Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Altså pasientjournal? Hvorfor gjorde du det? Måtte du oppgi noen grunn? Fikk du den tilsendt? Ringte du inn og ba om den, eller måtte det skje skriftlig? Er journalnotat fra 90-tallet med i dagens journaler? (forutsatt at du har samme legekontor) Jeg er ute etter å vite om jeg be tatt med til lege etter en bestemt hendelse da jeg var barn, da jeg ikke kan huske det, og mener at det er løgn... Og det er også greit for meg å kunne få papirene i hånden, slik at jeg kan konfrontere vedkommende med løgnen... Takk for svar Anonym poster: dd4b2ddf983f6f9ff55b2e858b84c6a5
GodFisk Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Jeg fikk ut journal fra sykehuset etter keisersnitt. Da måtte jeg be om det skriftlig, og spesifisere hvilken periode jeg ønsket utskrift fra. En lege måtte se over utskriften før jeg fikk den (iht pssientrettighetsloven, tror jeg det var, så kan de unnta opplysninger de tror pasienten vil ta skade av å få, derav omveien til lege før arkivet sendte utskriften til meg). De kan også unnta interne notater hvis de mener å ha grunn til det, men da har du rett til å vite at de holder opplysninger tilbake hvis de gjør det. Du trenger ikke å oppgi grunn. Jeg husker ikke reglene for kassasjon og bevaring når det gjelder pasientjournaler, jeg tror nok de oppbevarer det meste ganske lenge. Ring legekontoret ditt og spør, du
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Takk Anonym poster: dd4b2ddf983f6f9ff55b2e858b84c6a5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 Dytter i tilfelle andre har gjordt dette Anonym poster: dd4b2ddf983f6f9ff55b2e858b84c6a5
Wesp Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Det er veldig ulik praksis på dette fra kommune til kommune. Jeg har innhentet alle journalene mine fra alle legekontor jeg har vært på, grunnet utredninger jeg har gjennomgått det siste året. Et legekontor i Trondheim måtte sende meg et papir jeg måtte signere på og sende tilbake, men det endte med at jeg dro innom. Fikk hele journalen i handa, men måtte betale en hundrings eller noe for det. Jeg ringte et sykehus jeg tok røntgen på i slutten av 90-tallet, og de sendte svarere til mitt nåværende legekontor. Jeg ringte også til mitt barndomslegekontor, og de sendte journalen rett til meg uten kostnader. Noe jeg jo synes var litt rart ift personvern... Jeg fikk journalen fra slutten av 80-tallet. Årene før (jeg er født i 81), hadde de bare i papirversjon i kjelleren. Du må nok bare ringe til det aktuelle kontoret og si at du skulle hatt utskrift av journalen din, og høre hva du sier. Du trenger ikke forklare hvorfor, for det er en rettighet du har. I mitt tilfelle var det min nåværende fastlege som bad meg om å skaffe henne mine tidligere journaler, for hun kunne ikke innhente det som var i andre kommuner. Helsesekretærene er vante til slike henvendelser. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Takk, da gjør jeg det på nyåret. Får en forresten tilgang til epikriser når man ber om journalutskrift? Anonym poster: dd4b2ddf983f6f9ff55b2e858b84c6a5
Wesp Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Jeg fikk med rubbel og bit; epikriser, henvendelser, prøvesvar etc. Det var faktisk utrolig morsomt og lærerikt å se i gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå