*Ninnin* Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 4630g ved 6 ukers kontroll på helsestasj. og veide i kveld hjemme og kom frem til 4900,-(vår viser ikke gram) så kan være noen gram mere. er 10 uker i dag. Dette tilsvarer da veldig liten vekt oppgang på gutt. ? Eller er det helt ok??
Ikkesåallerværst Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Er det ikke mellom 150-250 gram i uka som er regnet som normalen? I så fall har han gått litt lite opp. Men er han fornøyd og har våte bleier, så er det vel ingen grunn til bekymring. Også ville jeg veid han på helsestasjonen for å få sikker vekt. Bleia kan jo ha vært full av tiss på seks ukers ktr, og tør da du veide hjemme. Mye som spiller inn . Det viktigste er jo at han går opp. Men de rette til å spørre er helsestasjonen! Selv om noen helsesøstere har kjempefokus på vekt, mens andre er mer laid back. Endret 28. desember 2012 av Ikkesåallerværst
Vogndilla Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Synes den vektoppgangen høres helt grei ut jeg, ammer du? Isåfall er rundt 100gr i uka nok, og husk at alle vokser forskjellig -litt i rykk å napp. Er barnet fornøyd og sover normalt trenger du ikke bekymre deg Du kan jo dra på hs å kontrollveie etter jul?
.Lillemy. Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 270 gram på 4 uker er ikke så mye, men hvis han virker fornøyd og blid så ville jeg ikke bekymret meg, du kan jo ta deg en tur på hs etter nyttår for å dobbeltsjekke og hør med hs hva de sier. De små vokser litt i rykk og napp :-)
Happypregnant Skrevet 28. desember 2012 #5 Skrevet 28. desember 2012 Hvor mye veide han ved fødselen og når dere dro fra sykehuset? De på helsestasjonen fortalte meg at 250 gr i uken var normalt. Men går babyer mer opp i vekt de første ukene? Min gikk kun ned 70 gr på sykehuset og da vi veide han 4 dager etter vi hadde kommet hjem hadde han gått opp 220gr.. 220 gr på 4 dager.. Tror jeg har fløte i melken min
lillenims Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 Man bør alltid veie på samme vekt hver eneste gang. Vektene som brukes på helsestasjon og sykehus blir kalibrert, så de er i prinsippet like, men det an likevel være litt variasjon bla. fordi kalibrering ikke skjer før hver eneste veiing. Kjøkkenvekta hjemme er sjelden brukbar til babyvekt, iallfall de jeg har sett har krevd noen sekunder med "ro" før den viser korrekt vekt - og det er jo ikke så lett å få en baby til å ligge helt rolig og stabilt lenge nok. Babyvekter til hjemmebruk har jeg ingen erfaring med, men de er neppe like nøyaktige som de på helsestasjonen.
*Ninnin* Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2012 han veide 2890 ved fødsel, gikk ned til 2740. men var tilbake til fødselvekt på en ukers kontrollen. så fra en ukers kontrollen til 6 ukers så hadde han gått fra 2980 til 4630. så den gang hadde nok jeg å fløte pupper:PP Ammer fortsatt men kan jo tenkes det ikke er nok. ellers er det nok bare normalt for han. Han har vært syk, så kan jo hende det har gjort noe også. da han har hostet opp mye av melken. Veier uten bleie og klær på helse stasjonen. og veide med bleie og klær hjemme. Men får ta meg en tur på hs over nyåret:)
lillenims Skrevet 28. desember 2012 #8 Skrevet 28. desember 2012 Sykdom påvirker nesten alltid vekta. Ikke fordi baby hoster opp melka etc, men fordi de ofte spiser mindre, og bruker energi på å bli frisk. Det er viktig å opplyse om sykdom når du er hos hs, slik at hun kan vurdere vekt (og utvikling) ut fra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå