om det var modning og lignende, fikk beskjed om å ta kontakt med de hvis smertene blir værre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144875613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 30. desember 2012 #28 Del Skrevet 30. desember 2012 Ja jeg har bedre erfaring med å ringe føden ved bekymring enn legevakt. På legevakta her har jeg aldri møtt ett hyggelig menneske i disken aldri Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144875995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 30. desember 2012 #29 Del Skrevet 30. desember 2012 Positivt innlegg ang. GBS: Jeg fikk påvist GBS under forrige svangerskap, å gikk nok på endel antibiotikakurer grunnet dette (sliter med UVI til vanlig, og nyrebekkenbetendelse) så fikk tett oppfølging. Jeg endte med å gå 12 dager på overtid med lille tulla mi, å det eneste som var anderledes for oss under fødsel, var at jeg fikk intravenøst antibiotika under selve fødselen - dette for å ikke skulle smitte mini. Lille tulla mi kom til verden og var 3380gr. og 51 cm. Helt perfekt, ingen "skavanker" Så ikke stress dere opp - dere som har fått påvist GBS tidlig i svangerskapet - da er dere jo under oppsikt! Er værre når det IKKE blir oppdaget, som dessverre endel av de som skriver her. Er under oppsyn denne gangen også, grunnet GBS - å syns det er kjempebetryggende! I mange land testes alle kvinner for GBS ihht. svangerskap - syns det er rart at dette ikke gjøres i Norge! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144876260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zassy ☆ Skrevet 31. desember 2012 #30 Del Skrevet 31. desember 2012 Jeg hadde GBS ved forrige svangerskap (og sikkert nå også) og var plaget med mye kynnere, Og livmorhalsen (?) fikk traktform og ble forkortet, ble innlagt med startende prematur fødsel i uke 31 men de greide å stoppe det, holdt da til uke 35 da snuppa kom, litt for tidlig men helt fin. Er nervøs denne gangen for at det skal bli sånn på nytt og kanskje tidligere..fikk antibiotikakur sist, men de sa at det ofte kom tilbake og nesten ikke var vits å behandle ?! Fikk også intravenøst under fødsel. Skal prøve sånne melkesyretabletter denne gangen jeg også etter det jeg leste her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144881447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enknerteiertogenspire Skrevet 13. januar 2013 #31 Del Skrevet 13. januar 2013 Hei alle sammen! Hvordan går det med dere? Til deg som fikk beskjed om at infeksjonen ofte bare kommer igjen... Det sa legen min også, men i mitt tilfelle ble det bestemt at jeg skulle behandles hver gang den kom. Nå slapp vi jo det siden jeg merkelig nok ikke fikk den tilbake. Har noen av dere prøvd tablettene? Og får dere måling av livmorhals jevnlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144929860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2,5barn+1engel Skrevet 14. januar 2013 #32 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg var i dag på ordinær ul og hadde også legitime hos spesialisten jeg gikk til i forrige svangerskap.. Livmorhalsen var 3,5 cm som var bra, og jeg skal tilbake om 3 uker for å måle igjen. De tok også en GBS bakterieprøve som skal dyrkes. Legen ringer meg da han har fått svar, og jeg har fått med meg apocillin 660 gr jeg skal starte på hvis det slår ut på test. Skal også ta ny test da jeg skal på neste kontroll, og hvis det slår ut da så skal jeg rett på ny kur.. Dette for å være sikre at jeg kommer meg over den "magiske" grensa for å redde babyen hvis fødselen sku starte.. Men jeg har jo fått ei frøken i uke 35/36 etter å ha mistet i uke 21/22.. Så jeg vet jo at det skal gå.. Så krysser fingrene for at alt skal gå bra nå også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144933507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 14. januar 2013 #33 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg var i dag på ordinær ul og hadde også legitime hos spesialisten jeg gikk til i forrige svangerskap.. Livmorhalsen var 3,5 cm som var bra, og jeg skal tilbake om 3 uker for å måle igjen. De tok også en GBS bakterieprøve som skal dyrkes. Legen ringer meg da han har fått svar, og jeg har fått med meg apocillin 660 gr jeg skal starte på hvis det slår ut på test. Skal også ta ny test da jeg skal på neste kontroll, og hvis det slår ut da så skal jeg rett på ny kur.. Dette for å være sikre at jeg kommer meg over den "magiske" grensa for å redde babyen hvis fødselen sku starte.. Men jeg har jo fått ei frøken i uke 35/36 etter å ha mistet i uke 21/22.. Så jeg vet jo at det skal gå.. Så krysser fingrene for at alt skal gå bra nå også. Er så glad du får så god oppfølging! Høres ut som det skal gå bra, viktig å ta deg på alvor Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144933559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2,5barn+1engel Skrevet 14. januar 2013 #34 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg var i dag på ordinær ul og hadde også legitime hos spesialisten jeg gikk til i forrige svangerskap.. Livmorhalsen var 3,5 cm som var bra, og jeg skal tilbake om 3 uker for å måle igjen. De tok også en GBS bakterieprøve som skal dyrkes. Legen ringer meg da han har fått svar, og jeg har fått med meg apocillin 660 gr jeg skal starte på hvis det slår ut på test. Skal også ta ny test da jeg skal på neste kontroll, og hvis det slår ut da så skal jeg rett på ny kur.. Dette for å være sikre at jeg kommer meg over den "magiske" grensa for å redde babyen hvis fødselen sku starte.. Men jeg har jo fått ei frøken i uke 35/36 etter å ha mistet i uke 21/22.. Så jeg vet jo at det skal gå.. Så krysser fingrene for at alt skal gå bra nå også. Er så glad du får så god oppfølging! Høres ut som det skal gå bra, viktig å ta deg på alvor Er kjempe glad for at jeg får oppfølging av samme spesialist som sist.. Han kan hele sykehistoria mi, og tar alt seriøst.. Og han har spesialisert seg innen GBS og mange andre grunner til tidlig fødsel og dødfødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144933592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #35 Del Skrevet 14. januar 2013 Var på undersøkelse da jeg var 15 uker og nå rett før helgen (er 19+2 nå), hadde ingen tegn til modning heldigvis, men er fortsatt mye plaget med kraftige kynnere/falske rier. Det virker ikke som om legene har tenkt å gjøre så mye mer i forhold til infeksjonen, har gått på en runde med antibiotika. Var hos fastlegen min idag og fortalte at gyn hadde påvist GBS og da svarte han bare "Åja, det kan jo føre til for tidlig fødsel og sepsis", men det virket ikke som om han mente at noe burde gjøres i forhold til det. Får bare håpe at den lille holder seg inne i et par måneder til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144933835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viiii Skrevet 14. januar 2013 #36 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Disse symptomene høres interessant ut. Har akkurat startet på kur nummer 4 for UVI siden slutten av november. Fikk kur nummer 3 dagen før nyttårsaften, men legevakta var nok litt usikker på om det var UVI. Fikk vel medisin på grunn av historie og tissetrang, ikke så mye svie ved vannlating. Var urven i kroppen. Kjente at jeg aldri ble helt bra. Leverte ny urinprøve fredag og fikk utslag, men ble sendt til dyrkning. Leverte i dag ny prøve da jeg ikke har vært bra i helgen. Vurderte å ringe føden for å høre hva jeg skulle gjøre. Fikk ny kur etter prøven som ble levert i dag. Føler ikke at problemet helt er i urinveiene. Joda vondt når jeg tisser til tider, men er sterkt ubehag i skjeden, nedpress. Har for flere år siden fått påvist GBS i urin. Ved første graviditet tok fastlegen prøve i skjeden, men var aldri GBS der da....Skal sjekke ut med fastlegen hvilke funn som er gjort i morgen, før jeg drar til jordmor. Så får jeg diskutere det med henne - om hun kan kikke opp fra pc'n sin...var ikke imponert forrige gang... Endret 14. januar 2013 av Viiii Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144935068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nr2PåVei<3 Skrevet 14. januar 2013 #37 Del Skrevet 14. januar 2013 Med mi første fikk jeg streptokokk infeksjon. Ganske kraftig, hadde mye smerter og det ble i tillegg påvist i urin. Gikk på mange kurer osv. Ble først fri for infeksjonen ett par uker før fødsel. Vet ikke om jeg fikk det tilbake når jeg ble innlagt da. Hadde ikke tidlige rier, men begynte å lekke vann noen dager før termin og låg og fikk intravenøs med antibiotika i flere dager, ble ikke moden uansett og ble satt på riestimulerende uten moden livmor. Endte i KS. Baby fikk infeksjon(ikke veldig alvorlig) men låg på neo i ca ei uke på antibiotika . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144935099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #38 Del Skrevet 14. januar 2013 Har du fått svar på dyrkningen? Den vil vel vise om du har GBS? Syns du skal be om å få en ordentlig sjekk hos lege eller gyn, de kan jo ikke behandle deg for uvi hele tiden når de ikke vet om det er det du har. Er ikke veldig imponert over min jordmor heller, måtte til gyn på sykehuset for å få en skikkelig undersøkelse og ordentlige svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144935107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viiii Skrevet 14. januar 2013 #39 Del Skrevet 14. januar 2013 Har du fått svar på dyrkningen? Den vil vel vise om du har GBS? Syns du skal be om å få en ordentlig sjekk hos lege eller gyn, de kan jo ikke behandle deg for uvi hele tiden når de ikke vet om det er det du har. Er ikke veldig imponert over min jordmor heller, måtte til gyn på sykehuset for å få en skikkelig undersøkelse og ordentlige svar. Får gjerne det svar at jo der er kanskje antydning til noe i urinen, så vi gir deg Celexcid....dyrker og så er ikke prøven helt entydig for det er urenheter i urinprøven. Så gir dem medisin med bakgrunn i historie og på grunn av symptomer. Skal snakke med fastlegen igjen. Han er egentlig en veldig ok lege. Skal også testes for svangerskapsdiabetes. Glukosebelastningstest på onsdag..iiik, men må og ta den pga alder så vi framskynder den litt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/page/2/#findComment-144935133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå