LittleBee Skrevet 28. desember 2012 #1 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg er 17 uker på vei og sykemeldt med falske rier. Var til undersøkelse hos gyn pga dette og der ble det påviste oppvekst av streptokokk B-bakterier. Har fått antibiotika i håp om at kynnerene/riene skal gi seg, men jeg har lest at infeksjonen mest sannsynlig vil blusse opp igjen etter endt kur. Legene sier at det kan hende at jeg blir å miste/føde for tidlig fordi jeg har så mye falske rier, men det var ikke tegn til modning for en uke siden. Jeg lurer bare på om noen har opplevd dette? Kan en streptokokk-infeksjon være årsak til at man føder for tidlig? Og er det noen som har hatt falske rier så tidlig og likevel gått helt til terminen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 28. desember 2012 #2 Del Skrevet 28. desember 2012 Er det det samme som GBS? gruppe B streptokokker? det må det vel være.... Jeg fikk påvist dette da jeg fikk min første, jeg har spurt jm og leger om det er årsaken til at jeg fødte fortidlig- tidlig vannavgang, men de mener at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng. Jeg mener også å ha lest at det kan blusse opp igjen, men det er ikke nødvendigvis med engang. og da kan du ha kommet et godt stykke videre i svangerskapet og i tilfelle holde det i sjakk med antibiotika? Nå vet jeg ikke så mye om det, men det var et kjempefokus på dette akkurat da jeg fødte og så vidt jeg forsto så kunne antibiotika være løsningen bare man var så heldig å få GBS påvist før det er for sent Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 28. desember 2012 Ja, det er GBS. Hvor tidlig fødte du? Var du plaget med kraftige kynnerene i svangerskapet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venter nr 3 <3 Skrevet 28. desember 2012 #4 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har hatt streptokokker begge gangene e var gravid og e har fått beskjed om at d ikke er farlig før enn ska føde. Når fødselen starter så må man på føden med en gang for og få antibiotika og d får man te fødselen er over. E ska bli testet for d når e nærmer mæ fødsel igjen slik at e kan få papirene med på føden hvis e har d denne gangen oxo. Min søster fødte med streptokokker uten og vite d og han ble veldig syk etter noen timer og havnet i repirator men når han fikk antibiotika så ble han fort mye bedre men d var veldig skummelt mens d holdt på. Så vær glad du vet du har d for da vet du at du får antibiotika Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 28. desember 2012 Takk for svar Har fått beskjed om at jeg skal ha antibiotika under fødselen, så det er egentlig greit. Det som bekymrer meg er om denne infeksjonen kan føre til for tidlig fødsel. Har prøvd å søke etter litt informasjon på nettet, men det står så mye forskjellig. Jeg vet jeg kan risikerer å føde for tidlig på grunn av at jeg har kraftige, smertefulle sammentrekninger, men legen kunne ikke si sikkert om det hadde noen sammenheng med infeksjonen, derfor prøver jeg å ta en antibiotikakur i håp om å bli bedre. Har dere andre som har hatt streptokokker også hatt flaske rier/kraftige kynnere? Og når kom babyen i forhold til terminen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 28. desember 2012 Falske rier skulle det stå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2,5barn+1engel Skrevet 28. desember 2012 #7 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har ikke gode nyhet da det gjelder GBS. Mitt første svangerskap endte i vannavgang og fødsel i uke 21/22 pga GBS. Legene visste ikke at jeg hadde det før etter fødselen da de tok prøver av meg og sønnen vår. Han overlevde ikke pga alt for tidlig født. Så ved andre svangerskap så gikk jeg på antibiotika 8 ganger, og intravenøst 2 ganger i løpet av fødselen. Frøkna kom ca 4,5 uke før termin. Er nå gravid igjen og er snart 4 mnd vei. Kun gått på antibiotika 1 gang ennå. Skal til legen for å sjekke mormunnen og ta prøver om 2 uker. Jeg skal da rett på en kur igjen etter den legitimen.. Jeg er livredd for å føde alt for tidlig hver gang jeg et gravid etter å ha mistet.. Mennjeg vet det kan gå bra .. Vi har jo dattera vår.. Men vi vet jo også at det kan gå galt.. Mange leger som leker litt med info om GBS.. Hva hjelper vel antibiotika under fødselen hvis man ikke kommer så langt.?? Jeg skulle ønske at jeg hadde tt mer info om GBS i mitt første svangerskap.. Jeg hadde alle symptomer.. Men de testet meg kun for uvi og sopp.. Mange ganger.. Og det endte jo i tidlig vannavgang.. I første svangerskap hadde jeg nesten ingen Kynnere.. I andre svangerskap så var jeg plaget med vonde og harde Kynnere døgnet rundt fra 3 mnd til fødsel. I dette svangerskap så har jeg ikke hatt så mange ennå. Men jobber ikke fult nå, og det hjelper jo litt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 28. desember 2012 #8 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg hadde GBS når jeg gikk med barnet mitt og måtte få antibiotika intravenøst under fødselen. Jeg ble veldig godt passet på, men det kan også hende fordi jeg hadde hatt 5 spontanaborter før det svangerskapet. På grunn av at jeg sto mye under fødselen fikk jeg ikke i meg nok antibiotika intravenøst. Barnet mitt ble veldig godt fulgt opp etterpå, med veldig mange blodprøver flere dager etter fødselen. Bioingeniørene lurte på hvorfor de skulle ta så mange prøver av en tilsynelatende frisk unge. Jeg var ikke plaget av falske rier eller kynnere. Men jeg hadde veldig nedpress og ble jevnlig fulgt opp på grunn av det. Ble hele tiden fortalt at føder du før den uka må du til rikshospitalet. Sikkert på grunn av forhistorien min med alle spontanabortene. Det endte med at jeg ble satt i gang en uke på overtid. Jeg er gravid igjen og regner med jeg har GBS fortsatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144870976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har ikke gode nyhet da det gjelder GBS. Mitt første svangerskap endte i vannavgang og fødsel i uke 21/22 pga GBS. Legene visste ikke at jeg hadde det før etter fødselen da de tok prøver av meg og sønnen vår. Han overlevde ikke pga alt for tidlig født. Så ved andre svangerskap så gikk jeg på antibiotika 8 ganger, og intravenøst 2 ganger i løpet av fødselen. Frøkna kom ca 4,5 uke før termin. Er nå gravid igjen og er snart 4 mnd vei. Kun gått på antibiotika 1 gang ennå. Skal til legen for å sjekke mormunnen og ta prøver om 2 uker. Jeg skal da rett på en kur igjen etter den legitimen.. Jeg er livredd for å føde alt for tidlig hver gang jeg et gravid etter å ha mistet.. Mennjeg vet det kan gå bra .. Vi har jo dattera vår.. Men vi vet jo også at det kan gå galt.. Mange leger som leker litt med info om GBS.. Hva hjelper vel antibiotika under fødselen hvis man ikke kommer så langt.?? Jeg skulle ønske at jeg hadde tt mer info om GBS i mitt første svangerskap.. Jeg hadde alle symptomer.. Men de testet meg kun for uvi og sopp.. Mange ganger.. Og det endte jo i tidlig vannavgang.. I første svangerskap hadde jeg nesten ingen Kynnere.. I andre svangerskap så var jeg plaget med vonde og harde Kynnere døgnet rundt fra 3 mnd til fødsel. I dette svangerskap så har jeg ikke hatt så mange ennå. Men jobber ikke fult nå, og det hjelper jo litt. Har selv mistet et barn i uke 22, men ikke på grunn av GBS. Har virkelig ikke lyst å oppleve det igjen. Har et normalt svangerskap hvor jeg fikk et sunt og frisk barn etter at jeg mistet, heldigvis. Får tett oppfølging nå pga det, men legene sier bare at det ikke er noe de kan gjøre dersom fødselen skulle starte nå. Hva var grunnen til at du ble testet for uvi og sopp? Hadde du smerter? Jeg har vondt nede i mage og rygg nesten hele tiden, pluss kraftige sammentrekninger, det føles som at fødselen skal starte når som helst.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 28. desember 2012 Dere som fødte til termin med GBS, hadde dere noen plager i svangerskapet? Eller var svangerskapet helt normalt? Det er godt å vite at barnet blir godt oppfulgt etter fødselen. Håper bare den lille holder seg inne en god stund til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2,5barn+1engel Skrevet 28. desember 2012 #11 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har ikke gode nyhet da det gjelder GBS. Mitt første svangerskap endte i vannavgang og fødsel i uke 21/22 pga GBS. Legene visste ikke at jeg hadde det før etter fødselen da de tok prøver av meg og sønnen vår. Han overlevde ikke pga alt for tidlig født. Så ved andre svangerskap så gikk jeg på antibiotika 8 ganger, og intravenøst 2 ganger i løpet av fødselen. Frøkna kom ca 4,5 uke før termin. Er nå gravid igjen og er snart 4 mnd vei. Kun gått på antibiotika 1 gang ennå. Skal til legen for å sjekke mormunnen og ta prøver om 2 uker. Jeg skal da rett på en kur igjen etter den legitimen.. Jeg er livredd for å føde alt for tidlig hver gang jeg et gravid etter å ha mistet.. Mennjeg vet det kan gå bra .. Vi har jo dattera vår.. Men vi vet jo også at det kan gå galt.. Mange leger som leker litt med info om GBS.. Hva hjelper vel antibiotika under fødselen hvis man ikke kommer så langt.?? Jeg skulle ønske at jeg hadde tt mer info om GBS i mitt første svangerskap.. Jeg hadde alle symptomer.. Men de testet meg kun for uvi og sopp.. Mange ganger.. Og det endte jo i tidlig vannavgang.. I første svangerskap hadde jeg nesten ingen Kynnere.. I andre svangerskap så var jeg plaget med vonde og harde Kynnere døgnet rundt fra 3 mnd til fødsel. I dette svangerskap så har jeg ikke hatt så mange ennå. Men jobber ikke fult nå, og det hjelper jo litt. Har selv mistet et barn i uke 22, men ikke på grunn av GBS. Har virkelig ikke lyst å oppleve det igjen. Har et normalt svangerskap hvor jeg fikk et sunt og frisk barn etter at jeg mistet, heldigvis. Får tett oppfølging nå pga det, men legene sier bare at det ikke er noe de kan gjøre dersom fødselen skulle starte nå. Hva var grunnen til at du ble testet for uvi og sopp? Hadde du smerter? Jeg har vondt nede i mage og rygg nesten hele tiden, pluss kraftige sammentrekninger, det føles som at fødselen skal starte når som helst.. Det er dessverre ikke noe å gjøre om fødselen skulle starte nei. Men de kan forbygge det. GBS testing ofte og antibiotika litt oftere. Første 4 mnd i første svangerskapet så var jeg så mye plaget med svie og kløe nedentil. Veldig menssmerter nederst i ryggen og veldig stikking på høyre side av livmora. ( ikke ligasmerter).. Fikk mer utflod, og noen ganger smerter inne i kjeden. Men ingen fortalte meg om GBS. Det slo ikke ut på noen tester, og jeg gikk til fastlegen ca 1 gang pr uke pga plager. Men jeg har GBS i kjeden og ikke i urinen. Så måtte tatt test på sykehuset for å få visst det. Men det fant de da ikke ut av før etter fødselen.. Jeg hadde en del nedless ( selv om jeg ikke helt visste hva det var, var jo mitt første svangerskap).. Men nå tar de meg iallfall litt mer seriøst.. Jeg får komme med en gang hvis det er no.. Kan ringe rett til spesialisten på sykehuset. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neffi78 Skrevet 28. desember 2012 #12 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg kjenner ei som fikk prepature rier pga GBS. Hun fikk antibiotika og måtte holde seg i ro noen uker. Trur hun var ca 26 uker på vei når de fant det ut. Hun gikk over termin og fikk AB under fødselen. Barnet var litt syk når kan kom ut og måtte ligge på nyfødtintensiv noen dager med AB behandling og o2 tilførsel. Men det gikk bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 28. desember 2012 #13 Del Skrevet 28. desember 2012 Ingen andre plager enn nedpress. Var på ul jevnlig på grunn av det. Men jeg føler jeg fikk ekstra oppfølging på grunn av alle spontanabortene jeg har hatt. Det var derfor gbs ble oppdaget på meg. Fastlegen sendte urinen min til dyrking bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har ikke gode nyhet da det gjelder GBS. Mitt første svangerskap endte i vannavgang og fødsel i uke 21/22 pga GBS. Legene visste ikke at jeg hadde det før etter fødselen da de tok prøver av meg og sønnen vår. Han overlevde ikke pga alt for tidlig født. Så ved andre svangerskap så gikk jeg på antibiotika 8 ganger, og intravenøst 2 ganger i løpet av fødselen. Frøkna kom ca 4,5 uke før termin. Er nå gravid igjen og er snart 4 mnd vei. Kun gått på antibiotika 1 gang ennå. Skal til legen for å sjekke mormunnen og ta prøver om 2 uker. Jeg skal da rett på en kur igjen etter den legitimen.. Jeg er livredd for å føde alt for tidlig hver gang jeg et gravid etter å ha mistet.. Mennjeg vet det kan gå bra .. Vi har jo dattera vår.. Men vi vet jo også at det kan gå galt.. Mange leger som leker litt med info om GBS.. Hva hjelper vel antibiotika under fødselen hvis man ikke kommer så langt.?? Jeg skulle ønske at jeg hadde tt mer info om GBS i mitt første svangerskap.. Jeg hadde alle symptomer.. Men de testet meg kun for uvi og sopp.. Mange ganger.. Og det endte jo i tidlig vannavgang.. I første svangerskap hadde jeg nesten ingen Kynnere.. I andre svangerskap så var jeg plaget med vonde og harde Kynnere døgnet rundt fra 3 mnd til fødsel. I dette svangerskap så har jeg ikke hatt så mange ennå. Men jobber ikke fult nå, og det hjelper jo litt. Har selv mistet et barn i uke 22, men ikke på grunn av GBS. Har virkelig ikke lyst å oppleve det igjen. Har et normalt svangerskap hvor jeg fikk et sunt og frisk barn etter at jeg mistet, heldigvis. Får tett oppfølging nå pga det, men legene sier bare at det ikke er noe de kan gjøre dersom fødselen skulle starte nå. Hva var grunnen til at du ble testet for uvi og sopp? Hadde du smerter? Jeg har vondt nede i mage og rygg nesten hele tiden, pluss kraftige sammentrekninger, det føles som at fødselen skal starte når som helst.. Det er dessverre ikke noe å gjøre om fødselen skulle starte nei. Men de kan forbygge det. GBS testing ofte og antibiotika litt oftere. Første 4 mnd i første svangerskapet så var jeg så mye plaget med svie og kløe nedentil. Veldig menssmerter nederst i ryggen og veldig stikking på høyre side av livmora. ( ikke ligasmerter).. Fikk mer utflod, og noen ganger smerter inne i kjeden. Men ingen fortalte meg om GBS. Det slo ikke ut på noen tester, og jeg gikk til fastlegen ca 1 gang pr uke pga plager. Men jeg har GBS i kjeden og ikke i urinen. Så måtte tatt test på sykehuset for å få visst det. Men det fant de da ikke ut av før etter fødselen.. Jeg hadde en del nedless ( selv om jeg ikke helt visste hva det var, var jo mitt første svangerskap).. Men nå tar de meg iallfall litt mer seriøst.. Jeg får komme med en gang hvis det er no.. Kan ringe rett til spesialisten på sykehuset. Lykke til. Jeg har også vondt i høyre siden nesten hele tiden, og mye nedpress. I tillegg har jeg kraftige kynnere som gjør vondt, de kan minne om modningsrier. Det er godt at jeg har begynt på antibiotika da! Håper virkelig at plagene gir seg snart, blir så forferdelig bekymret. Føler at jeg bare går å venter på at fødselen skal starte.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #15 Del Skrevet 28. desember 2012 Takk for svar dere! Det er godt å høre at GBS ikke trenger å bety prematur fødsel. Må vel bare følge legens ordre, ta det med ro, ta medisinene og håpe på det beste! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 28. desember 2012 #16 Del Skrevet 28. desember 2012 f"#¤%&/()= Alt jeg skrev ble borte kort sagt Jeg har aldri vært plaget med kynnere eller falske rier. har kapt kjent hva en kynner er før jeg har fått rier og vært i full fødsel. Med første så hadde jeg noe jeg følte var uvi, men testet ikke positivt, og legen fulgte ikke opp. Jeg fødte 4 uker før termin og det startet med vannavgang. Jeg ble tydeligvis testet for gbs for jeg testet positivt, men svaret kom etter fødsel og gutten ble fulgt opp med ekstra blodprøver. Jeg fikk beskjed om at jeg neste gang skulle ha antibiotika under fødsel. Ved neste graviditet ville de ikke teste for Gbs. jeg var ikke plaget med noe og fikk beskjed om at jeg skulle skylles med klorhexidin under fødsel, Da fødselen startet på overtid så var jeg kapt inne på føden før babyen var ute og det var ikke tid til noe som helst., Jeg tror ikke babyen ble sjekket noe videre denne gangen, men jeg selv fikk uforklarelig feber, men det gikk over uten noe videre etter 2 dager. Lurer på om hvordan det blir nå, du minnet meg i alle fall på at jeg skal spørre på første svangerskapskontroll Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enknerteiertogenspire Skrevet 28. desember 2012 #17 Del Skrevet 28. desember 2012 Hei, Jeg måtte svare på denne selv om jeg ikke er gravid selv nå. Jeg har tre barn. Gir en beskrivelse av svangerskapene: Nr 1: vannavgang uke 22, påvist gbs, vannavgangen trolig pga gbs. Sykehuset rotet bort prøvesvaret mitt og infeksjonen forble ubehandlet. Livmorhalsen sviktet og vannet gikk fullstendig i uke 28. Jeg ble overført riksen og barnet ble tatt ut siden gbs infeksjonen var i fosterhinnen, gutten var livløs og hadde gbs. Han overlevde heldigvis! Nr 2: tett oppfølging av en fantastisk lege på riksen. Fikk påsatt cerclage i uke 15. Hadde gbs og fikk behandling i uke 13. Begynte med melkesyretabletter etter tips, forhøre meg med min lege på riksen som sa de var helt ufarlige. Jeg ble testet for gbs hver 14. dag og skulle behandles hver gang jeg hadde oppvekst pluss under fødselen. Men, jeg hadde det ikke mer i det svangerskapet etter jeg begynte med melkesyretablettene! Barnet ble tatt ut i uke 36 pga andre komplikasjoner. Når 3: samme oppskrift som forrige. Oppfølging med prøver hver fjortende dag og cerclage. Hadde gbs uke 12, begynte med melkesyretablettene og vips... Borte. Legen min er den fremste på svangerskapsomsorg i Norge og han synes dette var påfallende. Jeg sa han måtte nevne tablettene i sin neste bok:0) Alt gikk denne gangen etter planen, keisersnitt 10 dager før terminen. I tillegg til tablettene er magnesium bra for dere med mye kynnere... Lykke lykke til alle sammen, håper dere er like heldige som jeg var i mine to siste svangerskap! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144871783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiin Skrevet 29. desember 2012 #18 Del Skrevet 29. desember 2012 Slenger meg på her jeg:) hadde gbs i første svangerskap. Ingen plager. Jenta ble født 2 uker før tiden. Lett svangerskap. Lang og tung fødsel. Er gravid igjen, men nå er jeg plaget med en del vonde kynnere. Dette begynte for 2 uker siden. Er nå 26 uker. Må nevne at de forrige svangerskap satt meg på to kurer med antibiotika. Nå har jeg ikke fått noen. Hmm. Håper hun blir lengst mulig inni der. Du nevner melkesyretabletter. Noen spesiell merke? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144872116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiin Skrevet 29. desember 2012 #19 Del Skrevet 29. desember 2012 Sikkert dumt spm men hva er cerclage? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144872120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #20 Del Skrevet 29. desember 2012 Hei, Jeg måtte svare på denne selv om jeg ikke er gravid selv nå. Jeg har tre barn. Gir en beskrivelse av svangerskapene: Nr 1: vannavgang uke 22, påvist gbs, vannavgangen trolig pga gbs. Sykehuset rotet bort prøvesvaret mitt og infeksjonen forble ubehandlet. Livmorhalsen sviktet og vannet gikk fullstendig i uke 28. Jeg ble overført riksen og barnet ble tatt ut siden gbs infeksjonen var i fosterhinnen, gutten var livløs og hadde gbs. Han overlevde heldigvis! Nr 2: tett oppfølging av en fantastisk lege på riksen. Fikk påsatt cerclage i uke 15. Hadde gbs og fikk behandling i uke 13. Begynte med melkesyretabletter etter tips, forhøre meg med min lege på riksen som sa de var helt ufarlige. Jeg ble testet for gbs hver 14. dag og skulle behandles hver gang jeg hadde oppvekst pluss under fødselen. Men, jeg hadde det ikke mer i det svangerskapet etter jeg begynte med melkesyretablettene! Barnet ble tatt ut i uke 36 pga andre komplikasjoner. Når 3: samme oppskrift som forrige. Oppfølging med prøver hver fjortende dag og cerclage. Hadde gbs uke 12, begynte med melkesyretablettene og vips... Borte. Legen min er den fremste på svangerskapsomsorg i Norge og han synes dette var påfallende. Jeg sa han måtte nevne tablettene i sin neste bok:0) Alt gikk denne gangen etter planen, keisersnitt 10 dager før terminen. I tillegg til tablettene er magnesium bra for dere med mye kynnere... Lykke lykke til alle sammen, håper dere er like heldige som jeg var i mine to siste svangerskap! Takk for tipset! Skal kjøpe melkesyretabletter og magnesium idag, det er virkelig verdt et forsøk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144872340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enknerteiertogenspire Skrevet 29. desember 2012 #21 Del Skrevet 29. desember 2012 Hei igjen! Cerclage er noe de kan sy på livmorhalsen hvis man har en livmorhalssvikt, altså at den ikke holder sammen svangerskapet ut. Dette er noe noen ekstremt få sliter med så ikke noe dere skal bekymre dere for:) Melkesyretablettene må kjøpes på helsekost. Bruk de sterkeste, de heter noe med intensiva. Brun flaske med hvit kork. De står i kjøleskapet og dere må kanskje spørre etter dem. De er dessverre ganske dyre, koster 500 for 30 dager, men det er jo en liten pris å betale hvis det funker:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144872541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiin Skrevet 29. desember 2012 #22 Del Skrevet 29. desember 2012 Det er sant:) Bedre å forebygge at hun kommer for tidlig. Er ikke så mange månedene igjen så det er verdt pengene:) har merket en del stikking nedentil. Dette har vel ikke noe med gbs å gjøre? Noe som vet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144873776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #23 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg har en del stikking nedentil, men vet ikke om det kommer av GBS. Hadde mye av det på slutten av forrige svangerskap, regner med at det kom pga modning, men skal ikke si for sikkert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144873816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiin Skrevet 29. desember 2012 #24 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg har en del stikking nedentil, men vet ikke om det kommer av GBS. Hadde mye av det på slutten av forrige svangerskap, regner med at det kom pga modning, men skal ikke si for sikkert. Hvor langt er du på vei da? Jeg er i begynnelsen av uke 26. Har en del mensmurringer, og magen blir skikkelig hard til tider. Har også en del smerter i korsrygg. Uff håper ikke de stikkingene er modning. Litt tidlig ennå:) Var ikke plaget av dette under første svangerskap, men da fikk jeg som sagt 2 kurer med antibotika. Kanskje det var det som holdt det i sjakk? Nå har gynekolog ikke valgt å sette meg på noe. Også første svangerskap ble jeg fulgt opp på sykehus til kontroller. Nå har jeg ingen kontroller på sykehus. Kun hos gynekolog. Er det normalt? Hmm... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144874176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBee Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #25 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg er bare 17 uker på vei. Sliter med falske rier (kraftige, smertefulle kynnere), har i tillegg mye vondt nede i mage og rygg. Hadde det ikke slik i mitt forrige svangerskap, kun på slutten da kroppen faktisk begynte å gjøre seg klar for fødsel. Frykter at jeg skal miste eller føde lenge før tiden, men håper veldig at antibiotikakuren skal hindre at det skjer. Jeg syns du skal snakke med lege om å få tatt en bakterieprøve fra skjeden, spesielt siden du hadde det sist og du har mye plager nå. Syns det er rart at de ikke har undersøkt det allerede, men noen leger er alt for sløv. Etter å ha mistet et barn tidligere har jeg lært at man må ta litt kontroll over egen helse når man er gravid. Alt for mange leger bagatelliserer de plagene man har, og jeg har ikke tenkt å miste et barn til på grunn av det. Da er det mye bedre å kreve å få en sjekk for mye, mener nå jeg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003363-streptokokk-b-infeksjon-noen-med-erfaring/#findComment-144874674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå